Author: admin

YDP Agong Cemar Duli Ziarah Tahfiz Terbakar, RM30Juta Untuk Maahad Tahfiz Seluruh Negara

YDP Agong Cemar Duli Ziarah Tahfiz Terbakar, RM30Juta Untuk Maahad Tahfiz Seluruh Negara

Semoga Sekolah Tahfiz Dinaiktaraf Dan Dipantau Keselamatan Oleh Kerajaan.

YDP Agong mencemar duli ziarah sekolah tahfiz yang terbakar bersama-sama PM Najib Razak. Dan rentetan itu, kerajaan umum dana RM30 juta Untuk Maahad Tahfiz seluruh negara. Jom baca selanjutnya.

DANA RM30 JUTA

KERAJAAN memperuntukkan RM30 juta untuk semua maahad tahfiz swasta seluruh negara untuk menaiktaraf struktur fizikal masing-masing.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, peruntukan itu untuk memastikan maahad tahfiz swasta berada dalam keadaaan selamat.

“Buat pertama kalinya kerajaan meluluskan peruntukan RM30 juta kepada semua maahad tahfiz swasta di seluruh negara.

“Ini adalah untuk mengemaskini struktur maahad tahfiz secara fizikal dan kami menyangkal (dakwaan) kerajaan tidak membantu pembinaan perjalanan tahfiz selama ini,” katanya selepas melawat Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, hari ini.

Beliau berkata satu mesyuarat akan diadakan pada Selasa untuk menguruskan dan melihat kembali pengurusan maahad tahfiz itu.

BERASA SEDIH

Dalam masa sama, beliau secara peribadi merasa sangat sedih dengan pemergian 21 pelajar dan dua tenaga pengajar pusat tahfiz itu.

“Ini takdir Ilahi, mereka merancang untuk berpindah ke bangunan baru dalam masa terdekat, tetapi takdir mengatasi segalanya.

“Saya mewakili kerajaan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa. Bantuan akan diberikan oleh kerajaan, Umno dan saya secara peribadi juga akan salurkan bantuan kerana anak-anak ini melakukan ibadat di rumah saya di Jalan Duta setiap malam Jumaat sejak sekian lama,” katanya.

KATEGORI BANTUAN YANG AKAN DIBERIKAN

Bantuan katanya akan diberikan dalam tiga kategori.

“Kita akan beri kepada tiga kategori pertama, keluarga mangsa terkorban, kedua, mereka yang cedera dan ketiga, mereka yang terbabit dan mengalami trauma,” katanya.

Beliau menyeru semua pihak untuk menunggu hasil laporan penuh kerana siasatan menyeluruh sedang dijalankan oleh pihak berkaitan.

Sementara itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun mengesahkan seorang lelaki dipanggil untuk membantu siasatan, tetapi enggan mengulas lanjut.

YDP AGONG MENCEMAR DULI

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V mencemar duli melawat pusat tahfiz itu jam 10.20 malam dan mendengar taklimat berhubung kejadian bersama Najib dan Mohamad Fuzi.

Baginda meluangkan masa kira-kira sejam melawat pusat tahfiz yang terbakar semalam sehingga mengorbankan 23 mangsa.

Sumber: Harian Metro

Tragedi Tahfiz: Bomba Dedah Punca Sebenar Kebakaran!

Tragedi Tahfiz: Bomba Dedah Punca Sebenar Kebakaran!

Al Fatihah Kepada Mangsa Kebakaran. Semoga Keluarga Tabah.

Pelbagai spekulasi tentang punca sebenar bagaimana kebakaran boleh berlaku. Selepas lama melakukan siasatan, akhirnya pihak bomba mendedahkan punca kebakaran yang buat ramai terkejut.

PUNCA KEBAKARAN TAHFIZ

Litar pintas di hadapan pintu masuk bilik asrama dipercayai menjadi punca dalam kejadian kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di sini, awal pagi tadi.

Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Penolong Pesuruhjaya Bomba, Abu Obaidat Mohamad berkata, perkara itu berkemungkinan berlaku kerana mayat-mayat pelajar dan guru tahfiz ditemukan di bahagian kiri dan kanan bilik asrama.

“Mangsa dipercayai cuba menyelamatkan diri daripada kawasan kebakaran.

CUBA LARI IKUT TINGKAP

“Selain itu, mangsa juga dipercayai cuba menyelamatkan diri dengan keluar menerusi tingkap,” katanya kepada pemberita di lokasi kejadian, hari ini.

Tambahnya, walau bagaimanapun, tingkap asrama tersebut dilengkapi dengan jeriji besi menyukarkan mereka untuk keluar tambahan pula hanya terdapat satu pintu sahaja untuk keluar dan masuk dari bilik asrama tersebut.

Dalam kejadian itu, seramai 22 pelajar dan dua warden dilaporkan maut dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di sini, awal pagi tadi.

P/s: Semoga roh mangsa damai di sana, in sha ALLAH ganjaran ALLAH janjikan untuk mereka yang mati di jalannya ialah kebahagiaan yang abadi…

Sumber: GPS Bestari

Cara Unik Pelawak Jepun Mengisahkan Persediaan Menghadapi Kebakaran

Cara Unik Pelawak Jepun Mengisahkan Persediaan Menghadapi Kebakaran

Di Jepun, seperti kebanyakan sekolah di Malaysia, pihak bomba dipanggil untuk memberi taklimat persediaan menghadapi kebakaran dan langkah keselamatan ketika bencana alam.

Kempen ini bukan saja perlu dibuat disekolah-sekolah saja admin rasa, tapi disemua peringkat masyarakat.
Admin berkongsi satu video menarik cara bagaimana pelawak Jepun mengisahkan kempen ini dengan cara yang lucu dalam masa yang sama memberi mesej persediaan menhadapi kebakaran dan gempa bumi.

Admin berharap sangat artis-artis di Malaysia mengaplikasikan cara-cara pelawak Jepun ini dengan menggunakan tajuk-tajuk kempen kesedaran dalam setiap karya mereka.

Jangan ingat perkara kecil tidak boleh sebabkan kebakaran, tengok keratan berita dibawah ni…

Litar pintas, ubat nyamuk dipercayai punca kebakaran

KUALA LUMPUR: Litar pintas dan gegelung ubat nyamuk dipercayai menjadi punca kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, awal pagi tadi.

Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Datuk Soiman Jahid, berkata pemeriksaan awal mendapati pusat tahfiz itu belum mendapat kelulusan pihak berkuasa.

“Kemungkinan punca kebakaran adalah disebabkan litar pintas dan gegelung ubat nyamuk, namun kita akan menjalankan siasatan terperinci.

“Pengurusan sekolah ada mengemukakan pelan bangunan baru-baru ini, tetapi belum mendapat kelulusan,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, hari ini.

Beliau berkata, pusat tahfiz itu tidak mempunyai peralatan memadam kebakaran manakala pihak pengurusan pusat tahfiz terbabit akan dipanggil bagi memberi kenyataan.

Kredit : keikentalk, Beritaharian

 

TRAGEDI TAHFIZ: Cemuhan Bermakna Cetek Ilmu, Kurang Akal, Lemah Psikologi, Rendah Iman!

TRAGEDI TAHFIZ: Cemuhan Bermakna Cetek Ilmu, Kurang Akal, Lemah Psikologi, Rendah Iman!

#Insyallah mereka semua mati syahid

Pada saya jawapan “mereka semua mati syahid” yang diucapkan oleh Mudir Madrasah Tahfiz Ittifaqiyah ini ketika merujuk kepada tragedi yang menimpa Madrasahnya adalah tepat pada masa dan konteksnya.

Ucapan ini bukan ucapan “bangsat” atau jawapan untuk “melepaskan diri” tetapi ucapan beliau ini tepat dari segi kaedah psikologi iaitu bertujuan untuk mengurangkan kesedihan di hati para waris yang anak-anak mereka terkorban dalam tragedi ini.

 

Cuba kita bayangkan jika Mudir madrasah tersebut mengatakan bahawa tragedi ini adalah disebabkan kecuaian dari pihak madrasah atau beliau cuba menyalahkan mana-mana pihak, pastinya perkara ini akan lebih melukakan hati dan perasaan para waris. Seolah-olah para waris akan merasakan bahawa mereka telah tersalah memasukan anak-anak mereka ke madrasah tahfiz ini. Bagi saya, kenyataan sebegini pasti menambahkan lagi kedukaan dan kesedihan di hati mereka.

Ada ramai yang mengkritik ucapan ini tetapi bagi saya mungkin mereka telah memahami kenyataan Mudir madrasah ini di luar konteks sebenarnya daripada maksud yang beliau cuba sampaikan.

Untuk mudah faham, saya bagi 2 analogi mudah ini iaitu situasi tatkala menziarahi orang sakit.

1. Ketika kita menziarahi orang sakit, kaedah psikologi bahkan dalam Islām juga, kita dianjurkan untuk cuba mengurangkan kesedihan pesakit iaitu dengan kita mengembirakan hatinya. Apabila kita menziarahi pesakit, kita katakan kepada pesakit itu “bersabarlah di atas ujian Allāh ini”, “sakit ini, Allāh akan mengampuni dosa-dosa kecil”, “Allāh mengangkat darajat” dan “Allāh turunkan rahmat-Nya”. Kita gembirakan pesakit supaya pesakit tidak terlalu memikir akan kesakitannya. Insyallāh dengan kaedah psikologi ini, kesakitan yang ditanggungnya pasti akan terubat sedikit setelah mendengar kata-kata gembira dan pengharapan dari orang yang datang menziarahinya.

2. Manakala sebaliknya jika kita menziarahi orang sakit dan kita katakan padanya, “ini mesti dosa tuan banyak sangat, sebab itu Allāh timpakan kesakitan pada tuan” atau kita katakan sebegini, ” mesti tuan pernah berbuat maksiat, sebab itu Allāh bagi musibah (penyakit) sebegini kepada tuan”.

Cuba kita bandingkan kedua-dua analogi ini, analogi yang mana satukah wajar kita implementasikan tatkala kita menziarahi orang sakit. Secara pasti kita semua akan memilih analogi yang 1 iaitu dengan kita cuba mengembirakan pesakit yang kita ziarahi dengan memberikan kata-kata gembira dan harapan kepada mereka.

Cuba bayangkan jika kita memilih analogi 2, pesakit yang kita ziarahi pasti akan berasa sedih, merasakan seolah-olah tiada lagi pengharapan baginya dan pesakit itu tidak lagi merasai apa-apa dari kesakitannya sedangkan kesakitannya itu sebenarnya adalah ujian dari Allāh. Bahkan yang lebih ditakuti ialah pesakit menjadi kufur kepada Allāh dengan bertindak menyalahkan takdir, seolah-olah tidak dapat menerima kesakitannya itu terjadi kepadanya.

Jadi apa yang saya cuba nak sampaikan di sini ialah kenyataan “mati syahid” yang diucapkan oleh Mudir madrasah tahfiz ini ialah satu kaedah psikologi yang dianjurkan dalam Islām iaitu memberi khabar gembira dan pengharapan kepada mereka-mereka yang terkena musibah.

Para waris yang terkena musibah ini, mereka sangat memerlukan motivasi atau kata-kata semangat dari kita semua dan apabila mereka mendengar jawapan dari Mudir Madrasah Tahfiz ini secara tidak langsung akan terubat sedikit kesedihan mereka.

Secara asasnya, kenyataan Mudir Madrasah ini adalah tepat pada masa dan konteksnya dan bukannya kenyataan yang “bangang” atau “berlepas diri”. Kepada mereka-mereka yang mengkritik kenyataan Mudir madrasah ini, korang rasa kritikan korang itu boleh mengubat kesedihan Para waris kah?

Sekarang orang tengah bersedih, kata-kata berunsurkan motivasi dan semangat sangatlah diperlukan. Kata-kata tunding menunding atau menyalahkan orang lain “hold” dulu. Semua orang tengah bersedih.

Sumber: Fuad Akmal

Kecewa Dihentam Netizen Kini Pengetua Tahfiz Tampil Beri PENJELASAN!

Kecewa Dihentam Netizen Kini Pengetua Tahfiz Tampil Beri PENJELASAN!

Harapnya Tidak Ada Lagi Sekolah Tahfiz Yang Cuai. Al Fatihah.

Selepas banyak spekulasi dan banyak rahsia telah pun terbongkar, akhirnya pengetua sekolah tahfiz yang terbakar yang mengorbankan 23 nyawa tampil beri penjelasan.

DIANGGAP MATI SYAHID

KUALA LUMPUR: Pengetua Pusat Tahfiz Darul Quran Iftifaqiyyah menganggap pelajarnya yang maut selepas gagal melepaskan diri daripada sekolahnya yang terbakar awal pagi tadi sebagai syahid.

Muhammad Zahid Mahmod berkata demikian apabila ditemui pemberita di surau Iftifaqiyah, Keramat, di tempat kejadian.

Selepas kejadian yang berlaku kira-kira 5.30 pagi tadi, seramai 23 mangsa termasuk 2 guru pusat tahfiz ditemui rentung di tingkat atas pusat tahfiz berkenaan yang didiami 36 pelajar dan 6 guru. Kebanyakan pelajar berusia 13 hingga 17 tahun.

“Budak-budak yang masih kecil ini, kita anggap mereka mati syahid. Mereka sanggup tinggalkan ibu bapa, tinggalkan masakan air tangan bonda, adik beradik dan masa bermain tinggal di sini semata-mata untuk belajar agama.

“Mereka ini, insyaAllah, mati syahid,” katanya ringkas. Zahid bagaimanapun tidak mahu mengeluarkan sebarang kenyataan selepas dinasihati polis untuk mengelakkan percanggahan maklumat.

SEKOLAH BEROPERASI TANPA KELULUSAN

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar dilaporkan berkata sekolah berkenaan beroperasi tanpa kelulusan sijil perakuan siap dan pematuhan, dan pelan seni bina yang diterima bomba berbeza dengan reka bentuk sebenar sekolah itu.

Beliau menambah sekolah itu mungkin tidak akan dikenakan tindakan disebabkan penderitaan yang dialami mereka ketika ini.

Sumber: Free Malaysia Today

CCTV: Kelibat Seorang Lelaki Memanjat Pagar 2 jam Sebelum Kebakaran!! Cubaan Sabotaj??

CCTV: Kelibat Seorang Lelaki Memanjat Pagar 2 jam Sebelum Kebakaran!! Cubaan Sabotaj??

RAKAMAN kamera litar tertutup (CCTV) di pejabat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menunjukkan kelibat seorang lelaki yang memanjat pagar sebelum menceroboh masuk ke dalam kawasan premis bersebelahan pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah.

Sumber berkata kelibat lelaki berkenaan dirakam kira – kira jam 3.10 pagi oleh satu daripada puluhan CCTV di pejabat PPIM.

Katanya, suspek lelaki berpakaian T shirt biru dikesan masuk melalui pintu pagar kiri sebelum melalui perkarangan pejabat PPIM dan menuju ke bahagian kanan yang juga bersebelahan dengan pusat tahfiz berkenaan.

Sementara itu, dalam sidang media berasingan, Ketua Aktivis PPIM berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan kejadian ini ada kaitan dengan pencerobohan ke pusat tahfiz berkenaan.

“Kita sudah menyerahkan semua rakaman berkenaan kepada pihak polis untuk siasatan dan tindakan lanjut malah mereka meneliti semua rakaman sejak pagi tadi,” katanya dalam sidang media berkenaan.

Menurutnya, polis sedang meneliti hampir 30 cctv di pejabat berkenaan yang dipercayai boleh memberi petunjuk kepada kejadian kebakaran itu.

Katanya, sejak semalam hingga ke waktu sidang media diadakan, sepasukan polis sedang meneliti semua rakaman itu.

Katanya, kedudukan cctv di sekitar pejabat PPIM bersebelahan pusat tahfiz itu boleh merekodkan situasi yang berlaku sebelum dan sewaktu kejadian.

“CCTV ini menampakkan hampir semua sudut pusat tahfiz termasuk Taman Tasik Datuk Keramat yang terletak di belakang bangunan ini.

“Semakan mendapati bermula jam 7 malam hingga 12 tengah hari, terdapat belasan individu berlegar di sekitar taman dan polis sedang menyiasat keberadaan mereka yang boleh dikaitkan dengan kejadian kebakaran ini,” katanya.

Menurutnya, banyak pihak yang tular di media sosial dengan mendakwa kejadian kebakaran itu ada kaitan dengan kegiatan PPIM.

“Saya tidak menolak sebarang kemungkin termasuk unsur khianat dan dendam. Biar polis siasat dari semua aspek.

“Kita menunggu petunjuk tetapi perasaan dendam itu ada kemungkinan dan ia perkara baru untuk PPIM, ” katanya.

Sumber: sayashare

“Tiga Kali Saya mimpi orang bagi 3 ayam putih…” Nenek 3 Pelajar Tahfiz

“Tiga Kali Saya mimpi orang bagi 3 ayam putih…” Nenek 3 Pelajar Tahfiz

Ajal Maut Adalah Rahsia Allah. Takziah Diucapkan. Al Fatihah.

Berikutan tragedi tahfiz terbakar, wartawan sempat menemui nenek kepada 3 orang adik beradik pelajar tahfiz yang meninggal dunia dalam kejadian tersebut. Neneknya berkata dia pernah bermimpi diberi 3 ayam putih oleh “seseorang” dan kemudian…

NENEK KEPADA 3 BERADIK YANG MAUT

Nenek tiga beradik yang terkorban dalam kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah tidak menyangka mimpi dialaminya beberapa malam lalu menjadi petanda dia bakal kehilangan tiga cucu kesayangannya itu.

Sapiah Harun, 70, merupakan nenek kandung sebelah ayah Muhd Syafiq Haikal Mohd Sulaiman, 13; Muhd Hafiz Iskandar, 11, dan Muhd Harris Ikhwan, 10, yang maut bersama 18 pelajar dan dua warden asrama dalam kejadian semalam.

BERMIMPI DIBERI 3 AYAM PUTIH

Sapiah berkata, dalam mimpi tersebut, dia diberikan tiga ekor ayam berwarna putih oleh seseorang namun dia enggan menerimanya.

“Orang dok bagi ayam warna putih, lepas tu hantar lagi ayam warna putih sampai tiga kali. Saya tolak pemberian tersebut dan kata saya tak nak ayam putih, bagilah warna hitam,” katanya.

Dia berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah, Lebuhraya KL-Karak, Taman Selasih, di sini hari ini.

RASA TAK SEDAP HATI

Menurutnya, sejak itu dia mula berasa tidak sedap hati kerana warna putih memberi maksud tidak baik.

Sementara itu, katanya dua hari lalu, Muhammad Syafiq Haikal ada menghubunginya dan menyuarakan hasratnya untuk tinggal bersamanya ketika cuti nanti.

“Makcik katakan padanya, baliklah sini nanti bulan 12 ada musim buah rambutan,” katanya yang menjaga dan membesarkan tiga beradik itu sejak kecil lagi.

Sapiah yang tinggal di Serdang berkata dia sememangnya merindui cucu-cucunya yang ditemuinya kali terakhir pada Aidilfitri lalu.

TAK SANGKA MANGSA ADALAH CUCU-CUCUNYA

“Makcik mengetahui berita mengenai kebakaran pusat tahfiz di Kuala Lumpur ketika menonton berita di televisyen kira-kira jam 1.30 petang,” katanya.

Menurutnya, ketika menonton berita tersebut, terdetik dalam hatinya selalu sangat kejadian kebakaran melibatkan pusat tahfiz, namun tidak terlintas bahawa mangsa yang terkorban melibatkan cucu-cucunya.

Namun katanya, dia benar-benar terkejut ketika adik iparnya datang ke rumah memaklumkan kejadian menimpa cucu-cucunya.

“Ketika diberitahu, makcik rasa tidak jejak tanah, terlalu terkejut dan tidak percaya,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

BITCOIN DARI SUDUT PERUNDANGAN DAN STATUS PENGIKTIRAFAN BNM

BITCOIN DARI SUDUT PERUNDANGAN DAN STATUS PENGIKTIRAFAN BNM

Kami ingin memaklumkan bahawa Bitcoin (mata wang digital) tidak diiktiraf sebagai sah diperlakukan di Malaysia. Bank Negara Malaysia atau mana-mana pihak berkuasa lain tidak mengawal selia urus niaga Bitcoin. Oleh yang demikian, orang ramai diingatkan supaya berhati-hati terhadap risiko berkaitan penggunaan mata wang digital tersebut. Sila rujuk kenyataan rasmi Bank Negara Malaysia mengenai Bitcoin di

http://www.bnm.gov.my/index.php….

Kami ingin menasihatkan tuan/puan agar berhati-hati terhadap apa-apa bentuk skim pelaburan yang menawarkan pulangan yang tinggi kepada para pelabur. Sebagai panduan, sekiranya skim tersebut jelas menawarkan peluang pelaburan dengan mengutip wang dari orang ramai dan kutipan atau pelaburan tersebut diberi pulangan mengikut jangkamasa tertentu dan pelaburan asal juga boleh diambil semula ianya mungkin menyalahi seksyen 137 Akta Perkhidmatan Kewangan (APK) 2013. Aktiviti pelaburan seperti yang disebut di atas adalah menyalahi undang-undang. Sekiranya pelaburan dibuat dengan syarikat sebegini, sebarang kerugian adalah ditanggung sendiri oleh pelabur.

Untuk makluman tuan/puan, pihak BNM telah berulang kali (melalui surat khabar, iklan dan pengumuman melalui radio dan televisyen) mengingatkan orang ramai supaya hanya mendepositkan wang dan melabur dengan institusi-institusi yang dilesenkan sahaja supaya mereka dilindungi oleh undang-undang perbankan dan pelaburan. Pelabur-pelabur yang melabur dengan institusi-institusi yang tidak berlesen akan berhadapan dengan risiko tinggi kehilangan wang pelaburan. Pelabur-pelabur juga akan menghadapi kesukaran untuk mengambil tindakan undang-undang memandangkan pelaburan itu sendiri adalah tidak sah (haram). Orang ramai boleh merujuk kepada senarai institusi berlesen yang dibenarkan untuk mengambil deposit di laman sesawang BNM

(http://www.bnm.gov.my/index.php…) dan mendapatkan maklumat lanjut berhubung dengan aktiviti penipuan kewangan di laman Amaran Penipuan Kewangan di http://www.bnm.gov.my/microsites/fraudalert/index.htm.
Harap maklum.

Sumber : FB Ponzi Scheme Alert In Malaysia

Setiap Bayi Di Dunia Dilahirkan MUSLIM

Setiap Bayi Di Dunia Dilahirkan MUSLIM

Anak Lahir di Atas Fitrah

Saya ingin memperoleh perincian dan keterangan serta apa perbedaan kedua hadits ini. Hadits yang mulia menyatakan:

كُلُّ مَوْلُوْدٍ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ

“Setiap anak yang lahir dilahirkan di atas fitrah, maka kedua orang tuanya lah yang menjadikannya Yahudi, Majusi, atau Nasrani.”

Hadits lain berbunyi:

يُكْتَبُ رِزْقُهُ وَ عَمَلُهُ وَ شَقِيٌّ أَوْ سَعِيْد

“(Untuk janin yang ditiupkan ruhnya padanya, Allah subhanahu wa ta’ala perintahkan kepada malaikat penjaga janin agar) janin tersebut dicatat rezekinya, amalnya, dan apakah ia orang yang sengsara ataukah orang yang berbahagia.”

Jawab:

Pertama, hadits:

كُلُّ مَوْلُوْدٍ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، حَتَّى يُعْرِبَ عَنْهُ لِسَانُهُ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ

“Setiap anak yang lahir dilahirkan di atas fitrah hingga ia fasih (berbicara), maka kedua orang tuanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi.”
Hadits ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dan ath-Thabarani dalam al-Mu’jamul Kabir. Al-Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan dengan lafadz:

كُلُّ إِنْسَانٍ تَلِدُهُ أُمُّهُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ

“Setiap manusia dilahirkan ibunya di atas fitrah. Kedua orang tuanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi.”

Adapun al-Imam al-Bukhari rahimahullah meriwayatkan dengan lafadz:

كُلُّ مَوْلُوْدٍ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ، كَمَثَلِ الْبَهِيْمَةِ تَنْتِجُ الْبَهِيْمَةَ، هَلْ تَرَى فِيْهَا مِنْ جَدْعَاءَ؟

“Setiap anak dilahirkan di atas fitrah. Kedua orang tuanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi. Sebagaimana permisalan hewan yang dilahirkan oleh hewan, apakah kalian melihat pada anaknya ada yang terpotong telinganya? (Anaknya lahir dalam keadaan telinganya tidak cacat, namun pemiliknya lah yang kemudian memotong telinganya, -pen.).”

Makna hadits di atas adalah manusia difitrahkan (memiliki sifat pembawaan sejak lahir) dengan kuat di atas Islam. Akan tetapi, tentu harus ada pembelajaran Islam dengan perbuatan/tindakan. Siapa yang Allah subhanahu wa ta’ala takdirkan termasuk golongan orang-orang yang berbahagia, niscaya Allah subhanahu wa ta’ala akan menyiapkan untuknya orang yang akan mengajarinya jalan petunjuk sehingga jadilah dia dipersiapkan untuk berbuat (kebaikan).
Sebaliknya, siapa yang Allah subhanahu wa ta’ala ingin menghinakannya dan mencelakakannya, Allah subhanahu wa ta’ala menjadikan sebab yang akan mengubahnya dari fitrahnya dan membengkokkan kelurusannya. Hal ini sebagaimana keterangan yang ada dalam hadits tentang pengaruh yang dilakukan kedua orang tua terhadap anaknya yang menjadikan si anak beragama Yahudi, Nasrani, atau Majusi.

Kedua dalam Shahihain dari Abdullah ibnu Mas’ud radhiallahu ‘anhu, ia berkata:
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menceritakan kepada kami, dan beliau adalah orang yang benar lagi dibenarkan. Beliau bersabda, “Sesungguhnya salah seorang dari kalian dikumpulkan penciptaannya dalam perut ibunya selama 40 hari sebagai setetes mani/nuthfah. Kemudian nuthfah tadi menjadi segumpal darah selama 40 hari, kemudian menjadi segumpal daging selama 40 hari. Lalu diutuslah malaikat kepada janin tersebut dan diitiupkanlah ruh kepadanya. Malaikat lalu diperintah untuk menulis empat perkara: ditulis rezeki si janin, ajalnya, amalnya, dan apakah ia orang yang sengsara ataukah orang yang berbahagia. Maka demi Allah yang tidak ada sesembahan yang patut disembah selain-Nya, sungguh salah seorang dari kalian melakukan amalan ahlul jannah hingga tidaklah antara dia dan surga melainkan tinggal sehasta, namun catatannya telah mendahuluinya (bahwa dia bukanlah ahlul jannah) lalu ia berbuat dengan perbuatan ahlul nar/neraka maka ia pun masuk neraka. Ada pula salah seorang dari kalian melakukan perbuatan ahlul nar hingga tidaklah jarak dia dengan neraka kecuali tinggal sehasta namun catatannya telah mendahuluinya (bahwa dia bukanlah ahlun nar tapi ahlul jannah) maka pada akhirnya ia beramal dengan amalannya ahlul jannah lalu ia pun masuk jannah.”

Kesengsaraan dan kebahagiaan yang telah dicatat tersebut adalah penulisan azali (sejak dahulu, sebelum makhluk diciptakan) dengan tinjauan ilmu Allah subhanahu wa ta’ala yang azali (yakni Allah subhanahu wa ta’ala sudah mengetahui dan menetapkan bahwa si hamba termasuk orang yang bahagia dengan beroleh surga atau termasuk orang yang celaka dengan masuk neraka, jauh sebelum si hamba diciptakan bahkan sebelum semua makhluk diciptakan, -pen.) dan akhir amalan seorang hamba sesuai dengan ilmu Allah subhanahu wa ta’ala yang azali (sengsarakah dia ataukah bahagia?)

Ketiga, melihat pertanyaan yang ada (seolah-olah menganggap kedua hadits di atas bertentangan), dengan merenungkan makna hadits yang pertama dan kedua akan jelas keduanya tidak bertentangan.
Hal ini karena manusia terfitrah dengan kuat di atas kebaikan. Jika dalam ilmu Allah subhanahu wa ta’ala, ia termasuk golongan orang-orang yang berbahagia dan kebahagiaan inilah yang ditetapkan pada akhir hidupnya, Allah subhanahu wa ta’ala akan menyiapkan orang yang akan menunjukinya kepada jalan kebaikan. Namun, jika dalam ilmu Allah subhanahu wa ta’ala ia termasuk golongan orang-orang yang celaka, Allah subhanahu wa ta’ala akan menggiring untuknya orang yang akan memalingkannya dari jalan kebaikan dan menyertainya pada jalan kejelekan, mendorongnya di atas kejelekan dan terus-menerus mendampinginya hingga ditutup umurnya dengan penutup yang jelek.

Sungguh, banyak nash menyebutkan adanya penulisan takdir yang telah terdahulu yang berisi ketentuan golongan yang berbahagia dan yang sengsara.

Di dalam ash-Shahihain dari Ali radhiallahu ‘anhu, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda:
“Tidak ada satu jiwa pun melainkan Allah subhanahu wa ta’ala telah menetapkan tempatnya di surga atau di neraka dan telah dicatat baginya kesengsaraan atau kebahagiaannya. Seseorang berkata, “Wahai Rasulullah, apakah tidak sebaiknya kita pasrah saja dengan apa yang telah ditulis untuk kita dan tidak perlu beramal?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, “Beramallah kalian karena setiap orang akan dimudahkan kepada apa yang dia diciptakan untuknya. Golongan yang berbahagia akan dimudahkan untuk beramal dengan amalan orang-orang yang berbahagia. Adapun golongan yang celaka akan dimudahkan untuk beramal dengan amalan orang-orang yang celaka.”

Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ayat:
“Adapun orang-orang yang suka memberi lagi bertakwa. Dia juga membenarkan surga/pahala yang baik…” (al-Lail: 5—6).”

Hadits ini menunjukkan bahwa kebahagiaan dan kecelakaan telah tercatat dalam kitab/catatan takdir. Diperolehnya kebahagiaan dan kesengsaraan itu sesuai dengan amalan. Masing-masing orang akan dimudahkan melakukan amalan yang telah ditentukan/diciptakan untuknya, yang hal itu merupakan sebab kebahagiaan dan kesengsaraannya. Wabillahi at-taufiq. (Fatwa no. 6334, 3/525—527)

 

Wallahu ta’ala a’lam bish-shawab.

Penganjur Pesta “Better Beer Festival 2017” Wajib Kenal Siapa Jacqueline Saburido

Penganjur Pesta “Better Beer Festival 2017” Wajib Kenal Siapa Jacqueline Saburido

Kemungkinan besar ramai yang tidak mengenali siapa Jacqualine Saburido. Wanita berusia 39 tahun ini adalah mangsa yang masih hidup dan merana sepanjang hayat akibat kemalangan maut, apabila kereta yang dinaiki bersama 4 lagi teman bertembung dengan kereta Reginald Stephey yang memandu dalam keadaan mabuk. Pada tanggal 19 September 1999, Stephey mengambil keputusan untuk memandu sendirian untuk pulang selepas mabuk menghadiri majlis parti arak bersama kawan-kawannya.

Akibat kemalangan di Austin Texas ini, dua orang kawan Jacqualine mati di tempat kejadian. Dua lagi rakannya terselamat dengan kecederaan, namun yang paling tragis adalah Jaqualine sendiri kerana beliau terperangkap di dalam kereta yang terbakar. Beliau yang ketika itu berusia 21 tahun akhirnya berjaya dibawa keluar dan diterbangkan ke unit kebakaran di Galveston dan disahkan mengalami kebakaran tahap kedua dan ketiga kepada hampir 60% dari tubuhnya. Jari jemarinya terpaksa di potong, beliau kehilangan seluruh rambutnya, hidung, telinga, bibir, kelopak mata dan hampir keseluruhan penglihatan. Semenjak peristiwa tersebut, beliau menjalani lebih dari 120 pembedahan susulan, termasuk pemindahan kornea untuk mendapatkan semula sebahagian fungsi mata kirinya.

Google sahaja nama beliau untuk melihat wajah beliau kini dan betapa cantik beliau sebelum kejadian. Beliau tampil dalam pelbagai rancangan TV termasuk Oprah Winfrey Show dan Australian 60 minutes untuk mendidik manusia tentang bahaya memandu dalam keadaan mabuk.

Malangnya kisah sedih ini semakin dilupakan. Kini di seluruh dunia, setiap kali datang bulan Oktober, hampir pasti pesta arak atau Beer Festival akan dianjurkan. Malaysia tidak terkecuali dan ini terus menimbulkan kontraversi dan ketidaksenangan khususnya di kalangan masyarakat Malaysia prihatin yang tidak mahu melihat peristiwa yang melanda Jacqualine Saburido ini berulang.

Justeru kita mengutuk keras penganjuran Pesta Beer yang dirancang diadakan di Publika Kuala Lumpur pada 6 dan 7 Oktober 2017. Sekalipun, memang dikhususkan untuk non-Muslim, tetapi tiada jaminan untuk orang Islam tidak terlibat dalam penganjurannya atau menyertainya secara langsung.

Penyokong pesta arak biasanya berhujah bahawa ini adalah hak kebebasan mereka untuk mabuk dan melakukan parti sesuka hati, namun penganjur perlu melihat sensitiviti masyarakat negara ini. Hampir seluruh masyarakat Islam yang menjadi penduduk majoriti negara amat sensitif terhadap isu arak yang jelas adalah haram disisi agama. Maka, cubaan penganjur untuk membuat pertunjukan 250 kraf beer dari 43 kawasan pembuatan beer dari 12 negara adalah sangat keterlaluan dan langsung tidak mengambil kira sensitiviti masyarakat Islam.

Penganjur dan penyokong pesta arak ini juga akan terus berdalih bahawa ini telah dianjurkan sekian lama dan merupakan kebebasan hak buat mereka. Benar kebebasan hak, tetapi bukan dengan menganjurkan pesta arak seperti ini. Jika hendak minum juga, minumlah secara senyap tanpa perlu berpesta, yang jelas lari dari kehendak perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama negara, sebagaimana Perkara 3 dalam perlembagaan persekutuan dan ini mesti dihormati semua pihak dalam negara.

Jika mereka terlalu berhajat untuk melaksanakannya, kenapa perlu memilih Malaysia, pilihlah Singapura atau Thailand?

Kepada menteri Pelancongan dan Hajah Timbalan Menteri, kita katakan kepada anda bahawa ini adalah agenda Barat terhadap anak-anak muda kita. Masih banyak lagi peluang untuk mempromosikan negara dan mendapatkan hasil pelancongan. Memilih untuk menarik pelancong datang, meneguk dan mencuba pelbagai jenis arak di sini tidak dapat diterima oleh umat Islam. Maka kerajaan diseru membatalkan sahaja penganjuran kali ini sebagai pengajaran bahawa pesta seumpama ini tidak dialu-alukan di sini. Ini akan memberi signal jelas kepada penganjur, supaya untuk tahun mendatang mereka akan membawa penganjuran yang menjijikkan ini ke Singapura atau lain-lain negara bukan Islam untuk mengelakkan pembaziran akibat pembatalan program mereka.

Namun sebenarnya, jika negara tersebut juga ingin mengambil pengajaran dari peristiwa Jacqualine Saburido, pesta arak adalah sesuatu yang seharusnya dikekang dan masyarakat seluruhnya diajak untuk kembali kepada kehidupan beragama. Pengharaman arak telah jelas di dalam Al-Quran melalui ayat-ayat dalam surah Al-Baqarah (Ayat 219) dan An-Nisa’ (ayat 43, 90 dan 91). Malah larangan meminum arak ini juga terdapat dalam agama lain termasuk Kristian.

Maka, kepada penganjur, harap bersedia jika penganjuran pesta arak ini dibatalkan atau ditangguhkan sampai bila-bila kerana umat Islam bukan sahaja tidak bersetuju malah tidak boleh melihat, perkara mungkar sebegini berlaku di depan mata, dengan hanya melihat tanpa melakukan apa-apa.

Kepada seluruh umat Islam, marilah kita bersatu suara membantah penganjuran pesta arak ini, mengambil semangat dari hadith Nabi SAW :

“Barangsiapa melihat kemungkaran, hendaklah dia mencegah dengan tangannya. Jika dia tidak mampu, maka dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu dengan hatinya. Maka itulah selemah-lemah iman” – Riwayat Muslim.

Kepada kerajaan, sekali lagi ditegaskan dan diminta sungguh-sungguh, bertindaklah dengan tangan, tanganilah dan batalkanlah penganjurannya.