Category: Agama

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah asal mula diciptakan nya babi dan tikus, ini kami ambil dari sebuah buku yang berjudul “Kisah Penciptaan & Tokoh-Tokoh Sepanjang Zaman” yang merupakan karya tulisan Syaikh Muhammad Bin Ahmad Bin Iyas.

Diriwayat, ketika kotoran binatang telah memenuhhi bahtera Nabi Nuh a.s, para penumpang bahtera mengadukan nya kepada Nabi Nuh. Atas pengaduan itu, Allah memberi wahyu kepada Nuh a.s. agar memeras ekor gajah.

Setelah dia memeras-meras nya, dari sana muncul babi jantan dan babi betina yang kemudian memakan kotoran-kotoran yang menumpuk di bahtera. Kemudian ketika babi itu bersin, dari bersin nya Allah menciptakan tikus jantan dan tikus betina. Keduanya berkembang biak dan kawanan tikus itu mulai menggit merosakkan kayu-kayu di bahtera.

Hal itu diadukan oleh penghuni bahtera. Atas pengaduan itu, Nuh menerjunkan kawanan kucing berbuntut untuk menguasai kawanan tikus. Kawanan kucing memangsa tikus dengan cepat hingga memusnahkan tikus yang terakhir. Dan sejak saat itu terjadilah permusuhan antara kucing dan tikus.

Ini pula adalah kisah yang diceritakan dengan lebih jelas bagaimana Allah menciptakan babi,tikus dan kucing semasa zaman Nabi Nuh A.S,

Terlepas dari percaya atau tidak percaya bahwa artikel kali ini akan sedikit membahas tentang sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi. Dan sebagai penambah pengetahuan kita tentang binatang-binatang yang ada disekitar kita. Kerana segala yang ada dibumi ini pasti ada sebab dan berakhir dengan sebuah akibat. Dan segala penciptaan sesuatu pasti ada sebab-sebab yang terkandung didalamnya. Tinggallah kita sebagai manusia yang diberikan akal oleh sang pencipta untuk selalu memahaminya.

Didalam sebuah kisah diceritakan bahwa ketika kapal Nabi Nuh masih berada diatas air ketika banjir besar. Kapal masih berlayar diatas air tanpa mengetahui kemana arah untuk dituju. Kerana tujuan semata hanya untuk menyelamatkan diri dari bencana air banjir tersebut. Malangnya, segala kotoran yang dibuang oleh para binatang membuat keadaan dikapal menjadi tambah tidak selesa. Sehingga banyak menimbulkan penyakit bagi anak kapal yang tinggal didalamnya. Nabi Nuh hanya melihat dan diam dan menyerahkan urusan ini kepada Allah SWT. Nabi Nuh lalu bermohon agar dibukakan jalan keluar dari permasalahan ini.

Maka Malaikat Jibril menemui Nabi Nuh dan memerintahkannya untuk mengusap dahi seekor gajah. Setelah arahan itu disampaikan maka Nabi Nuh AS mengusap dahi seekor gajah yang ada didepannya. Atas Kuasa Allah SWT maka keluarlah sepasang babi dari belalai gajah yang diusapkannya. Semua anak kapal yang menyaksikan tampak keheranan dengan peristiwa ajaib tersebut. Maka babilah yang akan menyapu bersih seluruh kotoran yang ada dikapal tersebut. Karena demikian itu adalah makanannya. Tampak Nabi Nuh lega masalah yang dihadapinya selesai.

Malangnya,iblis telah menyusup didalam kapal bahtera yang dihuni oleh Nabi Nuh dan para pengikutnya. Lantas iblis membuat onar didalam kapal. Dia mengusapkan bagian belakang tubuh babi tersebut, lalu muncullah dari hidung babi tersebut sepasang tikus. Tikus tersebut menggigit-gigit papan papan dan barang-barang yang ada didalam kapal.

“Dari mana sebab datangnya semua ini, sehingga semua barang-barang yang ada dikapal habis dan rosak” ucap Nabi Nuh keheranan. Maka Jibril mendatangi beliau dan memberitahukannya, bahwa yang melakukan ini semua adalah akibat iblis. Lantas Jibril menyampaikan kepada Nabi Nuh agar mengusap bagian belakang tubuh harimau. Maka Nabi Nuh mengusap bagian belakang tubuh harimau. Ketika Nabi Nuh mengusapnya maka keluarlah sepasang kucing yang kemudian segera memburu tikus yang ada didalam kapal.

Begitulah Sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi

Berikut adalah penjelasan riwayat ini daripda Ustaz Auni. Didalam penjelasan Ustaz Auni pula,dia telah menjelaskan bahawa semasa di bahtera Nabi Nuh telah tercipta 3 jenis haiwan iaitu babi,tikus dan helang.

Sumber: ManggaHijau

Tekan video dan gambar dibawah untuk maklumat lanjut!!

Kisah Rasulullah Menumbangkan, Jaguh – Jaguh Gusti Arab Yang Angkuh!

Kisah Rasulullah Menumbangkan, Jaguh – Jaguh Gusti Arab Yang Angkuh!

Gambar sekadar hiasan

Rukanah satu nama yang amat terkenal di Kota Mekah sebagai seorang yang kuat dan bertubuh sasa. Hampir tidak ada seorang pun yang tidak mengenalinya, seorang yang perkasa dan jarang ada orang yang berani menentangnya. Rukanah adalah seorang jaguh gusti yang ulung. Oleh kerana itu beliau berasa bangga dengan kekuatannya, malah beliau berani mencari lawannya.

Nabi Muhammad s.a.w. mengetahui akan kemashuran Rukanah itu. Kekuatan dan keangkuhannya sering diperkatakan orang ramai. Terlintas dalam fikiran Nabi jika Rukanah ini dapat diajak memeluk Islam, beliau boleh mendatangkan kesan kepada usaha dakwah Rasulullah s.a.w. Pada suatu ketika datanglah kesempatan Nabi untuk berdakwah dengan baik kepada Rukanah dan Baginda berharap berhasil apa yang terlintas difikirannya itu.

Waktu itu Rukanah berada di Syi’b (jalan dekat bukit Mekah). Nabi bertemu dengannya dan mengajak beliau beradu kekuatan sebagai satu jalan mendakwahkan Rukanah.

“Wahai Rukanah!, belumkah engkau bertakwa kepada Allah dan menerima agama yang aku sampaikan?” demikian Nabi s.a.w. berkata kepadanya.

“Muhammad, apakah buktinya tanda di atas kebenaran agama engkau?” jawab Rukanah.

“Bagaimana jika aku dapat mengalahkan engkau dalam bergusti, adakah engkau akan beriman kepada Allah dan RasulNya?” bertanya Nabi s.a.w.

Baiklah wahai Muhammad.” Rukanah menyambut pelawaan.

“Bersiaplah engkau,” perintah Nabi.

Rukanah pun menyiapkan diri dan berasa yakin akan dapat mengalahkan Rasulullah s.a.w. Ketegapan tubuh badannya boleh membanting Muhammad dalam waktu singkat sahaja dan beliau menganggap tentangan Muhammad adalah olok-olok dan main-main sahaja. Setahunya Nabi Muhammad hanya berdakwah sepanjang hari, tidak ada berlatih tenaga untuk menghadapinya.

Dalam keadaan kesombongan sebagai jaguh gusti, Rukanah bersiap sedia dalam kebiasaan beliau bergusti. Nabi s.a.w. pun segera mendekatinya dan mengambil tempat dan menunggu kesempatan untuk menghempas dan mengalahkan lawannya.

Nabi dapat memegang badan Rukanah dan dengan cepat membantingnya. Rukanah menjadi terkejut dan amat hairan kenapa Muhammad berhasil mengalahkannya sedangkan beliau mengira akan dengan mudah dapat menjatuhkan Muhammad. Sesungguhnya beliau berasa tidak berpuas hati dan meminta diulang kembali beradu tenaga.

Nabi s.a.w. dengan senang hati menerima cabaran tersebut.

Sekali lagi Baginda dapat membanting Rukanah dan mengalahkannya. Manakala Rukanah bertambah kehairanan seolah-olah beliau tidak mempunyai tenaga bertahan seperti yang sudah-sudah beliau beradu tenaga.

Diulanginya lagi dan untuk ketiga kalinya juga Rukanah tidak Berjaya dan mengakui kekalahannya.

“Sesungguhnya hairan aku dengan keadaan engkau, Muhammad!” demikian katanya kepada Nabi selepas beradu itu.

Selain Rukanah, Nabi s.a.w. juga telah Berjaya menentang seorang jaguh iaitu Abu Aswad Al-Jumahy yang masyhur dengan keistimewaannya sendiri. Pernah beliau tegak di atas sekeping kulit lembu dan menyuruh 10 orang cuba menarik kulit itu dari tapak kakinya. Tetapi tidak berhasil ditarik keluar dan beliau tegak berdiri bagaikan batu besar, malahan kulit itu pula yang koyak dan terpisah kerana tarikan tersebut.

Nabi telah mengajaknya berlawan sebagai satu jalan dakwah kepadanya memeluk Islam.

“Jika engkau dapat menjatuhkan aku, akan akan beriman kepada engkau,” demikian kata Abu Aswad kepada Nabi. Beliau sendiri yang memberikan syarat, berlainan Rukanah yang diajak Nabi untuk beriman jika kalah.

Cabaran Aswad itu diterima oleh Nabi s.a.w.

Nabi Berjaya menjatuhkan Aswad sehingga beliau mengalami kekalahan yang memalukan. Walaupun begitu beliau telah tidak menepati janjinya, beliau tidak jadi beriman seperti yang diperkatakan sebelum itu.

Betapa juga keadaannya, hakikatnya Nabi s.a.w. telah Berjaya menundukkan jaguh-jaguh gusti yang terkenal gagah perkasa di Mekah. Sesungguhnya tenaga luar biasa Nabi itu berasal dari iman yang kuat kepada Allah. Baginda telah melakukan dakwah kepada orang ramai menurut kemampuan dan keadaan mereka masing-masing. Jaguh-jaguh gusti dihadapi Baginda bukan seperti menghadapi masyarakat dan orang-orang ternama Quraisy dengan ayat-ayat Allah. Walaupun kesannya belum mencapai seperti pengharapan Rasulullah, tetapi keberanian dan ketabahan Nabi s.a.w. menentang orang kuat Mekah menjadi perhatian umum akhirnya. Aswad yang tidak menepati janji itu bukan sahaja kalah tetapi kemudiannya berdusta telah menjatuhkan maruahnya sendiri dan Nabi s.a.w. Berjaya meningkatkan dakwahnya.

Tekan video dan gambar dibawah untuk maklumat lanjut!!

Bersyukurlah Jika Kawan Maki Anda “BAHLUL”, Sesungguhnya Beliau Adalah Wali ALLAH!

Bersyukurlah Jika Kawan Maki Anda “BAHLUL”, Sesungguhnya Beliau Adalah Wali ALLAH!

SIAPAKAH BAHLOL ?

Bahlol ialah nama seorang ulama Islam yang terkenal yang hidup pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rashid. Nama sebenar beliau ialah Bahlol bin Omar ataupun lebih dikenali sebagai BAHLOL DANA RA. Hebatnya Bahlol ini hinggakan Imam Abu Hanifah iaitu pengasas Mazhab Hanafi pun mengiktiraf beliau sebagai gurunya.

Ada pengkaji mengatakan Bahlol ini ialah saudara lelaki (tidak dapat dipastikan sama ada saudara tiri atau kandung) dan penasihat kepada Khalifah sendiri. Bahlol dikenali sebagai Madjzub iaitu golongan yang menyembunyikan kepintaran mereka dengan perbuatan-perbuatan yang tidak masuk akal. Hanya sesetengah orang sahaja yang mampu mengenali siapa madjzub ini. Berikut adalah kisah-kisah berkenaan BAHLOL yang boleh dijadikan pengajaran.

Kisah 1

Satu kisah yang menarik ialah, ketika Khalifah Harun Ar-Rashid sedang berjalan-jalan dengan permaisuri baginda iaitu Zubaidah, mereka ternampak Bahlol ini sedang membuat rumah daripada tanah liat. Zubaidah ini pun bertanya :

“Sedang buat apa itu Bahlol?”

“Buat rumah. Rumah ini untuk syurga punya”

“Nak beli boleh ? Harganya berapa dinar?”

“Harganya 10 dinar sahaja”.

Lalu Zubaidah pun mengeluarkan duit sebanyak 10 dinar, lalu menyerahkan kepada Bahlol. Sebaik sahaja menerima duit tersebut, Bahlol membuangnya dalam sungai.

“Haa.. balik lah, kamu sudah ada rumah di syurga wahai Zubaidah”.

Melihatkan hal itu, maka tergelaklah Harun Ar-Rasyid. ”Adinda sudah kena main dengan Bahlol tu”, katanya sambil tergelak.

Pada malam tersebut, Harun Ar Rashid bermimpi, baginda bermimpi masuk ke syurga. Di hadapannya pada masa itu ada sebuah istana, yang tertera nama isteri baginda, Zubaidah. Harun Ar-Rasyid pun cuba memasukinya, tetapi dihalang oleh malaikat. Lalu baginda pun bertanya kepada malaikat:

“Kenapa engkau menghalang ? Inikan rumah permaisuriku ?”

Lalu malaikat penjaga rumah tersebut pun menjawab:

“Rumah permaisurimu di dunia bolehlah engkau masuk. Di akhirat ini sendiri-sendiri”

Khalifah Harun Ar-Rashid lalu terjaga dari tidurnya, badannya berpeluh-peluh. Di kejutkan permaisuri baginda dan pada pagi itu juga, mereka berdua pergi mencari Bahlol. Akhirnya mereka berdua berjaya berjumpa dengan Bahlol di tepi sungai, sedang membuat rumah daripada tanah liat.

“Bahlol, aku datang hendak beli rumah ni”

Lalu Bahlol pun menjawabnya, “Boleh”.

“Berapa harga ?”, tanya Khalifah.

“Harganya cuma , 10 000 dinar”, jawab Bahlol.

“Gerangan apakah harganya naik sampai 10 000 dinar ?”, tanya Khalifah lagi.

“Haa.. sebabnya semalam permaisuri mu ‘membeli tanpa melihat’ “.
Jadi apakah maksud tersirat Bahlol bila beliau mengatakan Zubaidah “membeli tanpa melihat”, sehinggakan Zubaidah dapat harga runtuh?
..
Tersebutlah kisah, pada masa Bahlol tersebut, berlaku satu kemarau yang sangat dahsyat. Habis segala ulama disuruh oleh Khalifah supaya melakukan solat minta hujan (Istisqa’). Maka turunlah segala ulama, solat hajat beramai-ramai, tetapi malangnya hujan tidak turun-turun juga. Khalifah pun berasa sungguh hairan. Lalu dipanggillah menteri-menteri baginda supaya masuk mengadap. Lalu Khalifah pun bertanya:

“Sudah habis semua ulama kita suruh solat hajat minta hujan. Tetapi tidak setitik pun hujan turun. Gerangan apakah yang perlu kita buat lagi, wahai memanda menteri ?”.
Lalu salah seorang menteri pun menjawab, “Tuanku, ada sorang lagi yang kita tidak panggil”

“Siapa ?”, tanya Khalifah.

“Bahlol”, jawab menteri tersebut.

“Bahlol pun Bahlollah, arah segera supaya dia membuat solat hajat meminta hujan”

Lalu dengan segera Bahlol dititahkan supaya melakukan solat hajat meminta hujan. Maka Bahlol pun segera pergi ke masjid. Pada masa itu orang-ramai sudah ramai yang berkumpul.

Tiba-tiba, Bahlol naik ke atas mimbar, lalu ditunjukkan jarinya ke langit seraya berdoa, ”Ya Allah, turunkanlah hujan”. Tidak ada solat apa pun.
Pada masa itu juga, hujan turun dengan lebat. Cepat sungguh Allah mengkabulkan permintaan wali-Nya.

Sumber: Sepat

KEWUJUDAN NAGA BERDASARKAN ISLAM

KEWUJUDAN NAGA BERDASARKAN ISLAM

Assalamualaikum

daripada beberapa research sy pasai naga,ini hasil yang saya telah temukan:

Abdurrazaq dan Ibnu jarir meriwayatkan dari Ibnu Abbas, dia berkata,”Sesungguhnya Iblis menawarkan dirinya kepada setiap binatang melata, agar dapat membawanya masuk ke Syurga dan berbicara kepada Adam dan isterinya. Namun semua haiwan menolak permintaannya…

Lalu dia berkata kepada ular “Aku akan melindungi dirimu dari gangguan Adam dan engkau ada dalam jaminanku jika engkau memasukkanku kedalam Syurga” Maka ular itu membawa Iblis diantara dua taringnya lalu masuk kedalam Syurga. Tadinya ULAR INI BERJALAN DENGAN KAKINYA,lalu Allah menjadikannya BERJALAN DI ATAS PERUTNYA.”

Ibnu Abbas berkata,”Maka bunuhlah ular dimanapun kamu terserempak dengannya. Pendamlah makhluk yang pernah mendapat jaminan dari musuh Allah itu.” (Luqthul Marjan fi Ahkamil Jaan, Imam Suyuthi, edisi terjemahan hal 178)

Iblis memberikan kedudukan “special” kepada bangsa ular disebabkan jasa2 depa yang pernah diberikan di langit yang telah membantunya untuk berjaya menghasut sejurus mengeluarkan Adam dan Hawa dari syurga. Ular tersebut diletakkan (sebagai yang dekat dengan Iblis) di istananya dan ular yang terkuat di Dunia ini adalah ULAR NAGA…

Naga Sekarang Adalah “Panglima” Istana Iblis Di Lautan:

Imam Ahmad berkata bahawa telah bercerita kepadaku Yunus dari Hammad bin Salamah dari Ali dari Abu Nadhrah dari Abu Said bahwasanya Rasulullah S.A.W bersabda kepada Ibnu Shayyad:“Apa yang kamu lihat? Dia menjawab, aku melihat singgasana di atas lautan yang dikelilingi oleh beberapa ular. Maka Rasulullah bersabda: sesungguhnya, dia telah melihat singgahsana Iblis.” (HR.Ahmad)

Ibnu Shayyad adalah tokoh yang sakti di zaman Rasulullah yang memiliki Kasyaf Syaithani yang matanya mampu untuk menembus alam jin dengan bantuan Iblis karena kekeramatannya para sahabat bahkan sampai menganggap Ibnu Shayyad ini adalah Dajjal..Ibnu Shayyad dalam hadis pernah diuji oleh Rasulullah mengenai Kasyaf Syaithaninya, kerana memang Ibnu Shayyad adalah salah satu kahin (dukun) maka dapat melihat Istana Iblis yang dijaga oleh ular-ular naga…
Bahkan disebabkan berjasanya ular naga bagi Iblis, tidak segan para Jin untuk merubah diri mereka menjadi ular disetiap kesempatan ketika bertasyakul (mengalij rupa). Rasulullah bersabda: “Ular-ular itu adalah jin yang mengubah rupa dan bentuknya sebagaimana Bani Israel yang berubah bentuk menjadi rupa monyet dan babi” (H.R. Thabrani dengan sanad yang sahih)

Kewujudan Naga/Ular Daripada Bangsa2 Jin:

Riwayat al- Baihaqi daripada Tsa’labah al-Khasyani, sabda Rasulullah s.a.w :
“Jin itu terdiri atas tiga jenis bentuk; satu jenis (sepertiga) yang mempunyai sayap. Mereka terbang di udara. Satu jenis lagi (sepertiga lainnya) berupa ULAR dan anjing. Sedang satu jenis lagi (atau sepertiga lainnya lagi) adalah jin yang menempati (suatu tempat) dan berjalan (seperti manusia)”

Kesimpulan

secara ringkasannya,Naga atau Ular Naga asalnya adalah haiwan drpd Syurga yg mempunyai kaki serta berjalan biasa namun,setelah berkerjasama dgn Iblis,bangsa2 ular tersebut telah diusir dari Syurga serta dilaknat oleh Allah S.W.T ada yg hilang kakinya & ada yg masih mempunyai kesaktian serta menjadi panglima kerajaan Iblis..sejak ribuan tahun dahulu lg,Naga telah hadir dlm kehidupan manusia sejurus ia diagung2kan,disembah malah makhluk yg ditakuti oleh masyarakat zaman dahulu dan mengenai keberadaannya juga telah dicatit dlm beberapa kitab/manuskrip dan sbgnya (spt dlm gambar)
so x hairan la kenapa NAGA muncul di dlm byk budaya2 di dunia kita nie,especially China,Jepun,Vietnam & Korea dimana Naga diagungkan sbg pembawa tuah…menurut kepercayaan matt saleh,Naga adalah makhluk jahat yg boleh mengeluarkan api dari mulutnya…tp x semestinya semua Naga itu jahat,masih ada yg baik,Naga yg dilaknat sahaja yg menjadi pengikut Iblis…

ukiran Naga juga terdapat di Masjid Demak,Indonesia serta di pedang Rasulullah SAW iaitu Al-Rasub serta di pedang Ottoman pd abad ke 13-14 & byk lg ukiran naga yg terdapat pd tempat & barang dlm sejarah Islam…

so adakah Naga adalah makhluk ghaib? jika semua ini benar,jawapannya adalah ya,ia makhluk ghaib,dia adalah sejenis ULAR,pendek kata naga adalah moyang kpd ular samada yg ada kaki atau xdak..mgkn naga tu besaq kot serta naga2 skrg menjadi panglima di istana Iblis sepertimana Imam Ahmad berkata bahwa telah bercerita kepada Yunus dari Hammad bin Salamah dari Ali dari Abu Nadhrah dari Abu Said bahwasanya Rasulullah S.A.W bersabda kepada Ibnu Shayyad:“Apa yang kamu lihat? Dia menjawab, aku melihat singgasana di atas lautan yang dikelilingi oleh beberapa ular. Maka Rasulullah bersabda: dia telah melihat singgahsana Iblis.” (HR.Ahmad)

Penutup

sebelum itu,harus diingati bahawa apa yg sy tulis dalam nie tidak semestinya benar 100%,ini hny kajian dari sumber yg berangkai & pelbagai,so jgn la kecam sy 😅 hny ingin share…kebenaran yg sebenar2nya hanya Allah Yang Maha Mengetahui
sekiranya terdapat apa2 yg bertentangan dgn syariat mohon diperbetulkan..kita manusia hanya mampu mengkaji,mendalami & meneka secara logik yg kita mampu,selebihnya hanya Allah S.W.T Pencipta Sekalian Alam yang mengetahui segalanya..

Wallahualam..

note: penah x mimpi terjumpa ulaq yang besaq..??..jgn tikam nombor ulaq sudah…
*gambar2 di bawah diambil drpd manuskrip yg berusia ratusan tahun iaitu kitab Al-Bulhan & Ajaib Al-Makhluqat Wa Gharaib Al Mawjudat kira2 pd abad ke 11-12…
segala kajian dirujuk drpd buku2 mengenai alam ghaib serta artikel2 mengenainya..

Sumber:  ayahanda sepuloh

Mangsa Banjir Bukan Islam Malu Masuk Ke Surau..Tapi Jawapan Bilal Ini Bila Ditanya Amat Mengejutkan!

Mangsa Banjir Bukan Islam Malu Masuk Ke Surau..Tapi Jawapan Bilal Ini Bila Ditanya Amat Mengejutkan!

“Saya tak kisah apa orang kata, yang penting nyawa mereka dapat diselamatkan,” kata bilal surau Taman Free School, Georgetown mengulas mengenai foto yang viral selepas sekumpulan lelaki dan perempuan cina yang menumpang di surau terbabit.

Sapno Tukijo, 50, berkata, jumlah sebenar mangsa yang ditempatkan di surau terbabit yang terdiri daripada kaum Cina dan India adalah seramai 70 orang yang juga penduduk kampung sekitar Lengkuk P Ramlee yang terjejas kerana banjir awal pagi, semalam.

Malah ia sendiri cuba menyelamatkan penduduk yang ketika itu mahu menumpang di tokong berhampiran kampung mereka.

“Tokong terbabit terletak hanya beberapa meter di seberang jalan dan saya cuba membawa mereka dengan mengikat tali di kedua-dua tiang elektrik.

“Bagaimanapun usaha itu gagal kerana air deras dan naik mendadak hingga paras dada dan saya sendiri mempelawa mereka menumpang di surau,” katanya.

Menurutnya, pada mulanya semua mangsa segan kerana menghormati surau namun saya terpaksa menjelaskan kepada mereka berhubung situasi yang dialami ketika itu.

“Mereka akhirnya akur dan menumpang di surau ini malah ada yang tidak berbaju kerana keluar sehelai sepinggang ketika itu.

“Saya tahu ada yang akan mengecam tindakan itu namun saya rasa lebih bersalah sekiranya melihat mereka yang tidak tahu ke mana arah hendak dituju,” katanya.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

[KISAH BENAR] AZAB MAYAT SEORANG POLIS MELAYU.. JADIKAN IKTIBAR

[KISAH BENAR] AZAB MAYAT SEORANG POLIS MELAYU.. JADIKAN IKTIBAR

Baca kisah benar ini dan ambillah iktibar. Seorang hamba Allah, Amin (nama samaran) memandikan mayat seorang polis Melayu. Amin terperanjat bila mendapati terdapat tattoo berbentuk salib di dada mayat tersebut. Selesai dimandikan, mayat tersebut dikafan, disolatkan dan ditanam seperti mayat muslim yang lain. Amin merasa tidak sedap hati dengan kejadian itu. Amin lalu bergegas ke pejabat agama berdekatan. Amin melaporkan kejadian yang dilihatnya yakni keadaan mayat yang mempunyai tattoo salib di dadanya.

Pihak pejabat agama segera meminta agar kubur digali semula dan mayat harus dipindahkan dari perkuburan orang Islam. Kubur mayat polis Melayu itu segera digali semula yakni selang sejam atau beberapa jam selepas ia ditanam. Alangkah terperanjatnya mereka bila melihat keadaan mayat yang mengerikan seolah-olah mayat tersebut sedang diazab. Mata yang terkeluar dan tulang-temulang yang patah bagai dihimpit kubur.

Kisah di atas merupakan kisah benar berlaku di sebuah daerah di Kelantan. Allah telah takdirkan peristiwa ini berlaku di hadapan kita agar dijadikan pedoman dan ingatan sepanjang masa. Allah tidak akan menimpa azab ke atas seseorang atau kaum kecuali didatangkan peringatan terlebih dahulu. Allah itu maha adil dan tidak menganiaya hamba-hambaNya kecuali hamba itu menzalimi diri sendiri. Cintai Allah, Cintai Islam.

Moral cerita:

1. Apa mahu dibanggakan dengan bangsa? Melayu atau Cina atau India semua itu tiada nilai di sisi Allah. Orang yang paling baik di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa. Justeru usah dibanggakan dengan bangsa. Perjuangan berasaskan bangsa adalah perjuangan lapuk dan berfikiran sempit.

2. Jika inilah tahap polis Melayu, maka apa yang dihairankan polis berkelakuan seperti anjing membelasah rakyat tanpa belas semata-mata menurut kehendak tuannya. Sudah tentu bukan semua polis berkelakuan begitu. Kita tidak dapat memastikan azab pada mayat tersebut kerana murtad atau kerana tattoo. Pada pendapat saya, selagi masa hayatnya polis itu bersolat dan berpuasa seperti orang Islam yang lain, maka mayatnya harus diuruskan seperti mayat orang Islam juga.
Tattoo tersebut mungkin semata-mata tattoo yang dibuat secara main-main sahaja. Meskipun tattoo itu berbentuk salib. Kecuali ada keluarga atau kawan-kawannya yang bersaksi bahawa si mati pernah mengaku keluar dari Islam atau melakukan perkara yang membatalkan iman. “Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah s.a.w mengutuk wanita yang menyambung rambut seorang wanita dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (yakni memakai rambut palsu), orang yang membuatkan tatoo dan orang yang meminta dibuatkan tatoo.” Hadis direkodkan oleh Imam Muslim Berdasarkan hadis ini, hukum bertatoo adalah haram dan berdosa besar. Ia tidak menyebabkan seseorang itu murtad.

Namun dosa-dosa yang dikumpulkan boleh memudarkan iman dan akhirnya mendekatkan seseorang kepada murtad juga. Justeru penawarnya adalah taubat, menambah ilmu dan amal. Bersabar sedikit di dunia untuk mentaati Allah jauh lebih baik dari bersabar ketika diazab di akhirat kelak. Fikir-fikirkan.

Ummu Abbas-keranacinta Wassalam

sumber: baniviral

BERCUTI DI GENTING HIGHLAND. MALAM PERTAMA SEBELUM TIDUR PASANG AYAT RUQYAH, MALAM KEDUA TERLUPA. APA YANG KELUAR BUAR SEMUA KECUT PERUT!

BERCUTI DI GENTING HIGHLAND. MALAM PERTAMA SEBELUM TIDUR PASANG AYAT RUQYAH, MALAM KEDUA TERLUPA. APA YANG KELUAR BUAR SEMUA KECUT PERUT!

Pasang ayat Rukyah di Genting. Baru² ni aku dan suami pergi bercuti di Genting Highland sebab tengok ada satu resort biliknya harga serendah RM40. Kami terus booking dan sampai terus check in. Malam pertama sebelum tido memang aku pasang ayat Rukyah. Tapi malam ke2 aku terlupa sebab penat. Tiba² aku terjaga dan aku lihat…..

Banyak web-web atau portal-portal yang menulis tentang kes seram yang terjadi di hotel Genting Highland. Ramai yang percaya dan ada yang tidak percaya. Namun kita sebagai manusia berikhtiar dan bertawakkal bila menginap di mana-mana hotel atau tempat penginapan di destinasi yang kita tuju. Di bawah ini cerita tentang pasang ayat Rukyah pada malam pertama dan terlupa pasang pada malam kedua, apa yang terjadi? Powernya Ayat Rukyah. Semoga bermanfaat.
Baru-baru ini (20-22 Ogos 2017) saya bersama suami pergi melancong ke Genting Highlands.. tak lama sangat setakat 3 hari 2 malam je. Kebetulan hari tu tengok laman web sebuah Resort, bilik dia tengah murah serendah RM40 satu malam apa lagi Encik Suami pun beli lah. Untuk makluman bilik yang dijual tak termasuk sarapan pagi ye. Maka kami pun beli siap-siap Maggie cup biskut, nescafe 3 in 1, keropok dan jajan-jajan. Habis satu luggage penuh dengan makanan sahaja. Kami ni datang dari Sabah. Kali terakhir melancong ke Genting sewaktu zaman muda-muda dulu masih ada outdoor theme park.

Cerita ni bukan pasal cerita seram tetapi ingin membuktikan betapa hebatnya surah rukyah itu.

Tiba Di Hotel

Kami tiba awal pagi di hotel tempat penginapan kami selama berada di situ. Kami early check in tambah la lagi RM5. Sesudah itu kami naik ke bilik. Kami menginap di Tower 2 Tingkat 24. No bilik 249*3. Alhamdulillah segala proses check in selesai dengan jayanya. Setelah sarapan dengan sandwich (buat sendiri) kami pun turun berjalan-jalan sekitar hotel. Malangnya timing tak baik, tak ada apa pun tempat best.Semua tengah renovation. Outdoor theme park dah takde, indoor theme park (bowling, snowalk,etc) pun dah tutup until further notice.

Maka kami pun berjalan-jalan ke Sky Avenue. Makanan-makanan yang dijual di situ sangat lah mahal. Kami dua orang makan kat restoran situ sekali makan Rm70 habis. Memang sangat mahal. Susah pula tu nak cari restoran halal ada pun Mamak kt Basement Terminal 2 kena jalan sikit dalam 500m dari Hotel. Kat restoran mamak sana tak ramai pelancong Cuma staff hotel sahaja.

Malam Pertama Dalam Hotel Rasa Tenang

Malam pertama di bilik selesai solat isyak, kami istirehat sambil tengok tv. Walaupun bilik takde Air-cond tapi sejuk nya sangat menyucuk-cucuk badan. Dari kipas yang perlahan saya tutup terus. saya pasang surah rukyah di handphone. Alhamdulillah suasana bilik menjadi sangat tenang, sejuk yang mendamaikan, dan sunyi sepi yang sungguh menenangkan jiwa. Surah rukyah dipasang sehingga ke pagi.

Sungguh, takde langsung gangguan-gangguan jin, hantu, syaitan seperti yang di viralkan di media sosial. Sebelum nak menginap di Genting ni kami pun agak takut dan risau jugak kerana sebelum pergi kami dah banyak survey dulu blog-blog, forum-forum pasal Genting ni. Semuanya cerita pasal gangguan-gangguan makhluk halus termasuk bilik 14974 tu.

Malam Kedua Kipas On Sendiri

Masuk malam kedua, allahu,saya terlupa pasang surah rukyah. Selesai solat isyak, kami terus tertidur kerana esok pagi kami kena gerak balik sesudah subuh. Sebelum tidur, suami tutup kipas kerana tak tahan terlalu sejuk katanya. . Pada jam 1 pagi saya terbangun dan lihat kipas tengah berpusing. Saya ingatkan suami bangun on kipas tu. Saya biarkan sahaja.

Malam tu saya tak dapat tidur. Saya pusing kiri pusing kanan seolah-olah macam ada sesuatu tengah perhati kami tidur. Apabila saya tutup mata saya seolah-olah Nampak lembaga putih tengah berdiri perhati kami tapi apabila saya buka mata saya tak nampak. Saya baca ayat kursi dalam hati dan terus tutup mata tertidur. Keesokan pagi saya tanya suami jika dia ada on kipas tersebut dan suami kata dia tak on kipas dan dia ingat saya ada bangun on kipas tersebut. Lagi satu sebelum tidur semalam suami ada check door lock dan di tombol pintu tu ada tersangkut door knob menu warna hijau untuk “Please Clean the room”.

Suami betulkan door knob menu tersebut kerana hampir terjatuh dan masuk tidur. Pagi tadi suami bangun dia lihat door knob menu tu kembali dalam kedudukan asal sebelum dia betulkan semalam. Dia berfikir positif, mungkin angin dari kipas tu. Selesai mandi, saya baru tersedar bahawa di paha sebelah kiri saya terdapat lebam warna hitam.

Kami berfikiran positif bahawa ini adalah ujian dari Allah kepada hambanya untuk menguji keimanan hambanya. Alhamdulillah proses check out juga tidak ada masalah. Cuma pengalaman malam kedua itu membuatkan kami lebih berhati-hati jika ingin bermalam di hotel lagi. Memang benarlah dan tidak disangkal lagi kehebatan surah rukyah itu bahawa ia mampu menghalang segala gangguan yang tidak diingini.

Nasihat Kepada Ibu Bapa Yang Bawa Anak Kecil Ke Hotel

Nasihat saya, kepada keluarga yang ingin membawa anak kecil bermalam di hotel, baik download siap-siap surah rukyah dan pasang sewaktu di dalam bilik hotel. Insya allah anak kecil akan tidur dengan tenang tanpa ada gangguan. Mak saya pernah berpesan, pergi kemana-mana surah rukyah dan ayat kursi jangan dilupakan.

Beramal dengan ayat suci ini insya allah kita akan di elakkan dari gangguan-gangguan atau bencana buruk tetapi jika Ia hendak terjadi maka terjadilah. Kita Cuma berusaha dan tawakal.

Sedikit tambahan, baru-baru ini saya telah terlihat satu posting di facebook mengenai seorang gadis telah kemalangan sewaktu dalam perjalanan dari/ke (tak pasti) Genting Highlands. Berdasarkan pengalaman kami, turun naik Genting, tak ada apa-apa masalah mengenai pembuangan minyak di jalan raya.

Memang keadaan jalan berbukit, tapi keadaan jalan yang kering dan takde minyak. Sebaiknya, sewaktu melalui jalan-jalan seperti itu, kita harus lebih-berhati-hati, jangan la kita bawa kereta seperti Toretto drift sesuka hati kerana ia menganggu/ mengancam nyawa kita sendiri. Sepanjang perjalanan telah dipasang sign board mengenai gunakan gear rendah, laluan kecemasan, kawasan kemalangan dan sebagainya.

Patuhi la undang-undang di jalan raya demi keselamatan anda. Ingatlah orang yang tersayang.
Terima Kasih.

Sumber : IIUM via malaysiatular

“SAFIQ RAHIM HARUS DIKENAKAN HUKUMAN QAZAF ATAU TA’ZIR” (Ustaz Abu Syafiq)

“SAFIQ RAHIM HARUS DIKENAKAN HUKUMAN QAZAF ATAU TA’ZIR” (Ustaz Abu Syafiq)

1- Perkataan mencela penyokong lain dengan ayat makian dan tuduhan zina adalah berat tidak kira ia dari mulut sesiapa pun.

2- Melontarkan perkataan PUNDEK yang bererti makian keatas ‘alat sulit wanita’ dan perkataan BABI yg merupakan satu makian memburukkan serta tuduhan keatas orang lain tanpa bukti sebagai ANAK HARAM adalah perkataan yang jelas kotor dan memaki walau dalam apapun keadaan sekalipun marah.

3- Hukum Qazaf iaitu menuduh orang lain berzina jika tidak mendatangkan 4 saksi dalam Islam sepertimana yg disebut oleh Allah dalam Al-Quran surah An Nur ayat 4 adalah dikenakan hukuman 80 kali sebatan.

4- Jika dengan perkataan ANAK HARAM itu dia tidak bermaksud untuk menuduh orang lain berzina tetapi hanya memaki sahaja maka dikenakan hukum Ta’zir oleh Hakim Mahkamah. Rujuk kitab Mazhab Syafie Al-Mughni J12/MS392 dan Al-Majmuk J22/MS113.

5- Orang istana sebagai ketua agama sepatutnya cakna benda ini bukan hanya membisu sahaja dan mesti dikenakan hukuman keatas orang seperti Safiq Rahim ini agar yang lain tidak mengulangi perkara yang sama.

sumber: Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary (www.facebook.com/AbuSyafiq1)

Komen Paklong: sapik ni salah, yang dok mengata kat dia pon salah sebenarnya tapi apasai maw hati tisu sangat sampai tak boleh terima orang kritik? biasalah jadi superstar orang kritik kondem.. menang tu nampak gah dah tapi bila mula keluaq carut ja habih jadi taik…. sapik … sapik

Inilah Sebab Rasulullah SAW Melarang Kencing Bendiri, Sangat Bahaya Kesan Kepada Kaum Lelaki! KONGSI SEBELUM TERLAMBAT!

Inilah Sebab Rasulullah SAW Melarang Kencing Bendiri, Sangat Bahaya Kesan Kepada Kaum Lelaki! KONGSI SEBELUM TERLAMBAT!

Kencing atau bahasa halusnya buang air kecil ini bukanlah suatu hal yang asing lagi bagi umat manusia. Setiap manusia melakukan aktiviti ini untuk mengeluarkan sisa-sisa metabolisme tubuh (mengeluarkan kotoran tubuh). Dalam melakukan aktiviti inipun kita dituntut melakukannya dengan betul dan beradab.
Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah radhiyallahu ”anha, di mana beliau berkata,“Siapa yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW kencing sambil berdiri, jangan dibenarkan. Beliau tidak pernah kencing sambil berdiri.”

Dari Aisyah ra. berkata bahawa Rasulullah SAW tidak pernah kencing sambil berdiri semenjak diturunkan kepadanya Al-Quran.

Secara perubatan kencing berdiri adalah penyebab utama penyakit batu karang pada semua penderita penyakit tersebut dan merupakan salah satu penyebab penyakit lemah syahwat kepada sebahagian lelaki.
Dari segi agama, kebanyakan orang yang biasanya kencing berdiri kemudian mereka akan mendirikan solat, ketika akan rukuk atau sujud maka terasa ada sesuatu yang keluar dari kemaluannya, itulah sisa air kencing yang tidak habis terpancut ketika kencing sambil berdiri, apabila hal ini terjadi maka solat yang dikerjakannya tidak sah kerana air kencing adalah najis dan salah satu syarat sahnya solat adalah suci dari hadas kecil maupun hadas besar.

Umumnya kita memandang ringan terhadap cara dan tempat buang air, mungkin kerana keadaan tempat dan waktu yang mengharuskan (terpaksa) untuk kencing berdiri tanpa menyangka keburukannya dari sisi sunnah dan kesihatan. Orang terdahulu mempunyai budaya melarang anak kencing berdiri sehingga kita sering mendengar pepatah “Guru kencing berdiri, murid kencing berlari”, kerana memang terdapat efek negatif dari kencing berdiri.

Kebiasaan orang kencing berdiri akan mudah lemah batin, kerana sisa-sisa air dalam pundi-pundi yang tidak habis keluar menjadikan kelenjar otot-otot dan urat halus sekitar zakar menjadi lembik dan kendur. Berbeza dengan buang air secara mencangkung, dalam keadaan bertinggung tulang paha di kiri dan kanan merenggangkan himpitan buah zakar. Ini memudahkan air kencing mudah mengalir habis dan memudahkan untuk menekan pangkal buah zakar sambil berdehem-dehem. Dengan cara ini, air kencing akan keluar hingga habis, malahan dengan cara ini kekuatan sekitar otot zakar terpelihara.

Ketika buang air kencing berdiri ada rasa tidak puas, kerana masih ada sisa air dalam kantong dan telur zakar di bawah batang zakar. Ia berkemungkinan besar menyebabkan batu karang. Kenyataan membuktikan bahawa batu karang yang berada dalam ginjal atau kantong kecil dan telur zakar adalah disebabkan oleh sisa-sisa air kencing yang tak habis terpancut. Endapan demi endapan akhirnya mengkristal/mengeras seperti batu karang.

Jika anda biasa meneliti sisa air kencing yang tak dibersihkan dalam kamar mandi, anda bayangkan betapa keras kerak-keraknya. Bagaimana jika itu ada di kantong kemaluan anda?? Hal ini juga merupakan salah satu yang menyebabkan penyakit lemah syahwat pada lelain selain dari penyebab batu karang.

Sesungguhnya banyak siksa kubur dikeranakan kencing maka bersihkanlah dirimu dari (percikan dan bekas) kencing. (HR. Al Bazzaar dan Ath-Thahawi) Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata: Rasulullah saw. pernah melewati dua buah kuburan, lalu beliau bersabda: Ingat, sesungguhnya dua mayat ini sedang disiksa, namun bukan kerana dosa besar. Yang satu disiksa kerana ia dahulu suka mengadu domba, sedang yang lainnya disiksa kerana tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya.

Kemudian beliau meminta pelepah daun kurma dan dipotongnya menjadi dua. Setelah itu beliau menancapkan salah satunya pada sebuah kuburan dan yang satunya lagi pada kuburan yang lain seraya bersabda: Semoga pelepah itu dapat meringankan siksanya, selama belum kering. (Shahih Muslim No.439)

Demikian hikmahnya Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Salam melarang kencing berdiri.Sehingga Nabi Shalallahu ‘Alaihi Wasalam sering mengingatkan dalam sabdanya: “Hati-hatilah dalam masalah kencing kerana kebanyakan siksa kubur dikeranakan tidak berhati-hati dalam kencing”.

Maka ada baiknya kita belajar adab-adab dan sunnah-sunnah di kamar mandi berikut agar kita banyak mendapatkan manfaat baik di dunia (kesihatan) maupun di akhirat (agama) yang telah diajarkan Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasalam:

Buang air secara mencangkung (tidak berdiri jika tidak terpaksa/darurat). Agar kotoran boleh keluar segera sehingga tidak menjadi penyebab kencing batu maupun lemah syahwat.

Menggunakan alas kaki. Menurut penelitian di Amerika di dalam bilik mandi ada sejenis virus dengan type Americanus yang masuk melalui telapak kaki orang yang ada di bilik mandi tersebut. Dengan proses waktu yang panjang virus tersebut naik ke atas tubuh dan ke kepala merosak jaringan otak yang menyebabkan otak lemah tak mampu lagi mengingat, kabur semua memori otak sehingga nyanyuk. Sandal hendaknya diletakkan di luar bilik mandi, jangan di dalam bilik mandi, kerana semakin kotor, lembab dan tak mengenai saranan kebersihan.

Masuk bilik mandi dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan. Inilah sunnah yang diperintahkan oleh Nabi, dan juga disunnahkan untuk membaca doa sebelum masuk bilik mandi (doa dibaca di luar bilik mandi) dan setelah keluar dari bilik mandi. Berbeza jika kita masuk masjid dan rumah, masuk masjid atau rumah dengan kaki kanan dan keluar dengan kaki kiri.

Beristinja’ dengan air dan dengan tangan kiri. Beristinja’ (bersuci dan membersihkan kotoran) dengan air, bukan dengan tissue atau lainnya kecuali jika tidak ditemukan air ketika dihutan, padang pasir dsb. Boleh gunakan tissue tapi harus dibilas lagi dengan air setelahnya. Syarat kebersihan dan kesucian dari najis menurut syariat adalah hilang warna, hilang bau, dan hilang rasa dari najis tersebut. Beristinja’ juga disunnahkan dengan tangan kiri, inilah pembahagian tugas dari tangan, bagaimana tangan kiri untuk urusan ‘belakang’ sedangkan untuk makan & minum disunnahkan dengan tangan kanan, jangan dicampuradukkaan, tangan yang untuk urusan belakang itu juga untuk makan. Dan Nabi melarang makan & minum dengan tangan kiri.

Jangan merancang/merencanakan sesuatu di bilik mandi. Nabi sangat melarang merencanakan atau membuat suatu rencana/idea/inspirasi di dalam bilik mandi, kerana bilik mandi adalah markasnya syaitan sebagaimana doa kita ketika hendak masuk bilik mandi:

“Allahumma inni a’udzubika minal khubutsi wal khabaits”, Yaa Allah, aku berlindung kepada-Mu dari godaan syaitan laki-laki maupun perempuan”. Kerana dikhuatirkan rencana/idea/inspirasi yang didapat berasal dari bisikan syaitan yang kelihatannya baik tapi setelah dijalankan ternyata banyak mudharat/keburukannya.

Begitu juga setelah keluar bilik mandi, baca istighfar dan doa keluar bilik mandi. Secara adab dan budaya pun sangat tidak baik, masa sambil buang kotoran mencari idea/inspirasi atau merencanakan sesuatu yang baik apalagi sesuatu itu menyangkut hajat hidup orang lain.

Disunnahkan juga untuk menyegerakan keluar bilik mandi apabila hajat sudah selesai, bukan bernyanyi-nyanyi apalagi sambil baca buku atau Quran.

Ketika buang air dilarang menghadap atau membelakangi qiblat, apabila lubang bilik mandi menghadap qiblat hendaknya ketika buang air badan agak diserongkan sedikit

Apabila sunnah diamalkan walaupun dalam bilik mandi maka kita ini juga namanya ibadah. Betapa sayangnya setiap hari kita ke bilik mandi beberapa kali tapi tidak mendapatkan pahala ibadah dengan menghidupkan sunnah. Padahal salah satu maksud dan tujuan manusia diciptakan adalah untuk ibadah.

SUMBER : KHALIDAABDULLAH

AKIBAT PERHAMBAKAN IBU JADI BABYSITTER, ALLAH CAMPAK BALA NI KEPADA AKU!

AKIBAT PERHAMBAKAN IBU JADI BABYSITTER, ALLAH CAMPAK BALA NI KEPADA AKU!

Aku Tina seorang bekerjaya.Anak,aku bagi ibu dan ayah aku jaga. Ibu terpaksa batalkan niat pergi kelas agama demi jaga anak aku.
Setiap bulan lepas gaji.kalau ada baki duit lebih baru aku bg ibu aku..kalau tak ada..memang tak bagi lah..
Sampailah satu hari ..Aku diuji.Allah bayar cash pada aku, sehingga aku dan suami…..

Saya Tina. Baru habis pantang bersalin anak kedua. Juga baru dibuang kerja serta merta semasa masih dalam pantang. Suami juga hanya tinggal berbaki sebulan lagi untuk berkhidmat di syarikat tempat dia bekerja kerana telah dapat surat amaran terakhir akibat keengganan suami untuk ditukarkan lokasi kerja. Ujian bertimpa-timpa. Saya ceritakan satu persatu agar dapat dijadikan teladan oleh pembaca sekalian.

Sebelum saya mengandung anak kedua, saya hantar anak sulung saya umur setahun setengah pada mak setiap hari sebelum saya ke pejabat. Mak yang jaga anak sulung saya dari pagi sampai saya balik kerja. Lepas ambik anak saya akan terus balik rumah sendiri. Dari Isnin sampai Sabtu (memandangkan saya bekerja separuh hari Sabtu). Begitulah rutin saya selama hampir dua tahun. Mak tak pernah merungut. Saya tahu ini kesilapan besar seorang anak yang menghambakan ibu untuk menjaga anak saya. Duit gaji saya hanya berikan pada mak setelah saya bayar semua komitmen saya. Kalau tak cukup, tak adalah duit yang akan saya beri pada mak. Sebab itu saya tak hantar anak di rumah pengasuh sebab duit gaji tak cukup. Saya tahu saya salah! Saya tahu saya buat silap! Semoga Allah ampunkan dosa2 saya pada mak.

Sepanjang anak saya dalam jagaan mak, jadual mak telah berubah. Mak tak dapat lagi ke kelas mengaji kerana menjaga anak saya, mak terpaksa korbankan masanya semata2 kerana beban yang saya dah letak pada mak. Kadang2 ada hari yang mak tak sihat, mak demam tapi saya masih mahu ke pejabat dan terpaksalah mak menjaga anak saya dalam keadaan kesihatan dia yang tak mengizinkan. Ayah juga banyak korbankan masanya untuk jaga anak saya sekali sekala bila mak dah tak larat sangat. Kadang2 saya balik kerja lewat malam terpaksalah ayah dan mak batalkan hasrat untuk ke kuliah maghrib di surau berdekatan kerana tiada siapa yang akan jaga anak saya.

Suami? Mesti pembaca tertanya2 apa peranan suami saya sampai anak pun tak boleh nak hantar ke pengasuh. Suami saya kadang kala syarikat hantarnya ke luar negara. Gaji dia memang banyak tapi tak tahu kenapa kami sentiasa rasa tak cukup.. semakin hari hidup saya macam kucar kacir. Hutang sana sini. Maka bermulalah ujian satu persatu datang. Selepas saya mengandung anak kedua, syarikat suami bekerja mengarahkannya supaya dihantar ke luar negara selama 5 tahun bergantung pada jangkamasa projek. Suami enggan terima arahan tersebut sehingga dapat surat amaran ketiga yang menyatakan suami dibuang dalam tempoh tiga bulan dari tarikh surat amaran terakhir tersebut. Banyak faktor suami enggan ke sana selama 5 tahun. Berbalik kisah saya dibuang kerja, masa dalam pantang saya terima panggilan dari pejabat menyatakan saya punya kerja telah diaudit dan mereka jumpa dokumen yang telah saya tandatangan bagi pihak klien. Disebabkan dokumen itu saya diberhentikan serta merta dan diminta datang ke pejabat untuk mengesahkan isu berkenaan. Saya terima silap saya dan redha atas apa yang terjadi. Sekarang, keadaan saya betul2 kucar-kacir. Dengan tak ada kerja, dengan suami yang akan diberhentikan dan masih belum dapat panggilan temuduga, dengan komitmen2 yang berlambak yang perlukan duit setiap bulan.. memang tertekan.

Dipendekkan cerita, kakak saya yang mengetahui khabar saya kemudian mesej dan kata-katanya buat saya betul2 insaf. Dalam mesejnya,
“Tina, kakak tak pernah nak masuk campur urusan hidup Tina tapi kalau Tina boleh fikir balik, semua ujian yang datang pada Tina dan suami sekarang mungkin disebabkan tergurisnya hati mak ayah pada Tina. Mak tak cakap pada Tina sebab taknak Tina dan suami kecil hati. Tapi kakaklah yang selalu jadi pendengar mak. Mak setiap hari call kakak bagitahu mak penat sangat tapi tak dapat rehat sebab menjaga anak Tina. Mak tak pernah minta duit Tina dan suami. Mak sayang cucu mak tapi mak perlu masa untuk diri mak sendiri. Mak perlu hadir ke kuliah agama dan kelas mengaji sebab mak suka aktiviti2 tu. Tapi Tina tak pernah faham mak. Tina tau tak kalau hati mak dah terguris sikit pun, apa saja yang Tina buat takkan menjadi. Apa jadi bila mak tak redha atas apa yang Tina buat? Tina ambiklah masa dan fikir balik”.

Ya Allah…. aku betul2 dah buat silap. Aku nak berjaya tapi aku tak dapat redha mak. Aku selalu ingat mak okay sebab mak tak pernah mengeluh dan mengadu pada aku macam2. Mungkin hidup aku kucar kacir sebab aku dah buat mak ayah aku terasa hati dengan perbuatan aku yang aku sendiri tak sedar.. aku insaf. Aku solat taubat agar Allah ampunkan dosa aku. Aku mintak maaf kat mak ayah.

Semoga kisah aku ni boleh jadi iktibar buat pembaca. Pada yang masih menghambakan mak ayah korang, tengok macam mana kehidupan korang saat ni. Bahagiakah? Sama2 kita perbetulkan silap kita selagi masih ada masa.

– Tina

Sumber: IIUMC