Category: Dunia

Wajib Mohon Permit Terlebih Dahulu Untuk Laksana Ibadah Korban

Wajib Mohon Permit Terlebih Dahulu Untuk Laksana Ibadah Korban

Perlu Mohon Permit Ibadah Korban

PAGOH – Orang ramai yang mahu melaksanakan ibadah korban bersempena perayaan Aidiladha nanti diingatkan supaya memohon permit berkaitan terlebih dahulu dalam mengelakkan sebarang permasalahan berhubung tahap kesihatan haiwan sembelihan terbabit.

Exco Jawatankuasa Pertanian dan Industri Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Ismail Mohamed berkata, permohonan Permit Kebenaran Sembelihan Untuk Tujuan Adat itu adalah penting dalam memastikan tahap kesihatan haiwan sembelihan mereka berada dalam keadaan baik.

“Mereka harus memohon permit tersebut terlebih dahulu sebelum acara sembelihan dilakukan kerana ia adalah penting untuk pihak berkaitan memantau tahap kesihatan haiwan korban berkenaan.

“Malah, melalui permohonan permit bernilai RM35 bagi setiap seekor sembelihan itu, pihak berkuasa akan mengenal pasti sebarang penyakit sama ada berjangkit ataupun tidak yang dihidapi haiwan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Muafakat Tani, Dun Jorak, di sini hari ini.

Ismail yang juga Pemangku Ketua Umno Bahagian Pagoh itu berkata, kegagalan orang ramai mendapatkan kebenaran daripada Pejabat Jabatan Veterinar negeri boleh menyebabkan mereka didenda.

“Semua penyembelihan harus mendapatkan sijil kesihatan dan kebenaran sembelih daripada Jabatan Veterinar negeri terlebih dahulu dan sekiranya mereka gagal berbuat demikian, tindakan boleh diambil iaitu denda sehingga RM15,000,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

P/S: Paklong tak maw komen apa2 yang menghentam sapa2 walaupun Paklong tahu apa yang hampa semua rasa sekarang tapi kepada yang dah membaca ingat2kan lah penganjur korban di tempat anda ya.. kalau tak nanti melayangg RM15000. Selamat beramal 🙂

160,000 Gay Bersarang Di Lembah Klang!

160,000 Gay Bersarang Di Lembah Klang!

Kuala Lumpur: Terdapat lebih kurang 160,000 individu gay di Lembah Kelang, menurut sebuah laman sesawang yang menjadi rujukan golongan gay yang ingin melancong ke Malaysia.

Laman sesawang Utopia-Asia (http://www.utopia-asia.com/tipsmala.htm) mengeluarkan angka tersebut sebagai satu perkhidmatan kepada bakal-bakal pelancong gay yang mahu menjejak kaki mereka di Malaysia tanpa perlu ‘mengorbankkan’ gaya hidup songsang mereka. Menurut laman ini, sungguhpun Malaysia merupakan negara Islam, ianya masih mempunyai budaya gay yang kian subur, ini adalah kerana sifat ‘jangan jaga tepi kain orang’ yang diamalkan oleh penduduk negara ini.

Pelbagai syarikat, dari hotel, gym, sauna kepada pusat membeli belah dan restoran kesemuanya disenaraikan dengan lengkap beserta testimoni dari pengunjung laman sesawang ini sendiri yang pernah menggunakan perkhidmatan yang disenaraikan. Laman sesawang ini juga menyatakan bahawa terdapat beberapa ejen pelancongan yang dimiliki oleh golongan gay dan turut menyediakan pakej ‘khusus’ mengikut tempahan. Antara tempat yang dikatakan mesra kepada golongan gay yang melawat ibu kota adalah di tandas awam berhampiran restoran makanan segera di Stesen KL Sentral.

Selain daripada itu, tempat membeli belah yang disenaraikan pula adalah Bintang Walk, KLCC, Low Yat Plaza, Pavilion dan beberapa lagi. Melaka turut disenaraikan sebagai kawasan pelancongan yang mesti dilawati oleh golongan gay yang meminati sejarah, budaya dan makanan. Pelancong luar negara dinasihati supaya sentiasa mematuhi undang-undang dan budaya tempatan demi mengelakkan sebarang perselisihan dengan pihak berkuasa.

“Malaysia merupakan negara yang sedang subur dengan persekitaran toleransi dan demokrasi. Perniagaan yang dimiliki oleh kaum heteroseksual (straight), secara terbuka melayan pelanggan dari masyarakat gay manakala para peniaga homoseksual pula memulakan perniagaan yang selari dengan tren moden dan mempunyai komuniti gay-mini mereka sendiri.” Masyarakat negara ini mempunyai pandangan praktikal terhadap cabaran yang dihadapi oleh ‘golongan pelangi’ di negara ini.

Berikut adalah pecahan statistik golongan gay mengikut bandar-bandar terpilih seperti yang disenaraikan Utopia-asia, Alor Setar (8,000 orang), Bintulu (110, 000 orang), Kuantan (16,000) Miri (7,000), Petaling Jaya (20,000), Sandakan (12,000), Subang Jaya (20,000), Sungai Petani (6,000), Langkawi (2,500), Kuching (20,000), Penang (60,000), Kota Kinabalu (15,000), Johor Bahru (30,000) dan Melaka (24,000).

Walaubagaimanapun, laman sesawang tersebut tidak menjelaskan bagaimana statistik ini diperolehi dan sumber rujukan mereka.

Sumber: Menara.my

“Menyiasat Melayu Murtad Adalah Bercanggah Dengan Al-Quran” (Komuniti Muslim Universal)

“Menyiasat Melayu Murtad Adalah Bercanggah Dengan Al-Quran” (Komuniti Muslim Universal)

Batu Caves: Tindakan pihak kerajaan menyiasat penglibatan anak-anak Melayu yang disyaki murtad kerana telah menyertai Kelab Ateis Kuala Lumpur baru-baru ini adalah bercanggah dengan prinsip al-Quran, kata Komuniti Muslim Universal (KMU).

Badan NGO tersebut yang merupakan cawangan Malaysia bagi Muslims For Progressive Values (MPV) mendakwa tindakan kerajaan tersebut adalah bercanggah dengan ayat 256 dari surah al-Baqarah yang menurut terjemahannya membawa maksud “Tidak ada paksaan dalam beragama”.

Adalah menjadi salah satu prinsip bagi KMU untuk meraikan kepelbagaian kepercayaan dan pemikiran dengan alasan bahawa prinsip itu adalah didasari oleh al-Quran dan al-Hadith sebagai tunjang. Tegas KMU, “Kami berpegang kepada pluralisme dan kepelbagaian ilham yang menggalakkan keadilan. Kami menekankan bahawasanya satu-satu agama dan kepercayaan tidak berbentuk sumber kebenaran yang tunggal.”

Ahmad Salami, ahli KMU yang juga merangkap alumni Sekolah Demokrasi Parti Tindakan Demokratik (DAP) turut menyatakan kekesalannya atas pemaksaan agama ke atas golongan yang telah menolak kewujudan Tuhan. Bekas pelajar Usul Fiqh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu berkata, “Orang beragama, dituduhnya sesat/murtad dan semahunya dipulaukan daripada agama. Yang tidak mahu beragama/bertuhan pula, dipaksanya menerima agama/tuhan. Aku keliru logikmu.” “Selagi ada ‘Islam’ dalam kad pengenalan, selagi itu jabatan agama boleh kejar/dakwa pemilik-pemilik kad pengenalan jenis ini. Sungguh menyedihkan,” tambahnya lagi. Sebelum ini beliau pernah menyelar SS Mufti Perlis dan SS Mufti Wilayah Persekutuan kerana mengharamkan perbuatan homoseksual dan gagal meraikan perkara homoseksual sepertimana isu khilafiyah yang lain.

Sumber: Menara.my

Raja Salman Kirim Pesawat Peribadi Untuk Jemput Jamaah Haji Qatar Secara Khas

Raja Salman Kirim Pesawat Peribadi Untuk Jemput Jamaah Haji Qatar Secara Khas

Raja Salman bin Abdul Aziz Al-Saud memerintahkan pengiriman pesawat pribadi milik Saudi Arabian Airlines ke Doha, Qatar untuk menjemput para jamaah haji Qatar dengan pembiayaan khas. Demikian laporan seperti dipetik dari Saudi Press Agency, Kamis, (17/8/2018).

Raja Salman juga memerintahkan pengangkutan semua jamaah haji Qatar dari Bandar Internasional King Fahd di Dammam dan juga Bandar Internasional Al-Ahsa dilakukan secara khas dan diperlakukan sebagai tetamu kerajaan dan merupakan sebagian dari program tahunan Raja Salman Bin Abdul Aziz Al Saud untuk jamaah haji dan umrah.

Raja Salman juga memerintahkan untuk membuka sekatan di perbatasan Salwa sehingga jamaah haji Qatar dapat masuk melalui jalan darat untuk menunaikan ibadah haji. Raja Salman juga mengizinkan jamaah haji Qatar yang memasuki Arab Saudi melalui perbatasan darat tersebut tanpa pengesahan elektronik.

Keputusan Kerajaan ini datang setelah terjadinya pertemuan antara Sheikh Abdullah bin Ali bin Abdullah bin Jassem Al Thani dari Qatar dengan Putra Mahkota Arab Saudi, Pangeran Muhammad bin Salman di Istana As-Salam, Jeddah, Rabu malam, (16/8/2017).

Dalam pertemuan tersebut, Sheikh Abdullah menegaskan bahwa hubungan persaudaraan antara Kerajaan Arab Saudi dan Qatar berakar dalam sejarah. Sheikh Abdullah meminta kepada Kerajaan Saudi untuk membuka perbatasan Salwa dan mengizinkan jamaah haji dari Qatar untuk menggunakan jalan darat tersebut.

Pangeran Muhammed Bin Salman mengucapkan terima kasih kepada Sheikh Abdullah karena telah mengeratkan kembali hubungan bersejarah antara Qatar dan Arab Saudi, dengan warganya dan kepemimpinannya dan antara keluarga kerajaan Saudi dengan keluarga kerajaan di Qatar.

Sumber: MoslemToday

Amerika Cemuh Arab Saudi Kerana Langgar Kebebasan Beragama

Amerika Cemuh Arab Saudi Kerana Langgar Kebebasan Beragama

AS melontarkan kecaman kepada Arab Saudi mengenai kebebasan beragama. Kritikan tersebut disampaikan oleh Menteri Luar Negeri AS, Rex Tillerson dalam pernyataannya semasa melakukan konferens pers di Kementerian Luar Negeri AS pada hari Selasa, (15/8/2017).

Rex Tillerson mengatakan Arab Saudi seharusnya memberikan kelonggaran dan kebebasan beragama yang lebih meluas untuk semua warganya. Tillerson mengkritik penegakan hukuman Islam bagi golongan atheis, penerapan hukum Qisas, serta serangan dan diskriminasi yang mensasarkan rakyat daripada kaum Syi’ah.

Tillerson juga mengatakan bahwa Arab Saudi telah menggunakan undang-undang Anti-terorisme untuk mensasarkan warganya yang atheis dan kaum Syi’ah. Demikian seperti yang dipetik dari Al Jazeera, Rabu, (16/8/2017).

Tillerson juga mengkritik dasar beberapa negara Timur Tengah lainnya yakni : Bahrain, Turki, Sudan dan Pakistan. Dia mengatakan bahwa Bahrain telah mendiskriminasikan masyarakat Syi’ah. Sementara Turki dinilai sangat membatasi pergerakan kelompok-kelompok minoriti.
Sedangakn di Pakistan, menurut laporan itu kebebasan beragama telah mati karena tekanan terhadap kelompok Ahmadiyah yang dianggap orang Pakistan sebagai Non-Muslim. Sedangkan di Sudan, Tillerson melaporkan bahwa pemerintah Sudan telah menangkap dan mengintimidasi pendeta dan menghalang pembangunan gereja dalam masa yang sama menghancurkan gereja yang sudah ada.

Sumber : Al Jazeera

P/S: Dulu takda lagi yang berani kritik arab saudi punya hak beragama terang-terangan sekarang dah mula ada dah sekor-sekor, nampak tak lagi di tahap mana dah dunia kita sekarang? Masih rasa anda semua boleh berseronok terkinja-kinja layan juara lagu lagi ka? DAJJAL DAH HAMPIR! >:(

Raja Salman Benarkan Rakyat Qatar Tunai Haji Semula

Raja Salman Benarkan Rakyat Qatar Tunai Haji Semula

RIYADH: Raja Arab Saudi, Raja Salman mengarahkan sempadan berhampiran Qatar dibuka bagi membolehkan rakyat negara itu mengerjakan haji, lapor media tempatan.
Keputusan dibuat selepas Doha menghantar utusan buat kali pertama sejak Arab Saudi, Mesir, Bahrain dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar sejak 5 Jun lalu.
Agensi berita Arab Saudi melaporkan, Raja Salman mengarahkan jemaah Qatar dibenarkan masuk melalui sempadan bagi memudahkan mereka menunaikan rukun Islam kelima itu.
Baginda turut mengarahkan jet milik penerbangan Saudi dihantar ke lapangan terbang Doha untuk membawa jemaah Qatar manakala kos ditanggung baginda.

(MALAY/ENGLISH)

Saudi Arabia’s King Salman ordered the border with Qatar to be reopened so that the pilgrims could carry out their annual hajj despite the feud between two countries.
State media in Riyadh said that the decision came after the king received an envoy from Doha for the first time since Saudi Arabia, Egypt, Bahrain and United Arab Emirates cut off ties with Qatar in June. Four countries accuse Doha of supporting terrorism – a charge Qatar denies.
Under king’s orders, Qatari pilgrims will be allowed to enter Saudi Arabia via Salwa border point without electronic permissions needed earlier and he also ordered private jets belonging to Saudi airlines to be sent to Doha to bring all Qatari pilgrims free of charge.

Sumber: BeritaHarian

TERKINI: Korea Utara tangguh serang Guam

TERKINI: Korea Utara tangguh serang Guam

SEOUL: Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-Un, menangguhkan keputusan menembak peluru berpandu ke arah Guam bagi melihat tindakan Amerika Syarikat (AS).

Keputusan itu disiarkan dalam laporan media rejim itu ketika Washington berkata terpulang kepada Jong-un berdialog.

AS dan Korea Selatan bersiap-sedia mengadakan lebih banyak latihan tentera bersama yang membangkitkan kemarahan Korea Utara dan pakar memberi amaran Pyongyang mungkin meneruskan pelan provokatif itu.
Dalam penampilan pertamanya di khalayak sejak dua minggu lalu, Jong-un memeriksa pemerintah tentera kelmarin, meneliti pelan membedil empat peluru berpandu yang disasarkan mendarat berhampiran wilayah AS di Guam, lapor agensi berita KCNA.

“Jika AS berterusan dalam tindakan melampau mereka di Semenanjung Korea dan sekitarnya, menguji kesabaran Korea Utara, Korea Utara akan membuat keputusan penting seperti diisytihar,” kata KCNA.

Dalam gambar yang disiarkan KCNA, Jong-un dilihat memegang baton dan menuding ke arah peta laluan penerbangan bagi peluru berpandu yang kelihatan bermula dari pantai timur Korea Utara, terbang melepasi Jepun menuju ke Guam.

Korea Utara kerap mengancam menyerang AS dan pangkalannya serta menyiarkan gambar sama pada masa lalu tetapi tidak pernah dilakukannya.

Sumber: berita harian

P/S: Haritu cakap nak serang sangat dah, sekarang batal pulak.. auta betol la supreme commander sorang ni. Serang sajaa Amerika tu kalau rasa dah kuat…. 3.5juta rekrut baru tak kan lah nak simpan saja! 😀

(Video)Inilah Pidato Rasulullah Yang Menggemparkan Dunia Sehingga Bertali Arus Orang Kafir Masuk Islam

(Video)Inilah Pidato Rasulullah Yang Menggemparkan Dunia Sehingga Bertali Arus Orang Kafir Masuk Islam

PIDATO PERPISAHAN RASULULLAH SHOLLALLAHU’ALAIHI WASSALLAM (Deklarasi Arafah – Sebelum Wafat)

Assalamu’alaikum warohmatuloh wabarokatuh

Segala puji bagi Allah Subhanahu wa ta’ala yg tlah memberi sebaik-baik nikmat berupa Iman dan Islam. Salawat dan doa keselamatanku terlimpahkan selalu kpd Nabi Agung Muhammad Shollallahu ‘alaihi wassallam berserta keluarga dan para sahabatnya.Amin

Saat ini seluruh umat Islam, jemaah haji seluruh dunia sedang melaksanakan Wukuf di Padang Arafah.Keadaan di Arafah ini merupakan replika di Padang Mahsyar saat manusia dibangkitkan kembali dari kematian oleh Allah Subhanahu wa ta’ala.Saat itu semua manusia sama di hadapan Allah Subhanahu wa ta’ala, yang membedakan hanyalah kualitas imannya.

Wukuf secara harafiah berarti berdiam diri. Wukuf di Arafah adalah berada di Arafah pada waktu antara tergelincirnya matahari (tengah hari) tanggal 9 Dzulhijah sampai matahari terbenam dengan berpakaian ihram.

Menjelang wafatnya, di tempat inilah di Padang Arafah, Nabi Muhammad Shollallahu ‘alaihi wassallam berkhutbah yang kemudian dikenal dengan Khutbatul Wada’ atau pidato perpisahan. Pidato ini merupakan salah satu puncak dari sejarah ajaran Islam. Khutbah Nabi ini merupakan khutbah kemanusiaan. Karena itu, keberhasilan kita memahami dan menangkap makna dari khutbah Nabi adalah bagian terpenting dalam memahami dan menangkap pesan-pesan kemanusiaan dalam ajaran Islam, sarat dengan nilai-nilai akhlak dan persaudaraan bagi seluruh umat manusia.

Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassallam melaksanakan ibadah haji 1x yaitu pada tahun ke 10 Hijriyah, dengan diikuti oleh 124.000 Mukmin. Berdiri di Jabal Rahmah, menjelang waktu shalat Dzuhur. Bilal ra dan Rabiah bin Khalaf mengulangi kalimat-kalimat Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassallam untuk para jamaah yang berada jauh dari tempat berdiri Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassallam

INILAH ISI DARI PIDATO PERPISAHAN BELIAU YANG TERKASIH BAGINDA RASULULLAH MUHAMMAD Shollallahu ‘alaihi wassallam PADA KITA SEMUA :

“Wahai manusia sekalian, dengarkanlah perkataanku ini, karena aku tidak mengetahui apakah aku dapat menjumpaimu lagi setelah tahun ini di tempat wukuf ini.

Wahai manusia sekalian,

Sesungguhnya darah kamu dan harta kekayaan kamu merupakan kemuliaan ( haram dirusak oleh orang lain ) bagi kamu sekalian, sebagaimana mulianya hari ini di bulan yang mulia ini, di negeri yang mulia ini.

Ketahuilah sesungguhnya segala tradisi jahiliyah mulai hari ini tidak boleh dipakai lagi. Segala sesuatu yang berkaitan dengan perkara kemanusiaan ( seperti pembunuhan, dendam, dan lain-lain ) yang telah terjadi di masa jahiliyah, semuanya batal dan tidak boleh berlaku lagi. (Sebagai contoh ) hari ini aku nyatakan pembatalan pembunuhan balasan atas terbunuhnya Ibnu Rabi’ah bin Haris yang terjadi pada masa jahiliyah dahulu.

Transaksi riba yang dilakukan pada masa jahiliyah juga tidak sudah tidak berlaku lagi sejak hari ini. Transaksi yang aku nyatakan tidak berlaku lagi adalah transaksi riba Abbas bin Abdul Muthalib. Sesungguhnya seluruh transaksi riba itu semuanya batal dan tidak berlaku lagi.

Wahai manusia sekalian,

Sesungguhnya syetan itu telah putus asa untuk dapat disembah oleh manusia di negeri ini, akan tetapi syetan itu masih terus berusaha (untuk menganggu kamu ) dengan cara yang lain . Syetan akan merasa puas jika kamu sekalian melakukan perbuatan yang tercela. Oleh karena itu hendaklah kamu menjaga agama kamu dengan baik.

Wahai manusia sekalian,

Sesungguhnya merubah-rubah bulan suci itu akan menambah kekafiran. Dengan cara itulah orang-orang kafir menjadi tersesat. Pada tahun yang satu mereka langgar dan pada tahun yang lain mereka sucikan untuk disesuaikan dengan hitungan yang telah ditetapkan kesuciannya oleh Allah. Kemudian kamu menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah sdan mengharamkan apa yang telah dihalalkanNya.

Sesungguhnya zaman akan terus berputar, seperti keadaan berputarnya pada waktu Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun adalah dua belas bulan. Empat bulan diantaranya adalah bulan-bulan suci. Tiga bulan berturut-turut : Dzul Qa’dah, Dzul Hijjah, dan Muharram. Bulan Rajab adalah bulan antara bulan Jumadil Akhir dan bulan Sya’ban.

Takutlah kepada Allah dalam bersikap kepada kaum wanita, karena kamu telah mengambil mereka (menjadi isteri ) dengan amanah Allah dan kehormatan mereka telah dihalalkan bagi kamu sekalian dengan nama Allah.

Sesungguhnya kamu mempunyai kewajiban terhadap isteri-isteri kamu dan isteri kamu mempunyai kewajiban terhadap diri kamu. Kewajiban mereka terhadap kamu adalah mereka tidak boleh memberi izin masuk orang yang tidak kamu suka ke dalam rumah kamu. Jika mereka melakukan hal demikian, maka pukullah mereka dengan pukulan yang tidak membahayakan. Sedangkan kewajiban kamu terhadap mereka adalah memberi nafkah, dan pakaian yang baik kepada mereka.

Maka perhatikanlah perkataanku ini, wahai manusia sekalian..sesungguhnya aku telah menyampaikannya..

Aku tinggalkan sesuatu bagi kamu sekalian. Jika kamu berpegang teguh dengan apa yang aku tinggalkan itu, maka kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Kitab Allah (Al-Quran ) dan sunnah nabiNya (Al-Hadits ).

Wahai manusia sekalian..dengarkanlah dan ta’atlah kamu kepada pemimpin kamu , walaupun kamu dipimpin oleh seorang hamba sahaya dari negeri Habsyah yang berhidung pesek, selama dia tetap menjalankan ajaran kitabullah (Al- Quran ) kepada kalian semua.

Lakukanlah sikap yang baik terhadap hamba sahaya. Berikanlah makan kepada mereka dengan apa yang kamu makan dan berikanlah pakaian kepada mereka dengan pakaian yang kamu pakai. Jika mereka melakukan sesuatu kesalahan yang tidak dapat kamu ma’afkan, maka juallah hamba sahaya tersebut dan janganlah kamu menyiksa mereka.

Wahai manuisia sekalian.

Dengarkanlah perkataanku ini dan perhatikanlah.
Ketahuilah oleh kamu sekalian, bahwa setiap muslim itu adalah saudara bagi muslim yang lain, dan semua kaum muslimin itu adalah bersaudara. Seseorang tidak dibenarkan mengambil sesuatu milik saudaranya kecuali dengan senang hati yang telah diberikannya dengan senang hati. Oleh sebab itu janganlah kamu menganiaya diri kamu sendiri.

Ya Allah..sudahkah aku menyampaikan pesan ini kepada mereka..?

Kamu sekalian akan menemui Allah, maka setelah kepergianku nanti janganlah kamu menjadi sesat seperti sebagian kamu memukul tengkuk sebagian yang lain.

Hendaklah mereka yang hadir dan mendengar khutbah ini menyampaikan kepada mereka yang tidak hadir. Mungkin nanti orang yang mendengar berita tentang khutbah ini lebih memahami daripada mereka yang mendengar langsung pada hari ini.

Kalau kamu semua nanti akan ditanya tentang aku, maka apakah yang akan kamu katakan ? Semua yang hadir menjawab : Kami bersaksi bahwa engkau telah menyampaikan tentang kerasulanmu, engkau telah menunaikan amanah, dan telah memberikan nasehat. Sambil menunjuk ke langit, Nabi Muhammad kemudian bersabda : ” Ya allah, saksikanlah pernyataan mereka ini..Ya Allah saksikanlah pernyatan mereka ini..Ya allah saksikanlah pernyataan mereka ini..Ya Allah saksikanlah pernyatan mereka ini ” [Hadits Bukhari dan Muslim].

CATATAN MHC:
Nabi Muhammad Shollallahu ‘alaihi wassallam mengutarakan secara berulang-ulang di sela-sela pidatonya kepada lautan manusia yang menyemut di padang Arafah itu. Katanya: ”Ala Falyuballigh al-Syahidz Minkum al-Ghaib” (Ingat, hendaklah orang yang hadir di antara kamu menyampaikan ”Deklarasi Arafah” ini kepada yang tidak hadir).

Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassallam menutup khutbah beliau dengan Assalaamu’alaikum (semoga Allah Subhanahu wa ta’ala melimpahkan keselamatan, kedamaian, kesejahteraan atas diri kamu sekalian). Sesudah Rasulullah Shollallahu ‘alaihi wassallam menutup khutbah beliau, Allah Subhanahu wa ta’ala pun menurunkan wahyu-Nya. Wahyu itu adalah wahyu terakhir yaitu ayat ke-3 dari Surah Al-Ma’idah: “Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu.”

Wassalamu’alaikum warohmatuloh wabarokatuh.

Sumber : hajiumroh.com, hidayatullah.com (http://www.hidayatullah.com/index.php?option=com_content&view=article&id=8107:pesan-rasulullah-dalam-khotbah-arafah-&catid=68:opini&Itemid=68), deklarasi Arafah(http://www.republika.co.id/berita/90895/Deklarasi_Arafah), http://swaramuslim.net/islam/more.php?id=A897_0_4_0_M, http://www.mail-archive.com/daarut-tauhiid@yahoogroups.com/msg06530.html (Historical Events of Makkah, Imtiaz Ahmad, M. Sc., M. Phil (London))

SYRIA DAHULU & SEKARANG Berkat Kepimpinan ASSAD Durjana!

SYRIA DAHULU & SEKARANG Berkat Kepimpinan ASSAD Durjana!

10 Foto di lokasi yang sama, Sebelum dan Selepas peperangan di Bandar Aleppo, Syria. Aleppo adalah antara bandar awal kewujudan tamaduan manusia. Pada Julai 2012, konfrontasi ketenteraan bermula di Aleppo, bandar terbesar di Syria. Ia adalah sebahagian gerakkan Perang Saudara Syria. Tentera Syria bertindak kejam dengan mengugurkan bom dari helikopter, membunuh beribu-ribu orang awam dan yang terselamat menjadi pelarian.
Peperangan ini telah menyebabkan kemusnahan besar kepada bandar lama Aleppo, antara tapak awal bermulanya ketamadunan manusia dan di iktiraf oleh UNESCO. Ketahulah disini, didalam ajaran Islam yang di bawa Nabi Muhamad SAW tidak mengajar umatnya melakukan kemusnahan kepada bandar, termasuk tempat ibadah agama lain, membunuh orang awam seperti kanak-kanak, orang tua, wanita dan golongan lemah.
Rasulullah juga mengajar kita untuk tidak memotong tumbuhan dan membunuh binatang. Melihat keadaan Syria ketika ini, dimanakah agama Islam yang diajar oleh Rasulullah?

Gereja lama, Gereja Bersejarah St. Kevork

Dar-Al-Iftar (House of Fatwa) bangunan bersejarah Syria

Pusat Bandar Aleppo, Syria
Aleppo adalah bandar raya terbesar di Syria

Kemusnahan teruk bandar Aleppo Syria

Baazar Sauk Madina, Syria
Antara Baazar tertua di dunia dan diiktiraf sebagai tapak warisan UNESCO

Permandangan sebuah Hotel di Syria

Hospital Al-Kindi salah satu tempat awam yang di bom.

Shahba Mall
Antara Mall terbesar di Syria tapi kini sudah musnah.

Menara Masjid Bersejarah Era Ummayyad yang di bom

Masjid Bersejarah Era Ummayyad.
Masjid lama ini juga turut menjadi mangsa.

Credit: potpetinfo

NEGARA MANA YANG PALING PEDULI TENTANG CUTI IBU BERSALIN!

NEGARA MANA YANG PALING PEDULI TENTANG CUTI IBU BERSALIN!

Di Malaysia cuti bersalin 90 hari gaji berbayar. Bapa boleh bercuti maybe 5 days. Itupun kalau company baik hati. Yang cuti 2 hari sahajapun ada. Anymore than that kena tolak annual leave. Mari bezakan Malaysia dengan negara-negara lain dunia. Ya, kelihatan Paling power Vietnam. Negara kapir komunis laknat paling jaga kebajikan rupanya!

 

 

Sumber: awani

Cuti bersalin di Malaysia: Apa anda patut tahu

Sering kali kita dengar orang mengambil cuti bersalin, namun sejauh mana pengetahuan kita tentang hak bakal ibu tentang cuti bersalin mereka? Ikuti perkongsian ini.

Undang-undang pekerjaan: huraian dan panduan terhadap Akta Kerja 1955

Di bahagian 9 Akta Kerja 1955 dibincangkan tentang Perlindungan Bersalin serta syarat-syarat perlindungan bersalin dari seksyen 37 hingga 44. Syarat-syarat ini membincangkan tentang faedah minimum untuk pekerja wanita mendapatkan cuti dan elaun bersalin daripada majikan. Antara yang dibincangkan di dalam seksyen 37-44 adalah seperti berikut:

pekerja wanita yang bersalin selepas hamil 22 minggu juga layak menerima cuti bersalin berbayar seperti wanita mengandung 28 minggu
adalah menjadi satu kesalahan sekiranya majikan menamatkan perkhidmatan seseorang pekerja wanita semasa tempoh cuti bersalin kecuali atas alasan penutupan syarikat
Subseksyen 37 (C) Akta Kerja 1955, kelayakan cuti bersalin yang dibayar elaun adalah dihadkan sehingga lima orang anak dan ia sama seperti mana had kelayakan bagi pekerja di sektor awam
tempoh cuti bersalin tidak boleh bermula lebih awal 30 hari sebelum bersalin atau lewat hari berikutnya selepas bersalin melainkan mendapatkan pengesahan daripada pegawai perubatan.
pekerja wanita yang gagal atau enggan mendapatkan rawatan yang dianggap amat perlu untuk kehamilannya, akan terbatal kelayakan mendapat elaun ketika cuti bersalin

 

Cuti Bersalin (Meternity Leave)

Cuti Bersalin bergaji (Paid Maternity Leave) adalah hak pekerja wanita dan ianya adalah bagi tempoh tidak kurang 60 hari berturut-turut. (Seksyen 37 Akta Kerja 1955)

Perkataan digunakan adalah ‘wanita‘ sahaja, maka ia terpakai kepada pekerja wanita samada berkahwin atau tidak berkahwin.
Cuti bersalin tidak boleh bermula lebih awal daripada tempoh tiga puluh hari sebelum bersalin (confinement) seseorang pekerja wanita. (Seksyen 37 (b) AK 1955)
Cuti bersalin tidak boleh lewat daripada hari berikutnya selepas seseorang pekerja wanita itu bersalin (confinement). (Seksyen 37 (b) AK 1955)
60 hari berturut-turut adalah termasuk hari rehat, cuti sakit, cuti umum dsb. Jika terdapat cuti umum semasa cuti bersalin di ambil, bermakna tiada cuti gantian atau tambahan untuk pekerja.
Faedah Bersalin (Maternity Allowance)

Seksyen 37(2) (c) jelas menyatakan bahawa bagi pekerja yang bergaji bulanan yang menerima gajinya sepanjang cuti bersalin dianggap sebagai telah menerima elaun bersalin nya.

Oleh itu jika gaji anda masih berjalan sepanjang tempoh cuti bersalin, tuntutan elaun bersalin tidak boleh dibuat.

Tuntutan elaun lebih relevan kepada pekerja bergaji hari yang dibayar jika datang kerja sahaja. Kelayakkan elaun bersalin ini adalah tertakluk kepada syarat-syarat berikut:-

Belum mempunyai 5 orang anak atau lebih (‘Anak’ bagi maksud peruntukkan di atas adalah anak sebenar tidak kira umurnya)
Dia telah diambil berkerja oleh majikannya pada bila-bila masa dalam tempoh empat bulan sebelum sahaja dia bersalin
Dia telah diambil bekerja oleh majikannya bagi tempoh atau tempoh-tempoh yang berjumlah kesemuannya kepada tidak kurang daripada 90 hari dalam masa sembilan bulan sebelum sahaja dia bersalin
Notis rasmi cuti bersalin

Di bawah undang-undang, untuk menikmati semua faedah bersalin yang ditetapkan di dalam kontrak pekerjaan anda, anda mesti memberitahu majikan anda kehamilan anda sekurang-kurangnya empat bulan dari tarikh bersalin anda. Notis rasmi ini perlu dihantat ke majikan anda dan jabatan sumber manusia tempat kerja anda. Gagal memberikan notis boleh mengakibatkan anda tidak layak mendapat faedah cuti bersalin serta elaun .

Suami juga cuti bersalin?

Undang-undang rasmi seorang suami juga boleh mengambil cuti bersalin atau lebih dikenali sebagai cuti ‘paternity’, namun kebanyakan majikan menyediakan kelebihan ini. Penjawat awam Malaysia berhak untuk cuti isteri bersalin tujuh hari; segelinter kakitangan kerajaan negeri dibenarkan mengambil masa sehingga 14 hari. Sesetengah syarikat hanya menyediakan satu hingga tiga hari cuti bapa. Apa-apa pun, cuti ‘paternity’ bergantung kepada syarikat.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda lebih jelas dengan hak anda untuk cuti bersalin nanti. Selamat membaca.

Sumber: Theasianparent