Month: May 2017

BONUS RAYA: RM850 Kepada Penjawat Awam Dan RM550 Kepada Pesara Kerajaan – Cuepacs

BONUS RAYA: RM850 Kepada Penjawat Awam Dan RM550 Kepada Pesara Kerajaan – Cuepacs

PETALING JAYA: Harapan palsu. Mungkin itulah perasaan yang dirasakan oleh kakitangan awam yang menerima khidmat pesanan ringkas melalui aplikasi Whatsapp baru-baru ini.

Pesanan itu mengatakan bahawa kakitangan awam bakal menerima bonus raya yang akan dimasukkan ke akaun mereka pada 13 Jun ini.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) ketika dihubungi mengesahkan bahawa maklumat yang tersebar itu adalah palsu.

“Tak benar tu. Palsu,” jawabnya ringkas melalui aplikasi Whatsapp.

Pesanan yang tersebar itu turut memberi jaminan bahawa pihak kerajaan telah bersetuju untuk memberikan bonus bantuan sebanuak RM850 kepada kakitangan awam, manakala RM550 pula kepada pesara kerajaan.

“Segala pembayaran akan dikreditkan ke akaun penjawat awam mulai 13 Jun 2017.

“Ini adalah inisiatif kerajaan Malaysia yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi meringankan beban kakitangan kerajaan sempena menyambut perayaan Aidilfitri 2017,” menurut pesanan palsu tersebut.

GEMPAR!!! Shah Rukh Khan Meninggal Dunia Dalam Nahas Pesawat Peribadi!!!

GEMPAR!!! Shah Rukh Khan Meninggal Dunia Dalam Nahas Pesawat Peribadi!!!

Masih menjadi tanda tanya adakah berita yang Elpais-TV adalah benar? jika benarlah berita ini

Takziah buat keluarga Pelakon, Producer, dan personaliti TV lagenda India dan hindustan iaitu Dato Shah Rukh Khan meninggal dunia dalam nahas melibatkan cuaca buruk “turbulance”

Beliau di katakan membuat penerbangan menggunakan pesawat Gulfstream G550 Jet bersama pembantu peribadinya dan beberapa orang lagi terbang ke Paris, Perancis untuk menghadiri mesyuarat perniagaan

Penguasa penerbangan perancis mengeluarkan kenyataan bahawa pernerbagan commercial itu membuat perjalanan dari Istanbul ke Paris, pada masa yang sama mereka terpaksa berpatah balik di sebabkan tidak boleh mendarat, badan penguasa penerbangan sedang menyiasat pekara ini.

Sejauh mana kebenarannya?
Sumber : Elpais-TV.com

KENAPA REZEKI SUSAH NAK MASUK?

KENAPA REZEKI SUSAH NAK MASUK?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua yang berkunjung ke blog ciktom….. Jom sama-sama renungkan antara 8 sebab kenapa rezeki susah nak masuk dalam kehidupan kita. Agak-agak antara 8 ciri-ciri tue ada tak yang kita pernah buat tanpa disedari dan ianya menjadi penyekat rezeki pada diri.

kenapa rezeki susah nak masuk?

Ini infografik yang cik tom copy dari facebook kawan. Tengok watermark infografik kenapa rezeki susah nak masuk ini dari baitulmuslim.com.

1. Berkira untuk membantu memudahkan hal yang baik

Manusia sekarang banyak berkira kalau nak bantu buat hal baik. Contohnya pertolongan dalam projek amal bantu anak yatim time weekend mesti liat je. Kalau bab duit masuk memang laju. Kadangkala kita tak sedar kekhilafan kita dan kita pandang hal tue hal kecik je. Kalau diri sendiri dah liat untuk bantu mudahkan hal baik, agak-agak Allah mudah gak nak bagi kita rezeki tak??

2. Asyik mencanang perihal duit yang tidak cukup untuk urusan itu dan ini

Duit banyak mana pun masih dirasakan tak cukup dan tak cukup. Setiap kali buat apa-apa pun suka merungut tak cukup duit. Merungut sana sini dalam blog, facebook, twitter. Emak selalu cakap jangan asyik merungut takde duit nanti betul2 takde duit. Senang cakap duit yang ada cukup makan. Kalau tak cukup duit usahakan bagi banyak duit.

3. Berkira untuk bersedekah walaupun seringgit

Setiap kali dapat duit, terus fikir nak beli itu dan ini. Tapi tak terlintas langsung nak bersedekah hatta seringgit. Jom sempena 2014 ni tanamkan niat dalam diri setiap kali dapat duit, hulurkan sebahagian darinya untuk sedekah pada mereka yang memerlukan. InsyaAllah rezeki yang dikongsikan akan bertambah berkat.

4. Riak bila bersedekah

Yang tadi kes berkira untuk bersedekah. Ni kes riak pulak bila dah sedekah. Habis pergi canang dalam suratkhabar, facebook, blog, kat kawan-kawan baru lepas derma mangsa banjir dengan niat nak menunjuk-nunjuk duit banyak. Niat dah salah walaupun sedekah itu satu perkara yang baik. Sebaiknya elakkan sifat riak dalam diri.

5. Gemar mengungkit pemberian

Masa kecil dulu cik tom memang suka mengungkit apa-apa pemberian kat abang atau adik. Hehe.. Buruk perangai. Tue semua perangai budak-budak. Malu kalau dah besar masih duk ungkit-mengungkit pemberian yang diberikan. Dah besar matangkan diri dan segala perbuatan ye.

6. Banyak membuat maksiat

Kalau dah banyak buat maksiat dan perkara yang dilarang oleh Allah, disempitkan pintu rezeki kepada kita. Kalau ada yang cakap eh murah je rezeki walaupun duk maksiat hari-hari. Tue bukan rezeki tapi ujian buat umatNYA. Kalau perasan duit yang senang masuk tue jugak senang nak mengalir keluar bila dah tak berkat ni.

7. Kurang beristighfar

Perbanyakkan istighfar dan selawat ke atas nabi dalam kehidupan seharian kita. InsyaAllah bertambah-tambah berkat setiap perkara yang dilakukan.

8. Tidak bersyukur

Jangan terlalu membandingkan diri dengan apa yang orang lain ada yang kita takde. Kalau banding untuk improvement diri bagus. Kalau banding setakat merungut baik tak payah. Buang masa. Bersyukurlah dengan apa yang ada dan cuba perbaiki diri untuk lebih baik.

dan ini juga

1. Usah bergaduh sesama suami isteri, lagi-lagi perihal duit. Berbincang dan cari persefahaman. Bila pasangan tidak redha dengan masing-masing, di situlah rezeki akan disekat…

2. Merungut dan merasa beban pada anak-anak. Berikan kasih sayang kepada anak-anak kerana setiap anak adalah rezeki Allah swt. Namun ibu dan bapa juga perlu mengusahakan rezeki untuk anak-anak tanpa merungut dan rasa beban.

3. Buangkan tabiat selalu mengeluh sesama suami isteri dengan apa yang tidak dimiliki. Banyak bersyukur dengan apa yang dimiliki tidak kira banyak atau sikit.

4. Jangan terlalu berkira-kira untuk mempermudahkan hal yang baik sekeluarga. Perlu ada tolak ansur dan dan faham sesama pasangan.

5. Jangan meninggikan suara dan gunakan kata-kata yang baik sahaja bersama suami, isteri dan juga anak-anak. Buangkan cara menakut-nakutkan ahli keluarga dan tanamkan layanan yang penuh mesra.

6. Sabar dalam menangani karenah suami, isteri dan anak-anak. Adakalanya sesuatu itu kita tidak suka. Tetapi, tetap perlu bersabar dan fahami keadaan pasangan dan anak. Nasihat dan cari penyelesaian secara baik.

7. Apabila kita putus mendoakan yang baik-baik untuk suami, isteri dan anak-anak. Sentiasa ingatkan mereka dalam doa dan juga sepanjang hari.

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur!

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur!

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur! 

Sahur merupakan sajian yang sangat diperlukan untuk mengharungi 8 hingga 9 jam tanpa makan dan minum.

Dengan kembalinya bulan Ramadan, sudah pasti kaum wanita antara yang paling sibuk memikirkan menu yang sesuai untuk disajikan kepada keluarga, khususnya untuk bersahur.

Biarpun mungkin ada yang memandang ringan kepentingan sahur, tetapi tentu ramai juga yang mengetahui sahur merupakan sajian yang sangat diperlukan untuk mengharungi 8 hingga 9 jam tanpa makan dan minum.

Nasi adalah menu biasa bagi kebanyakan keluarga di Malaysia, tetapi ada juga yang mahukan kelainan, selain mahukan menu yang mudah dan cepat untuk disediakan pada awal pagi.

Untuk itu, kami kongsikan tujuh jenis juadah bersahur yang ringkas dan mudah untuk dicuba, terutama bagi mereka yang tidak mahu makan nasi setiap hari.

1. Roti tinggi serat (whole grain) + mentega kacang + hirisan pisang

Mentega kacang mempunyai kandungan serat yang tinggi, di samping kaya protein dan sumber vitamin E, B6, zat besi, folat dan kalsium. Pisang pula, seperti yang diketahui ramai, merupakan sumber tenaga. Malah pengambilan pisang mengekalkan tenaga dalam tempoh masa yang lebih lama daripada pengambilan gula.

2. Roti bakar gandum (whole wheat) + tomato + telur goreng ‘mata’

Gabungan biasa untuk sandwic ringkas, namun ianya kaya khasiat. Telur adalah antara makanan yang punyai kandungan protein yang tinggi dan sering dicadangkan pakar pemakanan untuk diambil pada waktu pagi.

3. Paket ‘Smoothie’

Kisarkan pilihan buah-buahan bersama secawan susu, yogurt dan oat untuk menghasilkan satu ‘protein smoothie’ yang mengenyangkan. Antara buah-buahan yang sesuai bagi tujuan ini adalah kurma, pisang, epal, pelbagai jenis beri, mangga dan juga avocado selain kacang. Sediakan bahan-bahan ini di dalam paket-paket kecil dan simpan di dalam peti sejuk untuk dikisarkan setiap pagi.

4. Telur hancur + bayam + keju dibalut dalam tortilla gandum

Bayam antara sayuran dengan kandungan zat besi yang tinggi yang dapat membekalkan tenaga. Gabungkan ia dengan telur hancur, keju serta cendawan atau tomato dan balutkan dengan roti tortillauntuk satu hidangan yang cukup mengenyangkan.

5. Roti bakar gandum + kale (kubis daun) + telur dadar + keju

Cuba campurkan apa sahaja hidangan anda dengan sayuran bernutrien tinggi, seperti kale. Mungkin ramai yang tidak tahu, kale adalah sejenis sayuran paling kaya dengan pelbagai khasiat seperti vitamin A, B, K, kalsium dan magnesium.

6. Oatmeal bakar

Tak gemar oatmeal tradisional? Bolehlah cuba oatmeal dengan cara ini. Lebih sedap dan khasiatnya juga tak banyak yang berubah. Setelah dibakar, boleh disimpan di dalam peti ais dan hanya panaskan sahaja apabila hendak makan.

7. Paket oatmeal

Jika anda mahukan oatmeal dengan rasa dan rupa yang lebih menarik, mungkin ini sesuai untuk anda. Kisarkan oatmeal bersama buah-buahan yang digemari seperti epal, beri biru atau strawberi. Ia boleh disimpan selama kira-kira seminggu di dalam peti ais dan tentunya menjimatkan masa.

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

Allah swt menarangkan dalam alquran bila ada 7 lapis langit di alam semesta. di sanalah ada arsy ataupun singgasana si maha pencipta. terdapat begitu banyak teka – teki yang tidak dapat dipaparkan dengan logika.

tetapi, nabi muhammad saw sedikit berikan cerminan tentang gimana keadaan di situ. manusia kesayangan allah ini memandang banyak perihal yang aneh kala hingga ke langit ke 7 dikala isra miraj buat menjemput perintah salat.

salah satunya merupakan tentang hewan yang hidup di situ. tentu aja, wujud dan juga keahlian hewan – hewan ini berubah dengan yang terdapat di dunia. mulai dari belalang dari emas, sampai hewan tunggangan yang dapat terbang. serupa apa hewan yang lain?

1. belalang dari emas

hewan kesatu yang dilihat nabi kala menggapai langit ketujuh merupakan belalang emas. hewan ini beterbangan diantara dedaunan di tumbuhan sidratul muntaha. serupa yang ditafsirkan rasulullah saw, tumbuhan ini menggambarkan tumbuhan yang amat besar.

akarnya aja berposisi di langit ke 6 lagi rantingnya berposisi di langit ketujuh dan puncaknya menembus langit ke 7. diantara dedaunan tumbuhan ini lah belalang emas beterbangan. rasulullah menyebut belalang emas ini dikala menarangkan tentang sidratul muntaha.

asma bintu abu bakar ra, dia mendengar rasulullah saw bersabda yang maksudnya, “orang yang naik kuda hendak sanggup melintasi bayang – bayang tumbuhan sidratul muntaha sepanjang seratus tahun lamanya ataupun seratus penunggang kuda yang amat kilat yang berposisi di dasar naungannya, disitu pula terdapat belalang dari emas, buahnya serupa kendi yang besar – besar. ” (hadits hasan, hr. turmudzi 2541 di shahihkan oleh imam al – hakim dalam mustadrok, di hasankan oleh tirmidzi dan juga al – albani (shahih tharghib wat tarhib (3727) ).

sedangkan itu, imam ibnu rojab al – hambali rahimahullah berkata bila belalang emas tersebut antara lain laron, lebah, kupu – kupu dan juga lain – lain.

2. haiwan tunggangan yang bersayap
di dalam alquran tulisan adz – dzariy at ayat 22 dipaparkan bila surga dan juga neraka berposisi di langit ke 7. di dalam surga pula ada hewan yang dilihat nabi jadi kendaraan para penunggu surga.

tetapi, begitu indah hewan tunggangan yang terdapat di situ. mereka diciptakan dari yakut ataupun mutiara, memiliki sayap dan juga siap membawakan para penghuninya kemana juga yang di idamkan.

hewan tunggangan ini juga setimpal dengan yang di idamkan penunggu surga. dapat berbentuk onta, kuda, dan juga sebagainya.

dalam suatu riwayat, dikisahkan bila terdapat seseorang laki – laki yang bertanya tentang kendaraan surga.

“ada seseorang pria yang bertanya kepada rasulullah: apakah di surga terdapat onta? , kemudian rasulullah menanggapi: “jika allah memasukkan kamu kedalam surga, hingga hendak di sajikan hewan – hewan tunggangan di surga setimpal yang di mau oleh hati (jiwa) kamu dan juga yang di mau oleh mata kamu. ” (hr. tirmidzi, ahmad, dll. syeikh al – albani menghitung hasan lighairihi (shahih targhib wat – tarhib: 3756) )

tidak hanya itu, dari abdurrahman bin sa’idah radhiyallahu anhu mengatakan : saya amat menggemari kuda, wahai rasulullah, ‘apakah di surga terdapat fauna kuda? ’

hingga nabi menanggapi: ”wahai abdurrahman, ‘jika allah memasukkan engkau ke dalam surga, hingga engkau hendak menunggangi kuda dari yakut (mutiara) , mempunyai 2 sayap. dia hendak terbang bawa engkau ke mana aja engkau suka. ” (hadits hasan, hr thabrani di mu’jam al – kabir, dishahihkan oleh imam al – haitsami, al – mundziri. dan juga di hasankan oleh al – albani. (shahih targhib wat – tarhib: 3755) )

3. burung hijau di ‘arsy
terdapat pula burung hijau yang hidup bergelantungan arsy. burung – burung hijau ini temboloknya merupakan hunian para syuhada yang mati shahid. mereka dibebaskan buat masuk surga kemana aja.

burung – burung ini mempunyai lentera dan juga bergelantungan di arsy. rasulullah menyebut burung ini tatkala menggambarkan tentang keutamaan syuhada yang berperang di jalur allah.

“sesungguhnya ruh – ruh para syuhada’ itu terdapat di dalam tembolok burung hijau. menurutnya terdapat lentera – lentera yang bergantung di ‘arsy. mereka leluasa menikmati surga sekehendak mereka, setelah itu singgah pada lentera – lentera itu. setelah itu rabb mereka memperlihatkan diri kepada mereka dengan jelas, kemudian bertanya: “apakah kamu menginginkan suatu? ” mereka menanggapi: “apalagi yang kami mau sebaliknya kami dapat menikmati surga dengan sekehendak kami? ” rabb mereka bertanya serupa itu sebanyak 3 kali. hingga tatkala mereka terasa bahwasanya mereka wajib memohon suatu, mereka mengatakan, “wahai rabb kami! kami mau ruh kami dipulangkan ke jasad – jasad kami sampai – sampai kami mampu berperang di jalan – mu sekali lagi. “maka tatkala ia memandang bahwasanya mereka tidak memiliki kemauan lagi, mereka ditinggalkan. ” (hr. muslim)

4. haiwan menakutkan di neraka
bila di surga terdapat hewan yang hidup di situ, hingga demikian pula dengan neraka. tetapi kelainannya, fauna ini bukan melayani penghuninya, melainkan membagikan siksaan pedih kepada mereka. bukhari meriwayatkan dari abu hurairah, rasulullah saw bersabda yang maksudnya:

”siapa yang dikaruniai oleh allah kekayaan namun tidak keluarkan zakatnya, hingga pada hari kiamat nanti dia hendak dikunjungi oleh seekor ular jantan gundul, yang amat berbisa dan juga amat menakutkan dengan sembari berteriak, ‘saya merupakan kekayaanmu, aku merupakan kekayaanmu yang kau timbun – timbun dahulu. ”

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Ramadan merupakan saat yang tepat untuk bermunajat kepada Allah SWT.

Umat Islam tengah menyambut datangnya bulan Ramadan 1438H. Hari pertama Ramadan akan jatuh pada Sabtu 27 Mei 2017.

Ramadan merupakan momentum yang tepat untuk melakukan perbaikan diri. Selain itu, meningkatkan ibadah tentu menjadi amalan yang sangat dianjurkan di samping kewajiban untuk berpuasa.

Tidak hanya itu, Ramadan merupakan saat yang tepat untuk bermunajat kepada Allah SWT. Hari-hari sepanjang Ramadan penuh keberkahan dan jangan sampai melewatinya dengan kesia-siaan.

Berikut doa-doa yang bisa dibaca dalam 10 hari pertama Ramadan.

Hari pertama:
” Ya Allah, jadikanlah puasa dan ibadahku di bulan ini seperti puasa orang-orang sejati, bangunkanlah aku di bulan ini dari kelelapan tidur orang-orang yang lupa dan ampunilah segala kesalahanku, wahai Tuhan semesta alam, dan ampunilah aku, wahai pengampun orang-orang yang bersalah.”

Hari ke dua:
” Ya Allah, dekatkanlah aku di bulan ini dari ridha-Mu, hindarkanlah aku di bulan ini dari kemurkaan-Mu, dan anugerahkanlah taufik kepadaku di bulan ini untuk membaca ayat-ayat (kitab)-Mu dengan rahmat-Mu, wahai Dzat Yang Lebih Pengasih dari para pengasih.”

Hari ke tiga:
” Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku di bulan ini kecerdasan dan kesadaran diri, jauhkanlah aku di bulan ini dari ketololan dan kesesatan, dan limpahkanlah kepadaku sebagian dari setiap kebajikan yang Engkau turunkan di bulan ini. Dengan kedermawanan-Mu, wahai Dzat Yang Lebih Dermawan dari para dermawan.”

Hari ke empat:
” Ya Allah, kuatkanlah diriku di bulan ini untuk melaksanakan perintah-Mu, anugerahkan kepadaku di bulan ini kemanisan mengingat-Mu, dengan kemurahan-Mu berikanlah kesempatan kepadaku di bulan ini untuk bersyukur kepada-Mu demi kemurahan-Mu, dan dengan penjagaan dan tirai-Mu jagalah diriku di bulan ini, wahai Dzat Yang Lebih Melihat dari orang-orang yang melihat.”

Hari ke lima:
” Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang memohon pengampunan, jadikanlah aku di bulan ini dari dari golongan hamba-hamba-Mu yang salih dan pasrah, dan jadikanlah aku di bulan ini dari golongan para kekasih-Mu yang dekat dengan-Mu. Dengan kasih sayang-mu wahai Dzat Yang Lebih Pengasih dari para pengasih.”

Hari ke enam:
” Ya Allah, jangan Kau hinakan aku di bulan ini karena keberanianku bermaksiat kepada-Mu, jangan Kau cambuk aku dengan cambuk kemurkaan-Mu dan jauhkanlah aku dari (segala perbuatan) yang menyebabkan murka-Mu. Dengan anugerah dan kekuasaan-Mu wahai Puncak Harapan para pengharap.”

Hari ke tujuh:
” Ya Allah, bantulah aku di bulan ini dalam melaksanakan puasa dan ibadah, jauhkanlah aku di bulan ini dari kesalahan dan doa-dosa (yang tidak pantas dilaksanakan) di dalamnya, dan anugerahkanlah kepadaku di bulan ini (kesempatan untuk) mengingat-Mu untuk selamanya dengan taufik-Mu, wahai penunjuk jalan orang-orang yang sesat.”

Hari ke lapan:
” Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku di bulan ini untuk mengasihani anak-anak yatim, memberi makan, menebarkan salam dan bersahabat dengan orang-orang mulia. Dengan keutamaan-Mu, wahai Tempat Bernaung orang-orang yang berharap.”

Hari ke sembilan:
” Ya Allah, limpahkanlah kepadaku di bulan sebagian dari rahmat-Mu yang luas, tunjukanlah aku di bulan ini kepada tanda-tanda-Mu yang terang, dan tuntunlah aku kepada ridha-Mu yang maha luas. Dengan cinta-Mu wahai harapan orang-orang yang rindu.”

Hari ke sepuluh:
” Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang bertawakal kepada-Mu, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang jaya di haribaan-Mu, dan jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang telah dekat kepada-Mu. Dengan kebaikan-Mu wahai tujuan orang-orang yang berharap.”

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

Seolah-olah sudah menjadi trend, apabila tiba bulan Ramadan terdapat segelintir masyarakat yang sanggup berbelanja mahal untuk menikmati hidangan bufet buka puasa di hotel-hotel besar dan ternama.

Walaupun harga hidangannya jauh lebih mahal daripada juadah di bazar-bazar Ramadan yang menjadi pilihan kebanyakan umat Islam di Malaysia, namun pakej Ramadan yang ditawarkan oleh hotel-hotel ‘berbintang’ itu tetap laris dan mendapat sambutan hangat orang ramai.

Tinjauan Bernama mengenai harga dan sambutan bufet Ramadan di hotel-hotel di sekitar Kuala Lumpur, terdapat ramai pelanggan yang memilih untuk berbuka puasa di hotel dengan kadar bayaran serendah RM50 dan semahal RM199 seorang.

Alasan pelanggan sanggup berbelanja mahal ialah terdapat pelbagai jenis sajian makanan termasuk pencuci mulut yang ditawarkan di hotel-hotel dan restoran.

Malahan, tinjauan turut mendapati ramai yang tidak kisah dengan harga hidangan bufet Ramadan yang mahal walaupun ada pihak lain yang menganggapnya sebagai boros dan membazir.

Seorang pekerja swasta Mohd Razif Syukor, 36, ketika ditemui Bernama berkata keinginan untuk mencuba juadah berbuka puasa di hotel membawa dirinya dan rakan berkunjung ke sebuah hotel di sini yang menyajikan masakan tradisional dengan lebih 100 sajian.

“Saya cuma mahu mencuba, bukan selalu berbuka di hotel, ini perancangan sebelum Ramadan. Isu bazir atau tidak itu terpulang pada individu, lagi pun saya dan rakan-rakan memang jenis suka makan,” katanya yang berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan oleh pihak hotel untuk pengunjung yang berbuka di situ seperti surau.

Jamilah Adnan, 40, berkata kesibukan bekerja membuatkan beliau lebih gemar untuk berbuka puasa di hotel atau restoran bagi menikmati kemudahan hidangan bufet.

“Bufet lebih mudah, boleh juga dapat dengan kadar bayaran bawah RM50 di hotel atau restoran. Kalau nak balik dan singgah beli makanan di bazar memang tidak sempat, jalan sesak,” katanya.

Namun, ada juga yang merasakan berbuka puasa dengan bufet Ramadan di hotel ataupun restoran adalah tidak berbaloi malahan membazir.

Seorang pelajar kolej swasta Abdul Qawiy Abdul Yusof, 22, berkata bayaran RM50 bagi bufet Ramadan adalah mahal dan sepatutnya wang tersebut boleh dibelanjakan untuk perkara lain.

“Harga makanan sudah sama seperti gaji sehari, kalau bawa RM50 ke pasar boleh beli stok makanan mentah untuk dua, tiga hari,” katanya lagi.

Menurutnya, perkhidmatan bufet Ramadan membawa ke arah lebihan sisa makanan yang banyak.

“Kalau 20 sajian yang dihidangkan pun belum tentu kita mampu makan, kalau pun mahu cuba semua dengan ambil dan letak dalam pinggan akhirnya mesti masuk tong sampah juga,” katanya dan menambah tindakan mengikut nafsu makan itu hanya membawa kepada pembaziran makanan.

Dalam pada itu Suziyanti Aiman, 25, berkata masih ramai yang tidak sedar bahawa berbuka puasa dengan bufet Ramadan itu menjurus ke arah pembaziran.

“Banyak ajakan dan jemputan untuk bufet ini tapi saya tolak sebab perut tidak boleh makan banyak,” katanya yang berpesan kalau rasa akan membazir, ingatlah orang yang kebuluran di Somalia.

Katanya juga, amalan berbuka puasa di hotel adalah tidak wajar kerana kadar bayaran yang tinggi selain membazir makanan.

“Bayar beratus, makan hanya untuk kapasiti RM10? Bazir duit, bazir makanan,” katanya lagi.

Sementara itu, Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata Islam menggalakkan agar umat berbuka puasa dengan hidangan sederhana dan yang paling baik adalah memasak sendiri makanan.

“Berbuka puasa di rumah boleh menghindarkan pembaziran wang dan mengelakkan lebihan makanan dibuang.

“Wang yang mungkin hendak dibelanjakan juga boleh didermakan atau sedekah ke jalan yang diredai,” katanya yang turut tidak menggalakkan amalan berbuka puasa di hotel.

Di samping itu, katanya, pihak yang menganjurkan majlis berbuka puasa dengan menjual meja juga merupakan pembaziran dan tidak selari dengan hikmah ibadah puasa yang hendak menyedarkan masyarakat tentang kesusahan dan kelaparan mereka yang daif serta tidak berkemampuan.

Dalam pada itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengulangi saranan tahun lalu agar pengusaha hotel atau restoran yang menawarkan hidangan bufet berbuka puasa mengenakan denda ke atas pelanggan yang membazir sepanjang Ramadan ini.

Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata tindakan itu perlu kerana pembaziran lebihan makanan yang dilakukan setiap tahun menjejaskan kemanisan ibadah puasa.

Beliau berkata, pengusaha juga boleh menyediakan alternatif lain seperti membungkusnya agar pelanggan boleh membawa pulang makanan yang tidak habis dimakan atau pihak hotel mengedarkan makanan (makanan yang tidak disentuh) kepada yang memerlukan seperti pelajar dan golongan gelandangan.

Tahun lalu, syarikat menyelia sisa pepejal SWCorp berkata untuk tempoh Ramadan setiap tahun, rakyat di negara ini membuang 270,000 tan makanan yang tidak diusik dan boleh dimakan semula.

Menurut syarikat itu, berdasarkan perkiraan juga, jumlah makanan tersebut boleh dihidangkan kepada 180 juta orang iaitu enam kali ganda melebihi populasi negara ini seramai 27 juta.

Video:
Sebelum membazir ingatlah mereka yang tidak bernasib baik seperti kita … SEBARKAN!!! 🙂
Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan!

Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan!

Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan! 

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi.

Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.

Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka.

Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.

Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri.

Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang.

Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup.

Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita.

Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama.

Yang jelas jika anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh.

Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan

SUBHANALLAH!!! Di Masjidil Haram Kucing Pun Turut Berpuasa!!! Ini Buktinya!!!

SUBHANALLAH!!! Di Masjidil Haram Kucing Pun Turut Berpuasa!!! Ini Buktinya!!!

SUBHANALLAH!!! Di Masjidil Haram Kucing Pun Turut Berpuasa!!! Ini Buktinya!!!

Masjidil Haram di bulan ramadhan selalu penuh sesak dengan kaum muslimin yang ingin beribadah di dalamnya, karena di bulan ramadhan yang penuh berkah ini orang islam tidak hanya berumrah ataupun sekedar berthawaf, namun banyak juga dari mereka yang ingin ber i’tikaf di Masjid yang disakralkan oleh semua umat islam di seluruh dunia.

Ada sebuah pemandangan yang mengharukan ketika menjelang waktu berbuka puasa, Karena bukan hanya manusia saja yang berpuasa, Bahkan kucing di Masjidil Haram Makkah pun ikut berpuasa dan menunggu waktu berbuka sampai datangnya adzan maghrib layaknya seorang manusia.


Kucing Yang Juga Ikut Berpuasa

MasyaAllah..

Terlihat di gambar atas, Kucing tersebut sedang duduk, Di belakang kucing tersebut banyak orang yang sedang membaca Alqur’an. Walaupun kucing tersebut disuguhi berbagai takjilan yang sudah siap disantap namun kucing ini tetap menunggu sampai adzan berkumandang.

Jika kucing yang tidak punya akal saja mau taat pada perintah Allah SWT, lalu bagaimana dengan manusia yang notabene adalah mahluq ciptaan Allah paling sempurna?

Sangat mengherankan jika manusia yang sering berbuat maksiat mengaku lebih cerdas daripada seekor kucing !!

Subhanallah! Inilah Gambaran Surga Ar-Rayyan Yang ALLAH Sediakan Khas Untuk Hambanya Yang Berpuasa!!!

Subhanallah! Inilah Gambaran Surga Ar-Rayyan Yang ALLAH Sediakan Khas Untuk Hambanya Yang Berpuasa!!!

Subhanallah! Inilah Gambaran Surga Ar-Rayyan Yang ALLAH Sediakan Khas Untuk Hambanya Yang Berpuasa!!!

Bulan Ramadhan pastinya diwajibkan bagi setiap umat muslim untuk menjalankan puasa wajib selama sebulan penuh. Sebagaimana perintah Allah dalam Surat Al-Baqarah ayat 183: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa,” (QS. Al Baqarah: 183).

Untuk itu janganlah kita meninggalkannya. Karena Allah SWT sudah menyiapkan hadiah khusus bagi orang-orang yang berpuasa, yakni Surga ‘Ar-Rayyan’. Dari Sahl bin Sa’ad, dari Rasulullah SAW, beliau bersabda,

إِنَّ فِى الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ ، يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُونَ ، لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ ، فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ ، فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ

“Sesungguhnya di surga ada suatu pintu yang disebut “ar rayyan“. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada hari kiamat. Selain orang yang berpuasa tidak akan memasukinya. Nanti orang yang berpuasa akan diseru, “Mana orang yang berpuasa.” Lantas mereka pun berdiri, selain mereka tidak akan memasukinya. Jika orang yang berpuasa tersebut telah memasukinya, maka akan tertutup dan setelah itu tidak ada lagi yang memasukinya,” (HR. Bukhari no. 1896 dan Muslim no. 1152).

Ibnu Hajar Al Asqolani dalam Al Fath menyebutkan, “Ar Rayyan dengan menfathahkan huruf ro’ dan mentasydid ya’, mengikuti wazan fi’il (kata kerja) dari kata ‘ar riyy‘ yang maksudnya adalah nama salah satu pintu di surga yang hanya dikhususkan untuk orang yang berpuasa memasukinya. Dari sisi lafazh dan makna ada kaitannya. Karena kata ar rayyan adalah turunan dari kata ar riyy yang artinya bersesuaian dengan keadaan orang yang berpuasa. Orang yang berpuasa kelak akan memasuki pintu tersebut dan tidak pernah merasakan haus lagi.” (Fathul Bari, 4: 131).

Ibnu Hajar menyebutkan bahwa dalam lafazh hadits lainnya disebutkan bahwa di surga itu ada delapan buah pintu yang salah satunya adalah pintu Ar Rayyan. Pintu tersebut tidaklah dimasuki selain orang yang berpuasa (lihat Fathul Bari, 4: 132). Hadits yang dimaksud adalah,

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ – رضى الله عنه – عَنِ النَّبِىِّ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ « فِى الْجَنَّةِ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابٍ ، فِيهَا بَابٌ يُسَمَّى الرَّيَّانَ لاَ يَدْخُلُهُ إِلاَّ الصَّائِمُونَ »

Dari Sahl bin Sa’ad radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ia berkata, “Surga memiliki delapan buah pintu. Di antara pintu tersebut ada yang dinamakan pintu Ar Rayyan yang hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa” (HR. Bukhari no. 3257).

Hadits di atas juga menunjukkan al jaza’ min jinsil ‘amal, yaitu balasan dari Allah sesuai dengan jenis amalan. Dan juga menandakan bahwa siapa saja yang meninggalkan sesuatu karena Allah, maka akan diganti dengan yang lebih baik, sebagaimana disebutkan dalam hadits,

إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئاً اتِّقَاءَ اللَّهِ جَلَّ وَعَزَّ إِلاَّ أَعْطَاكَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهُ

“Jika engkau meninggalkan sesuatu karena Allah ‘azza wa jalla, maka Allah akan mengganti padamu dengan yang lebih baik” (HR. Ahmad 5: 78, sanad hadits ini shahih kata Syaikh Syu’aib Al Arnauth).

Balasan dari Allah ini karena orang yang berpuasa itu meninggalkan syahwat hubungan intim, makan dan minum semuanya hanya karena Allah subhanahu wa ta’ala. Sebagaimana disebutkan dalam hadits qudsi, Allah Ta’ala berfirman,

يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَأَكْلَهُ وَشُرْبَهُ مِنْ أَجْلِى

“Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan karena-Ku” (HR. Bukhari no. 7492 dan Muslim no. 1151).

Karena seseorang meninggalkan kenikmatan-kenikmatan dunia ini karena Allah, maka Allah pun akan mengganti dengan yang lebih baik. Sehingga jika seorang Muslim beramal puasa dikhususkan untuk Allah, maka Dialah yang nanti akan membalasnya. Dalam hadits qudsi disebutkan,

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ ، إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى ، وَأَنَا أَجْزِى بِهِ

“Setiap amalan manusia adalah untuknya. Kecuali amalan puasa itu untuk Allah dan Dia yang nanti akan membalasnya” (HR. Bukhari no. 5927 dan Muslim no. 1151).

Mengenai hadits balasan pintu Ar Rayyan di atas mengandung pelajaran tentang keutamaan puasa dan karomah bagi orang yang berpuasa. Demikian kata Imam Nawawi dalam Syarh Shahih Muslim (8: 31). Semoga puasa kita lancar, penuh sampai sebulan dan diterima oleh Allah SWT.