Category: Kesihatan

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Kalau waktu makan memang tak ingat apa, semua makanan nak masuk mulut. Padahnya perut akan rasa tidak selesa dek kerana buncit! Sebenarnya buncit adalah berkaitan dengan penjagaan makanan dan disiplin ketika menjamah makanan, nak selesaikan masalah lemak makin melekat ini anda boleh ikut petua yang dikongsikan oleh Farizan Aualudin ini…

Hari ini hakak nak ajar buat air kempis perut yang diajar oleh member baik saya seorang pemilik spa. Apa yang penting mudah, sedap dan berkesan. Sila amalkan 2 kali sehari:

  • Pagi sebelum sarapan
  • Malam 1 jam sebelum tidur

Air buang lemak ini dapat bantu korang hilangkan berat 2kg semingu! Tak percaya?? Jom amalkan!

Bahan-bahan:

  • Halia 2 inci di mayang
  • Serai 4 batang di titik
  • Lemon sebijik dipotong bulat
  • Cengkih 10 batang
  • Kayu manis (cassia)
  • Madu sebagai pemanis

Cara nak buat:

1. Masukan semua bahan-bahan dalam periuk bersama 1 liter air kecuali madu tak payah masukkan. (nak minum nanti baru letak ya)

2. Bring it to boil bak kata omputih, didihkan sampai kuar warna kayu manis tu macam keemas-emasan gitu.

3. Dah kuar warna tu korang dah bole tutup api dan sejukkan, kalo nak minum terus pun lagi elok. Yang lebih-lebih tu korang boleh simpan untuk diminum hari-hari mendatang!j Hanya tambah air panas je.

4. Ini lah hasilnya saya tambah lagi 1 hirisan lemon dan 1 sudu madu untuk pemanis!

5. Jom minum untuk kurus! Slain sedap air ini juga ade hint of refreshing gitu!

Sumber: mingguan wanita

(VIDEO) Monyet Kaki “Stim” Curi Petrol Motorsikal Buat Hilang GIAN!

(VIDEO) Monyet Kaki “Stim” Curi Petrol Motorsikal Buat Hilang GIAN!

SEKUMPULAN pemilik motosikal di Panipat, utara India, yang memasang perangkap bagi melihat siapa yang mencuri minyak motosikal mereka, terkejut apabila mendapati pencuri terbabit ialah monyet yang ketagih petrol.

Dalam kejadian Isnin lalu, pemilik motosikal terbabit meninggalkan motosikal tanpa dijaga dan menyorok agak jauh, sehingga nampak seekor monyet datang.

Monyet berkenaan melucutkan saluran minyak dari tangki ke enjin dan menyedut petrol seperti minum air.

Menurut UPI, Gaurav Leekha dari pertubuhan sukarela di bandar itu berkata, monyet berkenaan minum petrol dengan banyak sehingga ‘lalok’ dan enggan mengambil pisang yang diberi.

“Monyet itu jelas ketagih petrol. Ia enggan makan pisang dan kacang yang diberi orang ramai,” katanya.

Sumber: Berita Harian

Kalau ada yang prihatin dekat kesihatan monyet-monyet ni mohon sekolahkan depa tentang bahaya isap petrol yang Paklong tulis kat bawah ni:

Lebih dua bulan mungkin, soalan pembaca yang tak terjawab mengenai kesan minyak petrol jika terdedah terlalu lama.

Mohon maaf kerana sudah sekian lama baru saya balas jawapannya.

Begini lah, seperti yang kita ketahui, minyak petrol, minyak gasoline, dan yang seangkatan dengannya mempunyai bau yang kuat dan tajam bukan? Seperti gam kangaru yang mempunyai sifat yang sama, memberi kesan kepada penghidu gam dalam jangka masa panjang kerana mereka (baca:minyak gas/gam) mempunyai daya kesejatan yang tinggi. Perasan bukan mereka mudah tersejat jika dibiarkan seketika berbanding air? Sama juga analoginya dengan minyak pewangi di mana ia juga mudah tersejat di mana ia memberi kesan (yang berbeza mengikut jenis kandungannya).

Untuk kes minyak petrol, gasoline, benzene dan yang seangkatan dengannya, walau hanya sekadar mencium baunya untuk seketika, bagi yang kurang daya ketahanan diri (baca: lemah), hidung dan tekaknya akan lebih mudah terasa gatal, pening lalat, mabuk, terasa nak muntah, dan gangguan pernafasan. Bagi yang biasa-biasa, tidak ada kesan sangat lah dan tidak perlu dirisaukan. Akan tetapi jika didedahkan dengan mereka dalam jangka masa panjang, tanpa perlindungan sepatutnya, dengan kadar pendedahan yang lebih pekat, sememangnya mereka membawa kesan yang buruk pada tubuh kita di mana ia boleh menyebabkan koma/kematian.

Memang terdapat kes di mana mereka yang terdedah dengan minyak dalam jangka masa panjang (biasanya pekerja industri minyak gas) menderita kehilangan memori, melemahkan imun tubuh serta daya kekuatan otot yang berkurangan (macam nyanyuk dan lemah tubuh badan). Jika terdedah dalam dos yang tinggi, seperti gasolin dan benzene misalnya, boleh menyebabkan kanser. Dalam perihal benzene, ia menyebabkan kanser darah. Pada pekerja perempuan pula, ‘menstrual period’ anda akan terganggu dan mengecutkan ovari. Terkejut?

Pendek kata, jika kalian bekerja berterusan dalam jangka masa panjang dalam industri yang melibatkan bahan kimia di mana baunya sememangnya kuat dan tajam, pakailah penutup mulut/hidung sekurang-kurangnya. Mungkin bagi sesetengah orang baunya enak dihidu (seperti saya yang suka menghidu), kesan jangka panjangnya hanya lah menumpulkan kesihatan kita. Tidak lah lengkap jawapan saya ini kerana jenis minyak yang tidak spesifik, secara amnya sahaja saya terangkan, penerangan lebih padat boleh dibaca di link di bawah.

Sumber: Pseudosains

WAJIB TAHU!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

WAJIB TAHU!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

Untung sudah tau sekarang!

Sakit gigi di tengah malam adalah hal yang mengerikan. Kadang sakitnya sampai tak bisa tidur. Kebanyakan orang yang tidak tahan dengan sakitnya memilih meneguk obat anti-inflamasi untuk menghentikan rasa sakit. Tapi sebenarnya, cara ini kurang tepat!

Akar gigi kita sangatlah halus. Obat anti-inflamasi yang kita minum sebagian besarnya diserap oleh tubuh, hanya sebagian kecil yang bisa melalui aliran darah masuk ke dalam jaringan pulpa gigi.

Cara yang paling cepat dan efektif adalah dengan cara menyuntikkan obat ke dalam rongga gigi, tapi ini hanya bisa dilakukan di klinik. Namun, ini adalah cara yang paling tepat menurunkan radang dan infeksi. Di tengah-tengah gigi kita terdapat rongga kecil, di dalamnya ada pembuluh darah, saraf, sel dan jaringan pulpa. Pada saat sakit gigi, radang menyebabkan sekitar gigi merah-merah, bengkak, panas dan nyeri. Suntikan obat baru bisa mencapai sumber radangnya.

Seiring bertambahnya umur, gigi juga akan semakin rapuh, terutama usia 50 tahun ke atas. Baik tua maupun muda, sebaiknya mengunyah makanan yang terlalu keras seperti tulang, kepiting, kerang, kacang-kacangan dan makanan keras lainnya agar tidak menimbulkan retak pada gigi.

Kalau gigi berlubang atau goyang, sakit saat mengunyah atau gusi membengkak, sebaiknya segera periksa ke dokter. Makan obat sakit gigi saja tidak akan mengatasi masalah, yang ada malah tambah parah bila tidak segera ditangani!

Berikut ini beberapa cara yang bisa kamu lakukan tanpa meneguk obat penahan sakit:

1. Tekan dan pijat-pijat titik di antar jempol dan telunjuk sampai sakitnya mereda.

Titik ini dinamakan titik hoku. Selain dapat menyembuhkan sakit gigi, memijat titik ini juga dapat menyembuhkan sakit kepala dan sakit leher.

2. Jika gigi terasa panas dan pedih, tekan dengan ais pada pipi atau bagian wajah yang sakit.

3. Kumur-kumur dengan air garam juga sudah terbukti mengurangi rasa sakit. Garam bisa membantu menetralisir asam laktat yang muncul karena gula makanan dan memperlambat proses pembusukan secara signifikan. Air garam yang hangat juga bisa membantu meredakan jaringan yang radang.

Jangan biasakan minum obat penawar sakit saat sakit gigi, bukan hanya tidak berguna tapi juga menimbulkan efek kebal bila sering dikonsumsi!

Semoga bermanfaat!

sumber: manggahijau

Petua Gunakan Bawang Merah Hapuskan Kutu Rambut Serta Telurnya

Petua Gunakan Bawang Merah Hapuskan Kutu Rambut Serta Telurnya

Tidak hanya kelemumur, rambut kering, rambut bercabang merupakan antara persoalan yang membuat wanita berang. Selain permasalahan itu, ada juga permasalahan lain yang mengganggu keindahan rambut dan akan membuat anda rasa tidak selesa. Permasalahan rambut yang kami maksud adalah kutu rambut yang datang dengan telurnya.

Kutu rambut biasanya begitu normal dengan anak-anak, Walaupun begitu, orang dewasa juga pastinya akan merasakannya. Banyak langkah yang dapat digunakan untuk membasmi kutu rambut beserta dengan telurnya. Tetapi, biasanya orang memakai langkah tidak semulajadi untuk mengatasinya seperti memakai ubat atau produk yang mempunyai kandungan bahan kimia khusus.

Membasmi kutu rambut dengan cara pantas dengan bahan kimia memang popular cukup efektif serta cepat, namun perlu diketahui juga membasmi rambut dengan cara pantas itu bakal mengakibatkan beberapa masalah yang lain. Jadi, sebaiknya anda membasmi kutu rambut dengan memakai langkah semulajadi dengan menggunakan sebahagian bahan semulajadi.

Hilangkan Kutu Rambut dan Telurnya Dengan Bawang Merah

Bawang merah merupakan satu di antara bahan semulajadi yang dikenali cukup berkesan untuk mengatasi atau membasmi kutu rambut. Bawang merah mempunyai aroma yang begitu kuat sampai begitu bakal buat kutu rambut tak tahan dengan aroma atau bau yang diakibatkan. Selain itu, bawang merah juga mempunyai kandungan senyawa aktif yang dapat membunuh kutu rambut.

Langkah membasmi kutu rambut dengan memakai bawang merah cukup mudah. Di bawah ini langkah membasmi kutu rambut dengan bawang merah yang dapat anda semak.

Ramuan Bawang Merah

Langkah singkirkan kutu rambut dengan menggunakan bawang merah yang paling mudah yakni dengan memakai ramuan bawang merah itu. Langkah pertama yang anda perlu lakukan ialah siapkan bawang merah secukupnya saja. Lalu kupas bawang merah itu, lalu bersihkan bawang merah hingga bersih.

Apabila bawang merah telah bersih, leburkan bawang merah itu melalui langkah ditumbuk hingga halus. Jika bawang merah telah betul-betul halus, aplikasikan pada rambut anda lewat cara rata. Diamkan sebagian jam, baru lalu anda dapat selekasnya bersihkan rambut anda dengan menggunakan shampo yang umum anda pakai hingga benar-benar bersih.

Ramuan bawang merah dengan minyak kelapa

Ramuan bawang merah dengan minyak kelapa juga cukup berkesan dalam membasmi kutu rambut. Di mana langkah yang dapat anda kerjakan ialah menyiapkan bawang merah serta minyak kelapa secukupnya. Untuk minyak kelapa itu anda dapat memakai minyak kelapa semulajadi atau mungkin saja dengan memakai minyak kelapa paket.

Siapkan bawang merah secukupnya. Lalu bersihkan atau kupas bawang merah itu, lalu tumbuk bawang merah hingga halus. Lalu, campur dengan minyak kelapa yang telah anda sediakan. Gaul sampai rata. Lalu, aplikasikan ramuan itu pada rambut anda. Tunggulah beberapa jam, lalu bersihkan hingga betul-betul bersih.

Dengan itu, kutu rambut bakal benar-benar mati malah dibasmi dengan telurnya sekali. Kutu rambut merupakan antara parasit yang bakal membiak cukup cepat serta begitu besar di bahagian kepala. Selain itu, kutu rambut juga begitu suka pada keadaan rambut yang kotor serta lembap. Tetapi, jika anda boleh membuat perlindungan kebersihan rambut, anda dapat lepas dari permasalahan kutu rambut.

Itulah langkah singkirkan atau membasmi kutu rambut dengan menggunakan bawang merah. Semoga bermanfaat…

Sumber: Manggahijau

ORANG DARAH “O” WAJIB BACA! INILAH KELEMAHAN ANDA… ELAKKAN MINUM KOPI JIKA ANDA SAYANG NYAWA ANDA!

ORANG DARAH “O” WAJIB BACA! INILAH KELEMAHAN ANDA… ELAKKAN MINUM KOPI JIKA ANDA SAYANG NYAWA ANDA!

Orang-orang dengan golongan darah O adalah orang yang istimewa, kerana mereka boleh mendonorkan darahnya kepada semua golongan darah lain, namun orang-orang dengan golongan darah O cuma boleh menerima darah dari sesama golongannya.

Orang-orang bergolongan darah O, senantiasa kelihatan menonjol diantara yang lain. Mereka mempunyai jiwa kepemimpinan, proaktif, bertenaga serta mempunyai kemampuan untuk selalu terus fokus. Mereka juga cenderung sangatlah kuat serta produktif.

Di Jepun, orang-orang bergolongan darah O senantiasa dikaitkan dengan jenis ciri-ciri tertentu. Waktu lakukan temuduga kerja, penemuduga sering menanyakan apa golongan darah mereka.

Orang-orang dengan kumpulan darah O digambarkan sebagai orang yang bertanggung jawab, komited, terancang, fokus, teliti serta praktikal. Mereka juga diakui lebih pintar serta lebih baik dari pakar logik. Hal semacam ini kerana nenek moyang mereka iaitu seorang pemburu, yang sentiasa tepat dalam menganggarkan serta mengamati persekitaran sekitar untuk dapat bertahan hidup.

Lalu, apakah orang-orang yang mempunyai golongan darah O mempunyai kelemahan? Ya, sudah pasti ada, kerana tidak ada manusia yang sempurna didunia ini. Orang bergolongan darah O lebih terdedah pada penyakit tertentu, seperti ulu hati, disfungsi tiroid, rendahnya tahap hormon tiroid serta kekurangan iodin. Disfungsi tersebut boleh menyebabkan kesan sampingan, seperti kelebihan berat badan serta pengekalan air.

Ketika sedang stres mereka boleh sangatlah marah, jadi hiperaktif serta impulsif. Pola makan yang buruk, kurang olahraga, lakukan kebiasaan tak sihat serta kecenderungan untuk stres bikin mereka rawan semulajadi sistem metabolik yang berbahaya, seperti rintangan insulin, melambatkan kesibukan kelenjar tiroid serta obesiti.

Mereka juga mempunyai tahap lebih tinggi asid gastrik di banding golongan darah yang lain, mempunyai keadaan perut yang sensitif serta terdedah menderita ulser.

Orang-orang dengan kumpulan darah O, mesti elakkan cafein serta alkohol. Cafein sangatlah berbahaya untuk mereka kerana boleh meningkatkan adrenalin, yang memanglah telah tinggi pada orang-orang bergolongan darah itu. Orang-orang bergolongan darah O disyorkan untuk melakukan aktiviti fizikal, sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu.

Anda Berdarah O? Sila Elakkan Minum Kopi, Ini Sebabnya!

Darah jenis O merupakan darah yang jarang dimiliki oleh manusia. Diketahui juga, pemilik darah 0 adalah pemilik darah universal kerana boleh menderma kepada semua jenis darah yang lain.

Orang berdarah O biasanya merupakan individu yang impulsif dan hiperaktif. Dan disebabkan itu pemilik darah O harus menjauhi kafein kerana kandungan semulajadi pemangkin adrenalin yang terdapat di dalam kafein.

Ini kerana darah O sudah mempunyai hormon adrenalin dan tidak memerlukan pemangkin untuk menaikan hormon tersebut kerana dikhuatiri menyebabkan kerosakan.

Kepada yang memiliki darah O, kalau rasa tak boleh nak berhenti terus boleh sahaja kurangkan pengambilan kopi. Jika dahulunya 3 kali sehari, cuba kurangkan kepada 1 kali sehari sahaja.

Sumber: Sehinggit

10 Cara Murah dan Mudah Hilangkan Parut Jerawat dengan Pantas!

10 Cara Murah dan Mudah Hilangkan Parut Jerawat dengan Pantas!

Jerawat oh jerawat. Masa jerawat datang, susah sangat nak hilangkan. Bila hilang, dia tak pulak betul-betul hilang. Ada pulak meninggalkan parut. Di sini ada 10 tips yang saya kompilasikan untuk kita sama-sama hilangkan parut jerawat yang mengacau tu.

1. Aloe Vera atau Lidah Buaya

Lidah buaya kaya dengan vitamin semulajadi yang membantu memulihkan kulit dan menghilangkan parut secara beransur-ansur.

Aloe Vera juga bersifat lembut, maka susah nak overdose walaupun letak banyak-banyak. Tapi tak perlu banyak pun, sikit cukup. Lidah Buaya boleh didapati di farmasi, tapi kalau tanam sendiri pun dia senang tumbuh.

Caranya: patahkan daun, ambil lendirnya dan sapukan ke muka. Biarkan lendir atau gel semulajadi itu selama setengah jam, kemudian cuci muka macam biasa.

2. Baking Soda

Atau nama lainnya natrium bikarbonat. Bahan ni ada dalam semua rumah, sebab banyak kegunaannya. Antaranya meghilangkan parut jerawat.

Khasiatnya: Baking soda ini menyerap masuk ke dalam pora kulit dan membersihkannya dan juga mengelakkan jerawat baru naik.

Caranya: Campurkan 2 sudu teh baking soda dengan sedikit air, jangan cair sangat. Bagi pekat, macam pes. Lumurkan campuran ini ke muka anda di mana paling banyak parut.

Pastikan anda cuci muka guna moisturizer selepas basuh baking soda. Amalkan setiap dua hari sekali.

3. Minyak kelapa dara

Di pasaran sekarang terdapat banyak virgin coconut oil atau minyak kelapa dara. Sememangnya ia lebih berkhasiat daripada minyak kelapa biasa kerana cara penghasilan minyak yang tak menggunakan haba.

Caranya: titiskan minyak kelapa dara ke tapak tangan anda dan biarkan suhu badan anda memanaskannya. Urut perlahan-lahan muka anda dengan minyak, dan biarkan sahaja, tak perlu cuci. Ia akan terus bekerja keras memulihkan kulit anda daripada parut jerawat.

Kalau rimas, biarkan setengah jam sebelum cuci dengan cleanser biasa

4. Timun

Timun mengandungi kadar air yang sangat tinggi, tidak lupa juga vitamin A, vitamin C, dan magnesium – semua yang terbaik untuk kulit anda.

Caranya: hiris timun segar, dan tempekkan pada kulit muka yang berparut. Biarkan setengah jam, kemudian bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari sehingga parut hilang.

5. Madu

Semua sedia maklum bahawa madu adalah raja segala makanan. Tapi malangnya kebanyakan madu dalam pasaran adalah madu yang diproses, dan telah hilang khasiat perubatannya. Cari madu lebah asli, kalau tak petua ni tak jadi.

Caranya: madu lebah asli, ambil sedikit sahaja cukup-cukup untuk urutkan kulit muka. Jangan banyak sangat. Madu liar ni panas. Dah urut, biarkan sahaja. Tak payah bilas. Biarkan mukjizat Nabi Ayub ni laksanakan tugasnya!

6. Lemon

Lemon adalah asid alfa hidroksil semulajadi, sejenis asid AHA yang fungsinya khusus untuk membantu kulit baru tumbuh seterusnya mengurangkan parut jerawat.

Caranya: Perah sedikit jus lemon ke dalam mangkuk. Kalau kulit anda sensitif, cairkan dengan air sejuk. Kalau tak tak perlu cairkan. Gunakan kapas, sapukan ke muka dan biarkan kering.
Setelah kering, bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

7. Ubi Kentang

Tahukah anda jus ubi kentang sebenarnya kaya dengan vitamin dan mineral? Selain itu, kanji dalam ubi kentang juga boleh menghaluskan kulit wajah.

Caranya: hiris kentang nipis-nipis dan tempekkan kepada kulit muka. Kalau nak, boleh juga buat hirisan tebal dan urutkan pada bahagian berparut. Biarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum dibilas dengan air suam. Amalkan sekali sehari.

8. Bedak sejuk

Bedak sejuk memang popular sebagai cara tradisional untuk kesihatan kulit muka. Bedak sejuk menyerap minyak dan mengosongkan pora, dua punca utama jerawat.

Caranya: tumbuk sikit bedak sejuk dan campurkan dengan air. Buat pekat-pekat. Lumur dan urutkan campuran pada kulit muka dan biarkan semalaman. Pagi sebelum solat Subuh basuh dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

9. Air tebu

Air tebu mengandungi asid glycolic, juga sejenis asid AHA seperti jus lemon tadi. Ia menghilangkan sel mati dan menggalakkan pertumbuhan sel baru.

Caranya: campurkan 2 bahagian air tebu dengan satu bahagian minyak zaitun. Titiskan sedikit jus lemon, dan sapukan pada kulit muka. Biarkan selama 15 minit sebelum dicuci dengan moisturizer. Amalkan sekali setiap dua atau tiga hari.

10. Vitamin E

Yang ini paling mudah. Semua sedia maklum bahawa Vitamin E memang vitamin penjaga kulit.
Caranya: Pecahkan kapsul vitamin E yang dibeli di farmasi. Biasanya vitamin E dijual dalam bentuk minyak. Lumurkan minyak tersebut pada kulit muka yang berparut. Biarkan 15 minit dan cuci dengan moisturizer.

Sumber: Petua Ibu

Nak Kulit Wajah Cerah? Ini Cara Selamat Buat Krim Pemutih Sendiri Di Rumah!

Nak Kulit Wajah Cerah? Ini Cara Selamat Buat Krim Pemutih Sendiri Di Rumah!

Tidak semua orang dilahirkan dengan wajah yang cerah dan menawan. Bagi segelintir perempuan memiliki wanita yang cerah dan kulit muka yang cantik boleh menambah keyakinan diri. Nak kulit wajah putih tapi takut untuk gunakan produk yang ada di pasaran. Sebabnya kita sendiri maklum bahawa banyak produk memutihkan wajah di pasaran yang menggunakan bahan-bahan terlarang terutama hidrokuinon.

Lihat saja kebelakangan ini ada banyak produk kecantikan termasuk untuk memutihkan wajah yang ditarik balik dari pasaran kerana perkara ini. Malah ada antaranya produk jenama tempatan yang kita biasa dengar. Cuba semak semula adakah produk pemutihan wajah yang anda pakai sekarang selamat dan tidak menyebabkan kulit muka menjadi nipis.

Tapi selepas tahu cara nak buat krim pemutih sendiri ni, anda dah tak perlu beli lagi. Dijamin selamat sebab cuma guna sengkuang dan langsung tiada bahan kimia. Nak buat pun senang, so kalau habis boleh buat saja lagi.

Bahan-bahan:

  • 1 biji sengkuang saiz sederhana
  • 2-3 sudu makan air lemon
  • 1 sudu makan madu / minyak zaitun
  • 1 gelas air

Langkah membuatnya:

  1. Cuci, kupas dan parut sengkuang. Masukkan dalam bekas berisi air, ramas-ramas hingga warna air berubah menjadi pekat.
  2. Kemudian tapis dengan penapis. Perah untuk dapatkan ekstrak.
  3. Simpan sengkuang tadi dalam peti sejuk semalaman.
  4. Keesokkan harinya anda akan dapati ada mendapan atau ekstrak putih dari pati sengkuang. Buang air yang ada di permukaannya. Ambil mendapan itu saja.
  5. Kemudian masukkan air lemon dan madu, kacau hingga sebati dan jadi krim.
  6. Masukkan krim dalam bekas yang sesuai. Siap untuk digunakan.

Cara penggunaan:

Gunakan krim itu untuk jadikan sebagai krim pelembab muka anda seharian, pakai secara teratur serta teratur 2 kali sehari. Dalam 1 minggu, anda bakal mendapat kulit putih, bersih dan halus.

Khasiat sengkuang

  • Mencerahkan kulit malah kerana faktor inilah ia kerap digunakan dalam produk kecantikan termasuk masker.
  • Melambatkan penuaan melalui vitamin C yang terkandung di dalamnya.
  • Kandungan air yang tinggi dalam sengkuang juga memberi kelembapan pada wajah menjadikan kulit lebih sihat dan segar.

Sumber: Petua Ibu

Inilah Sebab Rasulullah SAW Melarang Kencing Bendiri, Sangat Bahaya Kesan Kepada Kaum Lelaki! KONGSI SEBELUM TERLAMBAT!

Inilah Sebab Rasulullah SAW Melarang Kencing Bendiri, Sangat Bahaya Kesan Kepada Kaum Lelaki! KONGSI SEBELUM TERLAMBAT!

Kencing atau bahasa halusnya buang air kecil ini bukanlah suatu hal yang asing lagi bagi umat manusia. Setiap manusia melakukan aktiviti ini untuk mengeluarkan sisa-sisa metabolisme tubuh (mengeluarkan kotoran tubuh). Dalam melakukan aktiviti inipun kita dituntut melakukannya dengan betul dan beradab.
Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah radhiyallahu ”anha, di mana beliau berkata,“Siapa yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW kencing sambil berdiri, jangan dibenarkan. Beliau tidak pernah kencing sambil berdiri.”

Dari Aisyah ra. berkata bahawa Rasulullah SAW tidak pernah kencing sambil berdiri semenjak diturunkan kepadanya Al-Quran.

Secara perubatan kencing berdiri adalah penyebab utama penyakit batu karang pada semua penderita penyakit tersebut dan merupakan salah satu penyebab penyakit lemah syahwat kepada sebahagian lelaki.
Dari segi agama, kebanyakan orang yang biasanya kencing berdiri kemudian mereka akan mendirikan solat, ketika akan rukuk atau sujud maka terasa ada sesuatu yang keluar dari kemaluannya, itulah sisa air kencing yang tidak habis terpancut ketika kencing sambil berdiri, apabila hal ini terjadi maka solat yang dikerjakannya tidak sah kerana air kencing adalah najis dan salah satu syarat sahnya solat adalah suci dari hadas kecil maupun hadas besar.

Umumnya kita memandang ringan terhadap cara dan tempat buang air, mungkin kerana keadaan tempat dan waktu yang mengharuskan (terpaksa) untuk kencing berdiri tanpa menyangka keburukannya dari sisi sunnah dan kesihatan. Orang terdahulu mempunyai budaya melarang anak kencing berdiri sehingga kita sering mendengar pepatah “Guru kencing berdiri, murid kencing berlari”, kerana memang terdapat efek negatif dari kencing berdiri.

Kebiasaan orang kencing berdiri akan mudah lemah batin, kerana sisa-sisa air dalam pundi-pundi yang tidak habis keluar menjadikan kelenjar otot-otot dan urat halus sekitar zakar menjadi lembik dan kendur. Berbeza dengan buang air secara mencangkung, dalam keadaan bertinggung tulang paha di kiri dan kanan merenggangkan himpitan buah zakar. Ini memudahkan air kencing mudah mengalir habis dan memudahkan untuk menekan pangkal buah zakar sambil berdehem-dehem. Dengan cara ini, air kencing akan keluar hingga habis, malahan dengan cara ini kekuatan sekitar otot zakar terpelihara.

Ketika buang air kencing berdiri ada rasa tidak puas, kerana masih ada sisa air dalam kantong dan telur zakar di bawah batang zakar. Ia berkemungkinan besar menyebabkan batu karang. Kenyataan membuktikan bahawa batu karang yang berada dalam ginjal atau kantong kecil dan telur zakar adalah disebabkan oleh sisa-sisa air kencing yang tak habis terpancut. Endapan demi endapan akhirnya mengkristal/mengeras seperti batu karang.

Jika anda biasa meneliti sisa air kencing yang tak dibersihkan dalam kamar mandi, anda bayangkan betapa keras kerak-keraknya. Bagaimana jika itu ada di kantong kemaluan anda?? Hal ini juga merupakan salah satu yang menyebabkan penyakit lemah syahwat pada lelain selain dari penyebab batu karang.

Sesungguhnya banyak siksa kubur dikeranakan kencing maka bersihkanlah dirimu dari (percikan dan bekas) kencing. (HR. Al Bazzaar dan Ath-Thahawi) Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata: Rasulullah saw. pernah melewati dua buah kuburan, lalu beliau bersabda: Ingat, sesungguhnya dua mayat ini sedang disiksa, namun bukan kerana dosa besar. Yang satu disiksa kerana ia dahulu suka mengadu domba, sedang yang lainnya disiksa kerana tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya.

Kemudian beliau meminta pelepah daun kurma dan dipotongnya menjadi dua. Setelah itu beliau menancapkan salah satunya pada sebuah kuburan dan yang satunya lagi pada kuburan yang lain seraya bersabda: Semoga pelepah itu dapat meringankan siksanya, selama belum kering. (Shahih Muslim No.439)

Demikian hikmahnya Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Salam melarang kencing berdiri.Sehingga Nabi Shalallahu ‘Alaihi Wasalam sering mengingatkan dalam sabdanya: “Hati-hatilah dalam masalah kencing kerana kebanyakan siksa kubur dikeranakan tidak berhati-hati dalam kencing”.

Maka ada baiknya kita belajar adab-adab dan sunnah-sunnah di kamar mandi berikut agar kita banyak mendapatkan manfaat baik di dunia (kesihatan) maupun di akhirat (agama) yang telah diajarkan Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasalam:

Buang air secara mencangkung (tidak berdiri jika tidak terpaksa/darurat). Agar kotoran boleh keluar segera sehingga tidak menjadi penyebab kencing batu maupun lemah syahwat.

Menggunakan alas kaki. Menurut penelitian di Amerika di dalam bilik mandi ada sejenis virus dengan type Americanus yang masuk melalui telapak kaki orang yang ada di bilik mandi tersebut. Dengan proses waktu yang panjang virus tersebut naik ke atas tubuh dan ke kepala merosak jaringan otak yang menyebabkan otak lemah tak mampu lagi mengingat, kabur semua memori otak sehingga nyanyuk. Sandal hendaknya diletakkan di luar bilik mandi, jangan di dalam bilik mandi, kerana semakin kotor, lembab dan tak mengenai saranan kebersihan.

Masuk bilik mandi dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan. Inilah sunnah yang diperintahkan oleh Nabi, dan juga disunnahkan untuk membaca doa sebelum masuk bilik mandi (doa dibaca di luar bilik mandi) dan setelah keluar dari bilik mandi. Berbeza jika kita masuk masjid dan rumah, masuk masjid atau rumah dengan kaki kanan dan keluar dengan kaki kiri.

Beristinja’ dengan air dan dengan tangan kiri. Beristinja’ (bersuci dan membersihkan kotoran) dengan air, bukan dengan tissue atau lainnya kecuali jika tidak ditemukan air ketika dihutan, padang pasir dsb. Boleh gunakan tissue tapi harus dibilas lagi dengan air setelahnya. Syarat kebersihan dan kesucian dari najis menurut syariat adalah hilang warna, hilang bau, dan hilang rasa dari najis tersebut. Beristinja’ juga disunnahkan dengan tangan kiri, inilah pembahagian tugas dari tangan, bagaimana tangan kiri untuk urusan ‘belakang’ sedangkan untuk makan & minum disunnahkan dengan tangan kanan, jangan dicampuradukkaan, tangan yang untuk urusan belakang itu juga untuk makan. Dan Nabi melarang makan & minum dengan tangan kiri.

Jangan merancang/merencanakan sesuatu di bilik mandi. Nabi sangat melarang merencanakan atau membuat suatu rencana/idea/inspirasi di dalam bilik mandi, kerana bilik mandi adalah markasnya syaitan sebagaimana doa kita ketika hendak masuk bilik mandi:

“Allahumma inni a’udzubika minal khubutsi wal khabaits”, Yaa Allah, aku berlindung kepada-Mu dari godaan syaitan laki-laki maupun perempuan”. Kerana dikhuatirkan rencana/idea/inspirasi yang didapat berasal dari bisikan syaitan yang kelihatannya baik tapi setelah dijalankan ternyata banyak mudharat/keburukannya.

Begitu juga setelah keluar bilik mandi, baca istighfar dan doa keluar bilik mandi. Secara adab dan budaya pun sangat tidak baik, masa sambil buang kotoran mencari idea/inspirasi atau merencanakan sesuatu yang baik apalagi sesuatu itu menyangkut hajat hidup orang lain.

Disunnahkan juga untuk menyegerakan keluar bilik mandi apabila hajat sudah selesai, bukan bernyanyi-nyanyi apalagi sambil baca buku atau Quran.

Ketika buang air dilarang menghadap atau membelakangi qiblat, apabila lubang bilik mandi menghadap qiblat hendaknya ketika buang air badan agak diserongkan sedikit

Apabila sunnah diamalkan walaupun dalam bilik mandi maka kita ini juga namanya ibadah. Betapa sayangnya setiap hari kita ke bilik mandi beberapa kali tapi tidak mendapatkan pahala ibadah dengan menghidupkan sunnah. Padahal salah satu maksud dan tujuan manusia diciptakan adalah untuk ibadah.

SUMBER : KHALIDAABDULLAH

Hanya Minum ini Setiap Pagi Sebagai Penawar Darah Tinggi, Kencing Manis Dan Kolesterol Tinggi…Share pada Semua yang Sakit

Hanya Minum ini Setiap Pagi Sebagai Penawar Darah Tinggi, Kencing Manis Dan Kolesterol Tinggi…Share pada Semua yang Sakit

Lemon mengandungi flavonoid polyphenolic yang membantu mengurangkan tahap kolesterol buruk (LDL). Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin C dan B yang membersihkan saluran darah, dan akibat yang melindungi keadaan dan penyakit-penyakit yang berkaitan (penyakit tiga serangkai) dengan tekanan darah tinggi, penyakit kencing manis dan penyakit jantung…

Inilah resepi yang kita mesti sediakan dan cuba.

Bahan-bahan:

– 500ml air
– 6 lemons
– Madu (pilihan)

Petua mengamalkannya:

Pertama sekali, benar-benar basuh lemon tersebut, kemudian dipotong dua. Selepas itu, letakkan lemon tersebut di dalam periuk yang penuh dengan air dan direbus selama 3 minit.

Apabila ia mendidih dan biarkan sehingga sejuk selama 10 hingga 15 minit, kemudian buang lemon tersebut. Mengisi cawan dengan air ini dan simpan bahagian selebihnya untuk kegunaan akan datang. Jika anda ingin rasa manis, anda harus menggunakan madu.

Minum pagi dengan perut kosong dan menikmati faedah-faedah yang ditawarkan!

APA ITU KOLESTEROL?

Ramai di kalangan kita yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol. Kolesterol sering disalahertikan dalam sebahagian diet harian kita. Kebanyakannya tahu bahawa mereka sepatutnya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi tetapi ramai diantaranya yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol itu. Berikut dihuraikan secara ringkas tentang kesan kolesterol di dalam badan.

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti keju, kuning telur, daging, ayam, dan udang. Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.

Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.

Bagaimana Pembentukan Plak Ini Menyebabkan Bahaya?

Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.

Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan sesorang itu mengalami strok. Kedua-dua penyakit jantung dan strok ini boleh mengancam nyawa. Oleh itu, anda perlulah menjaga tahap kolesterol di dalam badan serta kandungan darah di dalam badan.

Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan artherosclerosis atau arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.

Ubah corak pemakanan untuk menurunkan tahap kolesterol.

Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. Pelbagai perubatan yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. Dengan mengelak pengambilan makanan berasaskan haiwan, ia boleh mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan bukan sahaja dengan mengurangkan kuantiti kolesterol tersebut malah mengurangkan kadar sintesis atau penghasilan kolesterol di dalam badan.

mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari.

Dicadangkan kepada mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi di dalam badan supaya mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari. Nasihat lanjut perlu anda dapatkan dari doktor dan pakar untuk tindakan seterusnya.

ASTAGFIRULLAHALADZIM! RAHSIA Kilang Rokok Ini Boleh Buat Kamu BERHENTI MEROKOK! SEBARKAN KEPADA ORANG TERSAYANG!

ASTAGFIRULLAHALADZIM! RAHSIA Kilang Rokok Ini Boleh Buat Kamu BERHENTI MEROKOK! SEBARKAN KEPADA ORANG TERSAYANG!

Seorang pekerja kilang rokok mededahkan rahsia yang mungkin akan buat semua perokok berpikir 2 kali lagi untuk merokok!

Semua orang tahu bahawa rokok dapat merosakkan tubuh, tetapi pada umumnya mereka hanya tahu bahaya nikotin yang terkandung dalam tembakau, tetapi mereka tidak tahu tentang racun pada rokok sebenarnya terkandung di dalam “filter”nya.

Di bawah ini adalah kesaksian dari pekerja salah satu kilang rokok:
Seorang teman dari perusahaan tembakau berkata banyak perusahaan rokok menyimpan rhasia dibalik filter selama 10 tahun! Dia berkata bahawa rokok bukanlah barang yang layak dihisap oleh manusia. kalau kamu sayang kesehatanmu, berhentilah sekarang!

Teman ini dengan jujur berkata,”Tahukah kalian? Bisnis tembakau ini ingin mengurangkan modal mereka serendah-rendahnya dan telah menggantikan penggunaan filter yang dipakai zaman dahulu.

Filter yang dipakai dulu tidak akan merusak penghisapnya tetapi sangat mahal. Tetapi filter yang dipakai sekrang terkandung sebuah zat yang tidak terlihat mata, ketika zat ini masuk ke dalam paru – paru kita, ia tidak akan pernah keluar lagi!”

Filter jenis ini mengandung banyak zat yang sebenarnya tidak boleh digunakan sebagai filter. Para pekerja pabrik rokok menjadi korbannya!

Mereka sering mengalami puning kepala, mual – mual dan muntah, tetapi perusahaan ini menyembunyikan rahsia ini. Merokok memang merusak kesehatan tubuh kita, tetapi rokok yang beracun akan mempercepat anda menemui ajal anda.

Sayangilah diri anda, keluarga, teman, saudara kalian. berhentilah sekarang juga! Bagikan artikel ini untuk memperingatkan merekan yang masih merokok!
Mari sebarkan ilmu yang penting ini.

sumber : http://gandaviral.blogspot.my/2016/06/astagfirullahaladzim-sungguh-kejam.html