Category: petua

HANYA MINUM INI SETIAP PAGI SEBAGAI PENAWAR DARAH TINGGI, KENCING MANIS DAN KOLESTEROL TINGGI…SHARE PADA SEMUA YANG SAKIT

HANYA MINUM INI SETIAP PAGI SEBAGAI PENAWAR DARAH TINGGI, KENCING MANIS DAN KOLESTEROL TINGGI…SHARE PADA SEMUA YANG SAKIT

Lemon mengandungi flavonoid polyphenolic yang membantu mengurangkan tahap kolesterol buruk (LDL). Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin C dan B yang membersihkan saluran darah, dan akibat yang melindungi keadaan dan penyakit-penyakit yang berkaitan (penyakit tiga serangkai) dengan tekanan darah tinggi, penyakit kencing manis dan penyakit jantung…

Inilah resepi yang kita mesti sediakan dan cuba.

Bahan-bahan:

  • 500ml air
  • 6 lemons
  • Madu (pilihan)

Petua mengamalkannya:

Pertama sekali, benar-benar basuh lemon tersebut, kemudian dipotong dua. Selepas itu, letakkan lemon tersebut di dalam periuk yang penuh dengan air dan direbus selama 3 minit.

Apabila ia mendidih dan biarkan sehingga sejuk selama 10 hingga 15 minit, kemudian buang lemon tersebut. Mengisi cawan dengan air ini dan simpan bahagian selebihnya untuk kegunaan akan datang. Jika anda ingin rasa manis, anda harus menggunakan madu.

Minum pagi dengan perut kosong dan menikmati faedah-faedah yang ditawarkan!

APA ITU KOLESTEROL?
Ramai di kalangan kita yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol. Kolesterol sering disalahertikan dalam sebahagian diet harian kita. Kebanyakannya tahu bahawa mereka sepatutnya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi tetapi ramai diantaranya yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol itu. Berikut dihuraikan secara ringkas tentang kesan kolesterol di dalam badan.

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti keju, kuning telur, daging, ayam, dan udang. Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.

Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.

Bagaimana Pembentukan Plak Ini Menyebabkan Bahaya?

Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.

Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan sesorang itu mengalami strok. Kedua-dua penyakit jantung dan strok ini boleh mengancam nyawa. Oleh itu, anda perlulah menjaga tahap kolesterol di dalam badan serta kandungan darah di dalam badan.

Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan artherosclerosis atau arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.

Ubah corak pemakanan untuk menurunkan tahap kolesterol.

Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. Pelbagai perubatan yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. Dengan mengelak pengambilan makanan berasaskan haiwan, ia boleh mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan bukan sahaja dengan mengurangkan kuantiti kolesterol tersebut malah mengurangkan kadar sintesis atau penghasilan kolesterol di dalam badan.

mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari.

Dicadangkan kepada mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi di dalam badan supaya mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari. Nasihat lanjut perlu anda dapatkan dari doktor dan pakar untuk tindakan seterusnya.

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Air Potong Lemak ni Kempiskan Perut dan Hilangkan Berat 2kg Seminggu, Jom Coba!

Kalau waktu makan memang tak ingat apa, semua makanan nak masuk mulut. Padahnya perut akan rasa tidak selesa dek kerana buncit! Sebenarnya buncit adalah berkaitan dengan penjagaan makanan dan disiplin ketika menjamah makanan, nak selesaikan masalah lemak makin melekat ini anda boleh ikut petua yang dikongsikan oleh Farizan Aualudin ini…

Hari ini hakak nak ajar buat air kempis perut yang diajar oleh member baik saya seorang pemilik spa. Apa yang penting mudah, sedap dan berkesan. Sila amalkan 2 kali sehari:

  • Pagi sebelum sarapan
  • Malam 1 jam sebelum tidur

Air buang lemak ini dapat bantu korang hilangkan berat 2kg semingu! Tak percaya?? Jom amalkan!

Bahan-bahan:

  • Halia 2 inci di mayang
  • Serai 4 batang di titik
  • Lemon sebijik dipotong bulat
  • Cengkih 10 batang
  • Kayu manis (cassia)
  • Madu sebagai pemanis

Cara nak buat:

1. Masukan semua bahan-bahan dalam periuk bersama 1 liter air kecuali madu tak payah masukkan. (nak minum nanti baru letak ya)

2. Bring it to boil bak kata omputih, didihkan sampai kuar warna kayu manis tu macam keemas-emasan gitu.

3. Dah kuar warna tu korang dah bole tutup api dan sejukkan, kalo nak minum terus pun lagi elok. Yang lebih-lebih tu korang boleh simpan untuk diminum hari-hari mendatang!j Hanya tambah air panas je.

4. Ini lah hasilnya saya tambah lagi 1 hirisan lemon dan 1 sudu madu untuk pemanis!

5. Jom minum untuk kurus! Slain sedap air ini juga ade hint of refreshing gitu!

Sumber: mingguan wanita

WAJIB TAHU!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

WAJIB TAHU!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

Untung sudah tau sekarang!

Sakit gigi di tengah malam adalah hal yang mengerikan. Kadang sakitnya sampai tak bisa tidur. Kebanyakan orang yang tidak tahan dengan sakitnya memilih meneguk obat anti-inflamasi untuk menghentikan rasa sakit. Tapi sebenarnya, cara ini kurang tepat!

Akar gigi kita sangatlah halus. Obat anti-inflamasi yang kita minum sebagian besarnya diserap oleh tubuh, hanya sebagian kecil yang bisa melalui aliran darah masuk ke dalam jaringan pulpa gigi.

Cara yang paling cepat dan efektif adalah dengan cara menyuntikkan obat ke dalam rongga gigi, tapi ini hanya bisa dilakukan di klinik. Namun, ini adalah cara yang paling tepat menurunkan radang dan infeksi. Di tengah-tengah gigi kita terdapat rongga kecil, di dalamnya ada pembuluh darah, saraf, sel dan jaringan pulpa. Pada saat sakit gigi, radang menyebabkan sekitar gigi merah-merah, bengkak, panas dan nyeri. Suntikan obat baru bisa mencapai sumber radangnya.

Seiring bertambahnya umur, gigi juga akan semakin rapuh, terutama usia 50 tahun ke atas. Baik tua maupun muda, sebaiknya mengunyah makanan yang terlalu keras seperti tulang, kepiting, kerang, kacang-kacangan dan makanan keras lainnya agar tidak menimbulkan retak pada gigi.

Kalau gigi berlubang atau goyang, sakit saat mengunyah atau gusi membengkak, sebaiknya segera periksa ke dokter. Makan obat sakit gigi saja tidak akan mengatasi masalah, yang ada malah tambah parah bila tidak segera ditangani!

Berikut ini beberapa cara yang bisa kamu lakukan tanpa meneguk obat penahan sakit:

1. Tekan dan pijat-pijat titik di antar jempol dan telunjuk sampai sakitnya mereda.

Titik ini dinamakan titik hoku. Selain dapat menyembuhkan sakit gigi, memijat titik ini juga dapat menyembuhkan sakit kepala dan sakit leher.

2. Jika gigi terasa panas dan pedih, tekan dengan ais pada pipi atau bagian wajah yang sakit.

3. Kumur-kumur dengan air garam juga sudah terbukti mengurangi rasa sakit. Garam bisa membantu menetralisir asam laktat yang muncul karena gula makanan dan memperlambat proses pembusukan secara signifikan. Air garam yang hangat juga bisa membantu meredakan jaringan yang radang.

Jangan biasakan minum obat penawar sakit saat sakit gigi, bukan hanya tidak berguna tapi juga menimbulkan efek kebal bila sering dikonsumsi!

Semoga bermanfaat!

sumber: manggahijau

Petua Gunakan Bawang Merah Hapuskan Kutu Rambut Serta Telurnya

Petua Gunakan Bawang Merah Hapuskan Kutu Rambut Serta Telurnya

Tidak hanya kelemumur, rambut kering, rambut bercabang merupakan antara persoalan yang membuat wanita berang. Selain permasalahan itu, ada juga permasalahan lain yang mengganggu keindahan rambut dan akan membuat anda rasa tidak selesa. Permasalahan rambut yang kami maksud adalah kutu rambut yang datang dengan telurnya.

Kutu rambut biasanya begitu normal dengan anak-anak, Walaupun begitu, orang dewasa juga pastinya akan merasakannya. Banyak langkah yang dapat digunakan untuk membasmi kutu rambut beserta dengan telurnya. Tetapi, biasanya orang memakai langkah tidak semulajadi untuk mengatasinya seperti memakai ubat atau produk yang mempunyai kandungan bahan kimia khusus.

Membasmi kutu rambut dengan cara pantas dengan bahan kimia memang popular cukup efektif serta cepat, namun perlu diketahui juga membasmi rambut dengan cara pantas itu bakal mengakibatkan beberapa masalah yang lain. Jadi, sebaiknya anda membasmi kutu rambut dengan memakai langkah semulajadi dengan menggunakan sebahagian bahan semulajadi.

Hilangkan Kutu Rambut dan Telurnya Dengan Bawang Merah

Bawang merah merupakan satu di antara bahan semulajadi yang dikenali cukup berkesan untuk mengatasi atau membasmi kutu rambut. Bawang merah mempunyai aroma yang begitu kuat sampai begitu bakal buat kutu rambut tak tahan dengan aroma atau bau yang diakibatkan. Selain itu, bawang merah juga mempunyai kandungan senyawa aktif yang dapat membunuh kutu rambut.

Langkah membasmi kutu rambut dengan memakai bawang merah cukup mudah. Di bawah ini langkah membasmi kutu rambut dengan bawang merah yang dapat anda semak.

Ramuan Bawang Merah

Langkah singkirkan kutu rambut dengan menggunakan bawang merah yang paling mudah yakni dengan memakai ramuan bawang merah itu. Langkah pertama yang anda perlu lakukan ialah siapkan bawang merah secukupnya saja. Lalu kupas bawang merah itu, lalu bersihkan bawang merah hingga bersih.

Apabila bawang merah telah bersih, leburkan bawang merah itu melalui langkah ditumbuk hingga halus. Jika bawang merah telah betul-betul halus, aplikasikan pada rambut anda lewat cara rata. Diamkan sebagian jam, baru lalu anda dapat selekasnya bersihkan rambut anda dengan menggunakan shampo yang umum anda pakai hingga benar-benar bersih.

Ramuan bawang merah dengan minyak kelapa

Ramuan bawang merah dengan minyak kelapa juga cukup berkesan dalam membasmi kutu rambut. Di mana langkah yang dapat anda kerjakan ialah menyiapkan bawang merah serta minyak kelapa secukupnya. Untuk minyak kelapa itu anda dapat memakai minyak kelapa semulajadi atau mungkin saja dengan memakai minyak kelapa paket.

Siapkan bawang merah secukupnya. Lalu bersihkan atau kupas bawang merah itu, lalu tumbuk bawang merah hingga halus. Lalu, campur dengan minyak kelapa yang telah anda sediakan. Gaul sampai rata. Lalu, aplikasikan ramuan itu pada rambut anda. Tunggulah beberapa jam, lalu bersihkan hingga betul-betul bersih.

Dengan itu, kutu rambut bakal benar-benar mati malah dibasmi dengan telurnya sekali. Kutu rambut merupakan antara parasit yang bakal membiak cukup cepat serta begitu besar di bahagian kepala. Selain itu, kutu rambut juga begitu suka pada keadaan rambut yang kotor serta lembap. Tetapi, jika anda boleh membuat perlindungan kebersihan rambut, anda dapat lepas dari permasalahan kutu rambut.

Itulah langkah singkirkan atau membasmi kutu rambut dengan menggunakan bawang merah. Semoga bermanfaat…

Sumber: Manggahijau

Jangan Dicukur atau Dicabut! Inilah Cara Berkesan Hilangkan Bulu Ketiak Dalam Beberapa Minit Saja!

Jangan Dicukur atau Dicabut! Inilah Cara Berkesan Hilangkan Bulu Ketiak Dalam Beberapa Minit Saja!

Tidak dapat disangkal bahawa banyak orang yang tidak suka atau bahkan benci dengan tumbuhnya rambut atau bulu ketiak. Kerana akan tampak kotor dan menghasilkan bau yang tidak sedap di daerah ini. Hal seperti ini pun dianggap memalukan, terutama bagi para kaum hawa.

Oleh sebab itu, wajar jika banyak orang yang berusaha untuk menghilangkan bulu ketiak. Namun, banyak yang memiliki kesulitan dalam menghilangkannya. Dan beberapa orang bahkan mengalami cepatnya pertumbuhan kembali bulu ketiak yang membuat situasi lebih buruk. Mencukur dan mencabut pun tidak menjadi solusi yang tepat. Kerana akan ada dampak buruk yang ditimbulkannya.

Untungnya ada sebuah metode alami yang bisa membantu kamu untuk menghilangkan bulu ketiak tanpa perlu menghabiskan banyak uang dan waktu untuk perawatan di salon kecantikan dengan melakukan waxing, yang tentu biayanya tidak murah dan juga prosesnya sangat menyakitkan.

Dengan bantuan metode alami ini, kamu pun bisa mendapatkan kulit ketiak yang bersih dan tanpa rasa sakit. Semua bahan yang digunakan di dalamnya pun dikemas dengan mineral, vitamin, dan antioksidan. Perawatan alami berikut berdasarkan gula waxing yang telah digunakan oleh perempuan di Timur Tengah selama ratusan tahun. Berikut adalah resepi dan cara penggunaannya :

1. Lemon dan Gula

Cukup membuat campuran yang terdiri dari satu sendok makan gula dan dua sendok makan lemon dalam rangka menciptakan pasta. Setelah itu, tempatkan pasta pada ketiak dan menerapkannya dalam arah yang sama dengan rambut yang tumbuh di sana. Setelah selesai, gunakan kain basah yang bersih untuk mencuci daerah itu. Lakukan prosedur ini dua kali seminggu. Metode ini akan memungkinkan hair removal lambat dan bertahap dari daerah ini.

2. Telur dan Tepung Jagung

Gunakan satu sendok makan putih telur dan satu setengah sendok makan tepung jagung untuk membuat pasta tebal. Masukan pasta langsung pada ketiak dan biarkan seperti itu sampai menjadi benar-benar kering. Setelah itu, gunakan air hangat untuk mencuci pasta dari kulit ketiak.

3. Susu dan Kunyit

Mengambil sejumlah kecil kunyit dan mencampurnya dengan dua sendok makan susu mentah. Oleskan campuran ini pada ketiak. Tunggu minimal 15 menit dan setelah itu, gunakan air hangat untuk membilas campuran.

Nah, itulah beberapa cara alami yang bisa diterapkan untuk menghilangkan bulu ketiak tanpa harus mencabut, mencukur dan waxing di salon kecantikan. Selain alami, cara ini juga dirasa lebih aman, mudah, hemat dan tidak menyakitkan. Apakah andatertarik untuk mencubanya?

Selamat mencuba!

Sumber: Saje Heboh

10 Cara Murah dan Mudah Hilangkan Parut Jerawat dengan Pantas!

10 Cara Murah dan Mudah Hilangkan Parut Jerawat dengan Pantas!

Jerawat oh jerawat. Masa jerawat datang, susah sangat nak hilangkan. Bila hilang, dia tak pulak betul-betul hilang. Ada pulak meninggalkan parut. Di sini ada 10 tips yang saya kompilasikan untuk kita sama-sama hilangkan parut jerawat yang mengacau tu.

1. Aloe Vera atau Lidah Buaya

Lidah buaya kaya dengan vitamin semulajadi yang membantu memulihkan kulit dan menghilangkan parut secara beransur-ansur.

Aloe Vera juga bersifat lembut, maka susah nak overdose walaupun letak banyak-banyak. Tapi tak perlu banyak pun, sikit cukup. Lidah Buaya boleh didapati di farmasi, tapi kalau tanam sendiri pun dia senang tumbuh.

Caranya: patahkan daun, ambil lendirnya dan sapukan ke muka. Biarkan lendir atau gel semulajadi itu selama setengah jam, kemudian cuci muka macam biasa.

2. Baking Soda

Atau nama lainnya natrium bikarbonat. Bahan ni ada dalam semua rumah, sebab banyak kegunaannya. Antaranya meghilangkan parut jerawat.

Khasiatnya: Baking soda ini menyerap masuk ke dalam pora kulit dan membersihkannya dan juga mengelakkan jerawat baru naik.

Caranya: Campurkan 2 sudu teh baking soda dengan sedikit air, jangan cair sangat. Bagi pekat, macam pes. Lumurkan campuran ini ke muka anda di mana paling banyak parut.

Pastikan anda cuci muka guna moisturizer selepas basuh baking soda. Amalkan setiap dua hari sekali.

3. Minyak kelapa dara

Di pasaran sekarang terdapat banyak virgin coconut oil atau minyak kelapa dara. Sememangnya ia lebih berkhasiat daripada minyak kelapa biasa kerana cara penghasilan minyak yang tak menggunakan haba.

Caranya: titiskan minyak kelapa dara ke tapak tangan anda dan biarkan suhu badan anda memanaskannya. Urut perlahan-lahan muka anda dengan minyak, dan biarkan sahaja, tak perlu cuci. Ia akan terus bekerja keras memulihkan kulit anda daripada parut jerawat.

Kalau rimas, biarkan setengah jam sebelum cuci dengan cleanser biasa

4. Timun

Timun mengandungi kadar air yang sangat tinggi, tidak lupa juga vitamin A, vitamin C, dan magnesium – semua yang terbaik untuk kulit anda.

Caranya: hiris timun segar, dan tempekkan pada kulit muka yang berparut. Biarkan setengah jam, kemudian bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari sehingga parut hilang.

5. Madu

Semua sedia maklum bahawa madu adalah raja segala makanan. Tapi malangnya kebanyakan madu dalam pasaran adalah madu yang diproses, dan telah hilang khasiat perubatannya. Cari madu lebah asli, kalau tak petua ni tak jadi.

Caranya: madu lebah asli, ambil sedikit sahaja cukup-cukup untuk urutkan kulit muka. Jangan banyak sangat. Madu liar ni panas. Dah urut, biarkan sahaja. Tak payah bilas. Biarkan mukjizat Nabi Ayub ni laksanakan tugasnya!

6. Lemon

Lemon adalah asid alfa hidroksil semulajadi, sejenis asid AHA yang fungsinya khusus untuk membantu kulit baru tumbuh seterusnya mengurangkan parut jerawat.

Caranya: Perah sedikit jus lemon ke dalam mangkuk. Kalau kulit anda sensitif, cairkan dengan air sejuk. Kalau tak tak perlu cairkan. Gunakan kapas, sapukan ke muka dan biarkan kering.
Setelah kering, bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

7. Ubi Kentang

Tahukah anda jus ubi kentang sebenarnya kaya dengan vitamin dan mineral? Selain itu, kanji dalam ubi kentang juga boleh menghaluskan kulit wajah.

Caranya: hiris kentang nipis-nipis dan tempekkan kepada kulit muka. Kalau nak, boleh juga buat hirisan tebal dan urutkan pada bahagian berparut. Biarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum dibilas dengan air suam. Amalkan sekali sehari.

8. Bedak sejuk

Bedak sejuk memang popular sebagai cara tradisional untuk kesihatan kulit muka. Bedak sejuk menyerap minyak dan mengosongkan pora, dua punca utama jerawat.

Caranya: tumbuk sikit bedak sejuk dan campurkan dengan air. Buat pekat-pekat. Lumur dan urutkan campuran pada kulit muka dan biarkan semalaman. Pagi sebelum solat Subuh basuh dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

9. Air tebu

Air tebu mengandungi asid glycolic, juga sejenis asid AHA seperti jus lemon tadi. Ia menghilangkan sel mati dan menggalakkan pertumbuhan sel baru.

Caranya: campurkan 2 bahagian air tebu dengan satu bahagian minyak zaitun. Titiskan sedikit jus lemon, dan sapukan pada kulit muka. Biarkan selama 15 minit sebelum dicuci dengan moisturizer. Amalkan sekali setiap dua atau tiga hari.

10. Vitamin E

Yang ini paling mudah. Semua sedia maklum bahawa Vitamin E memang vitamin penjaga kulit.
Caranya: Pecahkan kapsul vitamin E yang dibeli di farmasi. Biasanya vitamin E dijual dalam bentuk minyak. Lumurkan minyak tersebut pada kulit muka yang berparut. Biarkan 15 minit dan cuci dengan moisturizer.

Sumber: Petua Ibu

Nak Kulit Wajah Cerah? Ini Cara Selamat Buat Krim Pemutih Sendiri Di Rumah!

Nak Kulit Wajah Cerah? Ini Cara Selamat Buat Krim Pemutih Sendiri Di Rumah!

Tidak semua orang dilahirkan dengan wajah yang cerah dan menawan. Bagi segelintir perempuan memiliki wanita yang cerah dan kulit muka yang cantik boleh menambah keyakinan diri. Nak kulit wajah putih tapi takut untuk gunakan produk yang ada di pasaran. Sebabnya kita sendiri maklum bahawa banyak produk memutihkan wajah di pasaran yang menggunakan bahan-bahan terlarang terutama hidrokuinon.

Lihat saja kebelakangan ini ada banyak produk kecantikan termasuk untuk memutihkan wajah yang ditarik balik dari pasaran kerana perkara ini. Malah ada antaranya produk jenama tempatan yang kita biasa dengar. Cuba semak semula adakah produk pemutihan wajah yang anda pakai sekarang selamat dan tidak menyebabkan kulit muka menjadi nipis.

Tapi selepas tahu cara nak buat krim pemutih sendiri ni, anda dah tak perlu beli lagi. Dijamin selamat sebab cuma guna sengkuang dan langsung tiada bahan kimia. Nak buat pun senang, so kalau habis boleh buat saja lagi.

Bahan-bahan:

  • 1 biji sengkuang saiz sederhana
  • 2-3 sudu makan air lemon
  • 1 sudu makan madu / minyak zaitun
  • 1 gelas air

Langkah membuatnya:

  1. Cuci, kupas dan parut sengkuang. Masukkan dalam bekas berisi air, ramas-ramas hingga warna air berubah menjadi pekat.
  2. Kemudian tapis dengan penapis. Perah untuk dapatkan ekstrak.
  3. Simpan sengkuang tadi dalam peti sejuk semalaman.
  4. Keesokkan harinya anda akan dapati ada mendapan atau ekstrak putih dari pati sengkuang. Buang air yang ada di permukaannya. Ambil mendapan itu saja.
  5. Kemudian masukkan air lemon dan madu, kacau hingga sebati dan jadi krim.
  6. Masukkan krim dalam bekas yang sesuai. Siap untuk digunakan.

Cara penggunaan:

Gunakan krim itu untuk jadikan sebagai krim pelembab muka anda seharian, pakai secara teratur serta teratur 2 kali sehari. Dalam 1 minggu, anda bakal mendapat kulit putih, bersih dan halus.

Khasiat sengkuang

  • Mencerahkan kulit malah kerana faktor inilah ia kerap digunakan dalam produk kecantikan termasuk masker.
  • Melambatkan penuaan melalui vitamin C yang terkandung di dalamnya.
  • Kandungan air yang tinggi dalam sengkuang juga memberi kelembapan pada wajah menjadikan kulit lebih sihat dan segar.

Sumber: Petua Ibu