Author: admin

“TANGKAP PENGETUA, HARAMKAN SEKOLAH TAHFIZ!” (ZAINUDDIN MAIDIN)

“TANGKAP PENGETUA, HARAMKAN SEKOLAH TAHFIZ!” (ZAINUDDIN MAIDIN)

KUALA LUMPUR – Pengetua Pusat Tahfiz Darul Quran Iftifaqiyyah yang terbakar mengorbankan 23 orang pelajar dan tenaga pengajar minggu lalu perlu ditangkap, kata Tbekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin.

“Pengetua Pusat Tahifiz yang terbakar patut ditangkap kerana tak patuh arahan (peraturan keselamatan) DBKL dan BOMBA,” kata beliau menerusi akaun twitter pada 14 September lalu.

Menerusi kenyataan lain sejam sebelumnya, Zainuddin turut membidas Pengetua sekolah tahfiz itu iaitu Muhammad Zahid Mahmod yang menyifatkan pelajar dan guru yang maut dalam kebakaran itu sebagai mati syahid.

“Mudahnya Pengetua Tahfiz Darul Quran Muhammad Zahid fatwakan Syahid kematian terbakar 22 pelajarnya.

“Nanti difatwa pula dirinya tak berdosa,” katanya sinis.

Terdahulu, Zainuddin yang giat menyokong usaha menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak cuba mempolitikkan kebakaran tersebut dengan lawatan kerja Perdana Menteri ke Amerika Syarikat (AS).

“25 pelajar tahfiz Keramat Hujung Datuk Keramat mati terbakar pagi ini. Berita ini tenggelamkan berita kejayaan Najib jumpa President Trump,” katanya.

Menjawab persoalan netizen yang mempertikaikan kaitan lawatan Najib ke AS dengan kebakaran tersebut, Zainuddin mendakwa insiden tersebut berlaku kerana kelalaian kerajaan.

“Mana boleh tak ada hubungan. Tragedi besar di negaranya kerana kelalaian pemerintahannya,” kata Zainuddin.

Sementara itu hasil siasatan pihak polis dan bomba mengesahkan kebakaran sekolah tahfiz itu kerana tindakan khianat sekumpulan remaja yang berdendam dengan pelajar tahfiz sekolah berkenaan.

Tujuh suspek yang disyaki terlibat dalam insiden itu kini ditahan reman untuk siasatan lanjut.

Dalam pada itu, Zainuddin yang juga merupakan penyokong kuat Tun Dr Mahathir Mohamad turut mengkritik Kementerian Pendidikan yang didakwa tidak memandang serius cadangannya supaya diharamkan sekolah tahfiz.

“Menteri pendidikan tak anggap urgent syor saya supaya sekolah tahfiz diharamkan dahulu sehingga ada standard sistem. Hari ini dia bayar harganya,” ujarnya.

April lalu, Zainuddin turut mengajukan cadangan serupa apabila menggesa sekolah tahfiz digantung atau ditutup susulan kematian seorang pelajar yang disyaki didera di sebuah sekolah tahfiz di Johor.

sumber: SuaraTV

Taman Tasik Datuk Keramat kawasan tragedi tahfiz terbakar ‘port’ penagih tegar!

Taman Tasik Datuk Keramat kawasan tragedi tahfiz terbakar ‘port’ penagih tegar!

KUALA LUMPUR: Taman Tasik Datuk Keramat yang menjadi lokasi riadah penduduk sekitar Jalan Keramat Hujung didakwa sebagai tumpuan penagih dadah pada sebelah malam.

Biarpun taman riadah itu dikawal 24 jam oleh pengawal keselamatan, namum didakwa sering diceroboh sekumpulan lelaki untuk melepas gian.

Pengawal keselamatan, Hamat Yani Rahidin,45, yang bertugas di situ berkata, kumpulan penagih menceroboh masuk ke kawasan itu melalui beberapa laluan tertentu.

“Taman tasik ini mempunyai lebih lapan laluan masuk yang memudahkan mereka menyelinap masuk, terutamanya pada waktu malam,

“Keadaan kawasan yang gelap dan sunyi membolehkan mereka melakukan kegiatan tidak bermoral tanpa pengetahuan orang awam,

“Sejak bertugas di sini, memang ramai individu menceroboh masuk untuk melepas gian. Malah, ada antara mereka remaja bawah umur.” katanya ketika ditemui, di sini.

Tasik berkenaan terletak di belakang premis sementara Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah yang terbakar awal pagi Khamis lalu.

Hamat yang bertugas di situ sejak tujuh bulan lalu berkata, dia pernah terserempak dengan beberapa remaja yang melepak dan menegur mereka kerana merokok.

“Namun, selepas ditegur mereka melawan dengan mengeluarkan kata-kata sindiran,” katanya.

P/s: Ni lah hasil didikan dan asuhan ibubapa zaman sekarang, cikgu rotan jentik sikit direpot polis, berbanggalah kerana anda lah penyumbang utama kepada kehancuran masa depan agama, negara dan bangsa! >:(

sumber: berita harian

Saiful Nang Mohon Maaf Pertikai Laungan Azan Ketika Kebakaran

Saiful Nang Mohon Maaf Pertikai Laungan Azan Ketika Kebakaran

Berhubung isu Saiful Nang mempertikai tindakan seorang tukang kebun yang melaungkan azan semasa tragedi kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, dia telah membuat permohonan maaf terbuka pada Sabtu lalu kepada semua netizen di laman facebooknya.

Jelas Saiful, pertikaiannya itu mungkin disebabkan emosi dirinya yang berasa kesal dan sedih dengan kematian begitu ramai pelajar tahfiz di Pusat Tahfiz tersebut.

“Kenyataan itu menyebabkan ramai netizen yang tersinggung dan mengecam saya. Saya terima kritikan itu kerana itu memang pandangan peribadi saya sendiri.

“Mungkin saya terlalu terbawa-bawa dengan perasaan kesal dan sedih dengan kematian begitu ramai anak-anak tahfiz yang saya rasa sama seperti anak-anak yang sedang saya jaga,” katanya dalam satu kenyataan di halaman Facebooknya.

Terdahulu, jurugambar professional ini berkongsi pandangannya yang mempertikai laungan azan semasa kejadian berlaku kerana bagi pendapatnya, pembesar suara masjid pada waktu itu seharusnya digunakan untuk meminta bantuan bagi menyelamatkan para pelajar yang masih terkandas di tingkat dua bangunan tersebut.

Kenyataan Saiful Nang mendapat kecaman dari rata-rata netizn yang menganggap Saiful tidak peka dan sensitif terhadap insiden tersebut selain dikatakan mempersendakan azan.

Bagaimanapun, kenyataan berikutan pertiakaian laungan azan tersebut telah dipadamkan dan disunting semula.

Saiful Nang dalam kenyataan maafnya menegaskan bahawa dia akan lebih berhati-hati pada kemudian hari dalam mengeluarkan pendapat agar tidak menyinggung para netizen selain dia juga berterima kasih kepada semua yang telah menegurnya.

Sebelumnya, tragedi menggemparkan negara yang telah meragut nyawa seramai 23 orang itu dikatakan berpunca dari perselisihan faham diantara tujuh suspek yang ditahan dengan sekumpulan pelajar pusat tahfiz itu.

sumber: siakapkeli

“7 suspek bakar tahfiz mungkin terlepas hukuman mati” (peguam negara)

“7 suspek bakar tahfiz mungkin terlepas hukuman mati” (peguam negara)

KUALA LUMPUR: Enam remaja disyaki menyebabkan kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Datuk Keramat sudah dibuang sekolah sebelum ini kerana masalah disiplin termasuk ponteng.

Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata mereka didapati tidak hadir ke sekolah sejak 2012 hingga tahun lalu.

“Ada suspek yang berumur 16 tahun pernah belajar di Tingkatan Satu pada tahun 2012. Selepas itu mereka tidak lagi hadir ke sekolah,” katanya kepada pemberita pada Majlis Perasmian Program ‘Sayangi Diri, Jauhi Dadah’ di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Saujana hari ini.

Beliau berkata pihak sekolah mengambil pelbagai tindakan seperti mengeluarkan surat amaran serta berjumpa ibu bapa mereka bagi membincangkan masalah anak masing-masing sebelum tindakan buang sekolah diambil.

“Namun remaja berumur 18 tahun sempat menghabiskan sesi persekolahannya dan menyambung pelajaran di sebuah institut latihan kemahiran,” katanya.
Kebakaran asrama pusat tahfiz itu pada Khamis lepas mengorbankan 21 pelajar dan dua guru yang bertugas- freemalaysiatoday

Namun menurut info Malaysiakini peguam negara mengatakan mereka boleh dikenakan hukuman mati tetapi disebabkan bawah umur mereka terlepas dari hukuman tersebut baca info penuh

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali akan meneliti degan serius laporan siasatan kes kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kuala Lumpur sebaik ia diserahkan kepadanya.

Ditemui media di Kuala Lumpur Apandi berkata beliau masih belum mendapatkan polis mengemukakan laporan berkaitan tragedi yang mengorbankan 23 orang pada pagi Khamis lalu itu.

“Saya masih menunggu kertas siasatan tetapi saya akan menelitinya dengan serius,” katanya.
Polis menahan tujuh remaja yang menjadi suspek kepada kejadian kebakaran asrama pusat tahfiz berkenaan antara jam 6 petang 15 September hingga 2.30 pagi 16 September.

Mereka kini ditahan reman sehingga 22 September.

Menurut siasatan polis tragedi itu berpunca daripada insiden ejek-mengejek. Suspek berusia antara 11 dan 18 tahun terbabit dikatakan sengaja membakar bangunan asrama itu untuk membalas dendam.

Kata Apandi pihaknya tidak menolak kemungkinan suspek berkenaan akan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.
Bagaimanapun katanya jika mereka didakwa mengikut seksyen itu pun – yang membawa hukuman mati – Akta Kanak-kanak 2001 akan menghalang hukuman seumpama itu dilaksanakan.

“Mengikut akta itu mereka tidak boleh dihukum mati kecuali berusia lebih 18 tahun,” katanya.-malaysiakini

sumber: puteriizman.my

“Yang Cakap Syurga Isteri Di Bawah Tapak Kaki Suami Adalah Orang Bodoh” (Ustazah Rohanita)

“Yang Cakap Syurga Isteri Di Bawah Tapak Kaki Suami Adalah Orang Bodoh” (Ustazah Rohanita)

Itulah yang dikatakan oleh seorang individu Pengguna facebook bernama Rohanita Puchong, kononnyala dia berkata benar sebab pegi kursus kahwin,kami pun tak tau sama ada dia tak Fokus masa mendengar ceramah atau tempat kursus kahwin tu ajaran songsang.KO

Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a bermaksud:

“Aku pernah bertanya kepada Baginda: “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya”. Kemudian aku bertanya lagi :”Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” – (Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Seperti semua sedia maklum, syurga seorang perempuan (belum kahwin) terletak di bawah tapak kaki ibunya.., tetapi, bagi seorang wanita (bergelar isteri), syurga nya terletak di bawah kaki suami.

Maknanya, taat kepada suami maka, si isteri akan mudah mendapat syurga. Mudah sebenarnya seorang wanita untuk mendapat syurga Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud:

“Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” – (Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban).

Betapa Rasulullah s.a.w menyuruh kita taat kan suami dan kalau si isteri menderhaka kepada suaminya.., walaupun cuma keluar tanpa izin. Maka jadilah si isteri tadi isteri yang nusyuz.., dan sesungguhnya isteri yang nusyuz tidak layak di syurga Allah!

Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud:

“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Baginda menjawab : “Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” – (Riwayat Muslim)

Janganlah disakiti hati suami.., fikir sebelum nak berkata-kata.., kalau tak termasuklah kita dalam golongan di atas ni.

Kebelakangan ni mcam-macam kes tentang suami isteri dapat kita dengar, si isteri dah pandai mintak cerai sebab kononnya boleh hidup sendiri. Kalau lah si isteri yang mintak cerai dari suaminya baca hadis ni, rasanya mesti tak gamak dia nak berbuat sedemikian :

Sabda Rasulallah s.a.w bermaksud:

“Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syara’ maka haram baginya bau syurga.” – (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Ketahuilah wahai isteri sekalipun seseorang suami itu kejam atau jahat HARAM bagi isteri itu derhaka dan menyakiti hati suaminya. Isteri wajib taat kepada perintah suami dengan keadaan apa sekalipun SELAGI SUAMI TIDAK MEYURUH KE ARAH KEMAKSIATAN.

Ini adalah disebabkan oleh kemudahan jalan pintas untuk kesyurga yang Allah s.a.w berikan kepada isteri iaitu dengan hanya Menjaga Solat, Puasa,Jaga Kehormatan dan Taat Kepada Suami.

Sebagaimana Sabda Rasullullah s.a.w“Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki”

Sabda baginda lagi.., “Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang di kehendaki dengan tidak berhisab!”

Sebagaimana isteri firaun Asiah yang tetap taat dengan suaminya yang kafir sehingga beliau dipancung .

Al-Quran surah At-Tahrim ayat 11 yang bermaksud : “Dan Allah s.w.t mengemukakan satu misalan perbandingan bagi orang yang beriman iaitu perihal isteri Firaun ketika ia berkata : “Tuhanku, binalah untukku sebuah istana di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim.”

Permohonan Asiah diperkenankan oleh Allah s.w.t, lalu Allah perintahkan kepada malaikat :“Sesungguhnya hamba-Ku memohon pada-Ku dan aku perkenankan permohonannya.

Maka perlihatlah padanya gambarannya kerana suaminya didunia akan Aku ganti dengan suami yang lebih baik di dalam syurga, istananya yang ada di dunia akan Aku ganti dengan istana yang lebih baik di dalam syurga.”

.Sebarkan kepada kawan2 kita yang lain…insyaallah.

Sumber : kakitrending

Pesta arak dan hipokrasi Kafir terhadap Islam

Pesta arak dan hipokrasi Kafir terhadap Islam

“ADALAH jelas Rang Undang-Undang Persendirian berkenaan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355), tidak menyasarkan orang bukan Islam, tetapi umat Islam.”

Inilah ayat yang Pedang kembalikan kepada pemimpin-pemimpin parti rasis dan cauvinis serta ultra kiasu dalam DAP, PKR serta parti anti-Islam MCA, setelah mereka menentang keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan untuk mengadakan pesta arak.

Ayat yang Pedang beri itu bertepatanlah dengan apa yang dikatakan oleh pemimpin ultra kiasu itu yang mengeluarkan kenyataan antara lain menyebut:

“Selama ini, aktiviti tersebut (pesta arak) dijalankan tanpa mengganggu sesiapa pun atau menyebabkan masalah. Adalah jelas sasaran festival itu bukanlah orang Melayu, tetapi peniaga dan pelawat bukan Islam, serta pelancong asing.”

Lalu, terserlahlah sekarang ini betapa hipokritnya pemimpin-pemimpin ekstrem, rasis dan cauvinis dalam kalangan mereka yang bergelar Ahli Parlimen. Mereka langsung tidak ada hormat lagi kepada majoriti umat Islam di negara ini.

Sedarlah wahai umat Islam! Lihatlah betapa pemimpin-pemimpin kafir ini bersandiwara dan mahu memperbodoh-bodohkan manusia lain, khususnya bangsa Melayu beragama Islam.

Ingatlah peringatan Allah SWT:

“Jangan sekali-kali engkau (wahai Muhammad) terpedaya oleh usaha gerakan orang-orang yang kafir di dalam negeri (yang membawa keuntungan-keuntungan kepada mereka).” (Ayat 196 surah Ali Imran)

Mereka berhujah bahawa pesta arak itu bukan untuk umat Islam. Mereka mahu kita sebagai umat Islam menerima hujah itu dan duduk diam-diam. Mereka mahu menghancurkan bumi Melayu Islam ini dan menyuruh kita tidak campur tangan.

Tetapi, apabila kita berhujah bahawa RUU355 TIDAK membabitkan orang kafir, mereka enggan menerimanya. Mereka, bukan sahaja pemimpin parti politik, tetapi juga pertubuhan bukan kerajaan dianggotai orang kafir, menentang keras pindaan akta itu, sedangkan pindaan itu tidak langsung membabitkan mereka.

Pedang tidak tahu apa jenis kafir mereka ini. Kalau Pedang kata mereka ini kafir dot dot dot atau dot dot dot, polis akan cari Pedang. Mufti pun sudah kena tempias akibat perkataan kafir ini. Tapi, Pedang berani nyatakan orang kafir dilaknat oleh Allah, sebagaimana firmanNya dalam ayat 64 surah Al-Ahzab yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah telah melaknat orang-orang kafir dan menyediakan bagi mereka api neraka yang marak menjulang – “.

RUU 355 pertama kali dibentangkan Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat pada Mei 2016 yang bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah, yang ketika ini dibataskan kuasa hukuman kepada kadar maksimum penjara 3 tahun, denda RM5,000, 6 kali sebatan syarie.

Ia antara lain bagi meminda Seksyen 2 untuk menggantikan peruntukan dalam undang-undang sedia ada iaitu Mahkamah Syariah akan mempunyai kuasa ke atas penganut agama Islam dan dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara yang disenaraikan dalam butiran 1 Senarai Negeri, di bawah jadual kesembilan Undang-Undang Persekutuan.

Kali terakhir dipinda pada tahun 1984 (33 tahun lalu) peningkatan daripada penjara enam bulan dan denda RM1,000.

Antara lain, cadangan pindaan itu membabitkan usaha mengenakan hukuman lebih berat bagi kesalahan yang dilakukan orang Islam sahaja dan langsung tidak memberi kesan kepada orang kafir.

 

Mereka kata RUU355 akan mengislamkan Malaysia. Pedang kata The Better Beer Festival 2017 akan ‘memabukkan’ Malaysia.
Sebelum ini, penganjur ‘The Better Beer Festival 2017’ merancang mengadakan pesta arak itu pada 6 dan 7 Oktober di Damansara, Kuala Lumpur, dan menyerahkan permohonan kepada DBKL pada 29 Ogos lalu.

Setelah menelitinya, ternyata DBKL menyedari bahawa penganjuran pesta arak itu tidak boleh dibenarkan dan menolaknya sebagaimana dilaporkan media massa semalam.

Tetapi, empat Ahli Parlimen parti rasis dan cauvinis DAP dan seorang daripada PKR, manakala, pemimpin parti anti-Islam MCA pula membuat kenyataan berasingan, menentang keputusan DBKL itu.

Mereka tetap mahu supaya pesta arak kali ketiga ini diadakan juga di Malaysia yang kononnya menjadi ‘negara Islam contoh’.

Mereka menjadikan ‘sasaran festival itu bukanlah orang Melayu’ sebagai alasan. Melayu adalah Islam. Ini bermakna sasaran pesta itu bukan orang Islam. Mereka juga kata aktiviti itu tidak menganggu sesiapa.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan lima Ahli Parlimen daripada DAP dan PKR – Tan Kok Wai; Teresa Kok; Fong Kui Lun; Lim Lip Eng; dan Tan Kee Kwong – semalam, mereka mahu pesta arak itu diadakan dan menggesa DBKL menarik balik keputusan itu.

Kok Wai adalah Ahli Parlimen Cheras daripada DAP; Teresa Kok (Ahli Parlimen Seputih – DAP); Kui Lun (Ahli Parlimen Bukit Bintang – DAP); Lip Eng (Ahli Parlimen Segambut – DAP); dan Kee Kwong (Ahli Parlimen Wangsa Maju – PKR).

Sementara, Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Ti Lian Ker, turut sama mengeluarkan kenyataan mengatakan DBKL tidak sepatutnya menolak permohonan sewenang-wenangnya dan mengancam untuk mengambil tindakan terhadap pihak penganjur tanpa memberi alasan sewajarnya.

Tapi, Pedang percaya penolakan permohonan itu adalah kerana kesedaran pegawai-pegawai atasan DBKL yang mengutamakan agama Islam, bukan kerana mereka dipengaruhi fikiran ekstrem, sebagaimana dituduh oleh TI Lian Ker.

Pedang tabik dan puji DBKL kerana membuat keputusan itu. Islam lebih penting daripada kedudukan dan jawatan.

Kata Pedang: Kita tunggu sama ada Tengku Adnan dan Nazri Aziz akan arah DBKL luluskan permohonan pesta arak itu., atau tidak. Pedang pun kenal sangat kedua-duanya.

sumber: ismaweb

TERKINI: Arab Saudi buat persiapan serang Qatar

TERKINI: Arab Saudi buat persiapan serang Qatar

ABU DHABI, 28 Zulhijjah 1438H, Selasa – Satu e-mel bertarikh Mei lalu yang dilaporkan bocor, mendakwa Arab Saudi sedang membuat persiapan untuk menyerang jirannya, Qatar.

E-mel antara Duta United Arab Emiriah (UAE) di Washington, Yousef Al-Otaiba dan Diplomat Amerika Syarikat (AS), Elliott Abrams itu mendakwa Arab Saudi sudah begitu hampir untuk ‘menakluki’ Qatar dan ‘menyelesaikan masalah semua orang’, kata pegawai UAE.

Al-Otaiba dilaporkan mendedahkan bahawa Raja Arab Saudi, Raja Abdullah bin Abdulaziz ‘hampir-hampir melakukan sesuatu ke atas Qatar’ beberapa bulan sebelum kematiannya pada Januari 2015.

Abrams yang terkejut dengan penerangan itu, dalam e-mel yang bocor mengaku: “Saya tidak mengetahui perkara itu. Ianya sesuatu yang dramatik”.

E-mel itu juga dilaporkan mendedahkan perbualan kedua-duanya yang antara lain Abrams dilaporkan berkata, bekas Presiden AS, Barack Obama tidak akan menyokong tindakan Arab Saudi menyerang Qatar, tetapi ‘orang baharu’ – merujuk kepada Presiden Donald Trump.

Dalam e-mel itu juga Abrams mencadangkan Jordan mengawal Qatar, sekali gus menyelesaikan masalah kewangan dan sokongan Qatar kepada ekstremis.

5 Jun lalu, Arab Saudi, UAE, Mesir dan Bahrain memutuskan hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Qatar dengan dakwaan Doha menbantu dan menyokong gerakan pengganas di rantau itu. Qatar menafikan tuduhan itu.

Empat negara itu mengenakan pelbagai sekatan terhadap Qatar dan mengeluarkan beberapa tuntutan, termasuk menggesa Doha menutup rangkaian stesen televisyen satelit Al Jazeera.

Sementara itu, jurucakap kedutaan UAE berkata, beliau tidak berada dalam kedudukan untuk mengesah atau menafikan kesahihan e-mel berkenaan.

Dalam pada itu, Qatar menandatangani perjanjian pembelian 24 pesawat pejuang Typhoon daripada United Kingdom, semalam.

Menteri Pertahanan Qatar, Dr Khalid bin Mohammed Al Attiyah dan Setiausaha Pertahanan United Kingdom, Michael Fallon, menandatangani surat niat pembelian jet itu, dalam usaha memperkuat hubungan dan bantuan ketenteraan kepada Doha.

Typhoon itu adalah pesawat tempur pelbagai peranan yang mempunyai potensi jangka panjang untuk berada di barisan hadapan bagi tempoh bertahun-tahun.

SUMBER: ISMAWEB

(Video) Enggan Pulang, Rebahkan Diri Di Tanah Kubur, Kucing Putih Ratapi Pemergian Tokwan

(Video) Enggan Pulang, Rebahkan Diri Di Tanah Kubur, Kucing Putih Ratapi Pemergian Tokwan

LANGKAWI, KEDAH – Viral video seekor kucing enggan berganjak dari kubur arwah Tokwan kepada Zarul Hisham dan Soffuan, malah cuba digali tanah kubur berkenaan di waktu pengebumian sedang berlangsung.

Gambar dan video yang dimuat naik oleh Soffuan sejak jam 2.11 petang tadi, telah ditonton 1.2 juta kali dan dikongsi 16,000 lebih pengguna Facebook.

“Assalamualaikum. Tok Wan saya, Ismail bin Mat, telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid Kelibang.

“Ada kejadian berlaku semasa membaca talqin, seekor kucing putih datang mengelilingi kubur arwah. Sungguh besar kekuasaanMu Ya Allah.

“Semasa arwah Tokwan saya di dunia, dia seorang yang cinta kepada kucing. Harap Tokwan ditempatkan dengan orang yang beriman.

“Kasih sayang Tokwan kepada kami cucu 38 orang daripada 12 anaknya tiada ganti. Terlalu banyak kenangan manis yang kami takkan lupa sampai bila-bila. Kami sayang sangat-sangat kat Tokwan. Moga tenang di sana, Al-Fatihah,” tulisnya.

P/s: Selama ni kita dengar saja orang cerita kisah macam ni dalam blog, buktinya kita belum nampak tapi kalini siap ada video dan gambar yang pasti bukan edit dan rekaan. Kucing yang tak berakal ni dah buktikan pada kita semua inilah kelebihan orang yang berbuat baik kepada binatang. Bayangkan banyak mana kucing yang langsung tak buat dosa sepanjang hayatnya ni berzikir kepada arwah. ALLAHU sayangilah haiwan walau macammana keadaan pun haiwan berkenaan 🙂

Sumber: Facebook

Sabung Nyawa Hingga Putus Urat Jari Selamatkan Pelajar Tahfiz, Inilah Wira Masyarakat Sebenar!

Sabung Nyawa Hingga Putus Urat Jari Selamatkan Pelajar Tahfiz, Inilah Wira Masyarakat Sebenar!

PUTUS urat jari telunjuk sehingga terima lapan jahitan. Itu pengorbanan cef, Sufian Emmad, 20, yang terkena serpihan kaca ketika menyelamatkan pelajar tahfiz Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Kampung Datuk Keramat yang terbakar Khamis lalu.

Bagaimanapun, Sufian menafikan dia menyelamatkan 14 nyawa seperti yang tular di Facebook, semalam.

“Ramai yang memuji kerana membantu 14 pelajar tahfiz, tetapi hakikatnya saya hanya bantu tiga pelajar tahfiz dan bukan 14.

“Itu semua tidak betul,” kata anak tunggal ini.

Menurut Sufian, kaca yang terkenanya daripada tingkap yang pecah ketika kebakaran itu.

“Pada 5.15 pagi, saya teman ibu cuci beras di dapur sebelum terdengar suara seperti orang bergaduh dari jarak kira-kira 100 meter dari rumah saya.

“Saya dan jiran meninjau di tempat kejadian untuk melihat apa yang berlaku sebelum melihat pusat tahfiz itu terbakar,” katanya.

Menurutnya, dia bersama beberapa jiran lain bergegas masuk ke premis itu untuk menyelamatkan penghuni pusat tahfiz.

“Saya masuk mengikut pagar hadapan tahfiz, sebelum melihat pelajar meminta tolong dari tingkat tiga di bangunan itu.

“Saya meletakkan karpet di lantai, meminta mereka terjun ke bawah. Ada yang tersasar sebelum terjatuh menembusi bumbung bangunan itu namun berjaya diselamatkan,” katanya.

Menurut Sufian, dia mengangkat pelajar yang diselamatkan itu keluar ke kawasan selamat jauh dari premis berkenaan.

Sufian berkata, ketika dia cuba menyelamatkan mangsa ketiga yang sudah terjun dari bangunan tiga tingkat itu sebelum secara tiba-tiba kaca tingkap pecah akibat kebakaran itu.

“Api semakin marak dan suhu tinggi menyebabkan kaca tingkap di bahagian atas pecah dan terkena jari saya.

“Saya rasa pedih di bahagian tangan, tak sangka ketika itu baju dan kain saya basah akibat pendarahan yang berlaku pada jari tangan kanan saya.

“Selepas itu, hilang suara yang meminta tolong dan menjerit panas dari arah atas itu.

“Saya bersama pelajar tahfiz itu sempat menyelamatkan diri. Saya tekad untuk selamatkan yang lain namun bomba menasihatkan supaya keluar dari premis itu,” katanya.

Menurut Sufian, akibat terkena kaca itu, dia mengalami kecederaan serius.

Dia dimasukkan ke wad selama tiga hari untuk mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

sumber: mymetro

TRAGEDI TAHFIZ: Lelaki Ditahan Polis Disyaki Terlibat Kes Kecurian

TRAGEDI TAHFIZ: Lelaki Ditahan Polis Disyaki Terlibat Kes Kecurian

Semoga Terungai Misteri Kebakaran ni. InsyaAllah Aaamin.

Baru-baru ni viral polis menahan seorang remaja lelaki dan ramai buat spekulasi remaja tersebut adalah suspek. Tetapi Ketua Polis Negara menegaskan remaja tersebut bukanlah suspek tetapi…

BUKAN SUSPEK TETAPI BANTU SIASATAN POLIS

KUALA LUMPUR – Seorang remaja lelaki yang ditahan hari ini bukan suspek kebakaran pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah Kampung Datuk Keramat di sini, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

“Jika ditanya ada tangkapan… ya memang ada, tetapi dia bukan suspek kebakaran dan penahanannya hanya bagi membantu siasatan pihak polis,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Sebelum ini, media tempatan melaporkan polis menahan seorang pelajar tahfiz kerana dipercayai menyelinap keluar dari asrama berkenaan beberapa jam sebelum kebakaran berlaku.

Perkara itu juga telah tular di media sosial hingga menimbulkan pelbagai spekulasi.

REMAJA TERSEBUT BUKAN PELAJAR TAHFIZ

Sementara itu, seorang kakitangan pusat tahfiz yang enggan dikenali berkata remaja yang dibawa melawat ke lokasi kejadian bukanlah pelajar sekolah berkenaan tetapi disyaki terlibat dalam kes kecurian di bangunan pejabat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Menurutnya, bangunan PPIM itu terletak bersebelahan pusat tahfiz yang kini dalam proses baik pulih yang memungkinkan kes kecurian berlaku.

“Sebelum ini terdapat kes kecurian mesin air layan diri di hadapan pejabat itu dan remaja tersebut adalah penduduk kawasan sekitar kampung ini.

“Demi ALLAH lelaki itu bukan pelajar tahfiz sebab saya kenal semua pelajar sekolah ini,” katanya.

Dalam kebakaran 5.15 pagi semalam, 21 pelajar dan dua guru merangkap warden pusat tahfiz berkenaan meninggal dunia.

Sumber: Bernama via Sinar Harian