Category: Dunia

Bank Rakyat Umum Penangguhan Bayaran Pembiayaan/LOAN Selama Enam Bulan Kepada Mangsa Banjir!

Bank Rakyat Umum Penangguhan Bayaran Pembiayaan/LOAN Selama Enam Bulan Kepada Mangsa Banjir!

Bank Rakyat Umum Penangguhan Bayaran pembiayaan Selama Enam Bulan Bagi pelanggannya Yang Terjejas Akibat Banjir

KUALA LUMPUR 9 Nov. – Bank Rakyat hari ini mengumumkan penangguhan bayaran pembiayaan selama enam bulan bagi mengurangkan beban kewangan pelanggannya yang terjejas akibat banjir.

Penangguhan ataupun moratorium itu diumumkan oleh Pengarah Urusan/Presiden Bank Rakyat, Datuk Zulkiflee Abbas Abdul Hamid dalam satu kenyataan, hari ini.

Kenyataan itu turut menyebut, pelanggan yang layak menerima moratorium itu mestilah tinggal atau bekerja di kawasan berlakunya bencana dan termasuk dalam senarai yang diisytiharkan oleh Bahagian Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri.

Sementara itu, menerusi Program Misi Bantuan Banjir Pulau Pinang anjurannya, beberapa buah hospital dan klinik di sekitar Pulau Pinang turut menerima bantuan.

Antara hospital dan pusat kesihatan yang menerima bantuan ialah Hospital Pulau Pinang, Klinik Kesihatan Mak Mandin, Klinik Desa Lahar Yooi, Klinik Kesihatan Perai, Klinik 1Malaysia Taman Seri Delima dan Klinik Kesihatan Sungai Dua.

Menerusi misi tersebut, Bank Rakyat membantu dari segi keperluan dan kelengkapan untuk hospital dan klinik kesihatan yang rosak berikutan hujan dan air pasang besar sehingga dinaiki air.

Menurut Naib Presiden Kanan Pemasaran dan Komunikasi Bank Rakyat, Nizam Sani, kehadiran Program Misi Bantuan Banjir Pulau Pinang di hospital dan klinik kesihatan pada hari ini merupakan inisiatif tanggungjawab sosial korporat Bank Rakyat untuk membantu mereka yang terjejas akibat banjir yang melanda baru-baru ini.

Sumber: UtusanOnline

Korbankan Baju Sejuk Kesayangan Balut Luka Mangsa Kemalangan!

Korbankan Baju Sejuk Kesayangan Balut Luka Mangsa Kemalangan!

“MEMANG sweater (baju sejuk) itu baju kesayangan saya, tetapi untuk membantu orang dalam kesusahan, saya tak boleh pentingkan diri sendiri,” kata Nur Hanim Mohd Saidi, 25, gadis yang membalut tangan penunggang motosikal yang cedera dalam kemalangan dengan menggunakan baju sejuk miliknya.

Dalam kejadian pada 11 malam kelmarin, Nur Hanim yang juga seorang jururawat bersama seorang rakan dalam perjalanan pulang ke rumah lalu berlaku kemalangan membabitkan motosikal dan kereta di hadapan mereka di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Nur Hanim berkata, kemalangan itu menyebabkan penunggang motosikal berkenaan tercampak di tepi jalan dan cedera lalu dia turun daripada keretanya untuk memberikan bantuan awal kepada mangsa.

“Saya tengok banyak darah di atas jalan dan tangan abang itu (lelaki 30-an). Salah satu jarinya sudah menampakkan tulang dan darah keluar tidak henti dari tangan dia.

“Saya buat keputusan nak bantu hentikan pengaliran darah itu daripada keluar. Disebabkan tiada kain di situ, saya tanggalkan sweater saya dan balut tangan lelaki itu,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menurutnya, orang ramai yang berada di situ turut membantu mengangkat lelaki berkenaan dan membawa masuk ke dalam keretanya sebelum dia menghantar mangsa ke unit kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Katanya, dia mengambil keputusan untuk menghantar sendiri mangsa ke hospital tanpa menunggu ambulans kerana khuatir kecederaan lelaki itu lebih parah tambahan pula lelaki itu mengadu kecederaan dialami semakin sakit.

“Lelaki itu seorang askar dari kem di Jalan Semarak. Tiba di hospital dia mengucapkan terima kasih kerana membantu beri rawatan awal dan hantar ke hospital.

“Saya memberinya terus sweater kesayangan saya itu yang terbalut di tangannya sebelum saya pulang ke rumah ketika dia dirawat,” katanya yang juga jururawat di HKL.

Menurut anak jati Kerteh Terengganu itu, dia ikhlas membantu orang ramai dengan apa yang termampu dan tidak mengharapkan sebarang balasan meskipun terpaksa mengorbankan barang kesayangan.

“Sebagai jururawat, khidmat saya pada orang ramai bukan sahaja di hospital malah di luar juga meskipun waktu bertugas saya sudah tamat.

“Kejadian itu kebetulan berlaku di hadapan kami. Biarpun penat baru pulang dari kerja, mangsa kemalangan itu perlukan bantuan awal,” kata anak keempat daripada tujuh beradik itu.

Gambar Nur Hanim membantu membalut tangan mangsa yang cedera menggunakan baju sejuknya itu dirakam oleh rakannya sebelum dimuat naik di laman sosial Facebook.

Gambar disertai status ‘Staffnurse Hanim kua kete trus bukak sweater pink kesayangan dye tuh. balut tgn abg yg bdarah terus ke emergency..’ tular di Facebook dan menerima pelbagai reaksi positif daripada netizen.

Sumber: Harian Metro

‘Tak akan berhenti menemani, menyayangi…’

‘Tak akan berhenti menemani, menyayangi…’

Nurr Hidayah akan menjaga Hamdan sepanjang hayatnya.

“DOKTOR beritahu suami tidak boleh sihat seperti dulu, matanya sekarang sudah tidak nampak lagi. Dia hanya boleh mendengar,” kata Nurr Hidayah Hassan, 29, isteri kepada Hamdan Hashim, 30, yang menderita penyakit Johnson Steven Syndrom sejak awal tahun ini.

Menurut Nurr Hidayah, semuanya bermula ketika suaminya bekerja di stor kilang pakaian di Melaka.

“Pada asalnya selepas bekerja di stor kilang pakaian, suami saya sakit mata dan ke klinik untuk dapatkan rawatan. Doktor bagi ubat mata dan pil bagi meredakan sakit di mata suami saya.

“Bagaimanapun, kurang dari 24 jam mata dan mulut suami bengkak sebelum saya bawa dia ke Hospital Melaka bagi mendapat rawatan,” katanya yang kini hanya bekerja sambilan dalam talian bagi meraih pendapatan.

Nurr Hidayah berkata, penyakit suaminya semakin serius selepas doktor memberikan antibiotik kerana mendakwa suaminya sakitcacar air.

“Selepas makan antibiotik dia semakin teruk kerana kulit bertukar seperti melecur dan berdarah.

“Dia (suami) dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) selama sebulan. Sedih saya lihat keadaannya ketika itu namun sebagai isteri saya perlu kuat,”katanya yang ketika ini menumpang teduh di rumah neneknya di Kampung Morten, Melaka.

Menurutnya, suaminya kini tidak dapat bekerja berikutan doktor mengesahkan menghidap penyakit Johnson Steven Syndrom hingga mengakibatkan penglihatan suaminya tidak jelas.

“Mata kanan suami tidak dapat diselamatkan kerana sudah ada selaput yang menghalang dan dia tidak nampak.

“Namun doktor cuba untuk memulihkan mata kiri yang kabur. Kerana tidak dapat melihat, suami hanya akan mendengar radio sepanjang hari dan saya menemaninya serta membantu untuk menguruskan dirinya,” katanya.

Menurut Nurr Hidayah, ada komen negatif netizen yang diterimanya selepas gambar suaminya tular di Facebook (FB) sejak semalam.

“Ada yang suruh saya bercerai dan sebagainya. Saya sayang suami saya dan akan jaga dia sepanjang hayat saya.

“Susah senang saya mahu bersamanya dan akan sedaya upaya mencari jalan untuk dia pulih,” katanya yang berkahwin dengan Hamda sejak tiga tahun lalu.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh salurkan ke akaun Maybank Hamdan Bin Hashim, 1040 6829 6200.

Sumber: Harian Metro

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah asal mula diciptakan nya babi dan tikus, ini kami ambil dari sebuah buku yang berjudul “Kisah Penciptaan & Tokoh-Tokoh Sepanjang Zaman” yang merupakan karya tulisan Syaikh Muhammad Bin Ahmad Bin Iyas.

Diriwayat, ketika kotoran binatang telah memenuhhi bahtera Nabi Nuh a.s, para penumpang bahtera mengadukan nya kepada Nabi Nuh. Atas pengaduan itu, Allah memberi wahyu kepada Nuh a.s. agar memeras ekor gajah.

Setelah dia memeras-meras nya, dari sana muncul babi jantan dan babi betina yang kemudian memakan kotoran-kotoran yang menumpuk di bahtera. Kemudian ketika babi itu bersin, dari bersin nya Allah menciptakan tikus jantan dan tikus betina. Keduanya berkembang biak dan kawanan tikus itu mulai menggit merosakkan kayu-kayu di bahtera.

Hal itu diadukan oleh penghuni bahtera. Atas pengaduan itu, Nuh menerjunkan kawanan kucing berbuntut untuk menguasai kawanan tikus. Kawanan kucing memangsa tikus dengan cepat hingga memusnahkan tikus yang terakhir. Dan sejak saat itu terjadilah permusuhan antara kucing dan tikus.

Ini pula adalah kisah yang diceritakan dengan lebih jelas bagaimana Allah menciptakan babi,tikus dan kucing semasa zaman Nabi Nuh A.S,

Terlepas dari percaya atau tidak percaya bahwa artikel kali ini akan sedikit membahas tentang sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi. Dan sebagai penambah pengetahuan kita tentang binatang-binatang yang ada disekitar kita. Kerana segala yang ada dibumi ini pasti ada sebab dan berakhir dengan sebuah akibat. Dan segala penciptaan sesuatu pasti ada sebab-sebab yang terkandung didalamnya. Tinggallah kita sebagai manusia yang diberikan akal oleh sang pencipta untuk selalu memahaminya.

Didalam sebuah kisah diceritakan bahwa ketika kapal Nabi Nuh masih berada diatas air ketika banjir besar. Kapal masih berlayar diatas air tanpa mengetahui kemana arah untuk dituju. Kerana tujuan semata hanya untuk menyelamatkan diri dari bencana air banjir tersebut. Malangnya, segala kotoran yang dibuang oleh para binatang membuat keadaan dikapal menjadi tambah tidak selesa. Sehingga banyak menimbulkan penyakit bagi anak kapal yang tinggal didalamnya. Nabi Nuh hanya melihat dan diam dan menyerahkan urusan ini kepada Allah SWT. Nabi Nuh lalu bermohon agar dibukakan jalan keluar dari permasalahan ini.

Maka Malaikat Jibril menemui Nabi Nuh dan memerintahkannya untuk mengusap dahi seekor gajah. Setelah arahan itu disampaikan maka Nabi Nuh AS mengusap dahi seekor gajah yang ada didepannya. Atas Kuasa Allah SWT maka keluarlah sepasang babi dari belalai gajah yang diusapkannya. Semua anak kapal yang menyaksikan tampak keheranan dengan peristiwa ajaib tersebut. Maka babilah yang akan menyapu bersih seluruh kotoran yang ada dikapal tersebut. Karena demikian itu adalah makanannya. Tampak Nabi Nuh lega masalah yang dihadapinya selesai.

Malangnya,iblis telah menyusup didalam kapal bahtera yang dihuni oleh Nabi Nuh dan para pengikutnya. Lantas iblis membuat onar didalam kapal. Dia mengusapkan bagian belakang tubuh babi tersebut, lalu muncullah dari hidung babi tersebut sepasang tikus. Tikus tersebut menggigit-gigit papan papan dan barang-barang yang ada didalam kapal.

“Dari mana sebab datangnya semua ini, sehingga semua barang-barang yang ada dikapal habis dan rosak” ucap Nabi Nuh keheranan. Maka Jibril mendatangi beliau dan memberitahukannya, bahwa yang melakukan ini semua adalah akibat iblis. Lantas Jibril menyampaikan kepada Nabi Nuh agar mengusap bagian belakang tubuh harimau. Maka Nabi Nuh mengusap bagian belakang tubuh harimau. Ketika Nabi Nuh mengusapnya maka keluarlah sepasang kucing yang kemudian segera memburu tikus yang ada didalam kapal.

Begitulah Sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi

Berikut adalah penjelasan riwayat ini daripda Ustaz Auni. Didalam penjelasan Ustaz Auni pula,dia telah menjelaskan bahawa semasa di bahtera Nabi Nuh telah tercipta 3 jenis haiwan iaitu babi,tikus dan helang.

Sumber: ManggaHijau

Tekan video dan gambar dibawah untuk maklumat lanjut!!

(VIDEO)VIRAL: Inilah orang-orang yang sangat bertuah kerana terselamat dari kemalangan yang 100% MAUT kalau kena!

(VIDEO)VIRAL: Inilah orang-orang yang sangat bertuah kerana terselamat dari kemalangan yang 100% MAUT kalau kena!

Ringkasan Video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)

Ini adalah video mereka yang terselamat Dari Nahas kemalangan mengejut yang peluangnya untuk selamat adalah 99% sahaja. Gila ehh.. Bernasib baiklah orang orang ini selamat di tempat kejadian juga.. Mungkin tuhan yang maha kuasa masih sayangkan orang orang ini.

Video ini sememangnya unik dan tak rugi untuk di tonton kerana video boleh dikategori rare sebab selalu kita melihat video kemalangan yang mangsanya terus mati di tempat kejadian tetapi video ini pula menayangkan sebaliknya. Semua kejadian di dalam video ini dirakam mengunakan telefon bimbit berkualiti tinggi dan cctv.Jom.. Kita saksikan sendiri video yang unik ini dan jangan lupa untuk share dan komen video ini terima kasih.

Sila tonton video:

Sumber: Sempoi88

sesungguhnya hidup dan mati itu di tangan ALLAH, kita manusia hanyalah makhluk yang sengaja dicipta ALLAH untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kemungkaran yang bakal kita buat diatas muka bumi ciptaan-nya yang maha agung.

P/s Paklong: lepas tengok video ni mohon taubat2 lah sebab tak semua manusia bertuah macamni, depa semua ni ALLAH bagi peluang kedua pulak dalam hidup, tapi kalau masih lagi buat kemungkaran memang kufur nikmat lah kepada ALLAH .

ALLAH maha pemurah, kita jahat pun ALLAH bagi nikmat, kita baik lagi lah ALLAH limpahkan nikmat. semoga bermanfaat 🙂

Langgar Artikel 59 Kod Tatatertib FAM, Ini HUKUMAN KERAS Yang Bakal Ditanggung Safiq Rahim!

Langgar Artikel 59 Kod Tatatertib FAM, Ini HUKUMAN KERAS Yang Bakal Ditanggung Safiq Rahim!

KUALA LUMPUR: Kapten Johor Darul Ta’zim (JDT), Safiq Rahim yang mencarut selepas tamat aksi Piala Malaysia, Sabtu lalu tidak harus terlepas daripada tindakan kerana perbuatannya itu satu kesalahan dan melanggar undang-undang yang sudah digariskan.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Kamarudin Abdullah berkata, meskipun insiden itu berlaku selepas wisel penamat dibunyikan, namun jawatankuasa itu memiliki bidang kuasa untuk menyiasat segala insiden yang berlaku sebelum, semasa dan selepas perlawanan.

Bagaimanapun, Kamaruddin bersetuju dengan Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Baljit Singh Sidhu, yang menyatakan jawatankuasa berkenaan perlu menunggu laporan mengenai insiden itu sebelum membuat penilaian dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

“Disebabkan ia berlaku selepas perlawanan, jadi jawatankuasa boleh menyiasat insiden itu dengan lebih lanjut dan secara peribadinya, saya melihat tindakan berkenaan satu kesalahan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang pemain profesional.

“Jika dilihat kepada hukuman yang dikenakan atas kesalahan sama sebelum ini, kemungkinan besar Safiq boleh dikenakan denda termasuk juga penggantungan perlawanan, namun semuanya terserah kepada keputusan Jawatankuasa Tatatertib FAM,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sabtu lalu, Safiq yang juga kapten kebangsaan mencetuskan kontroversi apabila mencarut di depan jurufoto yang sedang merakam detik manis kejayaan JDT merangkul Piala Malaysia selepas menewaskan Kedah 2-0 di Stadium Shah Alam.

Menerusi rakaman video berdurasi satu minit yang tular di laman sosial, Safiq mengeluarkan kata-kata “P….. kepada semua pengkritik, wa (saya) champion (juara) sekarang” kata Safiq dalam rakaman itu.

Berdasarkan insiden sama yang pernah berlaku sebelum ini, pemain tengah Pahang, Ahmad Syamim Yahya dikenakan hukuman denda RM500 dan digantung satu perlawanan selepas didapati bersalah menunjukkan isyarat lucah pada saingan antara Pahang dan Melaka United (MU) pada 25 Februari lalu.

Jawatankuasa Tatatertib FAM mendapati pemain tengah itu bersalah melanggar Artikel 59 Kod Tatatertib FAM 2015 kerana kelakuan yang menyinggung dan ‘Fair play’ sekali gus dikenakan denda berkenaan.

Sumber: ManggaHijau

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Kalau waktu makan memang tak ingat apa, semua makanan nak masuk mulut. Padahnya perut akan rasa tidak selesa dek kerana buncit! Sebenarnya buncit adalah berkaitan dengan penjagaan makanan dan disiplin ketika menjamah makanan, nak selesaikan masalah lemak makin melekat ini anda boleh ikut petua yang dikongsikan oleh Farizan Aualudin ini…

Hari ini hakak nak ajar buat air kempis perut yang diajar oleh member baik saya seorang pemilik spa. Apa yang penting mudah, sedap dan berkesan. Sila amalkan 2 kali sehari:

  • Pagi sebelum sarapan
  • Malam 1 jam sebelum tidur

Air buang lemak ini dapat bantu korang hilangkan berat 2kg semingu! Tak percaya?? Jom amalkan!

Bahan-bahan:

  • Halia 2 inci di mayang
  • Serai 4 batang di titik
  • Lemon sebijik dipotong bulat
  • Cengkih 10 batang
  • Kayu manis (cassia)
  • Madu sebagai pemanis

Cara nak buat:

1. Masukan semua bahan-bahan dalam periuk bersama 1 liter air kecuali madu tak payah masukkan. (nak minum nanti baru letak ya)

2. Bring it to boil bak kata omputih, didihkan sampai kuar warna kayu manis tu macam keemas-emasan gitu.

3. Dah kuar warna tu korang dah bole tutup api dan sejukkan, kalo nak minum terus pun lagi elok. Yang lebih-lebih tu korang boleh simpan untuk diminum hari-hari mendatang!j Hanya tambah air panas je.

4. Ini lah hasilnya saya tambah lagi 1 hirisan lemon dan 1 sudu madu untuk pemanis!

5. Jom minum untuk kurus! Slain sedap air ini juga ade hint of refreshing gitu!

Sumber: mingguan wanita

(VIDEO) Monyet Kaki “Stim” Curi Petrol Motorsikal Buat Hilang GIAN!

(VIDEO) Monyet Kaki “Stim” Curi Petrol Motorsikal Buat Hilang GIAN!

SEKUMPULAN pemilik motosikal di Panipat, utara India, yang memasang perangkap bagi melihat siapa yang mencuri minyak motosikal mereka, terkejut apabila mendapati pencuri terbabit ialah monyet yang ketagih petrol.

Dalam kejadian Isnin lalu, pemilik motosikal terbabit meninggalkan motosikal tanpa dijaga dan menyorok agak jauh, sehingga nampak seekor monyet datang.

Monyet berkenaan melucutkan saluran minyak dari tangki ke enjin dan menyedut petrol seperti minum air.

Menurut UPI, Gaurav Leekha dari pertubuhan sukarela di bandar itu berkata, monyet berkenaan minum petrol dengan banyak sehingga ‘lalok’ dan enggan mengambil pisang yang diberi.

“Monyet itu jelas ketagih petrol. Ia enggan makan pisang dan kacang yang diberi orang ramai,” katanya.

Sumber: Berita Harian

Kalau ada yang prihatin dekat kesihatan monyet-monyet ni mohon sekolahkan depa tentang bahaya isap petrol yang Paklong tulis kat bawah ni:

Lebih dua bulan mungkin, soalan pembaca yang tak terjawab mengenai kesan minyak petrol jika terdedah terlalu lama.

Mohon maaf kerana sudah sekian lama baru saya balas jawapannya.

Begini lah, seperti yang kita ketahui, minyak petrol, minyak gasoline, dan yang seangkatan dengannya mempunyai bau yang kuat dan tajam bukan? Seperti gam kangaru yang mempunyai sifat yang sama, memberi kesan kepada penghidu gam dalam jangka masa panjang kerana mereka (baca:minyak gas/gam) mempunyai daya kesejatan yang tinggi. Perasan bukan mereka mudah tersejat jika dibiarkan seketika berbanding air? Sama juga analoginya dengan minyak pewangi di mana ia juga mudah tersejat di mana ia memberi kesan (yang berbeza mengikut jenis kandungannya).

Untuk kes minyak petrol, gasoline, benzene dan yang seangkatan dengannya, walau hanya sekadar mencium baunya untuk seketika, bagi yang kurang daya ketahanan diri (baca: lemah), hidung dan tekaknya akan lebih mudah terasa gatal, pening lalat, mabuk, terasa nak muntah, dan gangguan pernafasan. Bagi yang biasa-biasa, tidak ada kesan sangat lah dan tidak perlu dirisaukan. Akan tetapi jika didedahkan dengan mereka dalam jangka masa panjang, tanpa perlindungan sepatutnya, dengan kadar pendedahan yang lebih pekat, sememangnya mereka membawa kesan yang buruk pada tubuh kita di mana ia boleh menyebabkan koma/kematian.

Memang terdapat kes di mana mereka yang terdedah dengan minyak dalam jangka masa panjang (biasanya pekerja industri minyak gas) menderita kehilangan memori, melemahkan imun tubuh serta daya kekuatan otot yang berkurangan (macam nyanyuk dan lemah tubuh badan). Jika terdedah dalam dos yang tinggi, seperti gasolin dan benzene misalnya, boleh menyebabkan kanser. Dalam perihal benzene, ia menyebabkan kanser darah. Pada pekerja perempuan pula, ‘menstrual period’ anda akan terganggu dan mengecutkan ovari. Terkejut?

Pendek kata, jika kalian bekerja berterusan dalam jangka masa panjang dalam industri yang melibatkan bahan kimia di mana baunya sememangnya kuat dan tajam, pakailah penutup mulut/hidung sekurang-kurangnya. Mungkin bagi sesetengah orang baunya enak dihidu (seperti saya yang suka menghidu), kesan jangka panjangnya hanya lah menumpulkan kesihatan kita. Tidak lah lengkap jawapan saya ini kerana jenis minyak yang tidak spesifik, secara amnya sahaja saya terangkan, penerangan lebih padat boleh dibaca di link di bawah.

Sumber: Pseudosains

Duda dan janda sama-sama ‘stim’

Duda dan janda sama-sama ‘stim’

PASANGAN ditahan kerana jadikan bengkel cat kereta lokasi lepas gian dadah. 

KEGIATAN janda dan duda menjadikan sebuah bengkel mengecat kereta di Kampung Sentosa, Besut sebagai lokasi melepaskan gian dadah dan melampias nafsu terbongkar selepas mereka ditahan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), semalam.

Pada serbuan jam 6.30 pagi, janda berusia 27 tahun itu ditemui berkain pelekat manakala si duda berumur 30 tahun bersembunyi di bawah katil.

Ketua Pegawai AADK Besut Normayati Mat Nawi berkata, serbuan dibuat hasil maklumat awam berkaitan aktiviti penyalahgunaan dadah di bengkel berkenaan.

“Ujian saringan air kencing mendapati pasangan itu positif dadah jenis methamphetamine.

“Difahamkan, wanita itu dipercayai sudah dua kali berkahwin sebelum berpisah dengan pasangannya, dia mempunyai seorang anak dan dijaga oleh bekas suami pertama,” katanya hari ini.

Menurut beliau, siasatan turut mendapati pasangan itu mempunyai pelbagai rekod jenayah lampau seperti dadah di Kelantan.

Kedua-duanya kemudiannya diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

Sumber: Harian Metro

P/s Paklong: Semoga takda yang ikut jejak depa berdua ni, dah la bukan mahram tapi tinggal serumah, isap dadah lagi pulak tu, kepada yang kenal pun mohon jangan terikut-ikut. Jangan dibiar orang macamni terus bebas buat hal mungkar ni, kalau lepas-lepas ni ada lagi terus lapor kepada pihak berwajib. Masyarakat kita tanggungjawab kita, ALLAH tanya tu nanti!

‘Dia tak boleh lari, kena minta maaf’ (Serbegeth Singh)

‘Dia tak boleh lari, kena minta maaf’ (Serbegeth Singh)

KETUA pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT), Safiq Rahim perlu tampil memohon maaf secara terbuka kepada seluruh penyokong bola sepak tanah air atas tindakannya yang mengeluarkan kata-kata kesat ketika meraikan kejayaan Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, Sabtu lalu.

Pengkritik bola sepak negara, Serbegeth Singh berkata, kenyataan Safiq bukan saja melanggar etika Fairplay atau Respect, malah ia turut mengguris perasaan kaum India kerana kata-kata kesat yang diluahkannya itu membawa maksud ‘kemaluan wanita’.

“Sebagai pemain profesional yang popular di Malaysia dan di rantau ini, Safiq harus melakukan sesuatu untuk menjernihkan keadaan.

“Dia tidak boleh lari atau berdiam diri kerana kesalahannya cukup besar dan boleh membawa contoh tidak baik kepada pemain muda.

“Saya rasa jalan terbaik ketika ini adalah tampil memohon maaf kepada penyokong di atas kesilapannya itu,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Dalam aksi final bertemu Kedah itu, anak buah Ulisses Morais cemerlang menewaskan skuad Helang Merah 2-0 untuk menjulang Piala Malaysia yang tidak pernah dimenangi sejak kelab berkenaan ditubuhkan pada 2013.

Bagaimanapun, malam gemilang mereka sedikit tercemar dengan tindakan biadap Safiq apabila mengeluarkan kata-kata kesat di depan jurufoto yang sedang merakam detik manis kejayaan mereka.

Ujarnya lagi, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) juga perlu menghukum ketua pasukan kebangsaan itu kerana ia dibimbangi akan memberi imej dan persepsi buruk kepada organisasi berkenaan.

“FAM sendiri pun hingga sekarang senyap. Sebelum ini pemain Pahang (Ahmad Syamim Yahya) pernah didenda kerana menunjukkan isyarat lucah kepada rakan sepasukannya sendiri.

“Jadi Safiq juga harus didenda, kalau tidak orang akan terus membenci FAM seperti mana isu mengenai pengadil yang dikatakan terlalu berat sebelah kepada JDT,” katanya.

Berdasarkan insiden sama yang pernah berlaku sebelum ini, Syamim didenda RM500 dan gantung satu perlawanan kerana melanggar Artikel 59 Kod Tatatertib FAM 2015 atas kelakuan yang menyinggung dan ‘Fair play’.

Sumber: Harian Metro