Month: May 2017

(Video)Hari Ini Kristian Lari Bertempiaran Dan Al-Fateh Menakluk Konstantinople!

(Video)Hari Ini Kristian Lari Bertempiaran Dan Al-Fateh Menakluk Konstantinople!

(Video)Hari Ini Kristian Lari Bertempiaran Dan Al-Fateh Menakluk Konstantinople! 

Muhammad al-Fatih adalah salah seorang raja atau sultan Kerajaan Utsmani yang paling terkenal. Ia merupakan sultan ketujuh dalam sejarah Bani Utsmaniah. Al-Fatih adalah gelar yang senantiasa melekat pada namanya karena dialah yang mengakhiri atau menaklukkan Kerajaan Romawi Timur yang telah berkuasa selama 11 abad.

Sultan Muhammad al-Fatih memerintah selama 30 tahun. Selain menaklukkan Binzantium, ia juga berhasil menaklukkan wilayah-wilayah di Asia, menyatukan kerajaan-kerajaan Anatolia dan wilayah-wilayah Eropa, dan termasuk jasanya yang paling penting adalah berhasil mengadaptasi menajemen Kerajaan Bizantium yang telah matang ke dalam Kerajaan Utsmani.

Karakter Pemimpin Yang Ditanamkan Sejak Kecil
Muhammad al-Fatih dilahirkan pada 27 Rajab 835 H/30 Maret 1432 M di Kota Erdine, ibu kota Daulah Utsmaniyah saat itu. Ia adalah putra dari Sultan Murad II yang merupakan raja keenam Daulah Utsmaniyah.

Sultan Murad II memiliki perhatian yang besar terhadap pendidikan anaknya. Ia menempa buah hatinya agar kelak menjadi seorang pemimpin yang baik dan tangguh. Perhatian tersebut terlihat dari Muhammad kecil yang telah menyelesaikan hafalan Alquran 30 juz, mempelajari hadis-hadis, memahami ilmu fikih, belajar matematika, ilmu falak, dan strategi perang. Selain itu, Muhammad juga mempelajari berbagai bahasa, seperti: bahasa Arab, Persia, Latin, dan Yunani. Tidak heran, pada usia 21 tahun Muhammad sangat lancar berbahasa Arab, Turki, Persia, Ibrani, Latin, dan Yunani, luar biasa!

Walaupun usianya baru seumur jagung, sang ayah, Sultan Murad II, mengamanati Sultan Muhammad memimpin suatu daerah dengan bimbingan para ulama. Hal itu dilakukan sang ayah agar anaknya cepat menyadari bahwa dia memiliki tanggung jawab yang besar di kemudian hari. Bimbingan para ulama diharapkan menjadi kompas yang mengarahkan pemikiran anaknya agar sejalan dengan pemahaman Islam yang benar.

Menjadi Penguasa Utsmani
Sultan Muhammad II diangkat menjadi Khalifah Utsmaniyah pada tanggal 5 Muharam 855 H bersamaan dengan 7 Febuari 1451 M. Program besar yang langsung ia canangkan ketika menjabat sebagai khalifah adalah menaklukkan Konstantinopel.

Langkah pertama yang Sultan Muhammad lakukan untuk mewujudkan cita-citanya adalah melakukan kebijakan militer dan politik luar negeri yang strategis. Ia memperbarui perjanjian dan kesepakatan yang telah terjalin dengan negara-negara tetangga dan sekutu-sekutu militernya. Pengaturan ulang perjanjian tersebut bertujuan menghilangkan pengaruh Kerajaan Bizantium Romawi di wilayah-wilayah tetangga Utsmaniah baik secara politis maupun militer.

Menaklukkan Bizantium
Sultan Muhammad II juga menyiapkan lebih dari 4 juta prajurit yang akan mengepung Konstantinopel dari darat. Pada saat mengepung benteng Bizantium banyak pasukan Utsmani yang gugur karena kuatnya pertahanan benteng tersebut. Pengepungan yang berlangsung tidak kurang dari 50 hari itu, benar-benar menguji kesabaran pasukan Utsmani, menguras tenaga, pikiran, dan perbekalan mereka.

Pertahanan yang tangguh dari kerajaan besar Romawi ini terlihat sejak mula. Sebelum musuh mencapai benteng mereka, Bizantium telah memagari laut mereka dengan rantai yang membentang di semenanjung Tanduk Emas. Tidak mungkin bisa menyentuh benteng Bizantium kecuali dengan melintasi rantai tersebut.

Akhirnya Sultan Muhammad menemukan ide yang ia anggap merupakan satu-satunya cara agar bisa melewati pagar tersebut. Ide ini mirip dengan yang dilakukan oleh para pangeran Kiev yang menyerang Bizantium di abad ke-10, para pangeran Kiev menarik kapalnya keluar Selat Bosporus, mengelilingi Galata, dan meluncurkannya kembali di Tanduk Emas, akan tetapi pasukan mereka tetap dikalahkan oleh orang-orang Bizantium Romawi. Sultan Muhammad melakukannya dengan cara yang lebih cerdik lagi, ia menggandeng 70 kapalnya melintasi Galata ke muara setelah meminyaki batang-batang kayu. Hal itu dilakukan dalam waktu yang sangat singkat, tidak sampai satu malam.

Di pagi hari, Bizantium kaget bukan kepalang, mereka sama sekali tidak mengira Sultan Muhammad dan pasukannya menyeberangkan kapal-kapal mereka lewat jalur darat. 70 kapal laut diseberangkan lewat jalur darat yang masih ditumbuhi pohon-pohon besar, menebangi pohon-pohonnya dan menyeberangkan kapal-kapal dalam waktu satu malam adalah suatu kemustahilan menurut mereka, akan tetapi itulah yang terjadi.Tanduk Emas atau Golden Horn, di Istanbul, Turki.

Peperangan dahsyat pun terjadi, benteng yang tak tersentuh sebagai simbol kekuatan Bizantium itu akhirnya diserang oleh orang-orang yang tidak takut akan kematian. Akhirnya kerajaan besar yang berumur 11 abad itu jatuh ke tangan kaum muslimin. Peperangan besar itu mengakibatkan 265.000 pasukan umat Islam gugur. Pada tanggal 20 Jumadil Awal 857 H bersamaan dengan 29 Mei 1453 M, Sultan al-Ghazi Muhammad berhasil memasuki Kota Konstantinopel. Sejak saat itulah ia dikenal dengan nama Sultan Muhammad al-Fatih, penakluk Konstantinopel.

Saat memasuki Konstantinopel, Sultan Muhammad al-Fatih turun dari kudanya lalu sujud sebagai tanda syukur kepada Allah. Setelah itu, ia menuju Gereja Hagia Sophia dan memerintahkan menggantinya menjadi masjid. Konstantinopel dijadikan sebagai ibu kota, pusat pemerintah Kerajaan Utsmani dan kota ini diganti namanya menjadi Islambul yang berarti negeri Islam, lau akhirnya mengalami perubahan menjadi Istanbul.

Selain itu, Sultan Muhammad al-Fatih juga memerintahkan untuk membangun masjid di makam sahabat yang mulia Abu Ayyub al-Anshari radhiallahu ‘anhu, salah seorang sahabat Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam yang wafat saat menyerang Konstantinopel di zaman Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan radhiallahu ‘anhu.

Apa yang dilakukan oleh Sultan Muhammad tentu saja bertentangan dengan syariat, sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,

أَلاَ وَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوْا يَتَّخِذُوْنَ قُبُوْرَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيْهِمْ مَسَاجِدَ، أَلاَ فَلاَ تَتَّخِذُوا الْقُبُوْرَ مَسَاجِدَ، إِنِّي أَنْهَاكُمْ عَنْ ذَلِكَ.

“… Ketahuilah, bahwa sesungguhnya umat-umat sebelum kamu telah menjadikan kuburan Nabi-Nabi mereka sebagai tempat ibadah, tetapi janganlah kamu sekalian menjadikan kuburan sebagai tempat ibadah, karena aku benar-benar melarang kamu melakukan perbuatan itu.” (HR. HR. Muslim no.532)

Kekeliruan yang dilakukan oleh Sultan Muhammad tidak serta-merta membuat kita menafikan jasa-jasanya yang sangat besar. Semoga Allah mengampuni kesalahan dan kekhilafannya beliau rahimahullah.

Setelah itu rentetat penaklukkan strategis dilakukan oleh Sultan Muhammad al-Fatih; ia membawa pasukannya menkalukkan Balkan, Yunani, Rumania, Albania, Asia Kecil, dll. bahkan ia telah mempersiapkan pasukan dan mengatur strategi untuk menaklukkan kerajaan Romawi di Italia, akan tetapi kematian telah menghalanginya untuk mewujudkan hal itu.

Peradaban Yang Dibangun Pada Masanya
Selain terkenal sebagai jenderal perang dan berhasil memperluas kekuasaan Utsmani melebihi sultan-sultan lainnya, Muhammad al-Fatih juga dikenal sebagai seorang penyair. Ia memiliki diwan, kumpulan syair yang ia buat sendiri.

Sultan Muhammad juga membangun lebih dari 300 masjid, 57 sekolah, dan 59 tempat pemandian di berbagai wilayah Utsmani. Peninggalannya yang paling terkenal adalah Masjid Sultan Muhammad II dan Jami’ Abu Ayyub al-Anshari

Wafatnya Sang Penakluk
Pada bulan Rabiul Awal tahun 886 H/1481 M, Sultan Muhammad al-Fatih pergi dari Istanbul untuk berjihad, padahal ia sedang dalam kondisi tidak sehat. Di tengah perjalanan sakit yang ia derita kian parah dan semakin berat ia rasakan. Dokter pun didatangkan untuk mengobatinya, namun dokter dan obat tidak lagi bermanfaat bagi sang Sultan, ia pun wafat di tengah pasukannya pada hari Kamis, tanggal 4 Rabiul Awal 886 H/3 Mei 1481 M. Saat itu Sultan Muhammad berusia 52 tahun dan memerintah selama 31 tahun. Ada yang mengatakan wafatnya Sultan Muhammad al-Fatih karena diracuni oleh dokter pribadinya Ya’qub Basya, Allahu a’lam.

Tidak ada keterangan yang bisa dijadikan sandaran kemana Sultan Muhammad II hendak membawa pasukannya. Ada yang mengatakan beliau hendak menuju Itali untuk menaklukkan Roma ada juga yang mengatakan menuju Prancis atau Spanyol.

Sebelum wafat, Muhammad al-Fatih mewasiatkan kepada putra dan penerus tahtanya, Sultan Bayazid II agar senantiasa dekat dengan para ulama, berbuat adil, tidak tertipu dengan harta, dan benar-benar menjaga agama baik untuk pribadi, masyarakat, dan kerajaan.

Semoga Allah membalas jasa-jasamu wahai Sultan Muhammad al-Fatih…

video:
Sumber: islamstory.com
(Video)Lindsay Lohan Sudah Berpuasa Selama 3 Hari Dan Ini Komen Panas Beliau!

(Video)Lindsay Lohan Sudah Berpuasa Selama 3 Hari Dan Ini Komen Panas Beliau!

(Video)Lindsay Lohan Sudah Berpuasa Selama 3 Hari Dan Ini Komen Panas Beliau!

Selepas kontroversi berjalan sambil memegang al-quran, memberi salam dan memakai pakaian menutup aurat lengkap. Kini Lohan tampil dengan perkara terbaru yang dibuatnya yakni BERPUASA!

Walaupun netizen melontarkan kritikan yang padu kepadanya ketika berpakaian seksi semula setelah berhijab namun beliau tetap berpuasa bersama rakannya selama 3 hari.

Ini adalah antara kata-kata beliau dalam satu temuduga di Kuwait.

video:

SEMOGA ALLAH KURNIA HIDAYAH KEPADA BELIAU DAN UMAT ISLAM MAKIN BERTAMBAH DI ATAS MUKA BUMI INI  🙂

TERKINI: Tanpa Seorang Bodyguard , Tanpa Protokol Atas Tangga Jadi Tempat Bersahur YDPA Sultan Muhammad V

TERKINI: Tanpa Seorang Bodyguard , Tanpa Protokol Atas Tangga Jadi Tempat Bersahur YDPA Sultan Muhammad V

TERKINI: Tanpa Seorang Bodyguard , Tanpa Protokol Atas Tangga Jadi Tempat Bersahur YDPA Sultan Muhammad V 

Sahur Bersama Rakyat Di atas Tangga Masjid | Sultan Kelantan memang terkenal dengan kezuhudan dan aku rasa itulah cara beliau membuang sikap sombong dan takbur sebagai pemimpin, semoga Allah mengurniakan kesihatan dan keselamatan kepada Tuanku.

Selamba je Tuanku, tanpa bodyguard hanya dikelilingi oleh ahli jemaah Masjid dan makan menggunakan tangan, sehingga Imam disebelah asyik melihat kehairanan.

Umar bin Abdul Aziz Pemerintah Yang Amanah

Khalifah Umar bin Abdul Aziz, adalah seorang Khalifah Bani Umaiyah. Pada suatu malam tatkala baginda sedang tekun bekerja di bilik istananya, tiba-tiba seorang putranya masuk untuk membincangkan sesuatu hal. Baginda bertanya. “urusan kerajaankah? Atau urusan keluarga yang hendak kamu bincangkan?” Jawab anakandanya, “urusan keluarga, ayahanda.”

Tiba-tiba baginda memadamkan lampu yang terletak di mejanya yang digunakan untuk menerangi bilik kerjanya itu. Putranya merasa hairan melihat sikap ayahnya itu seraya bertanya: “Kenapa ayah padamkan lampu itu?”

Maka jawab ayahnya: “Benar kata kau wahai anakku, tetapi kau harus ingat lampu yang sedang ayah gunakan untuk bekerja ini kepunyaan kerajaan. Minyak yang digunakan itu dibeli dengan menggunakan wang kerajaan, sedang perkara yang hendak anakanda perbincangkan dengan ayahanda adalah perkara keluarga.” Lantas baginda meminta pembantunya membawa lampu dari bilik dalam. Kemudian baginda pun berkata kepada putranya: “Sekarang lampu yang baru kita nyalakan ini adalah kepunyaan keluarga kita, minyak pun kita beli dengan wang kita sendiri. Sila kemukakan apa masalah yang anakanda perbincangkan dengan ayahanda.” Demikianlah besarnya sifat amanah dari seorang pemimpin berkalibar selaku seorang raja yang berjiwa besar.

“Tergantung di Tumit-tumit Mereka Dengan Tulang Rahang Pecah” Siksa Neraka Bagi Mereka yang Enggan Berpuasa

“Tergantung di Tumit-tumit Mereka Dengan Tulang Rahang Pecah” Siksa Neraka Bagi Mereka yang Enggan Berpuasa

“Tergantung di Tumit-tumit Mereka Dengan Tulang Rahang Pecah” Siksa Neraka Bagi Mereka yang Enggan Berpuasa

Puasa di bulan ramadhan adalah diwajibkan bagi seluruh umat islam yang telah akhir baligh, memiliki akal sehat, tidak dalam masa subur haid dan nifas.

Namun nyatanya masih saja banyak orang yang memiliki kesanggupan dalam menjalankan ibadah puasa malah melalaikannya. Padahal, secara jelas ancaman dahsyat bagi orang-orang yang dengan sengaja tidak menjalankan puasa tanpa sebab alasan yang dibenarkan syariat.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ditunjukkan oleh Allah melalui malaikatNya, bagaimana siksa neraka untuk orang-orang yang tidak berpuasa.

Dalam sebuah hadits shahih yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban, Rasulullah bersabda tentang satu kondisi penghuni neraka yang dilihatkan kepada beliau:

فإذا أنا بقوم معلقين بعراقيبهم مشققة أشداقهم تسيل أشداقهم دما قال قلت : من هؤلاء ؟ قال : هؤلاء الذين يفطرون قبل تحلة صومهم
”Aku melihat orang-orang yang tergantung di tumit-tumit mereka, tulang rahang mereka pecah dan meneteskan darah. Aku bertanya, ‘Siapa mereka?’ Dia menjawab, ‘Orang-orang yang berbuka sebelum halal bagi mereka untuk berbuka’” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban)

Dalam Shahih At Targhib wa At Tarhib dijelaskan bahwa maksud orang-orang yang berbuka sebelum halal bagi mereka untuk berbuka adalah berbuka sebelum waktunya. Secara umum, maksudnya adalah tidak berpuasa. Karenanya bab hadits ini diberi judul “Ancaman tidak berpuasa di bulan Ramadhan tanpa udzur.”

Demikianlah ancaman siksa neraka untuk orang yang tidak berpuasa. Sedangkan bagi umat Islam yang berpuasa atas landasan iman dan semata mengharap pahala dari Allah Subhanahu wa Ta’ala, Dia akan memberikan ampunan untuk dosa-dosa hamba tersebut yang telah lalu.

Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan atas landasan iman dan mengharap pahala dari sisi Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu” (HR. Al Bukhari dan Muslim)

Selain itu, bagi umat Islam yang menunaikan puasa, Allah menyediakan kegembiraan ketika kelak hamba tersebut berjumpa denganNya. Allah juga menyediakan satu pintu khusus di surga bernama Ar Rayan bagi hamba-hambaNya yang ahli puasa, dikutip dari ramadhan.website
Bahaya MINYAK DAGU Dan Akibat Jika Tidak Diubati

Bahaya MINYAK DAGU Dan Akibat Jika Tidak Diubati

Bahaya MINYAK DAGU Dan Akibat Jika Tidak Diubati

Minyak dagu ni digunakan untuk menundukkan seseorang atau untuk balas dendam . Hampa nampak tak gambar diatas? Sorang bomoh dia akan bakar dagu manusia sama ada yang dah mati atau hidup sampai keluar minyak daripada dagu .

Bila keluar minyak dari dagu ni mereka akan campur dengan rambut,jarum,paku,kuku dan beberapa benda lain . Selepas itu minyak dagu ni akan dibaca mentera , dipuja sehingga minyak ini berfungsi.

Bagi orang mati, mereka akan masuk ke dalam Kubur seramai dua orang sahaja dan ambil mayat yang baru saja meninggal. Kain kafan dibuka dan Dibakar dagu mayat tersebut. Semakin Sadis kematian seseorang semakin kuat minyak dagu tersebut .

Bagi yang hidup mereka akan seksa dahulu mangsa seperti mendera,rogol dan sebagainya. Tengok kepada jenis Bomoh.

minyak dagu ni mereka akan calit pada baju , letak dalam makanan, calit di dindang rumah, letak dalam perfume dan sebagainya. Yang mana kena minyak dagu Kalau tak berubat boleh jadi gila dan bawa kepada kematian.

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur!

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur!

7 Idea Menu Sahur Enak Khas Untuk Pikat Anak Yang LIAT Bangun Bersahur! 

Sahur merupakan sajian yang sangat diperlukan untuk mengharungi 8 hingga 9 jam tanpa makan dan minum.

Dengan kembalinya bulan Ramadan, sudah pasti kaum wanita antara yang paling sibuk memikirkan menu yang sesuai untuk disajikan kepada keluarga, khususnya untuk bersahur.

Biarpun mungkin ada yang memandang ringan kepentingan sahur, tetapi tentu ramai juga yang mengetahui sahur merupakan sajian yang sangat diperlukan untuk mengharungi 8 hingga 9 jam tanpa makan dan minum.

Nasi adalah menu biasa bagi kebanyakan keluarga di Malaysia, tetapi ada juga yang mahukan kelainan, selain mahukan menu yang mudah dan cepat untuk disediakan pada awal pagi.

Untuk itu, kami kongsikan tujuh jenis juadah bersahur yang ringkas dan mudah untuk dicuba, terutama bagi mereka yang tidak mahu makan nasi setiap hari.

1. Roti tinggi serat (whole grain) + mentega kacang + hirisan pisang

Mentega kacang mempunyai kandungan serat yang tinggi, di samping kaya protein dan sumber vitamin E, B6, zat besi, folat dan kalsium. Pisang pula, seperti yang diketahui ramai, merupakan sumber tenaga. Malah pengambilan pisang mengekalkan tenaga dalam tempoh masa yang lebih lama daripada pengambilan gula.

2. Roti bakar gandum (whole wheat) + tomato + telur goreng ‘mata’

Gabungan biasa untuk sandwic ringkas, namun ianya kaya khasiat. Telur adalah antara makanan yang punyai kandungan protein yang tinggi dan sering dicadangkan pakar pemakanan untuk diambil pada waktu pagi.

3. Paket ‘Smoothie’

Kisarkan pilihan buah-buahan bersama secawan susu, yogurt dan oat untuk menghasilkan satu ‘protein smoothie’ yang mengenyangkan. Antara buah-buahan yang sesuai bagi tujuan ini adalah kurma, pisang, epal, pelbagai jenis beri, mangga dan juga avocado selain kacang. Sediakan bahan-bahan ini di dalam paket-paket kecil dan simpan di dalam peti sejuk untuk dikisarkan setiap pagi.

4. Telur hancur + bayam + keju dibalut dalam tortilla gandum

Bayam antara sayuran dengan kandungan zat besi yang tinggi yang dapat membekalkan tenaga. Gabungkan ia dengan telur hancur, keju serta cendawan atau tomato dan balutkan dengan roti tortillauntuk satu hidangan yang cukup mengenyangkan.

5. Roti bakar gandum + kale (kubis daun) + telur dadar + keju

Cuba campurkan apa sahaja hidangan anda dengan sayuran bernutrien tinggi, seperti kale. Mungkin ramai yang tidak tahu, kale adalah sejenis sayuran paling kaya dengan pelbagai khasiat seperti vitamin A, B, K, kalsium dan magnesium.

6. Oatmeal bakar

Tak gemar oatmeal tradisional? Bolehlah cuba oatmeal dengan cara ini. Lebih sedap dan khasiatnya juga tak banyak yang berubah. Setelah dibakar, boleh disimpan di dalam peti ais dan hanya panaskan sahaja apabila hendak makan.

7. Paket oatmeal

Jika anda mahukan oatmeal dengan rasa dan rupa yang lebih menarik, mungkin ini sesuai untuk anda. Kisarkan oatmeal bersama buah-buahan yang digemari seperti epal, beri biru atau strawberi. Ia boleh disimpan selama kira-kira seminggu di dalam peti ais dan tentunya menjimatkan masa.

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

4 Haiwan Yang Menunggu Insan Berpuasa Di Langit Ketujuh

Allah swt menarangkan dalam alquran bila ada 7 lapis langit di alam semesta. di sanalah ada arsy ataupun singgasana si maha pencipta. terdapat begitu banyak teka – teki yang tidak dapat dipaparkan dengan logika.

tetapi, nabi muhammad saw sedikit berikan cerminan tentang gimana keadaan di situ. manusia kesayangan allah ini memandang banyak perihal yang aneh kala hingga ke langit ke 7 dikala isra miraj buat menjemput perintah salat.

salah satunya merupakan tentang hewan yang hidup di situ. tentu aja, wujud dan juga keahlian hewan – hewan ini berubah dengan yang terdapat di dunia. mulai dari belalang dari emas, sampai hewan tunggangan yang dapat terbang. serupa apa hewan yang lain?

1. belalang dari emas

hewan kesatu yang dilihat nabi kala menggapai langit ketujuh merupakan belalang emas. hewan ini beterbangan diantara dedaunan di tumbuhan sidratul muntaha. serupa yang ditafsirkan rasulullah saw, tumbuhan ini menggambarkan tumbuhan yang amat besar.

akarnya aja berposisi di langit ke 6 lagi rantingnya berposisi di langit ketujuh dan puncaknya menembus langit ke 7. diantara dedaunan tumbuhan ini lah belalang emas beterbangan. rasulullah menyebut belalang emas ini dikala menarangkan tentang sidratul muntaha.

asma bintu abu bakar ra, dia mendengar rasulullah saw bersabda yang maksudnya, “orang yang naik kuda hendak sanggup melintasi bayang – bayang tumbuhan sidratul muntaha sepanjang seratus tahun lamanya ataupun seratus penunggang kuda yang amat kilat yang berposisi di dasar naungannya, disitu pula terdapat belalang dari emas, buahnya serupa kendi yang besar – besar. ” (hadits hasan, hr. turmudzi 2541 di shahihkan oleh imam al – hakim dalam mustadrok, di hasankan oleh tirmidzi dan juga al – albani (shahih tharghib wat tarhib (3727) ).

sedangkan itu, imam ibnu rojab al – hambali rahimahullah berkata bila belalang emas tersebut antara lain laron, lebah, kupu – kupu dan juga lain – lain.

2. haiwan tunggangan yang bersayap
di dalam alquran tulisan adz – dzariy at ayat 22 dipaparkan bila surga dan juga neraka berposisi di langit ke 7. di dalam surga pula ada hewan yang dilihat nabi jadi kendaraan para penunggu surga.

tetapi, begitu indah hewan tunggangan yang terdapat di situ. mereka diciptakan dari yakut ataupun mutiara, memiliki sayap dan juga siap membawakan para penghuninya kemana juga yang di idamkan.

hewan tunggangan ini juga setimpal dengan yang di idamkan penunggu surga. dapat berbentuk onta, kuda, dan juga sebagainya.

dalam suatu riwayat, dikisahkan bila terdapat seseorang laki – laki yang bertanya tentang kendaraan surga.

“ada seseorang pria yang bertanya kepada rasulullah: apakah di surga terdapat onta? , kemudian rasulullah menanggapi: “jika allah memasukkan kamu kedalam surga, hingga hendak di sajikan hewan – hewan tunggangan di surga setimpal yang di mau oleh hati (jiwa) kamu dan juga yang di mau oleh mata kamu. ” (hr. tirmidzi, ahmad, dll. syeikh al – albani menghitung hasan lighairihi (shahih targhib wat – tarhib: 3756) )

tidak hanya itu, dari abdurrahman bin sa’idah radhiyallahu anhu mengatakan : saya amat menggemari kuda, wahai rasulullah, ‘apakah di surga terdapat fauna kuda? ’

hingga nabi menanggapi: ”wahai abdurrahman, ‘jika allah memasukkan engkau ke dalam surga, hingga engkau hendak menunggangi kuda dari yakut (mutiara) , mempunyai 2 sayap. dia hendak terbang bawa engkau ke mana aja engkau suka. ” (hadits hasan, hr thabrani di mu’jam al – kabir, dishahihkan oleh imam al – haitsami, al – mundziri. dan juga di hasankan oleh al – albani. (shahih targhib wat – tarhib: 3755) )

3. burung hijau di ‘arsy
terdapat pula burung hijau yang hidup bergelantungan arsy. burung – burung hijau ini temboloknya merupakan hunian para syuhada yang mati shahid. mereka dibebaskan buat masuk surga kemana aja.

burung – burung ini mempunyai lentera dan juga bergelantungan di arsy. rasulullah menyebut burung ini tatkala menggambarkan tentang keutamaan syuhada yang berperang di jalur allah.

“sesungguhnya ruh – ruh para syuhada’ itu terdapat di dalam tembolok burung hijau. menurutnya terdapat lentera – lentera yang bergantung di ‘arsy. mereka leluasa menikmati surga sekehendak mereka, setelah itu singgah pada lentera – lentera itu. setelah itu rabb mereka memperlihatkan diri kepada mereka dengan jelas, kemudian bertanya: “apakah kamu menginginkan suatu? ” mereka menanggapi: “apalagi yang kami mau sebaliknya kami dapat menikmati surga dengan sekehendak kami? ” rabb mereka bertanya serupa itu sebanyak 3 kali. hingga tatkala mereka terasa bahwasanya mereka wajib memohon suatu, mereka mengatakan, “wahai rabb kami! kami mau ruh kami dipulangkan ke jasad – jasad kami sampai – sampai kami mampu berperang di jalan – mu sekali lagi. “maka tatkala ia memandang bahwasanya mereka tidak memiliki kemauan lagi, mereka ditinggalkan. ” (hr. muslim)

4. haiwan menakutkan di neraka
bila di surga terdapat hewan yang hidup di situ, hingga demikian pula dengan neraka. tetapi kelainannya, fauna ini bukan melayani penghuninya, melainkan membagikan siksaan pedih kepada mereka. bukhari meriwayatkan dari abu hurairah, rasulullah saw bersabda yang maksudnya:

”siapa yang dikaruniai oleh allah kekayaan namun tidak keluarkan zakatnya, hingga pada hari kiamat nanti dia hendak dikunjungi oleh seekor ular jantan gundul, yang amat berbisa dan juga amat menakutkan dengan sembari berteriak, ‘saya merupakan kekayaanmu, aku merupakan kekayaanmu yang kau timbun – timbun dahulu. ”

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Lafazkan Doa-doa Ini Pada 10 Hari Pertama Ramadan, Nescaya Anda Tidak Tergolong Kelompok Yang RUGI!!!

Ramadan merupakan saat yang tepat untuk bermunajat kepada Allah SWT.

Umat Islam tengah menyambut datangnya bulan Ramadan 1438H. Hari pertama Ramadan akan jatuh pada Sabtu 27 Mei 2017.

Ramadan merupakan momentum yang tepat untuk melakukan perbaikan diri. Selain itu, meningkatkan ibadah tentu menjadi amalan yang sangat dianjurkan di samping kewajiban untuk berpuasa.

Tidak hanya itu, Ramadan merupakan saat yang tepat untuk bermunajat kepada Allah SWT. Hari-hari sepanjang Ramadan penuh keberkahan dan jangan sampai melewatinya dengan kesia-siaan.

Berikut doa-doa yang bisa dibaca dalam 10 hari pertama Ramadan.

Hari pertama:
” Ya Allah, jadikanlah puasa dan ibadahku di bulan ini seperti puasa orang-orang sejati, bangunkanlah aku di bulan ini dari kelelapan tidur orang-orang yang lupa dan ampunilah segala kesalahanku, wahai Tuhan semesta alam, dan ampunilah aku, wahai pengampun orang-orang yang bersalah.”

Hari ke dua:
” Ya Allah, dekatkanlah aku di bulan ini dari ridha-Mu, hindarkanlah aku di bulan ini dari kemurkaan-Mu, dan anugerahkanlah taufik kepadaku di bulan ini untuk membaca ayat-ayat (kitab)-Mu dengan rahmat-Mu, wahai Dzat Yang Lebih Pengasih dari para pengasih.”

Hari ke tiga:
” Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku di bulan ini kecerdasan dan kesadaran diri, jauhkanlah aku di bulan ini dari ketololan dan kesesatan, dan limpahkanlah kepadaku sebagian dari setiap kebajikan yang Engkau turunkan di bulan ini. Dengan kedermawanan-Mu, wahai Dzat Yang Lebih Dermawan dari para dermawan.”

Hari ke empat:
” Ya Allah, kuatkanlah diriku di bulan ini untuk melaksanakan perintah-Mu, anugerahkan kepadaku di bulan ini kemanisan mengingat-Mu, dengan kemurahan-Mu berikanlah kesempatan kepadaku di bulan ini untuk bersyukur kepada-Mu demi kemurahan-Mu, dan dengan penjagaan dan tirai-Mu jagalah diriku di bulan ini, wahai Dzat Yang Lebih Melihat dari orang-orang yang melihat.”

Hari ke lima:
” Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang memohon pengampunan, jadikanlah aku di bulan ini dari dari golongan hamba-hamba-Mu yang salih dan pasrah, dan jadikanlah aku di bulan ini dari golongan para kekasih-Mu yang dekat dengan-Mu. Dengan kasih sayang-mu wahai Dzat Yang Lebih Pengasih dari para pengasih.”

Hari ke enam:
” Ya Allah, jangan Kau hinakan aku di bulan ini karena keberanianku bermaksiat kepada-Mu, jangan Kau cambuk aku dengan cambuk kemurkaan-Mu dan jauhkanlah aku dari (segala perbuatan) yang menyebabkan murka-Mu. Dengan anugerah dan kekuasaan-Mu wahai Puncak Harapan para pengharap.”

Hari ke tujuh:
” Ya Allah, bantulah aku di bulan ini dalam melaksanakan puasa dan ibadah, jauhkanlah aku di bulan ini dari kesalahan dan doa-dosa (yang tidak pantas dilaksanakan) di dalamnya, dan anugerahkanlah kepadaku di bulan ini (kesempatan untuk) mengingat-Mu untuk selamanya dengan taufik-Mu, wahai penunjuk jalan orang-orang yang sesat.”

Hari ke lapan:
” Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku di bulan ini untuk mengasihani anak-anak yatim, memberi makan, menebarkan salam dan bersahabat dengan orang-orang mulia. Dengan keutamaan-Mu, wahai Tempat Bernaung orang-orang yang berharap.”

Hari ke sembilan:
” Ya Allah, limpahkanlah kepadaku di bulan sebagian dari rahmat-Mu yang luas, tunjukanlah aku di bulan ini kepada tanda-tanda-Mu yang terang, dan tuntunlah aku kepada ridha-Mu yang maha luas. Dengan cinta-Mu wahai harapan orang-orang yang rindu.”

Hari ke sepuluh:
” Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang bertawakal kepada-Mu, jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang jaya di haribaan-Mu, dan jadikanlah aku di bulan ini dari golongan orang-orang yang telah dekat kepada-Mu. Dengan kebaikan-Mu wahai tujuan orang-orang yang berharap.”

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

(Video)Sebelum Anda Keluar Dengan Hati Girang Untuk Membazir Di Bazar Ramadhan Petang Ni Lihat Ini Dulu!!!

Seolah-olah sudah menjadi trend, apabila tiba bulan Ramadan terdapat segelintir masyarakat yang sanggup berbelanja mahal untuk menikmati hidangan bufet buka puasa di hotel-hotel besar dan ternama.

Walaupun harga hidangannya jauh lebih mahal daripada juadah di bazar-bazar Ramadan yang menjadi pilihan kebanyakan umat Islam di Malaysia, namun pakej Ramadan yang ditawarkan oleh hotel-hotel ‘berbintang’ itu tetap laris dan mendapat sambutan hangat orang ramai.

Tinjauan Bernama mengenai harga dan sambutan bufet Ramadan di hotel-hotel di sekitar Kuala Lumpur, terdapat ramai pelanggan yang memilih untuk berbuka puasa di hotel dengan kadar bayaran serendah RM50 dan semahal RM199 seorang.

Alasan pelanggan sanggup berbelanja mahal ialah terdapat pelbagai jenis sajian makanan termasuk pencuci mulut yang ditawarkan di hotel-hotel dan restoran.

Malahan, tinjauan turut mendapati ramai yang tidak kisah dengan harga hidangan bufet Ramadan yang mahal walaupun ada pihak lain yang menganggapnya sebagai boros dan membazir.

Seorang pekerja swasta Mohd Razif Syukor, 36, ketika ditemui Bernama berkata keinginan untuk mencuba juadah berbuka puasa di hotel membawa dirinya dan rakan berkunjung ke sebuah hotel di sini yang menyajikan masakan tradisional dengan lebih 100 sajian.

“Saya cuma mahu mencuba, bukan selalu berbuka di hotel, ini perancangan sebelum Ramadan. Isu bazir atau tidak itu terpulang pada individu, lagi pun saya dan rakan-rakan memang jenis suka makan,” katanya yang berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan oleh pihak hotel untuk pengunjung yang berbuka di situ seperti surau.

Jamilah Adnan, 40, berkata kesibukan bekerja membuatkan beliau lebih gemar untuk berbuka puasa di hotel atau restoran bagi menikmati kemudahan hidangan bufet.

“Bufet lebih mudah, boleh juga dapat dengan kadar bayaran bawah RM50 di hotel atau restoran. Kalau nak balik dan singgah beli makanan di bazar memang tidak sempat, jalan sesak,” katanya.

Namun, ada juga yang merasakan berbuka puasa dengan bufet Ramadan di hotel ataupun restoran adalah tidak berbaloi malahan membazir.

Seorang pelajar kolej swasta Abdul Qawiy Abdul Yusof, 22, berkata bayaran RM50 bagi bufet Ramadan adalah mahal dan sepatutnya wang tersebut boleh dibelanjakan untuk perkara lain.

“Harga makanan sudah sama seperti gaji sehari, kalau bawa RM50 ke pasar boleh beli stok makanan mentah untuk dua, tiga hari,” katanya lagi.

Menurutnya, perkhidmatan bufet Ramadan membawa ke arah lebihan sisa makanan yang banyak.

“Kalau 20 sajian yang dihidangkan pun belum tentu kita mampu makan, kalau pun mahu cuba semua dengan ambil dan letak dalam pinggan akhirnya mesti masuk tong sampah juga,” katanya dan menambah tindakan mengikut nafsu makan itu hanya membawa kepada pembaziran makanan.

Dalam pada itu Suziyanti Aiman, 25, berkata masih ramai yang tidak sedar bahawa berbuka puasa dengan bufet Ramadan itu menjurus ke arah pembaziran.

“Banyak ajakan dan jemputan untuk bufet ini tapi saya tolak sebab perut tidak boleh makan banyak,” katanya yang berpesan kalau rasa akan membazir, ingatlah orang yang kebuluran di Somalia.

Katanya juga, amalan berbuka puasa di hotel adalah tidak wajar kerana kadar bayaran yang tinggi selain membazir makanan.

“Bayar beratus, makan hanya untuk kapasiti RM10? Bazir duit, bazir makanan,” katanya lagi.

Sementara itu, Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata Islam menggalakkan agar umat berbuka puasa dengan hidangan sederhana dan yang paling baik adalah memasak sendiri makanan.

“Berbuka puasa di rumah boleh menghindarkan pembaziran wang dan mengelakkan lebihan makanan dibuang.

“Wang yang mungkin hendak dibelanjakan juga boleh didermakan atau sedekah ke jalan yang diredai,” katanya yang turut tidak menggalakkan amalan berbuka puasa di hotel.

Di samping itu, katanya, pihak yang menganjurkan majlis berbuka puasa dengan menjual meja juga merupakan pembaziran dan tidak selari dengan hikmah ibadah puasa yang hendak menyedarkan masyarakat tentang kesusahan dan kelaparan mereka yang daif serta tidak berkemampuan.

Dalam pada itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengulangi saranan tahun lalu agar pengusaha hotel atau restoran yang menawarkan hidangan bufet berbuka puasa mengenakan denda ke atas pelanggan yang membazir sepanjang Ramadan ini.

Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata tindakan itu perlu kerana pembaziran lebihan makanan yang dilakukan setiap tahun menjejaskan kemanisan ibadah puasa.

Beliau berkata, pengusaha juga boleh menyediakan alternatif lain seperti membungkusnya agar pelanggan boleh membawa pulang makanan yang tidak habis dimakan atau pihak hotel mengedarkan makanan (makanan yang tidak disentuh) kepada yang memerlukan seperti pelajar dan golongan gelandangan.

Tahun lalu, syarikat menyelia sisa pepejal SWCorp berkata untuk tempoh Ramadan setiap tahun, rakyat di negara ini membuang 270,000 tan makanan yang tidak diusik dan boleh dimakan semula.

Menurut syarikat itu, berdasarkan perkiraan juga, jumlah makanan tersebut boleh dihidangkan kepada 180 juta orang iaitu enam kali ganda melebihi populasi negara ini seramai 27 juta.

Video:
Sebelum membazir ingatlah mereka yang tidak bernasib baik seperti kita … SEBARKAN!!! 🙂
Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan!

Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan!

Iblis Dan Syaitan Dikurung Tapi Roh Orang Mati Dilepaskan Pulang Ke Rumah-Rumah Di Bulan Ramadhan! 

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi.

Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.

Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka.

Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.

Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri.

Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang.

Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup.

Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita.

Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama.

Yang jelas jika anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh.

Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan