Month: October 2017

ASTAGFIRULLAHALADZIM! RAHSIA Kilang Rokok Ini Boleh Buat Kamu BERHENTI MEROKOK! SEBARKAN KEPADA ORANG TERSAYANG!

ASTAGFIRULLAHALADZIM! RAHSIA Kilang Rokok Ini Boleh Buat Kamu BERHENTI MEROKOK! SEBARKAN KEPADA ORANG TERSAYANG!

Seorang pekerja kilang rokok mededahkan rahsia yang mungkin akan buat semua perokok berpikir 2 kali lagi untuk merokok!

Semua orang tahu bahawa rokok dapat merosakkan tubuh, tetapi pada umumnya mereka hanya tahu bahaya nikotin yang terkandung dalam tembakau, tetapi mereka tidak tahu tentang racun pada rokok sebenarnya terkandung di dalam “filter”nya.

Di bawah ini adalah kesaksian dari pekerja salah satu kilang rokok:
Seorang teman dari perusahaan tembakau berkata banyak perusahaan rokok menyimpan rhasia dibalik filter selama 10 tahun! Dia berkata bahawa rokok bukanlah barang yang layak dihisap oleh manusia. kalau kamu sayang kesehatanmu, berhentilah sekarang!

Teman ini dengan jujur berkata,”Tahukah kalian? Bisnis tembakau ini ingin mengurangkan modal mereka serendah-rendahnya dan telah menggantikan penggunaan filter yang dipakai zaman dahulu.

Filter yang dipakai dulu tidak akan merusak penghisapnya tetapi sangat mahal. Tetapi filter yang dipakai sekrang terkandung sebuah zat yang tidak terlihat mata, ketika zat ini masuk ke dalam paru – paru kita, ia tidak akan pernah keluar lagi!”

Filter jenis ini mengandung banyak zat yang sebenarnya tidak boleh digunakan sebagai filter. Para pekerja pabrik rokok menjadi korbannya!

Mereka sering mengalami puning kepala, mual – mual dan muntah, tetapi perusahaan ini menyembunyikan rahsia ini. Merokok memang merusak kesehatan tubuh kita, tetapi rokok yang beracun akan mempercepat anda menemui ajal anda.

Sayangilah diri anda, keluarga, teman, saudara kalian. berhentilah sekarang juga! Bagikan artikel ini untuk memperingatkan merekan yang masih merokok!
Mari sebarkan ilmu yang penting ini.

sumber : http://gandaviral.blogspot.my/2016/06/astagfirullahaladzim-sungguh-kejam.html

Hukum melintas di depan orang sedang solat . Kalau tak Faham Hukum Ini Sia sia saja Pergi Masjid!!

Hukum melintas di depan orang sedang solat . Kalau tak Faham Hukum Ini Sia sia saja Pergi Masjid!!

Amat menaikkan darah apabila sedang solat tiba-tiba ada orang melintas di depan kita. Jahilkah si dia ?. Biadap sungguh. Agak kerap berlaku, ketika kita menunaikan solat sunat selepas Jumaat, manusia-manusia biadap ini dengan selambanya melintas tanpa ambil kisah kita sedang menunaikan solat.

Amat perlu kita semua menasihatkan diri dan semua yang dikenali agar menjauhi sikap melintas di hadapan orang solat, terutamanya bagi mereka yang amat prihatin dalma hal solat. Salah satu tanda keperihatinan seseorang itu dengan solatnya adalah apabila ia meletakkan ‘penghadang’ khusus di depannya ketika solat sunat seorang diri.

Tegahan melintas di hadapn orang solat ini disebut dalam dua hadis ini, sabda Nabi s.a.w :-

لو يَعْلَمُ الْمَارُّ بين يَدَيْ الْمُصَلِّي مَاذَا عليه لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا له من أَنْ يَمُرَّ بين يَدَيْهِ قال أبو النَّضْرِ لَا أَدْرِي أَقَالَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا أو شَهْرًا أو سَنَةً

Ertinya : Sekiranya seorang yang melalui di hdapan orang yang sedang bersolat ini mengetahui apa jenis dosanya (lalu di hadapan orang solat) nescaya untuk berhenti menunggu empat puluh lebih baik dari lalu di hadapan orang solat ini, berkata perwai : aku tidak tahu samada Nabi menyebut EMPAT PULUH hari atau bulan atau tahun” ( Riwayat Al-Bukhari) [1]

Dan sebuah lagi hadis menunjukkan besarnya dosa lalu dihadapan orang solat :-

إذا صلى أحدكم إلى شَيْءٍ يَسْتُرُهُ من الناس فَأَرَادَ أَحَدٌ أَنْ يَجْتَازَ بين يَدَيْهِ فَلْيَدْفَعْهُ فَإِنْ أَبَى فَلْيُقَاتِلْهُ فَإِنَّمَا هو شَيْطَانٌ

Ertinya : Apabila seorang kamu sedang solat dan mempunyai sutrah menghalangnya, dan jika tiba-tiba ada orang yang ingin mencerobohi hadapannya maka hendaklah ingin menegahnya, jika ia (yang ingin menyeberang) enggan berhenti, hendaklah kamu bersungguh menghalangnya kerana ia adalah Syaitan” ( Riwayat Al-Bukhari) [2]

Jelas dari dalil-dalil ini, sangat perlu untuk kita meletakkan sutrah (penghadang) agar tiada individu yang mendapat dosa kerana melalui di hadapan kita selain merosakkan solat kita. Selain itu, amat perlu juga kita menahan sekiranya terdapat individu ingin melintas sewaktu kita menunaikan solat.

Ada yang bertanya kepada saya, mengapakah dosa melintas ini kelihatan terlalu besar?. Jawabnya mudah.

Anggaplah apabila anda melintas di hadapan orang yang solat, individu tersebut telah menunjukkan kebiadapannya terhadap Allah s.w.t, tiada hormat kepada Allah yang sedang berhadap kepada orang yang solat. Keadaan ini jelas dari sabdaan baginda nabi s.a.w :-

فإذا صَلَّيْتُم فَلا تَلتَفِتُوا , فإنّ اللهَ يَنْصِبُ وَجْهُه لِوَجْهِ عَبْدِهِ فِي

صَلاتِهِ مَا لمْ يَلتَفِتْ

Ertinya : “Apabila kamu solat, janganlahkamu menoleh (ke sana sini yakni tidak fokuskan pandangan), kerana Allah SWT mengarahkan wajahNya ke wajah hambanya yang sedang bersolat selagi mana hambanya tidak menoleh ke lain” ( Al-Bukhari dan Abu Daud) [3]

Jelas, individu yang lalu TANPA HORMAT kepada Allah dan orang yang bersolat melintas. Secara langsung juga, individu itu juga biadap kepada orang yang sedang solat.

Kesimpulannya, jauhilah sifat buruk dan dosa ini. Adapun ketika di Mekah yang terlalu ramai manusianya yang pelbagai ragam dan sikap, mungkin ada keringanan sedikit disebabkan keadaan yang tidak amat sukar dikawal, namun demikian saya yakin keadaan tersbeut boleh dikawal di Malaysia. Jangan jadikan diri sebahgaian dari kumpulan biadap ini.

Sekian

Sumber: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Doa Untuk Suami dan Anak-anak Yang Panas Baran.. Ibu-ibu Kena Amal!!

Doa Untuk Suami dan Anak-anak Yang Panas Baran.. Ibu-ibu Kena Amal!!

Masalah sikap panas baran atau cepat melenting suami terhadap isteri dan anak-anak memang tidak dapat dielakkan pada mana-mana rumahtangga yang aman. Sudah menjadi lumrah hidup. Bak kata perpatah melayu “Sedang lidah lagi tergigit”.

Tetapi sikap panas baran yang tidak terkawal itu yang amat ditakuti kerana setiap hari kita dihidangkan dengan pelbagai berita yang menyedihkan. Isteri kena pukul,ditendang dan ditampar. Ada yang sanggup tendang perut isteri yang sedang mengandung. Ada yang lebih teruk lagi sampai ada diperlakukan seperti binatang, diseterika muka dsbg.

Sebelum berkahwin memang susah nak kenal hati budinya. Tetapi selepas tiga bulan baru tahu sikit perangai buruknya. Ada yang selepas dua tahun, suami yang sebelum ini “pijak semut tak mati” tiba-tiba berubah sikap.

Sikap cepat melenting dan panas baran walaupun berlaku sedikit kesalahan dari isteri itu. Bermacam-macam perkataan keluar dari mulutnya. Maki hamun yang kurang wajar diluahkan pada isteri. Ini selalu berlaku apabila si suami sudah ada ” affair” dengan wanita lain.

Pada wanita yang dianiayai suami, usah gentar atau takut. Allah SWT akan makbulkan doa-doa dari orang yang dianiayai. Ini merupakan ujian Allah SWT kepada suami dan kepada isteri.

Sebagai isteri senjatanya hanyalah air mata dan doa. Maka perbanyakkan doa-doa. Merintih dan mengadu kepada Allah SWT akan kegundahan hati akan ada jalan keluar yang ditunjukkan oleh Allah SWT kepada suami agar panas barannya berkurang dan menjadi penyayang.

Bagaimana hendak mengamalkan doa-doa ini kepada suami atau anak-anak yang panas baran? Seperti biasanya diamalkan selepas solat. Untuk menyuruh suami atau anak-anak membaca doa-doa ini memang mustahil.

Cara yang lebih berkesan dengan membaca pada air kosong dan dibuatkan kopi atau teh bagi suami minum. Tidak mengapa jika ahli keluarga lain yang minum bersama.

Lakukan selepas solat asar jika menggunakan air kosong kerana ketika itu suami masih belum pulang dari tempat kerja. Dimulakan dengan Istighfar-3x, Shalawat Nabi-10x. Al-Fatihah-1x. Doa 1 dan 2 (3x). Penutup Salawat Nabi-10x.

DOA YANG PERTAMA

Maksudnya:

“Kami berfirman: Hai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim!.”(Surah Al-Anbiya: Ayat 69).

DOA YANG KEDUA.

 

Maksudnya:

22. Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. 23. Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. 24. Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. (Surah Hasyur: Ayat 22,23,24)

Sekian yang saya dapat kongsikan.. semoga dengan perkongsian ini memberi manfaat untuk kita semua.. Insya Allah.. Dipersilakan share.

kredit kebodmedia

Gadis Ini Tak Pernah Solat Sehari Dalam Hidupnya, Ketika Dia Mati, Allah SWT Tunjukkan JanjiNya!

Gadis Ini Tak Pernah Solat Sehari Dalam Hidupnya, Ketika Dia Mati, Allah SWT Tunjukkan JanjiNya!

Temanku berkata kepadaku, “, aku sudah terbiasa menguburkan mayat masyarakat setempat. Salah seorang familiku menghubungiku meminta agar menguburkan ibu mereka yang meninggal. Aku pergi ke pekuburan dan aku menunggu di tempat memandikan mayat.

Di sana aku melihat empat wanita berhijab bergegas meninggalkan tempat memandikan mayat tersebut. Aku tidak menanyakan sebab mereka keluar dari tempat itu karena memang bukan urusanku.

Beberapa menit kemudian wanita yang memandikan mayat keluar dan memintaku agar menolongnya memandikan mayat tersebut. Aku katakan kepadanya, ‘Ini tidak boleh, karena tidak halal bagi seorang lelaki melihat aurat wanita.’ Tetapi ia mengemukakan alasannya bahwa jenazah wanita yang satu ini sangat besar.

Kemudian wanita itu kembali masuk dan memandikan mayat tersebut. Setelah selesai dikafankan, ia
memanggil kami agar mayat tersebut diusung. Karena

jenazah ini terlalu berat, kami berjumlah sebelas orang masuk ke dalam untuk mengangkatnya. Setelah sampai di lubang kuburan .

Kami buka lubang masuknya dan kami turunkan dari pundak kami. Namun tiba-tiba jenazahnya terlepas dan terjatuh ke dalam dan tidak sempat kami tangkap kembali hingga aku mendengar dari gemeretak tulangnya yang patah ketika jenazah itu jatuh. Aku melihat ke dalam ternyata kain kafannya sedikit terbuka sehingga terlihat auratnya. Aku segera melompat ke jenazah dan menutup aurat tersebut.

Lalu dengan susah payah aku menyeretnya ke arah kiblat dan aku buka kafan di bagian mukanya. Aku melihat pemandangan yang aneh. Matanya terbe-lalak dan berwarna hitam. Aku menjadi takut dan segera memanjat ke atas dengan tidak menoleh ke belakang lagi.

Setelah sampai di rumah, aku menghubungi salah seorang anak perempuan jenazah. Ia bersumpah agar aku menceritakan apa yang terjadi saat memasukkan jenazah ke dalam kuburan. Aku berusaha untuk mengelak, namun ia terus mendesakku hingga akhirnya terpaksa harus memberitahukannya. Ia berkata, “ustadz, ketika anda melihat kami bergegas keluar dikarenakan kami melihat wajah ibu kami menghitam, karena ibu kami tidak pernah sekalipun melaksanakan shalat dan meninggal dalam keadaan berdandan.”

Kisah nyata ini menegaskan bahwa Allah SWT menghendaki agar sebagian hamba-Nya melihat bekas Su’ul khatimah hamba-Nya yang durhaka agar menjadi pelajaran bagi yang masih hidup. Sesungguhnya yang demikian itu merupakan pelajaran bagi orang-orang yang berakal.

Video Ini Buktikan pada kita ‘Malaikat Maut’ Tak Kenal Waktu dan Tempat!

Video Ini Buktikan pada kita ‘Malaikat Maut’ Tak Kenal Waktu dan Tempat!

Menonton video ini hidup Anda akan berubah, Anda akan makin bersyukur dan menghargai kehidupan. Sebuah kumpulan video momen ‘malaikat maut’ menjemput.
Mungkin video ini sangat menakutkan bagaimana tidak dalam video ini terekam jelas bagaimana aktris papan atas, pilot, presenter, narasumber ternama mengalami kematian di depan mata.

Tanpa alasan jelas mereka ambruk, pingsan dan dikabarkan telah meninggal dunia.
Dalam video tersebut terlihat bagaimana seorang aktris saat berjalan di karpet merah tiba-tiba terjatuh, demikian dengan presenter atau narasumber di beberapa televisi mereka berbicara, sempoyongan lalu bruk.

Ada juga rekaman video saat pilot mengudara tiba-tiba pingsan, Anda pasti tahu bagaimana kelanjutan peristiwa ini.

Video dengan judul, ‘Bila Sudah Tiba Waktu’ ini akan mengubah hidup Anda.
Video ini diunggah kemungkinan bertujuan untuk mengingatkan kita yang masih hidup untuk menghargai waktu.
Kapanpun, dimanapun, saat kita jaya, atau kita miskin, maut bisa dengan mudah menjemput.
Jadi gunakan waktu sebaik-baiknya untuk diri, teman, sahabat dan paling penting keluarga.
Siapkan diri saat menonton, lihat video di sini: DISINI

Hanya ada dua pertanyaan yang perlu Anda jawab, apakah Anda bahagia? Lalu pertanyaan kedua, apakah Anda sudah membahagiakan orang lain?
Kalau belum sebaiknya lakukan, karena kita tak tahu maut kapan menjemput.
Video diambil dari Facebook Kerja Dari Rumah pada 23 Mac 2015 dan hingga sekitar 4 bulan sudah 1.406.702 kali dilihat.
Video ini menjadi viral di internet banyak akun yang terus membagikan video ini.

Sumber: media islami indonesia

Siapa yang Giginya Berlubang Rugi Jika Tidak Baca Artikel Ini! Gigi anda berlubang? Jangan tampal atau cabut, ini Cara Paling Baik dan Jimat!

Siapa yang Giginya Berlubang Rugi Jika Tidak Baca Artikel Ini! Gigi anda berlubang? Jangan tampal atau cabut, ini Cara Paling Baik dan Jimat!

Gigi berlubang adalah type sakit gigi yang banyak dihadapi oleh orang-orang di Indonesia, hal ini bakal diiringi dengan bau mulut yang begitu mengganggu. Zaman dulu orang berasumsi, kalau hal ini berlangsung karena gigi dikonsumsi oleh ulat. Asumsi ini selalu bertahan hingga pada era ke 17.

Tetapi seseorang dokter gigi bernama Willoughby Miller, temukan penyebab pembusukan pada gigi. Dia temukan kalau terjadinya lubang gigi sesungguhnya dikarenakan oleh pertemuan pada bakteri serta gula. Bakteri akan merubah gula dari sisa makanan jadi asam yang mengakibatkan lingkungan gigi jadi asam.

Sedang lingkungan gigi yang baik semestinya berbentuk basa serta tidak berbentuk asam. Oleh dikarenakan berikut, jadi terjadi lubang kecil pada susunan e-mail gigi yang makin lama akan makin membesar apabila tidak segera diakukan.

Dokter gigi (Drg) Stephanie Hadiyanto dari RS Elisabeth Semarang menyampaikan, berdasar pada

tehnologi kedokteran terbaru, gigi malah baiknya dipertahankan sepanjang mungkin saja didalam rongga mulut. Tujuannya untuk hindari resikonya dari mencabut gigi.

“Karena banyak yang sesudah gigi dicabut, dilewatkan demikian saja, tidak ditukar atau ditambal, ” ungkap Drg Stephanie, seperti kami kutip dari Tribunnews.

Waktu lubang sisa gigi dilewatkan terbuka, gigi samping yang aktif akan berubah isi ruangan yang kosong. Diluar itu gigi antagonis sisi atas akan jadi tambah panjang.

Ini berlangsung karena karakter gigi waktu digunakan untuk menguyah makanan akan mencari antagonisnya. Pergeseran atau pemanjangan gigi, dengan cara estetika akan kurangi keindahan gigi.

Oleh karena itu bila rusaknya mahkota gigi optimal hingga 3/4 % atau mungkin dengan kata lain tinggal seperempat saja, masihlah dapat dipertahankan.

Caranya gigi dipasak didalam saluran akar. Setelahnya dibuatkan mahkota dengan bahan titanium. Gigi baru ini akan bertahan sampai sekitaran lima tahun. Manfaat mengunyah tetaplah optimal serta bagus dari sisi estetika

Inilah Cara Cuci Sinki Paling Berkesan, Tak Payah Gigih Panggil Tukang Paip Lagi!

Inilah Cara Cuci Sinki Paling Berkesan, Tak Payah Gigih Panggil Tukang Paip Lagi!

Oleh:Nadia Mohamad

Rasanya semua orang pernah alami masalah sinki tersumbat, bukan di rumah sendiri mungkin berlaku di rumah saudara. Kena pula orang yang jenis selalu masuk dapur, mahu tak tersumbat?

Kalau biasanya anda curahkan air panas yang tengah sedang menggelegak ke lubang sinki tetapi kali ini nak kongsi cara lain yang lebih berkesan! Ya, tak payah gigih panggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Cara ini bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.

CARA PERTAMA:

1. Keluarkan semua air yang bertakung di dalam singki dengan menggunakan baldi kecil atau cawan.

2. Curahkan secawan serbuk penaik ke dalam lubang singki.

3. Diikuti dengan secawan garam halus.

4. Kemudian, curahkan pula setengah cawan cuka tiruan.

5. Biarkan bahan-bahan yang dituangkan tadi bertindak selama 10 minit sebelum menuangkan air panas mendidih ke dalam lubang singki tersebut.

6. Setelah segala kekotoran tersumbat itu dapat dihilangkan, anda boleh pam singki mengunakan alat pengepam biasa.

7. Nak lagi bersih, ambil sehiris lemon, kemudian gosok disekitar sinki untuk hapuskan kuman. Lagi best, tinggal bau yang cukup wangi!

CARA KEDUA:

1. Masukkan ½ cawan baking soda kedalam lubang sinki. Pastikan air yang bertakung di dalam sinki telah dikeluarkan.

2. Gunakan sudu kecil atau apa-apa yang sesuai untuk masukkan baking soda tu kedalam lubang sinki.

3. Selepas itu masukkan pula ½ cawan cuka kedalam lubang sinki tadi. Tunggu 5 minit supaya baking soda dan cuka tadi bertindak balas.

4. Kemudian, ambil satu jag air panas mendidih dan curahkan ke dalam sinki.

5. Lihatlah hasilnya… jadi ke tak?

6. Sambung langkah dibawah kalau teknik diatas tak berjaya. Itu bermaksud ada kotoran super degil yang melekat di saluran sinki. Jadi kena guna cara yang extreme sikit.

7. Sediakan baldi kat bawah sinki untuk tadah air yang keluar tujuannya supaya lantai tak kotor. Tanggalkan perangkap sinki, buang semua kotoran yang telah terperangkap di dalamnya ke dalam baldi yang diletakkan di bawah sinki tadi. Buka paip untuk check jika air masih lagi bertakung di dalam sinki.

8. Jika masih tersumbat, Tanggalkan sambungan PVC di bawah sinki.

9. Bersihkan saluran atau sambungan PVC tadi dengan berus gigi yang sudah tidak digunakan.

10. Cantumkan semua sambungan dan perangkap sinki dan siap!

Haaa… selepas ini tiada alasan lagi nak biar sinki tersumbat macam itu je, tau! Anda dah ada cara ini, sila praktikkan. Selamat mencuba.

Bos Tak Bagi Keluar Solat, Tindakan Lelaki Ini Seterusnya Buat Bosnya Berubah Hati.

Bos Tak Bagi Keluar Solat, Tindakan Lelaki Ini Seterusnya Buat Bosnya Berubah Hati.

Kerja pertama aku lepas SPM dulu kat Bonia JPO. Waktu tu JPO baru bukak lagi. Ramai member member cari kerja kat sana.
Nak diceritakan, boss aku dulu seorg Chinese, Miss Ng nama dia. Waktu first day kerja, aku mintak izin untuk keluar solat. Tetibe dia kata tak boleh. Tersentak jugak aku waktu tu. Dah laa ni pengalaman pertama aku bekerja. Tetibe nak mintak solat tak dapat.
Tapi daripada aku viral kan isu kat internet, report polis, takpun call mak ayah mengadu, aku gunakan budi bicara. Aku bagitau dia aku keluar solat tak lebih 10 min (sebab dari kedai pi surau hujung ke hujung mall). Dia kata boleh, tapi kena punch card. Aku pun terima je lah.

Lepas 10 min, aku balik. Tetibe dia tanya aku,
“Aiyoo banyak cepat. U lari ke?”
“Tak lah. Sembahyang 5 min saje. Jalan 5 min.”
Satu hari tu, 3 kali aku punch card keluar untuk solat je. Hari kedua pun aku buat benda yg sama. Masuk hari ke 3, boss aku kata tak payah dah punch card. Nak keluar solat, bagitau je dia. Hari hari lepastu, 3 bulan aku kerja takde masalah dah nak keluar solat.

Kadang kadang, mereka bukan tak bagi solat. Mereka bukan menidakkan hak kita. Jauh sekali bersikap racist. Mereka cuma TAK TAHU. Tugas kita lah untuk educate. Bagitau dia solat ni tak panjang mana. Bagi tau dia solat 5 waktu sehari ni tak sama macam solat jumaat yang siap khutbah nak dekat sejam tu. Baru dia faham. Jangan gelabah nenen sangat.
Jangan salahkan mereka semata. Aku perhati ada pekerja muslim (kedai lain) yang keluar mintak solat, tapi dalam perjalanan tu singgah dulu sembang dengan member 10 min. Hisap rokok 10 min. Mengular sana sini. Last last keluar sampai 30-40 min. Majikan mana yang tak marah? 3 kali solat dah 1 jam 30 minit break free free. Memang lah dia terus tak bagi pekerja lain keluar solat. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Sebab itu pentingnya budi bicara.
Runding, bukan berguling.

Sumber : labuviral

Doa Nabi Muhammad SAW kepada Anas Bin Malik ini yang Membuatkan dia Jadi Kaya Raya

Doa Nabi Muhammad SAW kepada Anas Bin Malik ini yang Membuatkan dia Jadi Kaya Raya

Bolehkan ustaz huraikan kisah sahabat Rasulullah SAW yang bernama Anas bin Malik dan doa Nabi SAW kepada beliau iaitu doa untuk murah rezeki dan panjang umur?

Anas bin Malik bin Nadhr Al-Anshari Al-Khazraji adalah seorang shahabat nabi yang memiliki harta banyak dan berumur panjang. Ketika Rasulullah Salallahu’ Alaihi Wasallam hijrah, Anas masih sangat kecil, berusia sepuluh tahun. Sejak kecil ia menjadi pelayan Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam selama kurang lebih sepuluh tahun.

Anas bin Malik radhiyallahu’anhu bercerita: “Dahulu ibuku membawaku menghadap Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam.” Berkata Ummu Anas: “Wahai Rasulullah, ini si kecil Anas, aku bawa ia kepadamu agar berkhidmat untukmu. Doakanlah untuknya wahai Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam!”

Rasulullah berdoa:

اَللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ وَبَارِكْ لَهُ فِيْهِ.

“Allahumma Aktsir Malahu Wa waladahu wa baarik lahu Fiima Rozaqtahu.” Maksudnya : “Ya Allah perbanyaklah hartanya dan anak-anaknya, dan berkahilah apa yang Engkau anugerahkan padanya !” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kesan daripada doa tersebut, Allah SWT telah panjangkan umurnya, mempunyai anak dan harta yang banyak sebagaimana yang dikatakan oleh Anas r.a sendiri: “Demi Allah, hartaku sangat banyak dan anak cucuku hari ini lebih seratus orang.”

Doa khusus Nabi S.A.W kepada Anas Bin Malik : Allahumma , aksir maalahu, wa waladahu, wa wassiqlahu fiddarihi, wa bariklahu fi ma a’toitahu, wa ahsin a’malahu, warghfirlahu.

Maksudnya: “Ya Allah, perbanyakkanlah hartanya dan anak-anak-anaknya, luaskanlah rumahnya, berkatilah dia pada semua kurniaan-Mu kepadanya, perbaikilah amalannya dan ampunkan untuknya.”

Mengikut catatan Anas bin Malik r.a. memang kaya, mempunyai anak seramai 120 orang, umur ketika meninggal dunia pada umur 104 tahun (93 H) dan meriwayatkan 2200 hadis Nabi SAW.

Abul ‘Aliyah Ar-Rayahi (tabi’in) berkata: “Anas bin Malik memiliki sebuah kebun kurma yang selalu berbuah dua kali dalam setahun.” (Tidak sebagaimana kebun pada umumnya yang berbuah hanya sekali)

Para Isteri Wajib Baca Ini, Janganlah Pernah Jerkah Suami, Inilah Hukum MeNjerkah Suami Menurut Islam,Baca selengkapnya & Tolong SHARE!

Para Isteri Wajib Baca Ini, Janganlah Pernah Jerkah Suami, Inilah Hukum MeNjerkah Suami Menurut Islam,Baca selengkapnya & Tolong SHARE!

Untuk Beberapa Istri, Janganlah Pernah Bentak Suami, Berikut Hukum Membentak Suami Menurut Islam, Tolong Sebarkan….!!!

Dalam kehidupan Rumah Tangga berjalan sedikit perbedaan pendapat pada suami istri yaitu hal yang wajar. dengan kondisi seperti apapun seorang istri mesti memelankan suaranyaketika bicara dengan suaminya walaupun dia mengganggap gagasannya benar. Seorang suami yaitu orang yang paling harus ditaati dan dihormati oleh istri. Seperti kita ketahui bila Rasulullah dalam beberapa haditsnya menunjukkan begitu tinggi kedudukan suami untuk istrinya :

“Seandai saya dapat memerintahkan seseorang untuk sujud pada orang lain, tentu saya perintahkan seorang istri utk sujud pada suaminya. ” (HR Abu Daud, Al-Hakim, Tirmidzi)

“Tidaklah layak untuk seorang manusia untuk sujud pada manusia yang lain. Bila patut/bisa untuk seorang untuk sujud pada seorang yang lain pasti saya perintahkan istri untuk sujud pada suaminya karena besarnya hak suaminya terhadapnya…” (HR. Ahmad)

“Dan sebaik-baik istri yaitu yang taat pada suaminya, bijaksana, berketurunan, sedikit bicara, tidak sukai membicarakan satu hal yg tidak berguna, tidak cerewet dan tak sukai bersuara hingar-bingar dan setia pada suaminya. ” (HR. An Nasa’i)

Apabila suami berbuat salah atau salah, Jadi sudah harusnya untuk sang istri untuk mengingatkan suami dengan baik, dengan nada lemah lembut, tidak membentak (berjumpara keras), serta tidak juga menyinggung perasaannya.

Sikap kasar istri pada suami –dan sebaliknya– menandakan kurangnya pengetahuan serta keburukan akhlak. Rasulullah SAW bersabda :

“Sebaik-baiknya wanita — untuk suami — yaitu yang menyenangkan waktu diliat, taat waktu diperintah, serta tidak menentang suaminya baik dalam hatinya dan tidak membelanjakan (memakai) hartanya pada perkara yang dibenci suaminya” (H. R. Ahmad)

Sebagaimana anak bisa dikira durhaka pada orang tua, jadi istri dapat juga dikatakan durhaka pada suami sementara berani membentaknya. Wallahu A’lam.

Bidadari Berang pada Istri yang Memarahi Suaminya

Bila seseorang suami dibentak atau di dzalimi oleh istrinya, jadi beberapa bidadari di surga akan geram pada istri yang memarahi suaminya.

Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

لاَ تُؤ�’ذِي ام�’رَأَةٌ زَو�’جَهَا فِي الدُّن�’يَا إِلاَّ قَالَت�’ زَو�’جَتُهُ مِنَ ال�’حُو�’رِ ال�’عِي�’نِ : لاَ تُؤ�’ذِي�’هِ, قَاتَلَكِ اللهُ, فَإِنَّمَا هُوَ عِن�’دَكَ دَخِي�’لٌ يُو�’شِكُ أَن�’ يُفَارِقَكِ إِلَي�’نَا

“Tidaklah seseorang istri menyakiti suaminya di dunia, namun istrinya dari grup bidadari akan berkata, “Janganlah engkau menyakitinya. Mudah-mudahan Allah memusuhimu. Dia (sang suami) hanya tamu di sisimu ; hampir saja ia akan meninggalkanmu menuju pada kami” (HR. At-Tirmidzi)

Ini seharusnya jadi pelajaran untuk banyak istri tidak untuk mendzalimi suaminya. Saingannya berat, saingannya bukanlah lagi madumu atau yang lain. namun sainganmu yaitu bidadari yang Allah subhaanahu wa ta’ala mensifatkannya di dalam Al qur’an. Diantara sifatnya yaitu :

إِنَّ لِل�’مُتَّقِينَ مَفَازًا حَدَائِقَ وَأَع�’نَابًا
وَكَوَاعِبأَت�’رَابًا

” Sebenarnya orang-orang yang bertaqwa memperoleh kemenangan, (yaitu) kebun-kebun serta buah anggur, dan gadis-gadis remaja yang sebaya. ” (QS an-Naba’ : 31-33)

كَذَلِكَوَزَوَّج�’نَاهُم�’ بِحُورٍ عِينٍ

” Sekianlah, dan Kami berikanlah pada mereka bidadari. ” (QS. Ad-Dhukhan : 54)

مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَص�’فُوفَةٍ وَزَوَّج�’نَاهُم�’ بِحُورٍ عِينٍ

” Mereka bertelekan diatas dipan-dipan berderetan dan kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata cermat. ” (QS. At-Thur : 20)

حُورٌ مَق�’صُورَاتٌ فِي ال�’خِيَامِ

” (Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, dipingit dalam rumah. ” (QS. Ar-Rahman : 72)

فِيهِنَّ خَي�’رَاتٌ حِسَانٌ

” Di dalam surga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik. ” (QS. Ar-Rahman : 70)

إِنَّا أَن�’شَأ�’نَاهُنَّ إِن�’شَاءً فَجَعَل�’نَاهُنَّ أَب�’كَارًا عُرُبًا أَت�’رَابًا

” Sebenarnya kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan segera. 1 Dan kami menjadikan mereka gadis-gadis perawan. Penuh cinta lagi sebaya umurnya. ” (QS. Al-Waqi’ah : 35-37)

Hadits Abdullah ibnu Mas’ud Radiyallahu ‘anhu :

أَوَّلُ زُم�’رَةٍ يَد�’خُلُونَ ال�’جَنَّةَ كَأَنَّ وُجُوهَهُم�’ ضَو�’ءُ ال�’قَمَرِ لَي�’لَةَ ال�’بَد�’رِ، وَال�’زُّم�’رَةُ الثَّانِيَةُ عَلَى لَو�’نِ أَح�’سَنِ كَو�’كَبٍ دُريَ فِي السَّمَاءِ، لِكُل رَجُلٍ مِن�’هُم�’ زَو�’جَتَانِ مِنَ ال�’حُورِ ال�’عِينِ، عَلَى كُل زَو�’جَةٍ سَب�’عُونَ حُلَّةً، يُرَىٰ مُخُّ سُوقِهِمَا مِن�’ وَرَاءِ لُحُومِهِمَا وَحُلَلِهِمَا، كَمَا يُرَىٰ الشَّرَابُ الأَح�’مَرُ فِي الزُّجَاجَةِ ال�’بَي�’ضَاءِ

“Kelompok pertama kalinya yang masuk surga, seolah muka mereka sinar rembulan pada malam purnama. Grup ke-2 seperti bintang kejora yang paling baik di langit. Untuk setiap orang dari ahli surga itu dua bidadari surga. Pada setiap bidadari ada 70 perhiasan. Sumsum kakinya dapat terlihat dari balik daging dan perhiasannya, sebagaimana minuman merah bisa diliat di gelas putih. ” (HR. Thabrani dengan sanad shahih)

Nah beberapa istri, janganlah mendzalimi terlebih membentak suami kalian lagi. sainganmu bidadari loh!

Solusi Apabila Ingin Marah Pada Suami

Apabila kemarahan menempa serta sudah tidak tertahankan, pastinya tak dianjurkan untuk mengekspresikan melalui cara meledak-ledak di depan pasangan. Terutama dengan cara membentak. Ada beberapa hal yang bisa kita jalankan apabila tengah ingin berang pada suami.

Hal yang pertama dikerjakan yaitu katakan istighfar. Mohon ampunlah pada Allah. Istighfar akan memperingan hati kita.

Kemudian, klarifikasi secara detail duduk masalah. janganlah ikuti nafsu karena emosi akan semakin meluap-luap. Tetapi sebisa mungkin, tahanlah dulu emosi.

Karena bicara dalam keadaan emosi hanya akan memperburuk kondisi, karena terkadang kita inginkan menumpahkan kekesalan, bahkan juga kekesalan yang telah lalu.

Apabila di rasa sudah bisa mengendalikan diri, Ambillah air wudhu lalu lakukan shalat dan berdoalah. Adukan semua masalah pada Allah. Semua kekesalan, kecewa, adukan saja. Dan tidak lupa, mintalah padaNya untuk diberikan jalan keluar.

Apabila diri sudah tenang, awalilah bicara dengan suami. Ingat, yang akan dibicarakan yaitu dalam rangka mencari jalan keluar, tidaklah untuk menambahkan kericuhan. Tidak lupa, ada unsur saling menasehati dalam rumah tangga. Berikan nasehat pada pasangan atas kesalahan yang dikerjakan.

Semoga beberapa hal itu bisa makin mewujudkan keluarga sakinah, mawaddah serta rahmah dalam rumah tangga kita. Aamiin

sumber: kemarahanpaklong.com