Category: Sejarah

Lagenda Lanun Hollywood Kapten Jack Sparrow Memang Wujud Dan Beliau Adalah Melayu Islam!

Lagenda Lanun Hollywood Kapten Jack Sparrow Memang Wujud Dan Beliau Adalah Melayu Islam!

Terakol atau Tarkul adalah antara senjata popular dikalangan pelaut,pedagang dan lanun-lanun Melayu.

Tarkul atau Terakol ini pada awalnya menggunakan teknologi kancing roda di mana kemajuan teknologi ini membolehkan ia membakar serbuk bedil secara automatik tanpa memerlukan ‘fius’.Terakol berbentuk seperti pistol dan ia adalah perubahan bentuk dari sebuah lagi senjata silama Melayu bernama Pemuras yang dikecilkan.Terakol digunakan di dalam peperangan Rajah, Datu dan Sultan-sultan di Filipina melawan Sepanyol,juga askar Brunei menentang Rajah Brooke.

Terakol juga digunakan di Patani dan Melaka. Dalam Perang Naning juga senjata ini digunakan.Sekitar tahun 1530,Terakol telah menjadi maju dengan penggunaan teknologi flintlock (kancing batu api) dan sejak itu ia lebih dikenali sebagai pistol di Barat.

Dalam filem Pirates of Caribbean,Jack Sparrow menggunakan Terakol jenis kancing batu api (flintlock)

Ketua Lanun, Laksamana dan Syahbandar Melayu sering bergaya menyelitkan Terakol ini di pinggang bersama-sama keris mereka.

Teknologi “flintlock” yang dicipta oleh dunia barat maka ketika itu bertukarlah namanya dari Terakol atau Tarkul menjadi pistol.

Mengenai Captain Jack Sparrow, dia adalah seorang Melayu.. Lagenda lanun Melayu “the 19th Malay Regiments of British Royal Navy”

Kurang lebih 300 dokumen yang berkaitan kisah Captain Jack Sparrow yang berbangsa Melayu ini di dalam simpanan kerajaan penjajah British

19th Regiment of Malay Navy adalah bekas-bekas lanun yang bermaharajalela di Selat Melaka sebelum ini. Oleh kerana keberanian mereka dan kebolehan luar biasa yang dimiliki (ilmu kebal, ilmu batin, boleh menyelam 4, 5 jam dan segala ilmu-ilmu pelik) mereka diberi pengampunan dari dihukum gantung dan diambil berkerja dengan British Royal Navy – dibawah 19th Regiment yang diketuai oleh mat salleh bernama Captain John Davie (Davvy Jones???).. nak buat cerita konon fiksyen la apsal nama cam dekat2 je ni.. bilangan orang pun sama.. ini hollywood dah kantoi nih!

Pada 1813, 19th Regiments ini melancarkan Mutiny (term bg “pemberontakan dan rampasan/pengambilalihan kuasa” didalam military term or crew ship) keatas British India, mengakibatkan kemusnahan harta dan nyawa di kalangan British yang ramai.

Mereka telah merampas 12 kapal laut Royal Navy.. dan.. belayar, mereka berpecah ke Britain.. laut arab.. dan Amerika

Selepas itu.. dari tahun 1813 sehingga tahun 1842… saki baki kumpulan 19th Regiment inilah yang bermaharajalela pula di lautan Arab dan Lautan Utara di Britain.. sehinggakan.. terdapat beberape kes amukan lanun melayu di Queen Dock London

Separuh daripada anggota Curse Regiment ini juga… diambil oleh Napolean Bonaparte berperang melawan British.

Sejak itu 19th Regiment juga dikenali sebagai “the Curse Regiments”.. bourne to sails at sea in eternity…

“Bourne to Sails at Sea for Eternity” bukan sumpahan… tapi… pilihan…

These Cursed Regiments.. selepas membel0t menentang British India…diaorang tak boleh balik kampung halaman.. sebab orang kampung, pembesar dan sultan.. akan bunuh atau hukum dorang sebab ‘berkerja’ dengan penjajah = dalam erti kate lain.. orang kampung akan pandang diaorang macam Pembelot Negara

Entah hidup lagi ke tidak diaorang ni semua pun tatau la.. tapi memang salah satu dari lipatan sejarah orang Melayu yang amat hitam, kerja dengan penjajah British dan Napolean Bonaparte lawan balik penjajah British… dia tak pernah setia kepada sesiapapun sesuka hati dia je.. sebab tu orang melayu kalau kata perkataan “lanun” adalah juga bermaksud membuat benda sesuka hati dia je tak ikut peraturan.

p/s : Tidak hairanlah jika dalam filem Pirates of the Carribean : At World End (Di Penghujung Dunia), watak-watak lanun ini dibawa menuju ke Selat Melaka (pangkalan Sao Feng-dalam filem nama Melaka tidak disebut, malah nama Temasik yang sepatutnya digunakan juga telah ditukar kepada sebutan ‘Singapore’.

Perang-Perang Besar Dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin)

Perang-Perang Besar Dalam Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin)

Sastera Melayu merupakan salah satu cabang ilmu yang sangat misteri dan mempunyai keistimewaan tersendiri. Kalau orang Barat boleh bangga dengan karya mereka seperti Beowulf, Historia Regum Britanniae oleh Geoffrey of Monmouth yang juga mengandungi kisah King Arthur, The Odyssey oleh Homer, The Histories oleh Herodotus dan sebagainya, kita penduduk Malaysia secara khususnya pun patut berbangga dengan hasil kesusasteraan penduduk kita. Sebagai contoh, Sulalatus Salatin karya Tun Seri Lanang, Bustan al-Arifin oleh Sheikh Nuruddin al-Raniri, Tuhfat al-Nafis oleh Raja Ali al-Haji dan banyak lagi yang menunjukkan bahawa penulisan karya kesusasteraan kita pun setanding atau lebih baik dari segi penulisan dan gaya bahasa berbanding karya daripada Barat.

(Hikayat) Sejarah Melayu, atau disebut juga Sulalatus Salatin adalah hasil tangan Tun Seri Lanang, mengikut catatan yang terdapat pada akhir penulisan kitab ini siap ditulis pada tahun 1123 hijrah, iaitu bersamaan tahun 1711 mengikut kalendar masihi. Sebagaimana diketahui, kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu ini merupakan antara salah satu karya nukilan dan hasilan dari Alam Melayu Nusantara yang hebat, di mana kalau diperhatikan dengan teliti di dalam karya agung ini terdapat penggunaan bahasa Melayu dan bahasa Arab yang dimurnikan menjadi satu jalan cerita yang mudah difahami dan senang diselami watak serta plot ceritanya. Karya Sulalatus Salatin ini mengandungi pelbagai cerita dan plot yang berbeza; bermula dengan kisah Raja Iskandar Zulkarnain serta salah satu keturunannya yang menguasai Benua Hindi, diselang-seli dengan kisah Raja-raja dan rakyat di negeri bawah penguasaan raja masing-masing, diakhiri dengan kisah-kisah menarik berkenaan penduduk Alam Melayu.

Hikayat Melayu ini juga menggambarkan kepada kita bahawa Alam Melayu sudah mempunyai penduduk yang berorganisasi, maju dalam pelbagai bidang seperti pelayaran, pertanian, perniagaan, dan lain-lain lagi, serta mempunyai strata pemerintahan tersendiri yang unik mengikut negeri masing-masing, hubungan diplomatik yang luas dengan kerajaan-kerajaan lain di sekitar Alam Melayu mahupun peringkat antarabangsa, serta mempunyai kemajuan tersendiri dari sudut ketenteraan, pembuatan barangan harian dan juga pembangunan sekali gus menafikan dan menutup dakwaan pengkaji sejarah Barat yang mengatakan bahawa Alam Melayu masih mengamalkan kehidupan primitif sejak dahulu.

Dalam Sulalatus Salatin, terdapat penceritaan beberapa kisah peperangan antara kerajaan dan pemerintah yang penulis rasakan sangat sesuai untuk dikongsi, kerana ia dapat mendedahkan pembaca kepada pengembaraan ke dalam dunia Alam Melayu. Bahkan penulis merasakan bahawa pendedahan berkenaan peperangan yang pernah dicatat di dalam Sulalatus Salatin ini adalah alternatif yang bagus untuk menarik minat pembaca meminati dan mengkaji sejarah penduduk di Kepulauan Melayu ini setelah kita selalu dimomokkan dengan kehebatan kisah peperangan Barat saban hari melalui media cetak dan media antarabangsa seperti dokumentari, filem dan sebagainya sedangkan tamadun di alam Melayu pun mempunyai kisah yang sama kalau bukan lebih hebat.

Berikut adalah beberapa kisah-kisah perang yang boleh dijumpai dalam kitab Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang. Antara kisah perang terawal di dalam Sulalatus Salatin adalah kisah Raja Suran, pemerintah kerajaan Amdan Negara di Benua Hindi yang berketurunan Iskandar Zul-karnain. Baginda telah menjalankan operasi menakluk China yang pada ketika itu tidak termasuk di dalam jajahan takluk kerajaan Baginda di benua Hindi. Di dalam Sulalatus Salatin disebut mengenai bermulanya pengembaraan Raja Suran ini untuk menakluk negeri China:

Maka adalah kerajaan baginda itu, segala raja-raja dari masyrik lalu ke maghrib sekaliannya takluk kepada baginda, melainkan negeri China juga yang tiada takluk kepada Raja Suran. Maka Raja Suran pun berkira-kira hendak menyerang negeri China. Maka baginda menyuruhlah menghlmpunkan segala bala Teriteranya; maka sekalian rakyat pun berkampunglah daripada segala pihak negeri, tiada terpermanai lagi banyaknya. Maka segala raja-raja yang takluk kepada Raja Suran itu pun sekaliannya datang dengan alat senjatanya, dan dengan segala rakyatnya sekali; adalah banyaknya segala raja-raja itu seribu dua ratus. Maka telah sudah sekaliannya datang berkampung, maka Raja Suran pun berangkatlah hendak menyerang benua China. Maka adalah daripada banyaknya rakyat berjalan itu, segala hutan belantara pun habis menjadi padang, dan bumi pun bergentar seperti gerupa, dan gunung pun bergerak, dan segala tanah yang tinggi-tinggi itu pun menjadi rata, dan batu pun habis berpelantingan, dan segala sungai pun habis kering, jadi seperti lumpur, kerana dua bulan perjalanan itu tiada berputusan lagi; jikalau pada malam yang gelap sekalipun, menjadi terang seperti bulan pumama pada ketika cuaca, daripada kebanyakan kilat cahaya Senjata; jikalau halilintar di langit sekalipun tiada kedengaran, daripada kesangatan tempik segala hulubalang dan sorak segala rakyat, bercampur dengan gajah, kuda, tiadalah sangka bunyinya lagi. Maka segala negeri yang bertemu dengan Raja Suran itu habislah dialahkannya, maka sekalian negeri itu semuanya habis takluk kepada baginda.

Maka boleh difahami bahawa kisah-kisah perang di dalam kitab Sulalatus Salatin ini adalah apa yang penulis himpun dan ringkaskan berdasarkan kisah antara raja-raja dan rakyat yang berlaku sejak kedatangan Iskandar Zul-karnain ke benua Hindi sehingga berlakunya pertembungan dan asimilasi dengan kerajaan yang wujud di alam Melayu. Berikut adalaha antara kisah peperangan yang penulis ringkaskan:

PENAKLUKAN RAJA SURAN KE ATAS GANGGA NEGARA

Gangga Negara merupakan sebuah kerajaan kuno yang terletak di Benua Hindi. Dikatakan Gangga Negara merangkumi tiga negara lain iaitu Beruas, Dinding dan Manjung yang sekarang terletak di Perak, Malaysia. Diceritakan di dalam Sulalatus Salatin telah berlaku pertempuran antara kerajaan Amdan Negara pimpinan Raja Suran dengan kerajaan Gangga Negara pimpinan Raja Gangga Syah Johan. Kisah ini dicatat oleh Tun Seri Lanang di dalam kitab Sulalatus Salatin:

Setelah berapa lamanya, maka Raja Suran pun sampailah kepada sebuah negeri Gangga Negara namanya, Raja Gangga Syah Johan nama rajanya. Maka adapun negeri itu di atas bukit, dipandang dari hadapan terlalu tinggi, dan dari belakang rendah juga; ada sekarang kotanya di darat Dinding, ke sana Perak sedikit. Setelah Raja Gangga Syah Johan mendengar khabar Raja Suran datang, maka baginda menyuruhlah menghimpunkan segala rakyatnya, nan menyuruh menutupipintu kotanya, dan bangunan-bangunan pun disuruh tunggui, dan parit pun dipenuhi dengan air. Maka segala rakyat Raja Suran pun datanglah mengepung kota Gangga Negara itu, maka dilawan berperang oleh orang di atas kota itu. Maka segala rakyat Raja Suran pun tiada boleh tampil; kenaikan baginda gajah meta. Maka beberapa ditikam dan dipanah orang dari atas kota, tiada diendahkannya; maka tampil juga ia menghampiri pintu kota Gangga Negara, dipalunya dengan cokmamya, maka pintu Gangga Negara pun robohlah. Maka Raja Suran pun masuklah ke dalam kota Gangga Negara dengan segala hulu balangnya.

Peperangan antara dua kuasa ini akhirnya berakhir dengan kemenangan Raja Suran ke atas Raja Gangga Syah Johan. Di dalam kisah ini juga diceritakan bahawa Raja Suran telah berkahwin dengan seorang puteri asal Gangga Negara bernama Puteri Dara Segangga.

PEPERANGAN RAJA SURAN DENGAN RAJA CHULAN, PEMERINTAH LANGGIU

Selepas Gangga Negara, Raja Suran seterusnya meneruskan perjalanan dalam operasi penaklukan China, baginda sampai ke sebuah negara digelar Langgiu atau Linggiu, di mana menurut penulis kitab Sulalatus Salatin ini, perkataan Langgiu dalam bahasa Siam bermaksud ‘perbendaharaan permata’. Langgiu ialah sebuah negara yang besar dan hebat di bawah pemerintahan seorang raja bernama Raja Chulan. Raja Chulan pemerintah negara Langgiu ini adalah berbeza dengan Raja Chulan keturunan diraja Sarawak yang berjuang menaikkan ekonomi penduduk Tanah Melayu sewaktu pemerintahan British dahulu.

Mengikut kitab Sulalatus Salatin, Langgiu merupakan sebuah kota yang diperbuat daripada batu hitam dan terletak di Hulu Sungai Johor. Sehingga kini muncul pelbagai teori dan kajian yang mengatakan bahawa kota Langgiu atau Linggiu ini wujud di kawasan takungan air Empangan Linggiu yang dibina oleh kerajaan Singapura, tetapi belum dijumpai sebarang bukti kukuh yang menyokong pernyataan sedemikian. Setelah Raja Suran sampai ke negara Langgiu, maka berlakulah pertempuran antara Raja Suran dan Raja Chulan seperti diceritakan di dalam Sulalatus Salatin:

Demi Raja Chulan mendengar Raja Suran datang itu, maka Raja Chulan pun menghimpunkan segala rakyat; dan segala raja-raja yang takluk kepada baginda, semuanya berkampunglah. Maka Raja Chulan pun mengeluarilah akan Raja Suran; maka rupa segala rakyat itu seperti lautan, rupa gajah dan kuda pun demikian juga, seperti pulau rupanya, dan tunggul panji-panji seperti hutan, dan segala Senjata pun berlapis-lapis. Sekira-kira empat gorah bumi jauhnya berjalan, setelah datang lah pada suatu sungai, maka kelihatanlah rakyat Raja Suran seperti hutan rupanya. Maka kata Siam, “pangkali” ertinya “sungai”, maka dinamai orang sungai itu Sungai Pangkali.

Diceritakan oleh Tun Seri Lanang di dalam kitab Sulalatus Salatin ini bahawa berlaku pertempuran melibatkan gajah milik Raja Suran dan Raja Chulan dengan pelbagai aksi menarik berlaku antara keduanya: Setelah dilihat oleh Raja Suran, maka baginda pun tampillah mengusir Raja Chulan itu

Maka adapun kenaikan Raja Suran, gajah tunggal lagi meta, delapan hasta tingginya; tetapi gajah Raja Chulan itu terlalu berani. Maka bertemulah kedua gajah itu, lalu berjuang, maka bunyi kedua gading gajah itu seperti bunyi petir yang tiada berputusan. Maka kedua gajah itu pun tiada beralahan; maka berdiri Raja Chulan di atas gajahnya menimang-nimang lembingnya, lalu ditikamkannya kepada Raja Suran, maka kenalah ke baluhan gajah itu, sejengkal menjunjung ke sebelah. Maka Raja Suran pun segera memanah Raja Chulan, kena dadanya terus ke belakang; maka jatuhlah ia dari atas gajahnya ke tanah, lalu mati.

Peperangan ini berakhir dengan kemenangan Raja Suran ke atas Raja Chulan, penaklukan kerajaan Amdan Negara ke atas negara Langgiu selain diceritakan berlakunya perkahwinan antara Raja Suran dengan puteri Raja Chulan, iaitu Puteri Onang Kiu.

PENAKLUKAN MAJAPAHIT KE ATAS TEMASIK (SINGAPURA)

Antara satu kisah perang yang ada di dalam Sulalatus Salatin adalah kisah bagaimana kerajaan Majapahit menakluk Temasik. Kisah ini berlaku selepas peristiwa Temasik diserang todak. Pada masa itu, Temasik diperintah oleh Raja Iskandar dan mempunyai seorang bendahara bernama Sang Rajuna Tapa. Raja Iskandar menyayangi anak kepada Sang Rajuna Tapa kerana kecantikan paras rupa dan elok wajahnya. Akan tetapi anak beliau ini telah difitnah oleh dayang-dayang istana yang lain sehingga dihukum bunuh oleh Raja Iskandar. Maka Sang Rajuna Tapa telah membelot serta memanggil kerajaan Majapahit untuk menyerang Temasik sebagai pembelaan ke atas anaknya yang dibunuh akibat fitnah tadi. Kisah ini dicatat di dalam kitab Sulalatus Salatin oleh Tun Seri Lanang:

Hatta, maka Sang Rajuna Tapa pun berkirim surat ke Majapahit, demikian bunyinya, “Sang Rajuna Tapa. bendahari Raja Singapura empunya sembah kepada Betara Majapahit, jikalau Betara hendak mengalahkan Singapura, segeralah datang; Hamba ada belot dalam negeri.” Setelah Betara Majapahit mendengar bunyi surat bendahari Singapura itu, maka baginda pun segera menyuruhkan berlengkap tiga ratus jong, lain daripada banting dan jongkong, kelulos, tiada berbilang lagi; dua keti rakyat Jawa yang pergi itu. … Maka dikeluari oleh orang Singapura terlalu sabur berperang; tetak-menetak, parang memarang, tikam-menikam, serta dengan tempik-soraknya, gegak-gempita, tiada sangka bunyi lagi. Maka darah di Terigah peperangan itu seperti air sebak, merah rupanya pasir itu,datang sekarang ada lagi. Maka patahlah perang orang Singapura, lalu sekaliannya undur masuk ke dalam kota; pintu kota pun ditutup, dan dilawan berperang dari dalam kota kira kira sebulan lamanya.

Peperangan ini dikatakan meninggalkan impak yang sangat besar kepada penguasaan politik kerana dengan penguasaan ke atas Temasik, ia telah membuka pintu kepada kerajaan Majapahit untuk terus melebarkan pengaruh dan kuasa mereka di alam Melayu.

PENAKLUKAN MELAKA KE ATAS KAMPAR

Disebut di dalam Sulalatus Salatin juga berkenaan sebuah negara yang bernama Kampar, ibu negaranya diberi nama Pekan Tua yang diperintah oleh raja berketurunan Minangkabau, iaitu Maharaja Jaya. Mengikut penulisan kitab Sejarah Melayu ini, disebutkan bahawa negara Kampar tidak tertakluk di bawah penguasaan Melaka. Maka pemerintah Melaka ketika itu, Sultan Mansur Syah memerintahkan Seri Nara Diraja diiringi oleh Khoja Baba untuk menyerang dan menundukkan Kampar di bawah penguasaan Melaka. Kisah ini boleh dibaca di dalam Sulalatus Salatin:

Setelah datang ke Kampar, maka dipersembahkan orang kepada Maharaja Jaya, mengatakan: “Orang Melaka datang menyerang kita.” Setelah Maharaja Jaya mendengar khabar Seri Nara Diraja datang menyerang dia itu, maka Maharaja Jaya memberi titah kepada mangkubuminya, Tun Demang namanya, suruh mengampungkan rakyat Kampar. Maka Tun Demang pun keluarlah mengampungkan segala rakyat dan berhadir segala kelengkapan perang. Setelah itu maka Seri Nara Diraja pun datanglah. Maka segala orang Melaka pun naiklah ke darat, lalu dikeluari oleh Maharaja Jaya dengan kenaikan gajah, dan Tun Demang di bawah gajah, Senjatanya lembing. Maka bertemulah orang Melaka dengan orang Kampar, lalu berperang terlalu ramai; ada yang.bertikamkan.lembing, ada yang bertetakkan pedang dan cipan, ada yang berpanahpanahan. Maka daripada kedua pihak rakyat pun banyaklah matinya, dan darah yang mengalir di bumi. Adapun perang itu seperti dalam hikayat. Daripada sangat tempuh orang Melaka, maka orang Kampar pun undur.

Disebut juga di dalam kisah ini berlaku pertempuran antara Seri Nara Diraja wakil Melaka dengan Tun Demang, wakil kerajaan Kampar. Pertempuran itu berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Seri Nara Diraja dan penguasaan Melaka ke atas Kampar. Sultan Mansur Syah juga telah meletakkan pemerintahan Kampar di bawah Seri Nara Diraja sebagai balasan jasa yang dicurahkannya kepada perkembangan kemajuan Melaka.

SERI UDANA DAN PENAKLUKAN SIAK

Selepas kisah Seri Nara Diraja dan Khoja Baba menakluk Kampar, Sultan Mansur Syah mendapat pula berita berkenaan sebuah negara asal kerajaan Pagar Ruyung iaitu kerajaan Siak. Siak diperintah oleh seorang yang digelar Maharaja Parameswara, dan kerajaan Siak ini tidak mengiktiraf penguasaan Melaka. Sultan Mansur telah memerintahkan Seri Udana sebagai ketua dalam misi menakluk Siak. Kisah ini boleh dibaca dalam kitab Sulalatus Salatin:

Setelah sudah lengkap, maka Seri Udana pun pergilah dengan segala hulubalang yang tersebut itu. Berapa hari di jalan,maka sampailah ke Siak. Maka dipersembahkan orang kepada Maharaja Parameswara “Kelengkapan Melaka datang menyerang kita.” Maka baginda memberi titah pada mangkubuminya yang bernama Tun Jana Pakibul, menyuruh mengampungkan segala rakyat dan memperbaiki kota, dan berlengkap Senjata. Maka kelengkapan Melaka pun mudiklah. Adapun kota Siak itu di tepi sungai; maka oleh orang Melaka, segala kelengkapan dikepilkannya berkembar dengan kota Siak. Maka oleh orang Melaka ditempuhinya sekali dengan Senjata, rupanya seperti air turun dari atas bukit; maka rakyat Siak pun banyaklah matinya. Bermula, Maharaja Parameswara berdiri di kepala kotanya, menyuruhkan segala rakyatnya berperang. Setelah dilihat oleh Akhtiar Muluk, maka segera dipanahnya, kena pada dada Maharaja Parameswara terus, maka Maharaja Parameswara pun matilah. Setelah rakyat Siak melihat rajanya sudah mati, habislah pecah lari cerai-berai; maka kotanya pun dibelah oleh orang Melaka, dimasukinya; sekaliannya menawan dan merampas, terlalu banyak beroleh rampasan.

Kerana kebijaksanaan Seri Udana dan semangat perjuangan hulubalang Melaka, peperangan ini berpihak kepada Melaka dan sekali gus meletakkan Siak di bawah pemerintahan Sultan Mansur Syah dan kesultanan Melayu Melaka.

PERANG KERAJAAN HARU DAN MELAKA

Dalam Sulalatus Salatin, tersebut kisah sebuah kerajaan bernama Haru yang mempunyai pemerintah bernama Maharaja Diraja. Kisahnya bermula dengan konflik antara kerajaan Haru dan kerajaan Pasai, sehingga membawa kepada arahan daripada Maharaja Diraja untuk menyerang Pasai seterusnya kerajaan Melaka termasuk tanah jajahan Melaka. Mengikut penulisan Tun Seri Lanang, kerajaan Haru ini sebuah kerajaan yang sama besar atau lebih besar daripada Melaka, mengikut penerangan kelengkapan perang yang dimiliki oleh kerajaan Haru:

Kelengkapan Haru tiga ratus banyaknya, kelengkapan Melaka hanya seratus. Pada sebuah perahu Melaka, dua tiga buah perahu Haru.

Pada pertemuan kali pertama di sebuah kawasan jajahan Melaka, pemerintah Melaka ketika itu iaitu Sultan Alau’d-Din telah memerintahkan Laksamana Hang Tuah bersama dengan Seri Bija Diraja membawa hulubalang Melaka untuk menyekat kemaraan tentera Haru daripada terus menyerang dan merosakkan kediaman penduduk di kawasan tersebut, membawa kepada kekalahan kepada tentera Haru. Pertempuran kali kedua pula berlaku di Melaka, di mana tentera Haru telah datang menyerang Melaka:

Arkian maka kelengkapan Haru pun datang, bertemu dengan kelengkapan Melaka lalu berperang, tiada sangka bunyinya lagi. Maka rupa anak panah dan damak sumpitan seperti rnanik hujan yang lebat. Maka oleh orang Melaka dilanggarnya sekali-sekali, dicurahnya dengan batu dan seligi; maka kelengkapan Haru pun banyaklah alah, barang yang tinggal habis.

Peperangan ini berakhir dengan kemenangan kepada Melaka. Maka Haru pun termasuk dalam salah satu kerajaan di Kepulauan Nusantara yang tunduk kepada pemerintahan Melaka. Kisah-kisah perang sangat banyak jika dicari dan dibaca di dalam Sulalatus Salatin, dan banyak pengajaran boleh diambil daripadanya dalam memupuk semangat perpaduan antara rakyat.

Kisah-kisah perang ini dan banyak lagi merupakan antara kisah yang diceritakan oleh Tun Seri Lanang di dalam kitab beliau Sulalatus Salatin. Tidak dinafikan sejarah negara kita juga menarik dan elok untuk dipelajari di samping, jika dibaca dan diajarkan kepada rakyat Malaysia, nescaya akan dapat memupuk semangat cintakan negara melalui kisah-kisah lama yang berlaku di kepulauan Nusantara ini, sekali gus dapat mengimbangi minat rakyat kita yang terlalu banyak disogokkan dengan kehebatan sejarah Barat dan Timur dunia.

RUJUKAN:

Samad Ahmad (penyelenggara). 1979. Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu (Edisi Pelajar). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
Mashitah Sulaiman & Adibah Sulaiman @ Mohamad. 2013. Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) (Edisi Lengkap). Nilai: Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Mardiana Nordin dan Hasnah Hussin. 2014. Pengajian Malaysia. Shah Alam: Oxford Fajar.

Mardiana Nordin. T.th. Peperangan di dalam Sulalatus Salatin. Universiti Malaya. (https://www.um.edu.my/docs/librariesprovider4/history_dept/scholarly_articles/mardiana-peperangan-di-dalam-sulalatus-salatin.pdf?sfvrsn=2)

AHLI ARKEOLOGI JUMPA BUKTI NYATA BERLAKUNYA PERISTIWA BANJIR BESAR NABI NUH!

AHLI ARKEOLOGI JUMPA BUKTI NYATA BERLAKUNYA PERISTIWA BANJIR BESAR NABI NUH!

Kisah banjir besar zaman Nabi Nuh merupakan kisah terkenal yang bersumberkan dari kitab suci, baik itu agama Nasrani, Yahudi, dan Islam. Ramai di antara kita pasti sudah tahu bagaimana kisah Nabi Nuh dan banjir besar.

Dalam Al-Quran saja, ada beberapa ayat yang menjelaskan bahawa Allah memerintahkan Nabi Nuh untuk membuat bahtera kerana akan segera terjadi banjir besar yang akan menenggelamkan seluruh daratan di muka bumi. Hanya pengikut Nabi Nuh sahaja yang naik bahtera dan selamat dari banjir besar tersebut

Begitulah kira-kira kisah ringkas banjir besar zaman Nabi Nuh. Kerana peristiwa ini sudah sangat lama terjadi, penyelidik sukar mencari bukti-bukti peninggalan Nabi Nuh, termasuk bahtera raksasa yang digunakan sewaktu banjir besar tersebut berlaku.

Walaupun demikian, ada banyak bukti saintifik yang membuktikan bahawa banjir besar zaman Nabi Nuh benar-benar pernah terjadi. Berikut ulasan tentang bukti saintifik banjir besar zaman Nabi Nuh, yang disiarkan dari Listverse.

1. Penemuan Bahtera Nabi Nuh


Menurut teks zaman kuno, bahtera Nabi Nuh dipercayai berhenti di seberang Gunung Ararat di Turki. Seorang penyelidik bernama David Allen Deal pernah mengaku membuat pencarian saki baki dari bahtera peninggalan Nabi Nuh. Berita tersebut terus menjadi tajuk utama pada akhir tahun 1990-an.

Di seberang Gunung Ararat, terdapat sebuah tapak yang dikenali sebagai Naxuan. Laman ini pertama kali ditemui pada tahun 1940. Garis-garis besar yang aneh tiba-tiba muncul di tanah ketika itu, atau tepatnya setelah terjadi gempa.

Pada tahun 1960, majalah Life menyiarkan gambar tapak tersebut. Tapi setelah Allen melakukan kajian menyeluruh di tapak tersebut selama 10 tahun, beliau mendakwa dalam bukunya yang berjudul “The Day Behemoth And Leviathan Died”, bahawa tapak tersebut merupakan tempat Nabi Nuh berhenti selepas banjir besar.

2. Beberapa Peradaban Menceritakan Kisah Yang Sama

Bukan hanya kitab suci saja yang mengisahkan tentang banjir besar Nabi Nuh, namun beberapa peradaban terkenal seperti Rom kuno dan Yunani kuno juga menunjukkan kisah yang hampir sama dengan kisah Nabi Nuh.

Dalam mitos legenda Yunani, Zeus (dewa dalam kepercayaan orang Yunan), akan menghantar banjir besar kepada musuh-musuhnya. Diceritakan ada yang tahu rancangan Zeus untuk menghantar banjir iaitu Prometheus yang menyuruh anaknya untuk segera membina sebuah bahtera.

Manakala menurut versi orang Rom kuno, Tuhan menghantar banjir besar kepada orang-orang jahat. Dalam cerita versi Rom ini, Deucalion dan isterinya, Pyrrha menyelamatkan diri daripada banjir besar tersebut dengan naik perahu besar.

3. Göbekli Tepe: Bandar Pertama Yang Dibina Selepas Banjir


Laman kuno Göbekli Tepe dipercayai oleh ahli sejarah sebagai daerah atau bandar pertama yang dibina sejak banjir. Bangunan dan pengetahuan terkini mengenai pengairan dan pertanian dijumpai di tapak ini.

Menurut perspektif kuno, pembuatan bahtera Nuh dipercayai menggunakan teknologi maju. Sehingga muncul anggapan bahawa Göbekli Tepe adalah bandar pertama yang dibina dengan bantuan Nabi Nuh. Selain itu, para penyelidik membuat kesimpulan bahawa tapak ini sudah ada sejak 10,000 sebelum Masihi.

Sekarang tapak ini berada di wilayah Turki, dan dulunya tapak ini pernah menjadi tempat tinggal orang-orang Armenia. Ramai daari mereka yang mendakwa bahawa mereka keturunan terus dari orang-orang yang tinggal di Göbekli Tepe.

4. Banyak Ditemukan Bandar Di Bawah Air

Penyelidik sudah banyak menjumpai bandar di bawah air. Banyak pula di antara bandar bawah air tersebut yang tenggelam pada 10,000 sebelum Masihi, waktu yang dipercayai banjir kilat Nuh terjadi.

Salah satu contohnya adalah runtuhan bawah laut yang terletak di luar pantai Okinawa, Jepun. Pada tahun 1996, sisa runtuhan raksasa dijumpai di sana. Yang menjadikan penemuan ini menarik kerana runtuhan itu dipercayai dulunya sebagai peradaban yang maju.

Kemudian di luar pantai India, di mana runtuhan dijumpai beberapa batu di bawah permukaan air dengan menggunakan sonar. Dipercayai bandar tersebut tenggelam dalam tempoh akhir Zaman Ais.

Jika dikaitkan dengan kisah Nabi Nuh, adakah mungkin bandar-bandar zaman dulu ini tenggelam kerana banjir kilat seperti yang dikisahkan dalam kitab suci?

Sumber: Laicikang

Tak Pilih Bulu, Almarhum Sultan Abdul Halim Tak Pernah Anak Tirikan Pihak Pembangkang

Tak Pilih Bulu, Almarhum Sultan Abdul Halim Tak Pernah Anak Tirikan Pihak Pembangkang

Raja dan rakyat berpisah tiada, itulah satu ungkapan bagi menggambarkan Istana sentiasa menaungi rakyat jelata. Almarhum Sultan Abdul Halim Muadzam Shah membuktikan frasa ini sepanjang 59 tahun pemerintahan Baginda. Almarhum menyantuni segenap penjuru rakyat yang ada di bumi Darul Aman bahkan juga Malaysia sepanjang 2 penggal Baginda menaungi Malaysia selaku Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.

Almarhum Tuanku sepanjang pemerintahan baginda berjaya untuk dilihat berkecuali dalam isu politik di Negeri Kedah. Tidak seperti mana sebahagian yang lain Istana dilihat condong kepada mana-mana parti politik.

Penulis tidak katakan Tuanku pro UMNO 100% ataupun PAS 100%, namun tindakan Almarhum Tuanku berjaya menyeimbangkan kuasa politik di negeri ini disamping dilihat adil dalam sebahagian isu serta menjadi pendamai dan mententeramkan rakyat disaat pergolakkan politik berlaku.

Penulis akan cuba nukilkan beberapa peristiwa antara Tuanku dan PAS Kedah serta sumbangan Tuanku yang akhirnya menjadikan Tuanku bukan sekadar adil bahkan dilihat adil.

Dalam isu Memali, Ust Ibrahim Libya bersama 14 yang lain syahid di bunuh atas tuduhan sebagai pemberontak dan pembawa ajaran sesat. Pihak PAS mengambil sikap bahawa semuanya syahid dan dikebumikan mengikut tatacara mereka yang syahid. Majlis fatwa kebangsaan menolak bahawa Ust Ibrahim Libya dan pengikutnya syahid manakala ahli Majlis Syura PAS, Ulama-ulama pondok seperti Tuan Guru Haji Salleh, Guru-guru pondok di sekitar Lanai dan Parit Panjang konsisten menisytiharkan mangsa Memali adalah Syahid. Keadaan semakin genting apabila mula cabar mencabar antara pelbagai pihak. Almarhum Tuanku hadir ke maqam Syuhada di Parit Panjang dan menyiram air mawar di perkuburan mereka. Tindakan Tuanku telah mententeramkan keadaan pada ketika itu.

Bagi sesetengah negeri, pemimpin pembangkang boleh dikatakan mustahil untuk mendapat apa-apa pengiktirafan peringkat negeri dalam bentuk anugerah mahupun pingat. Sedangkan tidak dapat dinafikan pemimpin PAS ataupun pembangkang yang lain juga punya sumbangan yang signifikan di peringkat masyarakat.

Namun ini tidak berlaku di Kedah. Almarhum Tuanku sentiasa meneliti mana-mana individu yang berhak mendapat pengiktirafan selain daripada nama-nama yang dicadangkan oleh pihak berwajib. Ia dimulakan dengan Almarhum Tuanku menganugerahkan pingat yang membawa gelaran Dato kepada Presiden PAS pada ketika itu Almarhum Dato Fadhil Mohd Nor. Satu kejutan pada ketika itu kerana sangat sukar bagi Adun Pembangkang untuk mendapat penganugerahan pingat kebesaran dari Istana. Ini membuktikan hubungan baik antara Almarhum Tuanku dan juga Adun Bukit Raya yang juga Presiden PAS pada ketika itu. Bahkan satu perkara biasa apabila Ust Fadzil Nor dilihat hadir dalam majlis-majlis rasmi yang melibatkan Almarhum Tuanku.


Semasa PAS dan Pakatan Rakyat memerintah Kedah dari tahun 2008-2013, Almarhum Tuanku juga sudi menganugerahkan pingat kebesaran kepada beberapa pimpinan PAS antaranya:

– Darjah Seri Paduka Mahkota Kedah (SPMK) yang membawa gelaran Datuk Seri kepada Almarhum Ustaz Azizan Abdul Razak yang juga Menteri Besar Kedah pada ketika itu. Anugerah ini disampaikan sempena Sambutan Jubli Emas pemerintahan Almarhum Tuanku Sultan.

– Darjah Datuk Setia Diraja Kedah (DSDK) kepada Speaker DUN Kedah Dr. Abdul Isa Ismail, Ahli Parlimen Pokok Sena YB Mahfuz Omar, Exco Kerajaan Negeri YB Ir Amiruddin Hamzah dan YB Ustazah Aishah Ghazali serta Adun Bukit Pinang YB Md Roshidi Osman.

– Juga Pingat Setia Mahkota Kedah (SMK) kepada Timbalan Speaker Dun yang juga Adun Air Hitam YB Ust Abdul Ghani Ahmad. Manakala Pingat Jaksa Pendamai (JP) kepada Ahli Parlimen Baling pada ketika itu YB Ust Taib Azamuden bin Md Taib. Terdapat beberapa lagi tokoh PAS pada ketika itu yang turut menerima pingat kebesaran dari Tuanku, namun penulis tiada maklumat tentang nama pingatnya. Antara mereka ialah YB Dato Ir Phahrolrazi Zawawi ( Adun Pengkalan Kundor) dan juga YB Dato Ismail Salleh (Adun Alor Mengkudu).

Ahli PAS pada yang mendapat penganugerahan dari Almarhum Tuanku pada ketika itu tidaklah mendominasi penerima pingat. Ada juga pimpinan politik dari UMNO dan PKR yang menerimanya. Maka istana dilihat adil dalam menganugerahkan pingat sempena hari kebesaran.

Semasa Almarhum Tuanku menjadi Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung juga, Almarhum Tuanku telah menganugerahkan Darjah Kebesaran Panglima Setia Mahkota (PSM) kepada Almarhum Datuk Seri Diraja Ustaz Azizan Abdul Razak yang membawa gelaran Tan Sri. Pada ketika itu PAS sudah tidak memerintah Kedah akibat kekalahan Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13. Ustaz Azizan menjadi individu pertama dalam PAS mendapat anugerah darjah kebesaran peringkat persekutuan.

Akrabnya Almarhum Tuanku dengan beberapa individu dalam PAS boleh dilihat apabila Almarhum Tuanku mencemar duli meziarahi jenazah Almarhum Dato Ustaz Fadzil Md Nor di Kuala Lumpur dan juga jenazah Mantan Menteri Besar yang disayangi Tuanku Almarhum Ustaz Azizan Bin Abdul Razak di hari kematian mereka. Kesudian hadirnya Almarhum Tuanku pada ketika itu menerbitkan lebih rasa kasih rakyat jelata dan ahli PAS kepada Almarhum Tuanku.

Ketika berlakunya krisis Menteri Besar Kedah antara Dato Seri Mukhriz Mahathir dan juga Dato Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah, Almarhum Tuanku melalui Jemaah Pemangku Sultan telah sudi menerima mengadap wakil-wakil rakyat dari PAS bagi mendengar sendiri pendirian rasmi dari wakil PAS terhadap isu tersebut.

Almarhum Tuanku juga sudi menganugerahkan kepada Almarhum Tuan Guru Haji Salleh sebagai Tokoh Pendakwah Negeri Kedah bagi tahun 2009.

Kebijaksanaan dan keadilan Almarhum Tuanku Sultan Abdul Halim dalam pemerintahan Baginda terus menjadi sebutan rakyat dan para pemimpin negeri Kedah. Moga Allah swt merahmati dan mengampunkan Almarhum Tuanku Sultan. Benarlah, Raja dan Rakyat berpisah tiada.

Sumber: Nazmie Samarahan

“Sekampung Peluk Islam Sebab Tuanku” (Tok Batin), Kisah Almarhum Tuanku Tegakkan Islam Di Pedalaman Kedah!

“Sekampung Peluk Islam Sebab Tuanku” (Tok Batin), Kisah Almarhum Tuanku Tegakkan Islam Di Pedalaman Kedah!

BALING – Kenangan terindah buat 50 keluarga Orang Asli Ken Sieu dari Kampung Lubuk Legong apabila memeluk Islam di hadapan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah sekitar 1986.

Pengalaman manis ini telah dikongsikan oleh Tok Batin, Razali Kulim berkata, Almarhum baginda individu pertama mengislamkan masyarakat Orang Asli di kampung tersebut.

“Bawah khemah sekitar jam 11.30 pagi di kampung inilah, baginda mengislamkan kami termasuk saya yang waktu tu masih belasan tahun,” ujarnya.

Selain itu, Almarhum sentiasa ambil berat permasalahan masyarakat Orang Asli Ken Sieu.

“Baginda melalui pegawai istana atau penghulu mukim selalu bertanya khabar termasuk beri bantuan makanan,” dan Almarhum selalu berpesan agar berpegang teguh dengan ajaran Islam.

Katanya, pengalaman manis lebih 30 tahun itu masih diingati hingga hari ini.

“Tuanku Yang Islamkan Kami Sekampung”, Tok Batin Suku Kensui Kongsi Detik Paling Bersejarah Dalam Hidupnya

Sedikit fakta mengenai perkampungan orang asli suku Kensiu di Baling, Kedah

Kampung Lubuk Legong adalah satu-satunya perkampungan asal Orang Asli dari suku Kaum Kensui (kumpulan Negrito) di semenanjung Malaysia. Kampung ini terletak kira-kira 13 km dari Bandar Baling dan telah dikategorikan sebagai perkampungan pinggir bandar. Pekan yang terdekat ialah pekan Kampung Lalang yang jaraknya hanya 3 km serta dikelilingi oleh kampung-kampung Melayu lain.

Keunikan dan juga daya tarikan utama masyarakat luar ke kampung ini ialah terdapatnya satu Kolam Rekreasi Air Panas, Ulu Legong. Kolam semulajadi ini telah dinaik taraf dan menjadi tarikan kepada pengunjung-pengunjung sekitar negeri Kedah, Perak, Perlis dan Pulau Pinang.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Dr. Iskandar Carey (1970), berdasarkan lawatan ke Perkampungan Orang Asli di Kampung Lalang sekitar tahun 1968 dan 1969, puak Kensiu ini telah mempunyai penempatan sendiri.

Mereka juga dikatakan sebagai puak yang tertua sekali. Pada asasnya puak Kensiu ini dikatakan mempunyai pertalian keluarga di Kampung Rai, Yala, Thailand.

Manakala berdasarkan maklumat lisan, masyarakat Kensiu ini berasal dari Kuala Kedau dan Ulu Legong. Semasa kemasukkan Jepun ke Tanah

Melayu sekitar tahun 1941 dan 1942, puak Kensiu ini telah melarikan diri ke merata tempat di daerah Baling. Di antara yang dituju ialah ke Parit Panjang, Kampung Bendang Man di Sik, Kampung Sg. Celak dan Kampung Tiak di Kupang, Baling.

Pada masa sekarang, penempatan yang dibina oleh kerajaan iaitu di Perkampungan Orang Asli Kampung Lubuk Legong telah mengumumkan ahli puak tersebut di satu tempat.

Puak Kensiu ini telah menetap di sini sememjak 1957 di lot No. 3623 yang telah ditawarkan pada tahun 1958 sebagai Rezab Orang Asli iaitu dengan keluasan tanah sebanyak 428 ekar.

Sumber: Sinar Harian

Misteri Kubur Terangkat Di Makam DiRaja Langgar

Misteri Kubur Terangkat Di Makam DiRaja Langgar

Di sebalik tembok Makam DiRaja Langgar.

Irfan bertanya ..

Kenapakah makam ini jadi begini abah ?

Sultan Kedah kan sangat kaya ?

Dulu kan Sultan Kedah bagi kat Siam Bunga Emas dan Bunga Perak macam kat muzium tu… macam tu saja…Kat Siam ?

Kenapa makam ni tak cantik macam makam lain abah??

Bila anak bertanya …cikgu kena jawab …

Inilah makam Tunku Yaakob atau di kenali Tunku Embon Ibni Tunku Abdullah.

Sejarah tidak akan menipu kita..Boleh diceritakan kepada anak cucu kita.

“DENDAM TAK SUDAH”

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

kubur di tutupi busut dan tumbuhan nampak seolah-olah kubur terangkat dari permukaan tanah

Makam ini pernah di gali beberapa kali . Sebabnya Tunku Yaakob menderhakai Sultan Kedah berpakat dengan Siam. Sebenarnya makam ini tidak berada di dalam kawasan Makam DiRaja . Disebabkan kawasan makam DiRaja ini terpaksa dibesarkan kerana pertambahan makam makam kerabat Di raja Kedah, maka makam Tunku Yaakub terpaksa di gali semula kemudian di tanam di luar Makam Diraja kerana tidak mendapat perkenan Sultan yang memerintah.

Sudah beberapa kali makam ini terpaksa di gali untuk di tanam di luar Makam Di Raja dengan kuasa Allah di atas Makam Tunku Yaakob ini timbul terbinanya sarang anai-anai sebegini.Akhirnya makam ini KEKAL berada di dalam kawasan Makam DiRaja sehingga sekarang atas persetujuan Sultan Abdul Halim tambahan pula sarang anai-anai yang besar berada diatas makam ini.

Kisah Tunku Yaakob menentang Sultan Kedah ketika itu menyebabkan Sultan Kedah kehilangan Takhta dan melarikan diri ke Melaka.

Akhirnya Tunku Anum berjaya mendapatkan balik negeri Kedah dari taklukan Siam dan Kedah terpaksa menghantar BUNGA EMAS dan BUNGA PERAK kepada Kerajaan Siam. Kisah galur sejarah ini membawa kepada terbentuknya Kerajaan Negeri Perlis sekarang ini.

Sumber: Mohd Shukor Nor Hafiza

Sentiasa Senyum Tak Memilih Rakan, Kisah Sultan Abdul Halim Di Bangku Sekolah

Sentiasa Senyum Tak Memilih Rakan, Kisah Sultan Abdul Halim Di Bangku Sekolah

SELAIN mencatatkan sejarah dengan dua kali memegang tampuk pemerintahan negara selaku Yang di-Pertuan Agong ke-5 dan ke-14, terdapat beberapa fakta menarik lain mengenai Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah yang mungkin tidak disedari umum.

Menurut Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK), Datuk Dr. Wan Shamsudin Mohd. Yusof, fakta pertama baginda ialah sultan ketiga yang paling lama memerintah di ­negeri ini selepas Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muadzam Shah II dan nenda baginda, Sultan Abdul Hamid Halim Shah.

“Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muadzam Shah II yang adalah Sultan Ke-19 Kedah memerintah selama 68 tahun iaitu dari 1710 hingga 1778 manakala Sultan Abdul Hamid Halim Shah bertakhta selama 61 tahun bermula 1882 hingga 1943 selaku sultan ke-26.

“Tuanku Sultan Abdul Halim pula kini sudah memerintah selama 59 tahun setelah menaiki takhta sejak 1958. Maka tahun depan adalah masanya untuk negeri ini menyambut perayaan Jubli Intan pemerintahan tuanku yang saya fikir perlu diadakan secara besar-besaran sebagai tanda menjunjung kasih terhadap baginda,” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Pelantikan untuk tempoh lima tahun pada 13 Disember 2011, menjadikan baginda, sultan yang pertama menjadi Yang di-Pertuan Agong untuk kali kedua sekali gus mencatatkan satu sejarah yang menjadi kebanggaan rakyat negara ini dan institusi raja. Baginda diputerakan pada tanggal 28 November 1927 di Istana Anak Bukit, Alor Setar.

Tambah Wan Shamsudin, jika perayaan tersebut diadakan maka satu lagi sejarah akan tercipta iaitu baginda ialah satu-satunya daripada 28 sultan negeri ini yang ­menyambut perayaan Jubli Intan.

“Di zaman Sultan Abdul Hamid Halim Shah, baginda hanya sempat meraikan sambutan Jubli Emas dan perkara itu terbukti ­melalui penemuan peralatan digunakan serta surat sembah tahniah. Baginda dalam pada itu dikatakan pernah merancang untuk mengadakan sambutan jubli intan namun tidak sempat berbuat demikian apabila mangkat pada 1943.

“Disebabkan itu, jika ada majlis perayaan buat Tuanku Sultan Abdul Halim dirancang oleh kerajaan negeri tahun depan, maka acara itu ­pastinya menjadi sejarah tanda kasih kerajaan serta rakyat negeri ini kepada tuanku,” katanya.

Fakta seterusnya kata Wan Shamsudin, baginda ialah Sultan Kedah kedua yang mengikuti upaca­ra pertabalan secara rasmi bertempat di Balai Besar Negeri, Alor Setar pada 20 Februari 1959 selepas Sultan Ke-22, Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah yang juga dikenali sebagai Almarhum Melaka berbuat demikian pada 1904.

“Berbanding sultan-sultan lain yang menaiki takhta tanpa ditabalkan, kedua-dua sultan ini mengikuti pertabalan rasmi yang dilengkapi dengan pelbagai adat istiadat serta acara sambutan. Itu adalah antara petanda betapa istimewa­nya Sultan Abdul Halim bagi negeri Kedah ini,” katanya.

Mengulas lanjut katanya, sikap Tuanku Abdul Halim yang mengutamakan tugas da­-
lam memastikan kesejahteraan rakyat negeri ini terpelihara seperti diwarisi daripada ayahanda baginda, Sultan Badlishah Ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah adalah antara faktor mengapa baginda amat disegani serta dihormati umum.

“Seperti ayahanda baginda, Sultan Abdul Halim tidak menjadikan istana persema­yaman baginda sebagai pe­jabat sebaliknya akan berangkat ke pejabat rasmi di Wisma Darul Aman untuk menjalankan tanggungjawab bagi meneliti perkara-perkara yang memerlukan perhatian baginda.

“Jadual baginda seperti mereka yang bekerja di pejabat juga. Berangkat ke pejabat di awal pagi dan berangkat pulang ke istana untuk berehat pada waktu tengah hari.

Selepas itu, baginda akan kembali ke pejabat dan berangkat pulang ke istana pada waktu petang,” katanya.

Tambahnya, Sultan Abdul Halim mengambil pendekatan itu bagi memudahkan baginda untuk bertemu dengan Menteri Besar atau mana-mana pegawai tertinggi kerajaan negeri bagi melicinkan kerja-kerja pentadbiran.

“Dengan berbuat demikian, baginda tidak perlu mengambil masa terlalu lama untuk menitahkan Menteri Besar, barisan exco atau mana-mana pegawai kerajaan negeri datang menghadap,” katanya.

Tuanku Abdul Halim Ketika Di Bangku Sekolah

Sementara itu, rakan sekolah Tuanku Abdul Halim di Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH), Gurdial Singh Kartar Singh berkata, sebagaimana tuanku dikenali sebagai sultan berjiwa rakyat pada hari ini, begitu jualah sikap baginda ketika berada di alam persekolahan.

“Tiada langsung rasa sombong atau bermegah-megah pada tuanku. Semasa mula-mula masuk ke situ, semua orang tahu yang baginda ialah anakanda kepada Sultan Badlishah.

“Tetapi baginda tidak kekok berkawan dengan kami orang kebanyakan. Hendak lihat baginda bermasam muka, jauh sekali kerana baginda sememangnya suka bersahabat dengan sesiapa saja tanpa mengira latar belakang seseorang.

“Antara lain sifat tuanku yang perlu dipuji adalah sentiasa menjauhkan diri daripada perkara tidak elok. Segalanya seakan sempurna pada baginda yang saya sifatkan sebagai individu berdisiplin serta cerdik dalam pelajaran,” katanya yang turut menyertai Persatuan Geografi di sekolah tersebut bersama Tuanku Sultan Abdul Halim.

Mengulas mengenai minat ­tuanku terhadap bidang sukan, Gurdial yang ialah pesara polis berpangkat Superintenden memberitahu, perkara itu juga sememangnya sesuatu yang diketahui umum sejak dari zaman sekolah lagi.

“Setiap kali ada perlawanan bola sepak atau olahraga, kami akan bersama-sama turun ke padang memberi sokongan. Selain itu, baginda amat meminati sukan golf dan lumba perahu.

“Antara kenangan manis bersama tuanku adalah apabila baginda mengalungkan medal kemenangan sewaktu saya menguruskan pasukan lumba perahu polis yang berjaya mengatasi tentera pada 1978. Selaku kawan lama, baginda bergurau dan menepuk bahu saya ketika menyampaikan hadiah kemenangan itu,” katanya.

Sumber: Utusan Melayu

Salasilah Kesultanan Melayu Kedah, Sistem Kesultanan Melayu Tertua Di Dunia!

Salasilah Kesultanan Melayu Kedah, Sistem Kesultanan Melayu Tertua Di Dunia!

Ringkasnya, Kesultanan Kedah dipercayai kesultanan tertua di Malaysia dan juga kesultanan tertua di dunia. Kesultanan Kedah bermula pada tahun 634 dimulai oleh Derbar Raja berasal dari Persia. Baginda memerintah Kuala Sungai Qilah (Kedah) dgn ibu negerinya Langkasuka hingga tahun 1136. Pada tahun 1136, Durbar Raja II ambil alih pemerintahan. Ada juga catatan mengatakan Durbar Raja II bernama Phra Ong Mahawangsa. Baginda memerintah hingga tahun 1179 dan bermula lah pemerintahan beraja di Kedah. Ada juga catatan mengatakan pemerintahan Kedah bermula sejak tahun 330.

Apapun, pemerintahan kesultanan Kedah yang menggunakan darjah Sultan bermula pada tahun 1136 oleh Sultan Mudzafar Shah 1. Ia didorong oleh kehadiran sarjana Islam dari Yemen, Sheikh Abdullah Jaafar Quamiri yang menziarahi Durbar Raja II yang terus memeluk Islam. Baginda digantikan oleh Sultan Mu’adzam Shah (1179-1201) dan seterusnya Sultan Muhammad Shah (1201-1236). Sehinggalah ke hari ini, Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah adalah sultan ke 28 memerintah Kedah selepas menggantikan ayahanda baginda, Sultan Badlishah pada tahun 1958 lalu. Almarhum memerintah Kedah selama 59 tahun

Sultan Kedah yang paling lama bertakhta ialah Sultan Muhammaf Jiwa Zainal Adilin Mu’adzam Shah yang memerintah selama 68 tahun iaitu dari 1710 hingga 1778.

Almarhum Sultan Abdul Halim adalah putera sulung Almarhum Sultan Badlishah. Selain Almarhum, Sultan Badlishah juga mempunyai 3 orang lagi putera iaitu:

– Tunku Abdul Malik
– Tunku Annuar
– Tunku Mahmud Salehudin.

Memandangkan Almrahum Sultan Kedah tidak dikurniakan putera, maka Tunku Abdul Malik dilantik sebagai Raja Muda Kedah hingga baginda mangkat pada tahun 2015 yang lalu. Kemudian, Tunku Mahmud Salahuddin (75 tahun) dilantik sebagai Raja Muda Kedah hingga hari ini. Manakala Tunku Annuar merupakan Pengerusi Majlis Di Raja Kedah hingga baginda mangkat pada tahun 2014.

Dari 4 putera Almarhum Sultan Badlishah, hingga hari ini hanya Tunku Mahmud Salehudin (Raja Muda Kedah) sahaja yang tinggal. Baginda mempunyai 2 orang putera bersama Tengku Maliha Binti Tengku Ariff iaitu:

1. Tunku Sarafudin Badlishah
2. Tunku Shazuddin Badlishah

Almarhum Sultan Abdul Halim mempunyai 3 orang puteri iaitu:

1. YTM Tunku Soraya (Raja Puan Muda Perak)
2. YTM Alamrhumah Tunku Sarinah
3. YTM Tunku Puteri Intan Safinaz

Kali terakhir Kedah menghadapi kemangkatan sultannya serta pemasyuran Sultan adalah 59 tahun lalu iaitu pada tahun 1958.

Sembah takziah diatas kemangkatan DYMM Almarhum Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah Al Haj Ibni Almarhum Sultan Badlishah. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh Almarhum dan diletakkan dikalangan ahli syurga Nya.

Senarai Sultan Kedah

Sultan Kedah ke- 29

Penduduk Kedah Asalnya Dari Gergasi?

Sejarah awal negeri Kedah amat rumit sekali hendak diketahui orang. Kerana mengikut dari sumber-sumber yang boleh dipercayai seperti dari buku-buku Hikayat Merong Mahawangsa dan At-Tarikh Salasilah Negeri Kedah bahawa negeri ini telah dibuka kira-kira seratus tahun sebelum dari Nabi Muhammad dilahirkan, iaitu kira-kira dalam tahun 470M, atau kira-kira seribu tahun terdahulu dari pembukaan kerajaan Melayu Melaka.

Ianya sezaman dengan tumbuhnya lain-lain kerajaan di benua Asia seperti Kerajaan P’an P’an, Hunan, Cenla dan Campa yang sekarang telah hilang namanya dalam sejarah dan berganti dengan nama-nama kerajaan yang baru pula.

Memandang masa yang begitu lama, tentulah ahli-ahli sejarah tidak dapat memberi keterangan lanjut dan tarikh yang tepat mengenai sejarah negeri itu.

Mengikut Hikayat Merong Mahawangsa (HMM), penduduk asal negeri Kedah (Pulau Serai) ialah keturunan gergasi. Manakala raja pertama pula ialah Merong Mahawangsa sendiri yang berasal dari indera kayangan dan bersahabat baik dengan raja Rom. Ketika Merong Mahawangsa mengiringi Putera Raja Rom untuk berkahwin dengan Puteri China, angkatan mereka telah karam dibinasakan oleh burung geruda yang telah bersumpah sebelum itu dengan Nabi Allah Sulaiman a.s. untuk menggagalkan perkahwinan kedua anak raja itu.

Bila angkatan itu binasa, masing-masing membawa diri. Merong Mahawangsa berusaha untuk menyelamatkan Putera Raja Rom itu tetapi gagal. Akhirnya Merong Mahawangsa sampai di Pulau Serai (Kedah) dan dilantik menjadi raja kepada kaum gergasi yang mendiami pulau itu. Pulau Serai itulah dipercayai Gunung Jerai yang ada sekarang ini. Agaknya kawasan tanah rendah di persekitaran gunung itu belum lagi timbul dari aras laut. Dari keturunan Merong Mahawangsa inilah terus menerus memerintah negeri Kedah sampai sekarang ini.

Ada enam orang raja sebelum negeri Kedah menerima agama Islam. Mereka itu ialah Raja Merong Mahawangsa, Raja Ong Mahapudisat, Raja Seri Mahawangsa, Seri Maha Inderawangsa, Raja Ong Maha Perita Deria (Raja Bersiong), Raja Phra Ong Mahapodisat dan Raja Phra Ong Mahawangsa iaitu raja yang mula-mula menerima agama Islam dengan gelaran Sultan Mudzaffar Syah.

Menurut tawarikh Siam pula, susunan raja sebelum menerima agama Islam adalah seperti berikut; pertama – Phra Ong Mahawangsa, kedua – Phra Ong Mahapodisat, ketiga – Seri Mahawangsa, keempat – Sri Maha Inderawangsa, kelima – Phra Ong Maha Yatidahara, keenam – Phra Ong Mahapodisat dan ketujuh – Phra Ong Mahawangsa iaitu Sultan Mudzaffar Syah (sultan yang mula-mula menerima agama Islam).

Bagaimanapun, jika dibandingkan antara buku-buku tersebut nyatalah At-Tarikh Salasilah negeri Kedah lebih sesuai dijadikan rujukan sejarah. Ramai pengkaji-pengkaji sejarah Kedah yang merujuk buku tersebut kerana buku HMM dan Tawarikh Siam merupakan buku hikayat cuma yang lebih banyak mengaitkan dengan kisah-kisah dongeng dan tidak mempunyai faktor-faktor yang dapat dipegang oleh mereka terutama dari segi tarikh.

Buku HMM lebih sesuai dikatakan sebagai buku hikayat sahaja dan bukannya buku sejarah. Bagaimanapun buku tersebut digunakan juga untuk dibuat perbandingan terutama tentang nama-nama raja yang memerintah.

Dalam HMM, cuma ada tercatat tujuh orang raja sahaja yang memerintah negeri Kedah sebelum menerima Islam, begitu juga Tawarikh Siam, sementara di dalam buku At-Tarikh ada tercatat sembilan orang raja. Bagaimanapun, cuma ahli sejarah sahaja yang dapat memberi kenyataan yang sebenar.

Mengikut At-Tarikh karangan Muhammad Hassan bin Dato’ Kerani Muhammad Arshad bahawa penduduk awal negeri Kedah bermula dari pelarian penduduk tanah Jawa yang datang kira-kira seratus tahun sebelum keputeraan Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. di Mekah. Pelarian itu bukan sahaja tertumpu khusus ke negeri Kedah saja, malahan bertaburan di sepanjang pantai semenanjung Malaysia yang ketika itu lebih terkenal dengan nama Tanah Segara Masin. Orang-orang pelarian itu dipanggil ‘Melayu’ bererti lari.

Perpindahan atau pelarian itu berlaku bukanlah bertujuan untuk mencari-cari tempat baru tetapi adalah bagi menyelamatkan nyawa setelah negeri mereka (tanah Jawa) diserang oleh bangsa Hindustan yang berbahasa Sanskrit dan beragama Hindu.

Di Kedah, tempat yang menjadi tumpuan ialah di persekitaran kaki Gunung Jerai, mungkin ketika itu pantai kerana waktu pelayaran masing-masing menjadikan puncak Gunung Jerai itu sebagai pedoman.

Hingga kini, lebih kurang satu setengah batu dari pekan Merbok di kaki Gunung Jerai masih terdapat satu tinggalan kuil purba atau candi-candi purba yang serupa dengan candi yang didapati di tanah Jawa. Inilah satu-satunya kesan purba yang didapati sebagai bukti nyata perpindahan penduduk beragama Hindu itu.

Penduduk Kedah (ketika itu terdapat nama-nama lain bagi negeri Kedah Tua seperti Kalah, Kalagam, Kalabar dan Langkasuka) tidak mempunyai raja atau ketua. Mereka cuma hidup sendiri-sendiri sahaja tetapi tetap aman dan damai. Kemudiannya, penduduk makin ramai dengan kedatangan orang-orang dari Pulau Serindit (Ceylon).

Kemudiannya, kedudukan mereka di persekitaran itu tidak aman lagi akibat serangan dari puak-puak dari utara negeri Kedah terutama dari daerah Ligor, Teneserim dan Pegu Burma.

Untuk menahan kemaraan serangan itu, mereka mula bersatu dan melantik ketua di antara mereka. Ketua satu digelar Tan Dermadewan sementara penolongnya digelar Tun Perkasa. Sejak itu, mereka berdualah yang menjadi ketua bagi penduduk di negeri Kedah. Bagaimanapun, tidak pula dinyatakan tarikh yang tepat.

Ketika itu, kawasan Kedah termasuklah Kedah yang sekarang ini, Pulau Pinang dan Seberang Prai, Perlis, Pulau Langkawi dan beberapa tempat di kawasan negeri Thai selatan iaitu seperti Kuala Bara, Cik Baling, Ampe di dalam daerah Setul (Satun). Hampir semua kawasan itu meliputi kawasan tepi pantai.

Pemerintahan Kedah di bawah kekuasaan Tan Dermadewan dan Tun Perkasa itu tidak pula diketahui berapa lamanya. Mengikut buku itu yang dipetik dari satu sumber dalam tahun 630M, seorang raja dari tanah Gumarun yang lari akibat negerinya diserang oleh Maharaja Farsi telah dilantik menjadi raja Kedah yang pertama. Baginda dengan orang-orang besarnya lari dengan jalan laut ke timur. Mula-mula sampai ke Ceylon, Teluk Burma dan akhir sekali ke Kuala Sungai Khelah (Merbok).

Ketibaan raja itu telah disambut dengan hormatnya oleh Tan Dermadewan dan orang-orangnya. Kemudian di tabal menjadi raja dan bersemayam di Kota Langkasuka, sebuah kota yang diperbuat daripada tanah, mempunyai tiga pintu gerbang.

Dari pengalaman memerintah negerinya di tanah Farsi dahulu, Maharaja Derbar Raja telah melantik beberapa orang besar bagi membantu baginda memerintah. Baginda telah melantik menteri empat, lapan dan enam belas.

Alat-alat kebesaran yang dibawa dari Farsi seperti semambu (dinamakan Maha Guru), Negara (gendang kecil), dan nafiri telah dijadikan alat-alat kebesaran diraja. Ketiga-tiga benda itu disampul dengan kain kuning, ditambah pula dengan beberapa jenis alatan dari Jawa seperti gong, serunai dan beberapa buah gendang lagi. Kini, semua alat-alat itu dijadikan alat-alat Nobat DiRaja Kedah. Alatan-alatan itu tersimpan di Balai Nobat Alor Star, di hadapan masjid Sultan.

Selepas Maharaja Derbar Raja mangkat, iaitu raja pertama, ada delapan orang lagi memerintah Kedah sebelum negeri itu menerima agama Islam. Raja-raja itu adalah seperti berikut:

  • Maharaja Diraja Putera – bersemayam di kota Langkasuka
  • Maharaja Maha Dewa – bersemayam di Sidim, Kulim
  • Seri Maharaja Karna Diraja – bersemayam di Kota Aur, Sik
  • Seri Paduka Maharaja Kerma – bersemayam di Kota Aur, Sik
  • Seri Paduka Mahraja Maha Dewa – bersemayam di Bukit Meriam
  • Seri Paduka Maharaja Derma Raja – bersemayam di Bukit Meriam
  • Seri Paduka Mahraja Maha Dewa II – bersemayam di Bukit Meriam
  • Seri Paduka Mahraja Derbar Raja – bersemayam di Bukit Meriam

Begitulah susunan raja-raja Kedah sebelum Islam mengikut At-Tarikh itu. Tetapi malangnya, tidak pula diketahui bilakah tarikh-tarikh mereka memerintah. Bagaimanapun, dalam masa pemerintahan tersebut, banyak sudah peristiwa-peristiwa yang berlaku terutama tentang perpindahan tempat bersemayam.

Pada masa Maharaja Diraja Putera memerintah, walaupun baginda tetap bersemayam di kota Langkasuka, namun sempat lagi dalam masa bermain-main mengikut ulu sungai membina sebuah istana di Siong dalam daerah Baling sekarang ini.

Begitu juga tatkala Maharaja Maha Dewa memerintah, walaupun baginda bersemayam di Kota Bandar tetapi telah juga membuka tempat baru dan membina istana. Kali ini bertempat di Sidim dalam daerah Kulim. Baginda telah bersemayam di situ dan Kota Bandar diserahkan kepada adinda baginda yang bernama Maha Sura.

Pada masa Seri Maharaja Karna Diraja pula tidaklah ada tempat-tempat baru dibuka. Baginda lebih suka belayar di laut sambil melihat-lihat daerah-daerah di bawah jajahan takluknya. Dalam masa pelayaran itu, sempat pula baginda menyinggahi beberapa tempat seperti Pulau Langkawi dan Kuala Bara. Urusan pemerintahan ditinggalkan di bawah jagaan Menteri Empat.

Waktu pemerintahan Seri Paduka Maharaja Kerma, istana baru pula telah dibina di Bukit Meriam – jalan Pantai Merdeka. Di sini, lanjut juga usianya hingga beberapa keturunan. Agaknya, raja-raja ketika itu sentiasa mencari tempat yang istimewa untuk membangunkan istana yang tetap. Bagaimanapun, di Bukit Meriam ini cuma sempat hingga tujuh orang raja sahaja, iaitu sampai kepada Tunku Muzzil Syah atau Tunku Mathal Syah yang memerintah dari tahun 634H-679H.

Pada masa pemerintahan Paduka Maharaja Kerma, satu perubahan telah berlaku. Disebabkan kota Bukit Meriam terletak jauh dari Kuala Sungai Merbok – tempat pangkalan diraja dan menjadi susah berpangkalan di tepi pantai, maka Maharaja Kerma telah berpakat dengan orang-orang dan rakyatnya mengorek kuala baru. Maka itulah dibina Kuala Muda yang ada sekarang ini.

Aliran Sungai Merbok yang panjang itu telah dialihkan ke kuala yang baru dikorek. Maka, itulah sebabnya Sungai Merbok tidak mempunyai ulu yang panjang lagi seperti Sungai Muda, padahal kuala itu amat besar. Dengan itu, pangkalan diraja yang bertempat di Sungai Batu Langgaran di Sungai Merbok terpaksa ditinggalkan begitu sahaja.

Pada masa pemerintahan Maharaja Derma Raja pula telah berlaku satu peperangan. Inilah peperangan pertama semenjak pembukaan negeri Kedah. Disebabkan negeri Kedah bertambah maju dan ramai orang dari utara berpindah ke negeri itu, menyebabkan timbul iri hati pihak pemerintah di sana terutama di bahagian Teneserim. Maka angkatan negeri itu pun dikerah menyerang Kedah. Peperangan berlaku di Padang Jangan (Padang Besar) – sempadan antara Perlis dengan Siam.

Angkatan Maharaja Derma Raja diketuai oleh paduka adindanya yang bernama Maharaja Putera.

Berita peperangan itu telah sampai ke pengetahuan Raja Ligor. Raja Ligor telah mengarahkan bala tenteranya membantu Kedah. Dan dengan bantuan itu menyebabkan raja dan angkatan Teneserim terpaksa berundur.

Untuk membalas budi Raja Ligor, Maharaja Derma Raja telah menghantar Bunga Emas dan Bunga Perak yang tiap-tiap sepohonnya mengandungi empat cabang ke Ligor. Barang-barang lain termasuklah dua kayu kain khas berkepala benang emas, dua belas buah perisai, dua belas buah utar-utar (perisai kecil berbentuk bundar daripada tembaga atau besi) dan dua belas kayu kain putih.

Apabila menerima balasan surat, Raja Ligor telah menggesa raja Kedah supaya berbuat demikian tiap-tiap tiga tahun sekali. Tidaklah diketahui pula sama ada ini sebagai ufti tanda tunduk ke Ligor, tetapi di dalam buku itu dinyatakan perkara menghantar bunga emas dan perak tiap-tiap tiga tahun sekali itu telah menjadi adat.

Pada masa Maharaja Maha Dewa memerintah, selain dari orang-orang besar empat, lapan dan enam belas, baginda juga telah melantik beberapa orang ketua bagi membantu baginda memerintah di daerah Pulau Langkawi, Tanjung Dawai dan Kuala Bara. Baginda tetap bersemayam di Bukit Meriam.

Putera baginda yang bernama Seri Paduka Maharaja Derbar Raja pula ialah raja Kedah yang pertama menerima agama Islam dengan gelaran Sultan Muzaffar Syah. Dan nama ngeri dari Qalha dan lain-lain nama itu bagi negeri Kedah diubah kepada nama Negeri Kedah Darul Aman. Baginda telah diislamkan oleh Syeikh Jaafar Aumiri yang berasal dari Yamen kira-kira dalam tahun 531H dan bersamaan tahun Masihi (lebih kurang) 1360M.

Pada tahun hijrah 575 (1406M), Sultan Muzaffar Syah pun mangkat dan dimakamkan di Langgar, Bujang, Kedah.

Puteranya yang bernama Tunku Muazzam Syah dilantik pula menjadi sultan. Baginda tetap bersemayam di Bukit Meriam.

sumber: kami anak kedah, ISMA,  Sastera rakyat Kedah

 

Langsung tak mengeluh Almarhum Sultan Berjalan Kaki 2km ke stadium hingga masuk hospital!

Langsung tak mengeluh Almarhum Sultan Berjalan Kaki 2km ke stadium hingga masuk hospital!

 

ALOR STAR 1 Julai – Akibat terperangkap dalam kesesakan lalu lintas, Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah terpaksa berjalan kaki sejauh dua kilometer untuk ke Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang bagi menyaksikan perlawanan akhir bola sepak Piala FA antara Kedah dan Perlis.

Pemangku Raja Perlis, Tuanku Syed Faizzudin Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail pula terpaksa membonceng motosikal polis untuk ke stadium tersebut ekoran kesesakan yang amat teruk bermula sejak pukul 4.30 petang lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Othman Aziz berkata, pihaknya kesal dengan kelemahan pengurusan trafik sehingga insiden tersebut menimpa peminat nombor satu bola sepak Kedah dan Perlis itu.

Sultan Kedah terpaksa berjalan kaki kira-kira 45 minit untuk ke stadium tersebut apabila kenderaan rasmi yang membawa baginda terperangkap dalam kesesakan jalan raya,” katanya kepada pemberita selepas meraikan para pemain Kedah di Menara Alor Star di sini hari ini.

Perlawanan akhir antara pasukan berjiran Kedah dan Perlis itu berkesudahan dengan Kedah menang 4-2 menerusi penentuan sepakan penalti.

Tegas Othman, keadaan itu tidak sepatutnya berlaku kerana Sultan Kedah dan Pemangku Raja Perlis dijemput oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk menyampaikan hadiah kepada pasukan yang bertanding.

Menurutnya, pihak penganjur sepatutnya memastikan laluan khas tetamu kenamaan bebas daripada kesesakan jalan raya dan masalah-masalah lain.

Ekoran kejadian tersebut, katanya, kerajaan negeri akan membuat aduan kepada pihak-pihak berkenaan.

sumber: utusan online

KISAH PENCULIKAN SULTAN KEDAH SEMASA PERANG DUNIA KEDUA

KISAH PENCULIKAN SULTAN KEDAH SEMASA PERANG DUNIA KEDUA

Tahukah anda, semasa tercetusnya Perang Dunia Ke-2, Sultan Kedah pada masa itu, Sultan Abdul Hamid Halim Shah telah diculik semasa dalam perjalanan ke Pulau Pinang?

Tahukah anda bahawa penculiknya ialah anaknya sendiri, iaitu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj?
Ya, Ini memang benar-benar berlaku!

Ya, penculiknya juga adalah Perdana Menteri kita yang pertama! Allayarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, atau lebih dikenali dengan gelaran “Bapa Kemerdekaan”.

Kisahnya seperti ini.

Pada satu malam, Tunku Abdul Rahman mendapat satu mimpi yang pelik. Di dalam mimpi tersebut, ayahnya, Sultan Abdul Hamid kelihatan sedang duduk di dalam kamarnya dan memanggil nama Tunku serta meminta tolong.
“Putra, Putra. Tolong!” jerit Sultan Abdul Hamid. Kemudian; secara tiba-tiba mimpi Tunku pun telah tamat. Adakah mimpi yang diterima oleh Tunku sekadar permainan? Ataupun, adakah mimpi ini merupakan amaran kepada Tunku?

Tiga malam kemudian, pada pukul 9 malam, Syed Omar, rakan baik Tunku Abdul Rahman dan juga Bendahari Negeri Kedah, telah menelefon Tunku pada waktu malam dan memberitahu Tunku, bahawa Raja Muda Tunku Badlishah (Abang kepada Tunku Abdul Rahman) telah membuat keputusan untuk membawa diri bersama keluarga serta Sultan Abdul Hamid ke Pulau Pinang kerana mempercayai Pulau Pinang selamat daripada kemaraan tentera Jepun.

Syed Omar berkata lagi, bahawa, dari pelabuhan Pulau Pinang, mereka akan menuju ke Singapura.
Tunku Abdul Rahman tidak bersetuju dengan idea abangnya. Beliau percaya bahawa Sultan Abdul Hamid lebih selamat jika baginda bersama dengan rakyatnya. Lalu, Tunku Abdul Rahman menelefon abangnya dan menyatakan pendapatnya.

Tunku Badlishah dengan tegasnya, menolak pendapat Tunku Abdul Rahman kerana keputusannya muktamad. Tunku Abdul Rahman terus merayu kepada Tunku Badlishah untuk fikirkan balik keputusannya. Namun begitu, rayuan Tunku Abdul Rahman diendahkan.

Tunku Abdul Rahman pun duduk sambil memikirkan satu rancangan untuk menghalang Tunku Badlishah daripada membawa Sultan Abdul Hamid keluar dari negeri Kedah.

Setengah jam kemudian, beliau menelefon Syed Omar dan meminta bantuan Syed Omar untuk menghalang rancangan Raja Muda Tunku Badlishah. Syed Omar, bersetuju, dan memberitahu tempat, masa dan lokasi bertolaknya konvoi diraja.

Tanpa melengahkan masa, Tunku memandu keretanya ke Kampung Sidim, yang terletak sejauh 20 batu dari Kulim. Setelah sampai, beliau berjumpa dengan penghulu kampung tersebut, Penghulu Manap, dan menjelaskan kepada beliau bahawa Sultan akan datang menginap di kampungnya untuk sementara waktu bermula pada keesokan harinya. Beliau meminta Penghulu Manap untuk menyediakan tempat tinggal sementara untuk Sultan.

Kemudian,Tunku Abdul Rahman, terus bergegas kembali ke rumahnya di Kulim dan menelefon rakannya, Abu Bakar Al-Idrus, yang merupakan seorang Inspektor Kesihatan Daerah dan meminta Abu Bakar untuk datang ke rumahnya. Tunku pun menjelaskan rancangannya kepada Abu Bakar, lalu meminta bantuan Abu Bakar untuk menyertai rancangan ini. Abu Bakar tidak langsung menentang idea Tunku dan bersetuju.

Keesokan paginya, Syed Omar menelefon Tunku, dan berkata bahawa konvoi diraja akan bertolak dari Alor Star pada pukul 7 pagi, dan Sultan akan berada di dalam kereta Rolls Royce bewarna kuning bersama Tunku Yahaya (Tunku Yahaya merupakan adik kepada Tunku Abdul Rahman), yang akan mengiringi Sultan.
Syed Omar menjelaskan lagi bahawa kereta Sultan akan mengikuti kereta Raja Muda. Seterusnya, dalam perjalanan mereka, terdapat satu persimpangan yang terletak di satu tempat yang bernama Kepala Batas, di mana jalannya menuju ke arah Timur ke Kulim yang terletak 12 batu dari situ.

Tunku, diikuti Syed Abu Bakar, memandu ke persimpangan tersebut dan meletakkan kereta beliau 50 kaki dari situ. Di persimpangan itu, terdapat satu pondok kecil yang kosong, Tunku dan Syed Abu Bakar tunggu di dalam pondok tersebut untuk mengelakkan diri daripada dilihat pihak polis dan tentera.

Mereka berdua memakai uniform askar, siap dengan topi tentera yang diperbuat daripada keluli.
Masa berlalu, dan dua buah kereta jip polis berlalu. Kedua-dua kereta jip tersebutlah merupakan ketua konvoi diraja. Pada masa itu, Tunku tidak sedar bahawa Komander Tentera British di Sungai Petani telah mengarahkan konvoi diraja untuk menjarakkan diri daripada kenderaan lain selama 2 minit untuk mengelakkan menjadi sasaran kapal pejuang Jepun. Hal ini demikian kerana, terdapat laporan bahawa kapal pejuang Jepun telah dilihat membuat rondaan di sekitar Utara Kedah.

Jikakalau arahan Komander ini tidak dilaksanakan, sudah tentu rancangan Tunku akan gagal.
Tunku dan Syed Abu Bakar menunggu lagi untuk ketibaan kereta Rolls Royce milik Sultan Kedah. Kereta seterusnya yang muncul ialah kereta milik penjawat awam, kemudian diikuti kereta milik Raja Muda Kedah, Tunku Badlishah.
Dua minit berlalu, akhirnya munculah kereta Rolls Royce bewarna kuning. Tunku cepat-cepat berlari ke tengah jalan, kemudian berdiri dengan tegak sambil mengangkat tangannya sebagai arahan untuk meminta pemandu kereta Rolls Royce tersebut untuk berhenti.

Tunku pun membuka pintu kereta tersebut dan memperkenalkan dirinya kepada Sultan Abdul Hamid sebagai anaknya. Beliau kemudian memberitahu Tunku Yahaya bahawa terdapat perubahan perancangan dan Sultan Abdul Halim perlu pergi ke Kulim.

Tunku menyuruh Syed Abu Bakar untuk memandu keretanya ke Kulim dan meminta pemandu kereta Rolls Royce untuk mengikuti Syed Abu Bakar. Tunku mengiringi ayahnya di dalam kereta Rolls Royce sepanjang perjalanan.
Setelah kesemua kereta milik konvoi diraja sampai di Butterworth, mereka terkejut kerana Sultan Kedah tidak sampai lagi. Mereka juga menjadi semakin risau kerana mereka ternampak beberapa kapal pejuang Jepun yang tidak jauh dari situ. Mereka membuat keputusan untuk bergerak ke Pulau Pinang dahulu sebelum mencari lokasi Sultan Kedah.

Tunku membawa ayahnya ke rumahnya. Sultan Abdul Hamid pernah melawati Tunku sebelum ini, jadi baginda tidak ada masalah semasa duduk di rumah Tunku.

Setelah membuatkan ayahnya selesa di rumah, Tunku pun mengaku kepada ayahnya bahawa dia telah menipu tentang perubahan dalam perancangan. Tunku kemudian memberitahu ayahnya bahawa beliau percaya yang baginda Sultan sendiri ingin tinggal di Kedah bersama rakyatnya dalam masa yang susah ini.
Sultan mengangguk sebagai tanda bersetuju dengan pendapat Tunku.

Setelah Raja Muda Tunku Badlishah sampai ke Pulau Pinang, beliau menelefon Polis Dearah Kulim untuk melaporkan kehilangan Sultan Kedah. Polis pun memberitahu kepada Raja Muda bahawa Sultan Abdul Hamid tidak hilang, tetapi selamat di rumah Tunku di Kulim. Raja Muda berasa terkejut, lalu menelefon Tunku Abdul Rahman, dan menyuruhnya untuk membawa Sultan ke Pulau Pinang pada masa itu juga.

Tunku kemudian menjawab balik:

“Saya tidak akan berbuat begitu. Jika kamu ingin memindahkan Tuanku Sultan dari sini, kamu perlu melangkah mayat saya dahulu”.

Raja Muda berasa amat marah, suaranya bertukar dan menjadi garang. Raja Muda pun berkata:
“PUTRA, KAMU TELAH MELAKUKAN JENAYAH YANG PALING TERUK! KAMU PENDERHAKA KEPADA RAJA KITA! SEBAGAI RAJA MUDA, SAYA TIADA PILIHAN TETAPI UNTUK MENGARAHKAN KAMU DITANGKAP DAN DITEMBAK PADA PUKUL 4 PETANG HARI INI! KAMU TUNGGU DI PEJABAT KAMU, ARAHAN SAYA AKAN DILAKSANAKAN DI SANA JUGA!”

*Talian diputuskan*

Tunku, tidak memberitahu perbualan yang berlaku di antara dia dan Raja Muda kepada isterinya mahupun ayahnya. Selepas makan tengah hari, Tunku meminta permohonan ayahnya untuk membawa baginda ke Sidim.
Seperti yang sebelum ini, Sultan tidak berkata apa-apa dan cuma mengangguk sebagai tanda setuju.
Sultan bersama-sama Tunku Yahaya diiringi Tunku Abdul Rahman menuju ke Kampung Sidim.

Penghulu Manap telah mengumpulkan semua pemuda kampung di hadapan rumahnya. Semua pemuda pada masa itu membawa tombak, keris, parang; satu atau dua orang telah membawa senapang.

Apabila mereka sampai, Tunku keluar daripada keretanya, beliau diikuti Penghulu Manap dan membuka pintu kereta Rolls Royce Sultan. Mereka berdua mengangkat tangan mereka dalam keadaan sembah, Tunku pun berkata, “Ampun Tuanku, ini ialah Penghulu Kampung Sidim, Penghulu Manap namanya. Patik memohon Tuanku duduk di rumah ini untuk satu atau dua hari sahaja sehinggalah serangan tentera Jepun berakhir”.

Selepas Sultan Abdul Hamid memasuki rumah tersebut dan menjadikan dirinya selesa, Tunku keluar dari rumah itu dan berkata kepada semua penduduk kampung yang hadir bahawa tentera Jepun telah menyerang Kedah dan telah berjaya menduduki Alor Setar. Dia mengucapkan terima kasih kepada mereka semua yang sudi membantu dan beliau meminta mereka untuk melindungi Sultan dengan nyawa mereka sendiri jika perlu.

Kemudian, Tunku pulang ke rumahnya di Kulim. Setelah sampai ke rumahnya, Syed Abu Bakar meluru ke arahnya dan memberitahu Tunku bahawa pihak polis telah diarah oleh Raja Muda untuk menembak Tunku di pejabatnya pada pukul 4 petang hari itu.

Tunku bertanya kepada Syed Abu Bakar jika isterinya tahu akan berita tersebut, Syed Abu Bakar pun berkata bahawa dia tidak pasti. Tunku pun meminta Syed Abu Bakar untuk tinggal bersama-sama isterinya, tanpa berkata apa-apa lagi, Tunku memandu ke pejabatnya.

Tunku disambut oleh orang ramai di pejabatnya. Kebanyakan mereka terdiri daripada orang Melayu, saudara mara dan rakan-rakan terdekat.

Tunku pun berkata,”Terima kasih kepada semua yang datang ke sini pada hari ini. Saya bukan seorang pengkhianat. Saya telah membantu Sultan kita tinggal di sini bersama rakyatnya. Baginda akan lebih selamat tinggal di Sidim berbanding di Pulau Pinang. Kita mesti bersabar. Apa yang dikehendaki Tuhan, akan berlaku”.

Selepas itu, Tunku memasuki pejabatnya seorang diri dan duduk di kerusinya. Ia hanya pukul 3.30 petang pada masa itu.

Tiba-tiba, pada pukul 3.45 petang, Raja Muda telah menelefon Tunku. Kali ini , suara Raja Muda semasa bercakap dengan Tunku bukan lagi garang, tetapi dalam keadaan ketakutan.

Raja Muda berkata bahawa tentera udara Jepun telah mula mengebom Pulau Pinang. Baginda berkata lagi bahawa, setelah pengeboman Jepun tamat, baginda akan menuju ke Kulim. Baginda berkata lagi bahawa arahan yang telah diberikan sebelum ini kepada pihak polis untuk menembak Tunku akan dibatalkan. Baginda juga meminta Tunku untuk menyediakan tempat penginapan sementara untuk keluarga baginda.

Tunku pun menjawab balik dengan tenang, sopan dan formal, “Titah Tuanku akan dilaksanakan”.
Berita pengeboman Pulau Pinang tersebar dengan cepat. Ramai orang awam telah mati akibat pengeboman tentera udara Jepun. Pada petang itu juga, Raja Muda dan keluarganya telah sampai ke Kulim dan menginap di rumah Tunku. Walaupun mereka selamat, mereka kelihatan takut dan masih berada dalam keadaan trauma.

Keesokan paginya, mereka berpindah ke Sidim. Semasa mereka di Sidim, tentera udara Jepun telah melancarkan satu lagi pengeboman secara besar-besaran ke atas Pulau Pinang. Beratus-ratus orang awam yang tidak berdosa telah terbunuh dalam pengeboman tersebut.

Ternyata rancangan penculikan Sultan Kedah oleh Tunku rupa-rupanya satu tindakan yang bijak.
Bayangkan jika rancangan ini tidak akan dilaksanakan oleh Tunku Abdul Rahman? Agaknya apa yang akan jadi?

Sumber:
1) TUNKU, A Pictorial Biography by Tan Sri Dato Mubin Sheppard
2) Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, his life journey leading to the declaration of independence (1903-1957) by E.Yu