Month: November 2016

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI BANTUAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI BANTUAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI
BANTUAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

Mujahidin Rohingya Melawan, 12 Budhis Tewas. Suu Kyi Ajak Damai

Berita Islam 24H – Pemimpin de facto Myanmar Aung San Suu Kyi telah meminta kelompok bersenjata untuk bergabung dengan proses perdamaian setelah terjadi pertempuran babak baru di dekat perbatasan utara negara itu dengan China.

Sedikitnya 12 orang Bhudis tewas di tengah pertempuran yang sedang berlangsung di Negara bagian Shan sejak Ahad, ketika sebuah aliansi empat kelompok bersenjata dan mujahidin Muslim Rohingya menyerang pos-pos pemeriksaan militer Myanmar, kantor polisi dan Zona Perdagangan ke-105 Mil di kabupaten Muse, Anadolu Agency melaporkan Kamis (24/11).

Lebih dari 33.000 orang di daerah tersebut melarikan diri ke kota Muse untuk menghindar dari pertempuran antara pasukan pemerintah dan kelompok bersenjata serta pejuang Islam, menurut pemerintah Kamis. Kelompok-kelompok yang terlibat dalam bentrokan tidak mendaftar ke Perjanjian Gencatan Senjata Nasional (Nationwide Ceasefire Agreement-NCA) yang disponsori pemerintah tahun lalu.

Sejak kemerdekaan dari Inggris pada tahun 1948, Myanmar (yang kemudian menjadi Burma) telah berlangsung lebih dari setengah abad konflik bersenjata, dengan kelompok bersenjata disana. Media pemerintah mengutip pernyataan dari Kantor Penasihat Negara mengatakan bahwa pemerintah “menjaga pintu perdamaian tetap terbuka untuk menyambut semua pemangku kepentingan yang terkait untuk berpartisipasi dalam proses perdamaian”.

“Dalam rangka untuk segera mengakhiri konflik bersenjata di utara-timur Negara Bagian Shan, saya sangat mendesak kelompok-kelompok bersenjata untuk bergabung dengan proses perdamaian dengan menandatangani NCA,” kata Penasihat Negara Suu Kyi dalam pernyataannya. [beritaislam24h.net / gnc]

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya” PERTOLONGAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya” PERTOLONGAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya” PERTOLONGAN ALLAH SUDAH SAMPAI !!

(BERITA KITA) – Kelompok militan Taliban Pakistan memasuki perbatasan Myanmar. Mereka mengancam akan menyerang Myanmar untuk membalas dendam atas peristiwa pembantaian Muslim Rohingya.
Taliban juga mendesak Pemerintah Pakistan agar memutuskan hubungan dengan Myanmar.Gerakan Tehrik-e-Taliban mengklaim dirinya sebagai pembela warga Muslim di Myanmar.
Taliban pun menuntut Pemerintah Pakistan agar segera menutup kantor Kedutaan Besar Myanmar di Kota Islamabad.

“Kami akan membalas darah kalian, wahai saudara kami Rohingya. Bila Kedutaan Besar Myanmar tidak ditutup, kami tidak hanya akan menyerang Myanmar, kami juga akan menyerang Pakistan yang merupakan Sahabat Myanmar,” ujar juru bicara Taliban Ehsanullah Ehsan, seperti dikutip PTI.
“Kami juga menyerukan kepada media yang menyebut dirinya sebagai perwakilam Islam, untuk menyiarkan siaran berisi fakta-fakta yang terjadi di Myanmar dan warga Muslim Myanmar,” tegasnya.
Sejauh ini, kantor Kedutaan Besar Myanmar di Islamabad tidak mengeluarkan komentar mengenai insiden ini.
Sejumlah pengamat juga meragukan kemampuan Pakistan untuk melakukan serangan bom di Myanmar.
Sementara itu, Pemerintah Pakistan sebelumnya mengatakan bahwa negaranya berharap Myanmar sanggup mengatasi insiden berdarah itu.

Konflik komunal terjadi di wilayah Arakan, Myanmar, antara warga Muslim Rohingya dan Budha. Peristiwa itu menewaskan banyak orang dan ribuan warga Rohingya pun melarikan diri dari wilayahnya.
Amnesty International turut melaporkan sejumlah bukti-bukti adanya peristiwa pemerkosaan, penghancuran properti, dan pembunuhan terhadap warga Muslim yang dilakukan oleh warga Budha serta pasukan Myanmar. Arus distribusi bantuan pun diblokir oleh warga dan pasukan.
Wahai Tentara dan Biksu Myanmar, siap-siap menerima kemarahan Taliban… [pmi]
(BERITA KITA)

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya”

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya”

Militan Taliban Sudah berada di Sempadan Myanmar, “Kami akan Membalas Darah Kalian, Wahai Saudara Kami Rohingya”

(BERITA KITA) – Kelompok militan Taliban Pakistan memasuki perbatasan Myanmar. Mereka mengancam akan menyerang Myanmar untuk membalas dendam atas peristiwa pembantaian Muslim Rohingya.
Taliban juga mendesak Pemerintah Pakistan agar memutuskan hubungan dengan Myanmar.Gerakan Tehrik-e-Taliban mengklaim dirinya sebagai pembela warga Muslim di Myanmar.
Taliban pun menuntut Pemerintah Pakistan agar segera menutup kantor Kedutaan Besar Myanmar di Kota Islamabad.

“Kami akan membalas darah kalian, wahai saudara kami Rohingya. Bila Kedutaan Besar Myanmar tidak ditutup, kami tidak hanya akan menyerang Myanmar, kami juga akan menyerang Pakistan yang merupakan Sahabat Myanmar,” ujar juru bicara Taliban Ehsanullah Ehsan, seperti dikutip PTI.
“Kami juga menyerukan kepada media yang menyebut dirinya sebagai perwakilam Islam, untuk menyiarkan siaran berisi fakta-fakta yang terjadi di Myanmar dan warga Muslim Myanmar,” tegasnya.
Sejauh ini, kantor Kedutaan Besar Myanmar di Islamabad tidak mengeluarkan komentar mengenai insiden ini.
Sejumlah pengamat juga meragukan kemampuan Pakistan untuk melakukan serangan bom di Myanmar.
Sementara itu, Pemerintah Pakistan sebelumnya mengatakan bahwa negaranya berharap Myanmar sanggup mengatasi insiden berdarah itu.

Konflik komunal terjadi di wilayah Arakan, Myanmar, antara warga Muslim Rohingya dan Budha. Peristiwa itu menewaskan banyak orang dan ribuan warga Rohingya pun melarikan diri dari wilayahnya.
Amnesty International turut melaporkan sejumlah bukti-bukti adanya peristiwa pemerkosaan, penghancuran properti, dan pembunuhan terhadap warga Muslim yang dilakukan oleh warga Budha serta pasukan Myanmar. Arus distribusi bantuan pun diblokir oleh warga dan pasukan.
Wahai Tentara dan Biksu Myanmar, siap-siap menerima kemarahan Taliban… [pmi]
(BERITA KITA)

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI Tahu pun takut !!!

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI Tahu pun takut !!!

MUJAHIDIN ROHINGYA MELAWAN, 12 BUDHIS TEWAS. SUU KYI AJAK DAMAI
Tahu pun takut !!!

Mujahidin Rohingya Melawan, 12 Budhis Tewas. Suu Kyi Ajak Damai

Berita Islam 24H – Pemimpin de facto Myanmar Aung San Suu Kyi telah meminta kelompok bersenjata untuk bergabung dengan proses perdamaian setelah terjadi pertempuran babak baru di dekat perbatasan utara negara itu dengan China.

Sedikitnya 12 orang Bhudis tewas di tengah pertempuran yang sedang berlangsung di Negara bagian Shan sejak Ahad, ketika sebuah aliansi empat kelompok bersenjata dan mujahidin Muslim Rohingya menyerang pos-pos pemeriksaan militer Myanmar, kantor polisi dan Zona Perdagangan ke-105 Mil di kabupaten Muse, Anadolu Agency melaporkan Kamis (24/11).

Lebih dari 33.000 orang di daerah tersebut melarikan diri ke kota Muse untuk menghindar dari pertempuran antara pasukan pemerintah dan kelompok bersenjata serta pejuang Islam, menurut pemerintah Kamis. Kelompok-kelompok yang terlibat dalam bentrokan tidak mendaftar ke Perjanjian Gencatan Senjata Nasional (Nationwide Ceasefire Agreement-NCA) yang disponsori pemerintah tahun lalu.

Sejak kemerdekaan dari Inggris pada tahun 1948, Myanmar (yang kemudian menjadi Burma) telah berlangsung lebih dari setengah abad konflik bersenjata, dengan kelompok bersenjata disana. Media pemerintah mengutip pernyataan dari Kantor Penasihat Negara mengatakan bahwa pemerintah “menjaga pintu perdamaian tetap terbuka untuk menyambut semua pemangku kepentingan yang terkait untuk berpartisipasi dalam proses perdamaian”.

“Dalam rangka untuk segera mengakhiri konflik bersenjata di utara-timur Negara Bagian Shan, saya sangat mendesak kelompok-kelompok bersenjata untuk bergabung dengan proses perdamaian dengan menandatangani NCA,” kata Penasihat Negara Suu Kyi dalam pernyataannya. [beritaislam24h.net / gnc]

Air Terjun muncul secara tiba tiba di Bukit Uhud, Hadis Nabi tentang Kiamat akan berlaku jika Tanah Arab menjadi tanah yang hijau dan subur sudah MENJADI KENYATAAN !!!

Air Terjun muncul secara tiba tiba di Bukit Uhud, Hadis Nabi tentang Kiamat akan berlaku jika Tanah Arab menjadi tanah yang hijau dan subur sudah MENJADI KENYATAAN !!!

Air Terjun muncul secara tiba tiba di  Bukit Uhud, Hadis Nabi tentang Kiamat akan berlaku jika Tanah Arab  menjadi tanah yang hijau dan subur sudah MENJADI KENYATAAN  !!!

Syekh Dr. Muhammad alu Nashr mengulas video ini dengan mengatakan:

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم:لن تقوم الساعة حتى تعود جزيرة العرب جناة وانهارا -انها اعلام النبوة

“Benarlah Rasulullah shallallahu ‘alayhi wasallam yang bersabda: tidak akan datang kiamat hingga jazirah arab kembali menjadi kebun-kebun dan sungai-sungai” sungguh ini mu’jizat kenabian!

Orang yang memperhatikan keadaan jazirah arab akan mendapatkan bahwa padang pasir yang gersang dan tandus mencapai 70% dari jumlah keseluruhannya. Nabi kita s.a.w memberi kabar bahwa diantara tanda kiamat: jazirah arab akan kembali subur dan dialiri sungai, padahal sebelumnya ia merupakan hamparan padang pasir gersang yang tidak ditumbuhi tanaman.

Dari Abu Hurairah r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak akan terjadi kiamat sehingga jazirah arab kembali menjadi subur dan dialiri sungai, sehingga orang yang menempuh perjalanan dari Irak menuju Makkah tidak merasa takut kecuali dari ketersesatan –atau takut kehilangan arah jalan- dan akan membanyak al-haraj”. Para sahabat bertanya: wahai Rasulullah, apa yang dimaksud dengan al-haraj? Beliau menjawab: “Pembunuhan” (HR. Ahmad).

Dari Abu Hurairah r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak akan terjadi kiamat sehingga harta membanyak dan memlimpah, bahkan seseorang sampai keluar dengan membawa zakat hartanya, namun tidak mendapati orang yang mahu menerimanya. Dan hingga bumi arab kembali menjadi subur dan dialiri sungai” (HR. Muslim).

Sumber:

http://www.binamasyarakat.com/video-air-terjun-gunung-uhud-tanda-kiamat/
http://www.binamasyarakat.com/video-air-terjun-riyadh-tanda-kiamat/

TAK MALU BETUL !! Israel terima bantuan Palestin padam kebakaran

TAK MALU BETUL !! Israel terima bantuan Palestin padam kebakaran

TAK MALU BETUL !!  Israel terima bantuan Palestin padam kebakaran 


ANGGOTA bomba Israel memeriksa kediaman yang musnah dalam kebakaran di Beit Meir. – Foto AFP
BAITULMAQDIS: Israel menerima tawaran bantuan daripada Pihak Berkuasa Palestin (PA) untuk memadam kebakaran hutan yang meranapkan sebahagian besar kawasan di tengah dan utara negara itu.
Krisis itu memaksa puluhan ribu penduduk melarikan diri daripada rumah ketika kebakaran memusnahkan bandar ketiga terbesar negara itu, Haifa.
Empat pasukan bomba Palestin akan menyertai usaha memadam kebakaran terbabit. Seorang pegawai kanan Israel memaklumkan akhbar harian Haaretz bahawa Penyelaras Aktiviti Kerajaan Wilayah Israel akan memantau kerjasama antara anggota bomba Palestin dan Israel.
Russia, Turki, Greece, Itali, Croatia dan Cyprus semuanya turut membantu memadam kebakaran, sementara Amerika Syarikat (AS) bersetuju menghantar pesawat bomba “Supertanker” Boeing 747.
Ketua Polis Israel menyalahkan kebakaran itu terhadap serangan khianat sementara Perdana Menterinya Benjamin Netanyahu berkata, serangan seperti itu akan dianggap keganasan.
Polis Israel berkata hari ini, mereka menahan 12 orang disyaki memulakan kebakaran itu. Jurucakap polis, Micky Rosenfeld memaklumkan Reuters, 12 orang ditahan sama ada ketika cuba memulakan kebakaran atau melarikan diri dari kawasan itu, namun tidak memberi butiran lanjut.
Menteri Keselamatan Dalam Negeri Gilad Erdan berkata, mereka yang ditahan adalah golongan “minoriti”, rujukan sama ada warga Arab Israel atau Palestin.
Kebakaran itu yang marak sejak Selasa lalu, diburukkan lagi dengan angin kencang ketika tempoh kering. Sekurang-kurangnya 130 orang cedera ketika kebakaran merebak, kebanyakannya akibat menyedut asap. – Agensi
[VIDEO] Dipukul & Dibakar Hidup-Hidup, Muslim Rohingya Terus Jadi Mangsa Kekejaman Tentera Myanmar

[VIDEO] Dipukul & Dibakar Hidup-Hidup, Muslim Rohingya Terus Jadi Mangsa Kekejaman Tentera Myanmar

roghiya

Nasib umat islam di Rohingya yang menjadi mangsa kekejaman tentera Myanmar di negeri Rakhine mengundang simpati penduduk dunia. Memang sedih apabila perbuatan tidak berperikemanusian itu dilakukan sendiri oleh pihak berkuasa kerajaan.
Peristiwa itu berlaku di Kampung Yay Khae Chaung Khwa Sone, di utara Maungdaw, memperlihatkan etnik Rohingya Islam dilayan tidak ubah seperti haiwan. Sama sama kita doakan agar Allah melindungi mereka semua.

Warga yang lari akan dihalang dan ditembakstatusrohigya1

Gadis dan wanita diperkosa

diperkosa

Rumah dibakar dan dimusnahkan

diperkosa1

(Video) Muslim Rohingya Dianiaya dan Dibakar Hidup-hidup

Blog RB News yang memetik kenyataan penduduk tempatan melaporkan, mangsa yang dikurung cuba melarikan diri namun gagal berbuat demikian. Menurut Pertubuhan Arakan Rohingya Kebangsaan, itu hanya­lah sebahagian daripada penderi­taan yang ditanggung oleh etnik minoriti tersebut sejak kembali menjadi sasaran tentera serta penduduk Buddha bulan lalu.
Pertubuhan itu mengutuk se­keras-kerasnya cubaan penghapusan bangsa Rohingya yang dilakukan kerajaan dalam pelbagai bentuk termasuk pembunuhan beramai-ramai, rogol dan merampas harta penduduk. Jelas badan tersebut, tentera Myanmar turut menggunakan he­li­kopter, meriam dan kereta kebal ketika menggempur kampung-kampung etnik Rohingya. “Mereka yang cuba melarikan diri akan dihalang dan ditembak menggunakan mesingan di sawah-sawah padi dan anak sungai.
‘Kalaulah Lembu Dengan Aku, Lagi Sanggup Tidur Dengan lembu”- Isteri Diceraikan Kerana Gemuk Hodoh Tak Macam Bini Baru

‘Kalaulah Lembu Dengan Aku, Lagi Sanggup Tidur Dengan lembu”- Isteri Diceraikan Kerana Gemuk Hodoh Tak Macam Bini Baru

Perkahwinan adalah satu sunnah yang dituntut di dalam Islam. Selepas perkahwinan ada yang bahagia dan ada yang lagi menderita. Kunci utama untuk menjamin kebahagiaan rumah tangga adalah saling bertimbang rasa sesama pasangan serta restu dari kedua-dua ibu bapa.

Rasulullah bersabda “Sesuatu yang halal tetapi paling dibenci Allah adalah perceraian”. Jadi, di dalam Islam sangat-sangat dibenci berlakunya penceraian.

Dalam artikel kali ini menarik untuk saya berkongsi satu kisah seorang janda yang ditinggalkan suami kerana selekeh dan tidak pandai melawa.

Baca kisah ini…

1. During hearing case (anak dia). Saya kagum sangat, usia dah hampir separuh abad tetapi body macam anak dara, bergaya, kulit mulis tegang. Setiap kali hadir ke mahkamah, bekas suami pun tak pernah tak datang. Awalnya, saya tidak pernah menyangka yang mereka sudah bercerai sebab bekas suami nampak sangat ambil berat mengenainya.

2. Saya perasan kakak ini selalu saja macam nak marah, buat tak tahu dan tak layan bekas suami dia (masa itu tak tahu pun yang mereka sudah bercerai). Tetapi bila akak ini tengok reaksi saya yang macam tertanya-tanya, kemudian dia pun jelas kan. “Puan Nurul, jangan salah sangka. Akak dah lama bercerai,”

3. Alangkah terkejutnya saya. Betapa bagusnya bekas suami dia sampai tak pernah tak datang tengok kes anak dia. “Dah gila talak, nak buat macam mana? Biar dia rasa,”

4. Saya selalu puji yang akak ini cantik, bergaya, lembut orangnya. Tetapi kenapa bercerai? The next hearing date, selepas habis kes, kami pun turun ke kafe. Bersembang-sembang sampailah ke bab peribadi. Dia bawa keluar satu gambar lama dari dalam begnya. Terkejut saya melihat gambar dia dan bekas suaminya. Hitam, gemuk, tak make up langsung, berkain batik, selekeh, sementara itu lelaki yang berdiri di sebelahnya kelihatan agak kacak.

6. 15 tahun, dia abadikan diri dengan suami. Kerjaya sebagai jururawat terpaksa dilupakan kerana suami mengarahkannya berhenti, duduk rumah dan jaga anak. Duit tak diberi, suami beri cukup-cukup makan. Tak ada lebih langsung untuk beli baju baru, alat solek atau untuk keluar berjalan-jalan. Duduk di rumah saja menjaga anak. Suami pula sesuka hati keluar dengan kawan-kawannya. Dia hanya mampu menahan sabar. Hasil perkahwinan mereka

ikurniakan 4 orang anak. Setiap seorang umurnya selang setahun. Letihnya? Tuhan saja yang tahu.

7. Suami mula berubah bila dia menjadi gemuk. Bukan sengaja tetapi tiap-tiap tahun beranak, tak sempat nak kurus, dah diusik. Nak keluar joging, tak ada orang nak tinggal jaga anak. Nak beli ubat kurus, jamu semua bagai, duit tak ada. Nak melawa pun duit tak ada.

8. Suami pula elok saja beli barang baru, baju baru tetapi tak buat balik untuk isteri. Selepas suami naik pangkat, mulalah menghina isteri.

“Awak duduk rumah, selekeh tak macam orang office saya,” bentaknya.

Suami mula membandingkan dia, hina tubuh badan dia dan sampai satu masa, berbulan-bulan dia tidak disentuh oleh suami.

9. Nekad mahu mengoda suaminya semula, selepas melahirkan anak yang keempat, dia belajar menjahit. Bawa keempat-empat anaknya ke balai raya pergi belajar menjahit. Suami nak tolong? Haram! Mengutuk adalah. Selepas belajar menjahit, dia pula ambil upah menjahit. Adalah duit sikit, bolehlah beli baju baru sehelai dua.

10. Dalam usaha nak memikat semula hati suami, kantoi pula suaminya berkahwin dengan perempuan lain di Thailand. Sedih tak terkata, terasa begitu hina dibuatnya. Sudahlah nafkah kahwin culas, bukan kaya pun, nak beli baju kata tak ada duit tapi boleh kahwin lagi seorang. Isteri baru bekerja satu pejabat dengannya. Anak dara, cantik dan bergaya.

11. Dia redha dan cuba sedaya upaya menyelamatkan perkahwinannya walaupun selepas itu suaminya sudah jarang pulang ke rumah. Paling teruk bila madu dapat anak seorang. Nafkah langsung tidak diberi. Dia terpaksa bekerja mengambil upah menjahit bagi menyara anak-anak. Balik saja ke rumah, suami akan banding bezakan dengan madu yang cantik, pandai jaga badan dan pandai segala serbi.

12. Sejak ada isteri baru, suami sudah pandai naik tangan. Kadang-kadang suami bermalam di rumah dia, isteri baru datang, suruh balik ke rumahnya. Suami akan balik dan tinggalkan dia seorang diri. 10 tahun dimadukan dan itulah tempoh dia menghadap perkara seperti ini.

13. Hari sebelum dia diceraikan, mereka bergaduh tentang nafkah kewangan dan juga nafkah batin yang sudah lama suami tidak tunaikan. Bila gaduh, ada tengking menengking dan dia tidak tahan lalu meminta diceraikan. Masa itulah suami dia menghina. “Kalaulah lembu dengan aku, lagi sanggup tidur dengan lembu!” Selepas suami berkata seperti itu, Allah hadirkan perasaan benci yang teramat sangat pada dia, sampai dia sudah tidak tahan lagi lalu meminta diceraikan pada masa itu juga.

14. Suami dengan mudah menceraikan dia. Selepas diceraikan, suami siap cakap, “Aku nak tengok sejauh mana kau boleh pergi tanpa aku! Kalau nak aku rujuk balik, jangan lupa datang ke rumah madu kau sebelum tampat tempoh iddah. Selepas dah tamat, aku tak kuasa dah nak melayan rujuk dengan kau!”

15. Terasa terhina, dia tidak menoleh ke belakang lagi. Angkat kaki dan balik ke kampung membina hidup baru. Buka kedai jahit dan sekarang sudah ada ramai kakitangan. Rezeki semakin banyak, duit banyak dan hidup bertambah tenang dan senang.

16. Selepas kehidupannya agak kaya, madu pula tidak berpuas hati. Dipaksa juga bekas suami buat bisnes, buat loan, buat bisnes kedai makan dan akhirnya lingkup. Sekarang, menanggung hutang dengan bank. Dari memiliki kereta Harrier, sekarang sudah downgrade ke Perodua Viva. Sekejap saja Allah nak tarik.

17. Selepas tiada suami yang bergaya, melawa sebab tak ada siapa nak tanggung, ada duit sendiri, masa ada suami macam mayat hidup, tiap-tiap tahun beranak. Yang jaganya dia seorang, duit tak ada, suami nak belikan make up dan baju? Haram! Kahwin lain adalah.

18. Sekarang dia sudah kurus dan cantik. Duit banyak, giliran madu pula hidup susah main dengan anak-anak kecil. Madu yang dulunya kurus sekarang sudah gemuk. Tambah pakej lagi bila madu dia ini pandai menjawab. Kalau tak kena, habis pinggan mangkuk dilempar.

19. Semasa saya menguruskan kes kakak ini, hampir 3 tahun bekas suami cuba merujuk kembali dengannya. Caring dan terlampau baik. Tetapi kakak ini, buat tak tahu dan tak nak melayan. Suami dia, tunggu depan pintu, tunggu di tangga rumah, di mana-mana nampak saja bekas suami macam orang tak betul, gila talak.

20. Sempat lagi kakak ini bergurau.

“Kakak ni termasuk dalam salah seorang janda yang tiada suami baru pandai nak melawa. Orang asyik mengata kita tak pandai nak jaga suami, suami lari baru nak bergaya. Tetapi orang tak tahu kita jadi mayat hidup sebab ada suami yang tak guna.

“Miskin tetapi ada nafsu dan citarasa tinggi tetapi tak menyumbang apa-apa kecuali air mani buat kita beranak setiap tahun. Selepas itu bukannya nak berterima kasih, tetapi dijadikan modal pula untuk menghina isteri. Baik hidup sendiri, ada duit sendiri dan tak payah menanggung biawak di rumah.

“Dah ada yang baru, yang lama dibuang. Sekejap saja huru hara hidup. Biarkan dia rasa,” katanya membuatkan saya tergelak.

Semoga menjadi teladan buat semua. Terkesan pada kata-katanya itu. Miskin tetapi nafsu dan cita rasa tinggi tetapi tidak menyumbang apa-apa. Semoga suami kita, anak-anak kita, saudara lelaki kita menjadi suami yang bertanggungjawab dan baik pada isterinya.

SUNGGUH MENGINSAFKAN !!! Kisah Benar Hidayah Neelofa dari SurahAn Nur ayat 31

SUNGGUH MENGINSAFKAN !!! Kisah Benar Hidayah Neelofa dari SurahAn Nur ayat 31

  Sesungguhnya Allah S.W.T itu Maha Adil, Maha Mengetahui. DIA Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang. Kerana kasih Allah S.W.T ini, hidayah dan kebenaran telah diberikan kepada Neelofa. Dipermudahkan niat suci yang telah bermula sejak tahun 2013, Neelofa atau Noor Neelofa telah tekad. Mulai 1 Ramadhan 1435H/2014, sebaik selepas sahur, Neelofa telah nekad untuk terus memakai hijab sebagai penampilan dan penghijrahan dirinya.

Alhamdulillah.

Secara jujurnya, saya agak kagumi juga dengan apa yang telah dicapai oleh Neelofa dalam karier. Semenjak saya mengikuti perkembangan gadis cantik ini dari Dewi Remaja 2010, beliau telah banyak menempa kejayaan tersendiri samada sebagai model, peragawati, pelakon, pengacara dan sebagai usahawanita.

Kisah Benar Hidayah Neelofa dari An Nur 31

Neelofa pernah aktif berblog sebelum ini. Dia mempunyai dua blog, iaitu blog peribadi Lofa dan juga blog niaga yang menjual kasut tumit tinggi, dijenamakan sebagai Lofa Heels. Namun, kedua-dua blog itu telahpun tidak aktif dan dipadamkan. Jadi, jangan percaya kalau terjumpa mana-mana blogspot yang dakwa itu blog Neelofa. Saya ada tanya pada empunya diri satu ketika dahulu.

Neelofa kini menumpukan aktiviti kerjaya dan bisnesnya menerusi Facebook. Terbaru, Neelofa sudah ada dua butik online; satu menjual high heels dan satu lagi yang terbaru 2014 ialah menjual jubah. Butik ini lebih berkonsepkan laman web untuk urusniaga, bukan blog eh.

Kalau ikutkan, Neelofa dah capai kejayaan tersendiri sebagai usahawan. Dan karier di dalam bidang pengacaraan pun bertambah baik. Tampil sebagai pengacara Nona bersama Fara Fauzana menambahkan kematangan gadis ini, selain bergandingan dengan Nabil Raja Lawak dalam program Meletops.

Tentu ramai tertanya-tanya, bagaimana gadis cantik yang sebelum ini sering muncul dengan pakaian ketat dan seksi boleh berubah? Apakah yang telah menyebabkan hatinya terbuka luas untuk berhijrah? Siapakah yang mendorong perubahan diri Neelofa ini?

Kebenaran Surah An-Nur Ayat 31Ayat An-Nur telah menjawab segala persoalan buat dirinya. Sebelum ini, walaupun Neelofa telah capai hampir segala yang diimpikan, tetapi dia merasakan dirinya ada yang tidak lengkap, ada yang kosong. Dek kerana itu, Neelofa mencari. Dan Allah S.W.T Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Saya kongsikan video kisah benar hidayah Neelofa, yang dirakamkan di konti siaraya IKIM.fm.

Video Kisah Hidayah Neelofa

Ada yang kata, hidayah Allah S.W.T akan datang sendiri, tetapi bagi saya; hidayah takkan datang seandainya diri tidak mencari. Perubahan takkan berlaku, jika diri tak ada iltizam dan usaha ke arah itu. Anda buat, anda dapat ganjarannya. Anda tak buat, maka kekalkan dengan apa yang ada kini.

Kita bukan setakat hanya perlu berdoa setiap kali inginkan sesuatu, tetapi kita mesti ada azam, tekad dan permulaan langkah ke arah apa yang dituju.

Neelofa, ini bukan penampilan kali pertama dia bertudung, malah sebelum ini setiap kali bulan Ramadhan, Neelofa akan lebihkan masa bersama keluarga dan pergi ke majlis-majlis ilmu serta amal. Ketika Ramadhan, memang jaranglah nak nampak Neelofa dalam penampilan baju ketat ikut bentuk badan.

Satu perkara yang membezakan Neelofa dengan artis wanita cantik yang lain ialah dia bukan seorang yang suka berparti tak tentu hala, menuju ke kelab malam dan bergaul bebas. Ini adalah kerana gadis kelahiran Pasir Mas, Kelantan ini mempunyai latar belakang keluarga yang cukup bagus. Keluarga inilah yang saya fikir membantu ke arah perubahan yang ada sekarang.

Alhamdulillah.

Penampilan Neelofa bertudung semua orang suka, baik disukai golongan muda, tua, kecil besar, lelaki dan wanita. Neelofa tampil lebih anggun dan jelita dengan berhijab. Apatah lagi apabila sudah bergiat dengan perniagaan hijab dan jubah, penampilan Noor Neelofa Mohd Nor sudah jauh berbeza dari sewaktu menjadi finalis Dewi Remaja 2010.

Oh ya, tentu anda nak tahu mengenai ayat 31 surah An-Nur.


Bermaksud: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”Terjemahan in English:

“And tell the believing women to lower their gaze and be modest , and to display of their adornment only that which is apparent , and to draw their veils over their bosoms , and not to reveal their adornment save to their own husbands or fathers or husbands fathers , or their sons or their husbands ‘ sons , or their brothers or their brothers ‘ sons or sisters sons , or their women , or their slaves , or male attendants who lack vigor , or children who know naught of women ‘ s nakedness . And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment . And turn unto Allah together , O believers , in order that ye may succeed . “Bagi seorang bergelar selebriti cantik jelita seperti Neelofa, apabila mahu berubah ke satu yang lebih baik, apatah lagi apabila tidak mahu lagi pakai seksi, tidak mahu dedah aurat, tidak mahu lagi buat sesuatu yang memudaratkan dirinya; sudah pasti akan dipandang slack oleh masyarakat, apatah lagi dalam industri seni itu sendiri.

Inilah ujian. Sesungguhnya apabila mahu kebaikan itu melekat dalam hati dan jiwa, pasti Allah S.W.T datangkan ujian.

Semoga penceritaan ini dapat kita jadikan iktibar kepada semua. Jika kita pegang teguh dengan tali Allah, in Sha Allah, Allah S.W.T akan selamatkan dan lindungi diri kita semua dari segala kesesatan.

 

KESIANNYA!!! Lara Alana alami masalah lambat bercakap !!

KESIANNYA!!! Lara Alana alami masalah lambat bercakap !!

Awal Ashaari: Lara Alana Keliru Dengan Penggunaan Banyak Bahasa

Walaupun mempunyai perkembangan fizikal melebihi kanak-kanak seusianya, bagaimanapun Awal Ashaari masih risau tentang kebolehan Lara Alana bertutur. Memasuki usia dua tahun, Lara mempunyai sedikit masalah pertuturan, beliau seakan keliru dengan penggunaan bahasa Melayu dan Inggeris, selain dialek yang digunakan oleh ibu dan ibu mertuanya.

“Dari segi ketinggian, dia sudah 90 peratus lebih daripada kanak-kanak biasa. Berat badannya pula sudah 60 peratus lebih daripada budak seumurnya. Bila saya hantarnya ke sekolah, kawan-kawannya masih kecil tetapi dia sudah besar. Ada benda yang ke depan dan ada benda yang dia ke belakang. Kami banyak bercakap dengannya cuma terlalu banyak bahasa yang digunakan”

“Saya cakap Melayu dan Inggeris. Pembantu rumah saya memang cakap Inggeris saja tak pandai cakap Melayu. Mak mentua saya cakap Kedah, mak saya guna bahasa biasa. Jadi banyak sangat bahasa yang dia dengar. Mungkin itu menyebabkan dia lambat bercakap,” katanya kepada Projek MMO mengenai masalah pertuturan yang dihidapi oleh anak perempuannya.

Sementara itu, bercakap mengenai program realiti anaknya, Lara Oh Lara yang ditayangkan di Astro Ria, Lara begitu menggemari rancangan tersebut sehinggakan kadang-kadang beliau sendiri mengambil alat kawalan jauh untuk menonton rancangan itu. Bagaimanapun, Awal tidak pasti jika tindakannya menonton televisyen baik untuk masalah perkembangan pertuturan.

Dalam masa yang sama, Awal yang menyedari kritikan orang ramai yang mungkin meluat melihat mereka sekeluarga yang sering muncul di kaca televisyen berkata, dirinya tidak mampu mengawal perkara tersebut kerana komitment kerja yang harus dilakukannya. Namun akuinya lagi, program tersebut mampu menaikkan populariti mereka sekeluarga. (rkty/w)