Category: Sejarah

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah Sejarah Sebab Terciptanya Babi Di Zaman Nabi Nuh A.S!

Kisah asal mula diciptakan nya babi dan tikus, ini kami ambil dari sebuah buku yang berjudul “Kisah Penciptaan & Tokoh-Tokoh Sepanjang Zaman” yang merupakan karya tulisan Syaikh Muhammad Bin Ahmad Bin Iyas.

Diriwayat, ketika kotoran binatang telah memenuhhi bahtera Nabi Nuh a.s, para penumpang bahtera mengadukan nya kepada Nabi Nuh. Atas pengaduan itu, Allah memberi wahyu kepada Nuh a.s. agar memeras ekor gajah.

Setelah dia memeras-meras nya, dari sana muncul babi jantan dan babi betina yang kemudian memakan kotoran-kotoran yang menumpuk di bahtera. Kemudian ketika babi itu bersin, dari bersin nya Allah menciptakan tikus jantan dan tikus betina. Keduanya berkembang biak dan kawanan tikus itu mulai menggit merosakkan kayu-kayu di bahtera.

Hal itu diadukan oleh penghuni bahtera. Atas pengaduan itu, Nuh menerjunkan kawanan kucing berbuntut untuk menguasai kawanan tikus. Kawanan kucing memangsa tikus dengan cepat hingga memusnahkan tikus yang terakhir. Dan sejak saat itu terjadilah permusuhan antara kucing dan tikus.

Ini pula adalah kisah yang diceritakan dengan lebih jelas bagaimana Allah menciptakan babi,tikus dan kucing semasa zaman Nabi Nuh A.S,

Terlepas dari percaya atau tidak percaya bahwa artikel kali ini akan sedikit membahas tentang sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi. Dan sebagai penambah pengetahuan kita tentang binatang-binatang yang ada disekitar kita. Kerana segala yang ada dibumi ini pasti ada sebab dan berakhir dengan sebuah akibat. Dan segala penciptaan sesuatu pasti ada sebab-sebab yang terkandung didalamnya. Tinggallah kita sebagai manusia yang diberikan akal oleh sang pencipta untuk selalu memahaminya.

Didalam sebuah kisah diceritakan bahwa ketika kapal Nabi Nuh masih berada diatas air ketika banjir besar. Kapal masih berlayar diatas air tanpa mengetahui kemana arah untuk dituju. Kerana tujuan semata hanya untuk menyelamatkan diri dari bencana air banjir tersebut. Malangnya, segala kotoran yang dibuang oleh para binatang membuat keadaan dikapal menjadi tambah tidak selesa. Sehingga banyak menimbulkan penyakit bagi anak kapal yang tinggal didalamnya. Nabi Nuh hanya melihat dan diam dan menyerahkan urusan ini kepada Allah SWT. Nabi Nuh lalu bermohon agar dibukakan jalan keluar dari permasalahan ini.

Maka Malaikat Jibril menemui Nabi Nuh dan memerintahkannya untuk mengusap dahi seekor gajah. Setelah arahan itu disampaikan maka Nabi Nuh AS mengusap dahi seekor gajah yang ada didepannya. Atas Kuasa Allah SWT maka keluarlah sepasang babi dari belalai gajah yang diusapkannya. Semua anak kapal yang menyaksikan tampak keheranan dengan peristiwa ajaib tersebut. Maka babilah yang akan menyapu bersih seluruh kotoran yang ada dikapal tersebut. Karena demikian itu adalah makanannya. Tampak Nabi Nuh lega masalah yang dihadapinya selesai.

Malangnya,iblis telah menyusup didalam kapal bahtera yang dihuni oleh Nabi Nuh dan para pengikutnya. Lantas iblis membuat onar didalam kapal. Dia mengusapkan bagian belakang tubuh babi tersebut, lalu muncullah dari hidung babi tersebut sepasang tikus. Tikus tersebut menggigit-gigit papan papan dan barang-barang yang ada didalam kapal.

“Dari mana sebab datangnya semua ini, sehingga semua barang-barang yang ada dikapal habis dan rosak” ucap Nabi Nuh keheranan. Maka Jibril mendatangi beliau dan memberitahukannya, bahwa yang melakukan ini semua adalah akibat iblis. Lantas Jibril menyampaikan kepada Nabi Nuh agar mengusap bagian belakang tubuh harimau. Maka Nabi Nuh mengusap bagian belakang tubuh harimau. Ketika Nabi Nuh mengusapnya maka keluarlah sepasang kucing yang kemudian segera memburu tikus yang ada didalam kapal.

Begitulah Sejarah penciptaan babi, kucing dan tikus dibumi

Berikut adalah penjelasan riwayat ini daripda Ustaz Auni. Didalam penjelasan Ustaz Auni pula,dia telah menjelaskan bahawa semasa di bahtera Nabi Nuh telah tercipta 3 jenis haiwan iaitu babi,tikus dan helang.

Sumber: ManggaHijau

Tekan video dan gambar dibawah untuk maklumat lanjut!!

Kisah Rasulullah Menumbangkan, Jaguh – Jaguh Gusti Arab Yang Angkuh!

Kisah Rasulullah Menumbangkan, Jaguh – Jaguh Gusti Arab Yang Angkuh!

Gambar sekadar hiasan

Rukanah satu nama yang amat terkenal di Kota Mekah sebagai seorang yang kuat dan bertubuh sasa. Hampir tidak ada seorang pun yang tidak mengenalinya, seorang yang perkasa dan jarang ada orang yang berani menentangnya. Rukanah adalah seorang jaguh gusti yang ulung. Oleh kerana itu beliau berasa bangga dengan kekuatannya, malah beliau berani mencari lawannya.

Nabi Muhammad s.a.w. mengetahui akan kemashuran Rukanah itu. Kekuatan dan keangkuhannya sering diperkatakan orang ramai. Terlintas dalam fikiran Nabi jika Rukanah ini dapat diajak memeluk Islam, beliau boleh mendatangkan kesan kepada usaha dakwah Rasulullah s.a.w. Pada suatu ketika datanglah kesempatan Nabi untuk berdakwah dengan baik kepada Rukanah dan Baginda berharap berhasil apa yang terlintas difikirannya itu.

Waktu itu Rukanah berada di Syi’b (jalan dekat bukit Mekah). Nabi bertemu dengannya dan mengajak beliau beradu kekuatan sebagai satu jalan mendakwahkan Rukanah.

“Wahai Rukanah!, belumkah engkau bertakwa kepada Allah dan menerima agama yang aku sampaikan?” demikian Nabi s.a.w. berkata kepadanya.

“Muhammad, apakah buktinya tanda di atas kebenaran agama engkau?” jawab Rukanah.

“Bagaimana jika aku dapat mengalahkan engkau dalam bergusti, adakah engkau akan beriman kepada Allah dan RasulNya?” bertanya Nabi s.a.w.

Baiklah wahai Muhammad.” Rukanah menyambut pelawaan.

“Bersiaplah engkau,” perintah Nabi.

Rukanah pun menyiapkan diri dan berasa yakin akan dapat mengalahkan Rasulullah s.a.w. Ketegapan tubuh badannya boleh membanting Muhammad dalam waktu singkat sahaja dan beliau menganggap tentangan Muhammad adalah olok-olok dan main-main sahaja. Setahunya Nabi Muhammad hanya berdakwah sepanjang hari, tidak ada berlatih tenaga untuk menghadapinya.

Dalam keadaan kesombongan sebagai jaguh gusti, Rukanah bersiap sedia dalam kebiasaan beliau bergusti. Nabi s.a.w. pun segera mendekatinya dan mengambil tempat dan menunggu kesempatan untuk menghempas dan mengalahkan lawannya.

Nabi dapat memegang badan Rukanah dan dengan cepat membantingnya. Rukanah menjadi terkejut dan amat hairan kenapa Muhammad berhasil mengalahkannya sedangkan beliau mengira akan dengan mudah dapat menjatuhkan Muhammad. Sesungguhnya beliau berasa tidak berpuas hati dan meminta diulang kembali beradu tenaga.

Nabi s.a.w. dengan senang hati menerima cabaran tersebut.

Sekali lagi Baginda dapat membanting Rukanah dan mengalahkannya. Manakala Rukanah bertambah kehairanan seolah-olah beliau tidak mempunyai tenaga bertahan seperti yang sudah-sudah beliau beradu tenaga.

Diulanginya lagi dan untuk ketiga kalinya juga Rukanah tidak Berjaya dan mengakui kekalahannya.

“Sesungguhnya hairan aku dengan keadaan engkau, Muhammad!” demikian katanya kepada Nabi selepas beradu itu.

Selain Rukanah, Nabi s.a.w. juga telah Berjaya menentang seorang jaguh iaitu Abu Aswad Al-Jumahy yang masyhur dengan keistimewaannya sendiri. Pernah beliau tegak di atas sekeping kulit lembu dan menyuruh 10 orang cuba menarik kulit itu dari tapak kakinya. Tetapi tidak berhasil ditarik keluar dan beliau tegak berdiri bagaikan batu besar, malahan kulit itu pula yang koyak dan terpisah kerana tarikan tersebut.

Nabi telah mengajaknya berlawan sebagai satu jalan dakwah kepadanya memeluk Islam.

“Jika engkau dapat menjatuhkan aku, akan akan beriman kepada engkau,” demikian kata Abu Aswad kepada Nabi. Beliau sendiri yang memberikan syarat, berlainan Rukanah yang diajak Nabi untuk beriman jika kalah.

Cabaran Aswad itu diterima oleh Nabi s.a.w.

Nabi Berjaya menjatuhkan Aswad sehingga beliau mengalami kekalahan yang memalukan. Walaupun begitu beliau telah tidak menepati janjinya, beliau tidak jadi beriman seperti yang diperkatakan sebelum itu.

Betapa juga keadaannya, hakikatnya Nabi s.a.w. telah Berjaya menundukkan jaguh-jaguh gusti yang terkenal gagah perkasa di Mekah. Sesungguhnya tenaga luar biasa Nabi itu berasal dari iman yang kuat kepada Allah. Baginda telah melakukan dakwah kepada orang ramai menurut kemampuan dan keadaan mereka masing-masing. Jaguh-jaguh gusti dihadapi Baginda bukan seperti menghadapi masyarakat dan orang-orang ternama Quraisy dengan ayat-ayat Allah. Walaupun kesannya belum mencapai seperti pengharapan Rasulullah, tetapi keberanian dan ketabahan Nabi s.a.w. menentang orang kuat Mekah menjadi perhatian umum akhirnya. Aswad yang tidak menepati janji itu bukan sahaja kalah tetapi kemudiannya berdusta telah menjatuhkan maruahnya sendiri dan Nabi s.a.w. Berjaya meningkatkan dakwahnya.

Tekan video dan gambar dibawah untuk maklumat lanjut!!

Bersyukurlah Jika Kawan Maki Anda “BAHLUL”, Sesungguhnya Beliau Adalah Wali ALLAH!

Bersyukurlah Jika Kawan Maki Anda “BAHLUL”, Sesungguhnya Beliau Adalah Wali ALLAH!

SIAPAKAH BAHLOL ?

Bahlol ialah nama seorang ulama Islam yang terkenal yang hidup pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rashid. Nama sebenar beliau ialah Bahlol bin Omar ataupun lebih dikenali sebagai BAHLOL DANA RA. Hebatnya Bahlol ini hinggakan Imam Abu Hanifah iaitu pengasas Mazhab Hanafi pun mengiktiraf beliau sebagai gurunya.

Ada pengkaji mengatakan Bahlol ini ialah saudara lelaki (tidak dapat dipastikan sama ada saudara tiri atau kandung) dan penasihat kepada Khalifah sendiri. Bahlol dikenali sebagai Madjzub iaitu golongan yang menyembunyikan kepintaran mereka dengan perbuatan-perbuatan yang tidak masuk akal. Hanya sesetengah orang sahaja yang mampu mengenali siapa madjzub ini. Berikut adalah kisah-kisah berkenaan BAHLOL yang boleh dijadikan pengajaran.

Kisah 1

Satu kisah yang menarik ialah, ketika Khalifah Harun Ar-Rashid sedang berjalan-jalan dengan permaisuri baginda iaitu Zubaidah, mereka ternampak Bahlol ini sedang membuat rumah daripada tanah liat. Zubaidah ini pun bertanya :

“Sedang buat apa itu Bahlol?”

“Buat rumah. Rumah ini untuk syurga punya”

“Nak beli boleh ? Harganya berapa dinar?”

“Harganya 10 dinar sahaja”.

Lalu Zubaidah pun mengeluarkan duit sebanyak 10 dinar, lalu menyerahkan kepada Bahlol. Sebaik sahaja menerima duit tersebut, Bahlol membuangnya dalam sungai.

“Haa.. balik lah, kamu sudah ada rumah di syurga wahai Zubaidah”.

Melihatkan hal itu, maka tergelaklah Harun Ar-Rasyid. ”Adinda sudah kena main dengan Bahlol tu”, katanya sambil tergelak.

Pada malam tersebut, Harun Ar Rashid bermimpi, baginda bermimpi masuk ke syurga. Di hadapannya pada masa itu ada sebuah istana, yang tertera nama isteri baginda, Zubaidah. Harun Ar-Rasyid pun cuba memasukinya, tetapi dihalang oleh malaikat. Lalu baginda pun bertanya kepada malaikat:

“Kenapa engkau menghalang ? Inikan rumah permaisuriku ?”

Lalu malaikat penjaga rumah tersebut pun menjawab:

“Rumah permaisurimu di dunia bolehlah engkau masuk. Di akhirat ini sendiri-sendiri”

Khalifah Harun Ar-Rashid lalu terjaga dari tidurnya, badannya berpeluh-peluh. Di kejutkan permaisuri baginda dan pada pagi itu juga, mereka berdua pergi mencari Bahlol. Akhirnya mereka berdua berjaya berjumpa dengan Bahlol di tepi sungai, sedang membuat rumah daripada tanah liat.

“Bahlol, aku datang hendak beli rumah ni”

Lalu Bahlol pun menjawabnya, “Boleh”.

“Berapa harga ?”, tanya Khalifah.

“Harganya cuma , 10 000 dinar”, jawab Bahlol.

“Gerangan apakah harganya naik sampai 10 000 dinar ?”, tanya Khalifah lagi.

“Haa.. sebabnya semalam permaisuri mu ‘membeli tanpa melihat’ “.
Jadi apakah maksud tersirat Bahlol bila beliau mengatakan Zubaidah “membeli tanpa melihat”, sehinggakan Zubaidah dapat harga runtuh?
..
Tersebutlah kisah, pada masa Bahlol tersebut, berlaku satu kemarau yang sangat dahsyat. Habis segala ulama disuruh oleh Khalifah supaya melakukan solat minta hujan (Istisqa’). Maka turunlah segala ulama, solat hajat beramai-ramai, tetapi malangnya hujan tidak turun-turun juga. Khalifah pun berasa sungguh hairan. Lalu dipanggillah menteri-menteri baginda supaya masuk mengadap. Lalu Khalifah pun bertanya:

“Sudah habis semua ulama kita suruh solat hajat minta hujan. Tetapi tidak setitik pun hujan turun. Gerangan apakah yang perlu kita buat lagi, wahai memanda menteri ?”.
Lalu salah seorang menteri pun menjawab, “Tuanku, ada sorang lagi yang kita tidak panggil”

“Siapa ?”, tanya Khalifah.

“Bahlol”, jawab menteri tersebut.

“Bahlol pun Bahlollah, arah segera supaya dia membuat solat hajat meminta hujan”

Lalu dengan segera Bahlol dititahkan supaya melakukan solat hajat meminta hujan. Maka Bahlol pun segera pergi ke masjid. Pada masa itu orang-ramai sudah ramai yang berkumpul.

Tiba-tiba, Bahlol naik ke atas mimbar, lalu ditunjukkan jarinya ke langit seraya berdoa, ”Ya Allah, turunkanlah hujan”. Tidak ada solat apa pun.
Pada masa itu juga, hujan turun dengan lebat. Cepat sungguh Allah mengkabulkan permintaan wali-Nya.

Sumber: Sepat

Allahyarham Sudirman Haji Arshad dan misteri kematiannya

Allahyarham Sudirman Haji Arshad dan misteri kematiannya

KELUARGA Allahyarham Sudirman membuat keputusan untuk ‘menyembunyikan’ Penghibur Nombor Satu Negara itu mengenai penyakit dan punca kematiannya kerana tidak mahu peminat sukar menerima hakikat mengenai keadaannya yang sangat menyedihkan.

Walaupun ia menyebabkan timbul pelbagai andaian sehingga ada yang mengaitkan Sudirman menghidap penyakit Aids, tetap mereka tegas untuk tidak mendedahkan kepada umum mengenai punca penyakit dan kematian penyanyi itu.

Rakan karib Sudirman yang juga penulis lirik terkenal tanah air, Habsah Hassan berkata, bagaimanapun, sejak kebelakangan ini keluarga penyanyi itu seperti sudah bersedia untuk bercerita dan merungkai rahsia sebenar mengapa mereka bertindak ‘menyorokkannya’.

“Selepas bertahun-tahun, barulah rahsia itu terungkai. Keluarganya tidak mahu mendedahkan atau memberi peluang masyarakat Malaysia melihat Sudirman pada waktu itu kerana mereka tidak mahu melihat keadaan sebenar Sudirman yang sangat menyedihkan. Mereka sudah biasa tengok Sudirman dalam sentiasa ceria dan ‘cute’.

“Secara perubatan, Sudirman disahkan mati kerana kegagalan hatinya berfungsi dengan sempurna. Tapi sebenarnya, ada punca kematian yang tidak boleh dijelaskan secara perubatan kerana pada waktu itu, Sudirman sedang menghadapi pelbagai perkara aneh.

“Saya akui, ia juga disebabkan ajalnya memang sudah sampai. Tetapi Sudirman melalui banyak perkara misteri dan mistik yang sukar untuk dipercayai pada zaman moden ini. Tetapi hakikatnya itulah yang dihadapi oleh Sudirman sehingga membawa kepada kematian,” katanya.

Habsah berkata demikian ketika menjadi tetamu siri Pesona Seni Aswara – Mengenang Sudirman: Program Kecil Berjiwa Besar di Dewan Orkestra, Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (Aswara).

Program yang dilancarkan oleh Ketua Pengarah Aswara, Datuk Omar Awang itu menampilkan Mohd Kamarulzaman Taib sebagai moderator.

Habsah berkata, berdasarkan keakrabannya dengan penyanyi itu, beliau mendapati Sudirman ialah seorang pemerhati, ada pandangannya sendiri, memiliki ilmu dan pengetahuan am yang sangat baik.

Katanya, hal ini boleh ditemui menerusi kebanyakan lagu nyanyiannya kerana itu ia menjadikan Sudirman satu-satunya penyanyi yang berani tampil dengan lagu mencakupi pelbagai tema kehidupan.

“Saya secara peribadi berasakan apa yang dibuat oleh Sudirman belum boleh digantikan oleh penyanyi sekarang. Saya bukanlah hendak melebihkan Sudirman kerana rapat dengan Allahyarham, tetapi anda boleh kaji sendiri lagu nyanyiannya, tulisannya, komik yang pernah dihasilkannya. Anda akan dapat apa saja daripada soal isu semasa, kerjaya, kemasyarakatan sehinggalah kepada soal hati.

“Memang soal hati amat mengusik perasaan kerana Sudirman yang saya kenali lebih daripada seorang yang romantis,” katanya.

Katanya, Konsert Jalanan yang dibuat oleh Sudirman pada tahun 1984 adalah konsert terbesar yang berjaya menarik lebih 100,000 orang untuk menyaksikannya dan ia adalah antara bukti penyanyi itu mempunyai kesungguhan dalam kerjayanya.

1 – Right

“Untuk memastikan konsert itu berjaya, dia tidak menyerahkan semua urusan 100 peratus kepada orang lain. Sebab itu, Sudirman menguruskan banyak perkara termasuklah mendapatkan permit polis,” katanya.

Habsah berkata, Sudirman juga tidak menafikan dia bukanlah seorang penyanyi yang mempunyai suara berkualiti, fizikalnya pendek dan tidak tampan seperti kebanyakan penyanyi lain dan itu semua dianggap dirasakan sebagai kekurangan pada dirinya.

Katanya, Sudirman juga sangat berani dalam menentukan lagu yang hendak dirakamkan dalam albumnya tanpa mempedulikan sama ada ia boleh diterima oleh peminat dan pendengar.

“Sudirman seorang yang tidak kisah sama ada peminat mahu terima atau tidak. Baginya, sebagai penyanyi, bukan masyarakat yang berhak menentukan pilihan lagu yang hendak dinyanyikannya. Sudirman berasakan dia yang berhak tentukan dan memang banyak lagunya berjaya.

“Seingat saya, Sudirman adalah satu-satunya penyanyi di negara ini yang berani bercakap pasal patriotik. Dialah penyanyi yang merakamkan album yang semua lagunya bertemakan patriotik.

“Dia bukan sekadar seorang yang tidak takut mencuba tapi memang tidak takut untuk buat. Dan, Sudirman juga penyanyi yang ada jati diri cukup kuat. Dia buat album lagu Melayu seperti deli, joget, asli. Sememangnya dia seorang berfikiran jauh seolah-olah tahu dan yakin dia tidak hidup lama,” katanya.

Tambahnya lagi, Sudirman juga mahu membuktikan sesuatu iaitu sekiranya dia sudah tiada di dunia tetapi namanya tidak mudah dipadamkan dalam sejarah kerana penyanyi ini meninggalkan jejak yang sukar diganti.

“Dia seorang yang kerja kuat. Mungkin pelik tetapi untuk mendapatkan tenaga, Sudirman suka makan telur mentah,” jelas Habsah lagi.

Dalam diskusi itu, Mohd Kamarulzaman atau Che’ Kem yang kini dikenali sebagai Tunku Abdul Rahman dalam filem 1957: Hati Malaya, mengemukakan beberapa persoalan kepada Habsah berhubung dengan beberapa seni kata tulisannya yang cukup menyentuh jiwa apabila dinyanyikan oleh Sudirman seperti lagu Terasing, Merisik Khabar, Jauh Di Sudut Hati dan Salam Terakhir.

Mengulas perkara itu, Habsah menjelaskan, dia menulis seni kata secara tidak dirancang dan kebanyakannya disiapkan pada saat akhir iaitu ketika Sudirman sedang bersiap sedia untuk memulakan rakaman suara.

“Misalnya lagu Terasing. Lagu dan melodinya sudah disiapkan oleh Manan Ngah. Dia dan Sudirman sudah berada di studio untuk memulakan rakaman. Manan juga sudah menyiapkan liriknya tetapi Sudirman menolak. Manan kemudian menghubungi saya minta tulis lirik untuk Sudirman.

“Saya rasa dalam masa tidak sampai dua jam, lirik Terasing disiapkan dan Sudirman terus merakamkannya. Tapi disebabkan keakraban saya dengan dia menjadikan sedikit sebanyak memang boleh memahami perasaannya,” katanya.

Tambah Habsah, keakraban itu menjadikan Sudirman dianggap sebagai adiknya dan penyanyi itu sering bercerita mengenai harapan, impian dan cita-cita serta bebas menelefon pada bila-bila masa saja.

“Nasib baik suami sudah memahami sangat hubungan saya dengan Sudirman. Ada suatu ketika dia menelefon saya dalam keadaan sedih, sayu dan menangis. Dia memang berterus terang dengan apa yang tersimpan di hatinya. Saya tidak dapat berbuat apa-apa melainkan suruh dia bersabar dan banyak beristighfar.

“Lagu Merisik Khabar dinyanyikan Sudirman dengan penuh perasaan kerana liriknya memang satu luahan dalam dirinya pada waktu itu,” katanya.

sumber: sepat

9 Peristiwa menarik yang berlaku pada tahun 1980-an

9 Peristiwa menarik yang berlaku pada tahun 1980-an

Tapi sebelum itu, menerusi Oh Bulan, kami kongsikan antara perkara yang menarik berlaku pada 1980.

1) TV warna diperkenalkan

Pada Februari 1980, Televisyen warna telah diperkenalkan buat pertama kalinya di negeri Sabah dan Sarawak. Pada zaman dulu, kalau siapa yang ada TV warna dianggap orang berada la sebab mampu beli.

Sekarang ni bukan TV color je, TV nipis, TV 3D, TV gantung segala jenis TV ada di zaman moden ni.. Huhu

2) Sudirman sebagai ‘Michael Jackson’ Malaysia!

Arwah Sudirman Haji Arshad ni sememangnya ‘Legend’ dan menjadi idola di hati masyarakat di Malaysia. Sampai sekarang kalau orang serbut nama Sudirman mesti diorang akan terkenang lagu-lagu popular sepeti Salam Terakhir, Basika Tua dan Balik Kampung.

Paling tak boleh lupa bila Sudirman buat persembahan di Chow Kit Road pada 14 April 1986. Hampir 100, 000 yang turun padang untuk saksikan persembahan idola mereka. Epik gila beb!

3) Pemain bola sepak paling ‘Legend’

Mokhtar Dahari ni kiranya Cristiano Ronaldo pada zaman dulu la. Sangat lincah dan menjaringkan banyak gol untuk pasukan Malaysia dan pasukan Selangor. Sebut sahaja Mokhtar Dahari, ramai pemain antarabangsa yang kenal dengan kelibat beliau.

Paling ingat sekali apabila Mokhtar Dahari menjarinkan 2 gol ketika menentang Arsenal di Stadium Merdeka. Lawan Arsenal kot beb! Bukan calang-calang tu.

4) Yaohan shopping mall terbesar di KL

Sekarang ni di Kuala Lumpur penuh dengan shopping mall seperti Pavilion, Berjaya Times Square, Lot 10 dan macam-macam lagi. Tapi tahukah anda pada zaman 1980an, Yaohan mall merupakan mall yang paling besar di Kuala Lumpur. Woww!

5) Pasar seni dibuka buat kali pertama

Tipu lah siapa yang tak pernah sampai ke Pasar Seni. Pasar Seni merupakan salah satu tempat yang menarik dan tumpuan bagi pelancong dari luar negara. Oh ya, Pasar Seni atau Central Market telah dibuka buat kali pertama pada Februari 1986. Wahh lama gila.

6) Mee kari RM1? Mana nak dapat oii

Best nya hidup pada zaman dulu. Semua barang harga tak teruk macam sekarang ni. Korang bayangkan, dulu harga makanan macam mee kari, nasi lemak harga serendah RM1 je. Zaman sekarang ni mana nak dapat harga macam tu. Huhuhu

7) Jambatan Pulau Pinang yang ‘Famous’!

Jambatan Pulau Pinang merupakan jambatan yang paling panjang di Malaysia dan juga keempat terpanjang di Asia Tenggara. Tahukah anda jambatan Pulau Pinang mula dibina pada tahun 1982 dan siap pada tahun 1985.

Eh 3 tahun je dah siap? Power gila.. Pembinaan jambatan ini telah memakan perbelanjaan sebanyak RM850 juta.

8) Kita kenal bendera negara lain sebab

Siapa ingat lagi pemadam yang ada bendera negara di seluruh dunia ni. Mengaku je laa, sebenarnya pemadam ni yang membantu kita untuk tahu rupa bendera dan nama negara orang lain.

Ada juga yang jenis kumpul pemadam ni sampai satu dunia lengkap buat koleksi. Paling tak pun korang akan guna pemadam ni untuk ‘fight’ dengan member. Macam kat bawah ni;

9) National barang elektronik paling trending

Pada zaman 1980an, National merupakan jenama barangan elektrik paling terkenal di Malaysia. Bila sebut sahaja ingin beli barang seperti mesin basuh, television atau pun rice cooker, pasti orang akan cari jenama National sampai lah zaman sekarang.

Tapi korang tahu tak sekarang jenama National telah ditukar ke Panasonic. Wahhh dah advance la! Panasonic sekarang merupakan antara jenama paling terkenal di dunia. Terbaik!

sumber: tenonettenonet

Mayat Hidup Gergasi “FRANKENSTEIN” Memang Wujud! Ini Buktinya!

Mayat Hidup Gergasi “FRANKENSTEIN” Memang Wujud! Ini Buktinya!

Frankenstein pada asal merupakan novel karangan Mary Shelley yang dahulunya bertajuk ‘The Modern Prometheus’. Novel tersebut telah diterbitkan pada tahun 1823 di Perancis.

Bermula dari penerbitan ini, cerita mengenai makhluk fisyen ini semakin popular dan ceritanya diambil untuk pementasan dan beberapa abad selepas itu terbit pula francais filem mengenainya sehinggakan ke hari ini wataknya dikenali ramai. Namun, benarkah watak yang dikategorikan sebagai makhluk fiksyen ini wujud sekitar 300 tahun yang lampau?

Pada tahun 2013, satu rangka aneh telah ditemui di Cladh Hallan di Scotland, iaitu sebuah tapak eskavasi arkeologi di selatan Pulau Uist. Rangka mumia yang ditemui ini merupakan rangka mumia pertama di kepulauan Great Britain.

Lebih menarik lagi, rangka mumia yang berusia 3000 tahun ini terdiri daripada enam orang yang berlainan menjadikan ia satu penemuan rangka manusia yang weird!

Bagi mereka yang mengambil subjek sains biologi atau pernah belajar subjek sains di sekolah, tidak logik sekiranya seorang manusia mempunyai rangka yang terdiri dari tulang enam orang berlainan. Adakah rangka mumia yang ditemui semasa hayatnya, anggota badannya dicantum untuk tujuan tertentu?

Berdasarkan laporan dari National Geographic, ujian DNA dan ujian ‘isotopic dating’ (ujian untuk mengenal pasti usia) ke atas rangka mumia tersebut dan jelas menunjukkan rangka – rangka yang terdapat dalam mumia tersebut terdiri daripada bahagian – bahagian tubuh manusia lain.

Dari ujian ini juga, mumia ini dipercayai dicantum dari bahagian tubuh rangka manusia lain dan ditanam bersama hampir 600 tahun selepas kematianya.

Fakta ini diguna pakai bagi menolak spekulasi bahawa mumia yang merupakan seorang Frankenstein ini hidup dengan enam bahagian badan manusia lain.

Namun, tindakkan mencantum rangka – rangka ini tidak dapat diperjelaskan sebabnya. Terry Brown, ketua pengkaji dan juga seorang professor di Universiti Manchester berpendapat bahawa tubuh asal mumia ini mungkin tidak lengkap ketika kematiannya dan ia sengaja dicantum dengan bahagian tubuh orang lain untuk melengkapkan tubuhnya sebelum dikebumikan. “Kepalanya mungkin dipancung dan diganti dengan kepaa orang lain – Terry Browm”

Jadi, benarkah makhluk ujikaji seakan Frankenstein memang pernah wujud? Bagi mereka yang berfikir berdasarkan sains, kebenaran sentiasa ada bagi menjelaskan sesuatu perkara. Walaupun kajian dijalankan, namun ia tidak boleh diambil remeh kerana pelbagai hipotesis akan terhasil bagi menerangkan perkara tersebut.Yang pasti, Tuhan Maha Mengetahui dari segala – galanya.

Sumber: Jasonking fans official

TRAGEDI: PUTERI DIANA DIBUNUH KERANA BAKAL PELUK ISLAM DAN RASISME DIRAJA

TRAGEDI: PUTERI DIANA DIBUNUH KERANA BAKAL PELUK ISLAM DAN RASISME DIRAJA

Pada tahun 2000, James Andanson, seorang paparazzi senior Perancis, dilaporkan mati di dalam keretanya yang terbakar di satu lapangan milik Jabatan Keamanan Perancis di Montpellier.

James Andanson

Polis yang menyiasat kes itu telah dapat menemukan 2 lubang peluru di kepala Andanson. Selanjutnya polis membuat kesimpulan bahawa Andanson telah melakukan tindakan bunuh diri.

Keadaan sewaktu Andanson ditemui mati di dalam keretanya yang terbakar

Bunuh diri??? Menembak kepala sendiri dua kali, kemudian boleh pulak membakar keretanya sendiri? Suatu kesimpulan yang sangat aneh… bukankah begitu?

Andanson adalah orang yang dikenalpasti berada di dalam kereta Fiat Uno putih yang disebut-sebut oleh banyak saksi sebagai berperanan dalam peristiwa kecelakaan Puteri Diana di Paris tahun 1997.

Sebagai paparazzi senior, dia tentu termasuk dalam barisan paparazzi yang gigih mengekori Puteri Diana yang tengah berada di Paris pada masa itu. Bagi mereka, Puteri Diana adalah sasaran yang paling dicari-cari kerana dengan satu klik kamera saja boleh menghasilkan gambar yang bernilai ribuan dollar. Namun yang peliknya, kali ini Andanson tidak termasuk pula di antara mereka yang menunggu Diana di Hotel Ritz tempatnya menginap bersama teman lelakinya, Dodi al Fayed.

Mobil Fiat Uno itu sendiri masih menjadi misteri hingga saat ini, 20 tahun setelah mautnya Diana. Selama bertahu-tahun institusi kepolisian Perancis yang termasuk paling maju di dunia gagal menemukan Fiat Uno putih yang dicari, apalagi mengetahui siapa pemiliknya, terlebih lagi siapa yang memandunya pada saat kecelakaan Diana. Hingga akhirnya orang ramai pada waktu itu hanya mampu menganggap keterlibatan Andanson sebagai sekadar suatu misteri sahaja.

Itu adalah bahagian kecil dari misteri besar kematian Puteri Diana. Turut ditemukan penyiasat ialah tali pinggang keledar Diana yang telah tersangkut “jammed” yang mengakibatkan Diana mengalami luka teruk akibat hentakan sewaktu kemalangan. Ada juga rakaman kamera CCTV di dalam tempat kejadian yang hilang. Lagi… ambulan yang memerlukan waktu hampir 1 jam setengah untuk membawa Diana ke rumah sakit terdekat, padahal keadaan lalulintas waktu itu sangat lengang. Dan paling menarik tentunya adalah pengakuan Puteri Diana dalam bentuk surat sebelum dia bercerai dengan suaminya (Putera Charles), tertulis Charles sedang merencanakan untuk membunuh Diana melalui insiden kemalangan kereta.

Dalam surat yang ditulis Diana untuk seorang pembantu dekatnya itu, tertulis tulisan tangan Diana yang berbunyi, “Suami saya (Putera Charles) tengah merencanakan satu kecelakaan pada kereta saya. Keluhan Diana tersebut hanya ditemui 2 tahun kemudian selepas kemalangan.

Setelah kematian Diana dan Dodi, ayah Dodi Mohammad al-Fayed yang sangat terpukul jiwanya dengan kematian anaknya itu dan curiga kematian tersebut adalah kejahatan konspirasi, telah membayar Keith Allen untuk membuat sebuah filem dokumentari dengan kos jutaan dollar tentang mautnya Diana dan Dodi. Filem tersebut diberi judul “Unlawful Killing”. Mohammad al-Fayed (ayah Dodi) sendiri adalah seorang billionaire Inggeris keturunan Mesir.

Film ini sudah sempat beredar luas, namun kemudian ditarik sendiri oleh Mohammad al-Fayed, disyaki kerana tekanan terhadap dirinya oleh pihak-pihak tertentu. Tidak mungkin ia menarik semula filem yang telah dibiayainya dengan kos sangat besar itu tanpa alasan jelas. Youtube? Youtube juga telah menghapuskan filem yang sempat beredar di medianya untuk seketika. Dari filem inilah berbagai informasi tersembunyi tentang kematian Diana terkuak dan tersebar kepada perhatian masyarakat dunia.

Mohammad al Fayed sendiri dalam filem tersebut membuat pernyataan bahawa kematian Diana dan Dodi adalah “pembunuhan oleh keluarga diRaja yang kejam dan rasis”. Menurut pendapatnya keluarga diRaja Inggeris tidak boleh menerima orang-orang muslim seperti Dodi al Fayed dan anak-anaknya untuk menjadi ayah tiri dan saudara-saudara tiri raja Inggeris mendatang. Al-Fayed juga mengungkapkan bahawa selama 2 minggu liburan bersama Dodi, Diana terus-menerus mengungkapkan kekhuatirannya bahawa ia akan menjadi korban pembunuhan oleh keluarga diRaja.

Berbagai kejanggalan juga terjadi di persidangan kes kematian Diana dan Dodi. Meskipun Diana dalam surat tersebut di atas telah jelas menunjukkan Putera Charles sebagai tertuduh, ia sama sekali tidak pernah diminta keterangannya oleh pihak berkuasa. Pengadilan diRaja “Royal Court of Justice” juga berupaya menjalankan persidangan kes itu tanpa juri, satu hal yang bertentangan dengan sistem dasar hukum England dan Britain. Selain itu pengadilan tersebut juga dipimpin oleh hakim yang sumpah setianya diberikan kepada Ratu Inggeris, Queen Elizabeth II. Dalam hal begini, terbabit adalah anggota keluarga diRaja, tentu saja perbicaraan kes seperti ini sangat tidak adil.

Seandainya saja piawai yang sama diterapkan sebagaimana kes kematian mantan PM Lebanon Rafiq Hariri, tentu akan dibentuk Pengadilan Antarabangsa. Sayang dalam kes kematian Diana, tidak ada langsung benang merah keterlibatan Hizbollah atau perisik Iran.

Sekadar tambahan, tidak pernah dalam sejarah kes kematian seorang mantan pejabat awam seperti Hariri harus diadili oleh Pengadilan Antarabangsa. Bahkan kes kematian misteri seorang pegawai pejabat tinggi aktif negara-negara besar pun tidak pernah diadili oleh Pengadilan Antarabangsa. Contohnya, yidak ada Pengadilan Antarabangsa di atas kematian Presiden Amerika John F. Kennedy, Presiden Mesir Anwar Sadat, PM India Indira Gandhi, Presiden Pakistan Zia ul Haq, termasuk beberapa presiden, perdana menteri dan menteri-menteri Lebanon yang meninggal secara misterius. Namun demi menjerat Hizbollah dan Iran, kematian seorang mantan pejabat tinggi negara kecil berpenduduk 4 juta orang seperti Lebanon, PBB membentuk Pengadilan Antarabangsa.

Ok… ok… balik semula kepada kisah pembunuhan Diana.

Dalam kematian Diana, media massa arus perdana juga memegang peranan besar demi menutupi kebenaran. Berita pertama yang mereka sebarkan sebagai penyebab kematian Diana adalah pemandu Diana yang mabuk. Hal-hal lain yang bertentangan dengan pendapat mereka, seperti keterangan saksi-saksi, langsung mereka cap sebagai “janggal” dan “teori konspirasi”. Mereka bahkan tidak tertarik langsung menggali informasi tentang surat Diana tersebut di atas, atau surat ancaman bekas mertua Diana, Putera Phillips kepada Diana.

Menurut siasatan polis, kereta Mercedez yang dinaiki Diana berhasil meninggalkan jauh para paparazzi yang mengejarnya sebaik sahaja keluar dari Hotel Ritz. Namun saat memasuki terowongan, kereta Diana tiba-tiba dapat dikepung oleh 4 buah motosikal dan satu kereta Fiat Uno putih misteri. Saat itu tiba-tiba terlihat kilatan cahaya kuat yang membuat pemandu kereta Diana kehilangan pandangan hingga terbabasnya kereta ke tiang terowong. Anehnya, demua kenderaan itu tidak pernah berhasil dikesan pemandunya, namun media massa arus perdana terus saja mengatakan bahawa pembunuh Diana adalah para paparazzi serta pemandu Diana yang mabuk.

Kejanggalan tidak berhenti sampai di situ sahaja. Sampel darah pemandu kereta Diana untuk membuktikan apakah dia mabuk atau tidak saat memandu itu, tidak pernah ditemukan meski sebelumnya telah menjalani autopsi oleh Professor Dominique Lecomte, seorang ahli autopsi pemerintah Perancis. Tuduhan pemandu mabuk sebagai penyebab kecelakaan juga sangat bertentangan dengan fakta bahawa dia dilihat segar bugar dan tidak ada sebarang tanda-tanda mabuk saat meninggalkan hotel Ritz sebagaimana terakam dalam kamera CCTV. Ia juga diketahui hanya mengambil kurang dari 1/4 jumlah alkohol yang boleh dikategorikan mabuk, iaitu 2 botol kecil “Ricards”.

Selain surat kepada temannya tersebut di atas, Diana juga pernah mengirim surat kepada pengacaranya yang berisi perasaan ketakutannya terhadap ancaman pembunuhan oleh keluarga diRaja. Oleh pengacaranya… surat tersebut diserahkan kepada polis, namun oleh polis justeru surat itu telah disembunyikan selama bertahun-tahun. Dan sebagai membalas jasa ini, ketua polis telah mendapat penghargaan gelaran bangsawan daripada ratu Inggeris, Queen Elizabeth II.

KERAJAAN INGGERIS

Bahagian akhir filem “Unlawful Killing” berisi serangan secara berdepan terang-terangab pada keberadaan keluarga diRaja Inggeris dengan berbagai kecaman, di antaranya pemboros kewangan negara, sikap rasisme serta dukungan mereka kepada rejim Nazi Jerman pada awal perang dunia.

Serangan juga ditujukan kepada pegawai-pegawai pejabat Inggeris yang lebih setia kepada raja daripada setia kepada rakyat Inggeris. Lebih jauh lagi… filem tersebut juga menuduh keluarga kerajaan Inggeris tidak berbeza langsung dengan gangster mafia.

Film tersebut juga mengutip pernyataan Putera Philip, bekas bapa mertua Lady Diana merangkap suami Queen Elizabeth II yang pernah mengatakan jika dia ditakdirkan menjalani reinkarnasi (mati dan dihidupkan semula) maka dia akan memilih untuk menjadi virus yang akan mengurangkan populasi manusia di bumi. Ini tidak menghairankan kerana Philip adalah anggota tahap tinggi persaudaraan freemason yang percaya bahawa jumlah ideal manusia di bumi adalah 500 juta orang sahaja, dan selebihnya sekitar 6 billion orang lagi populasi dunia harus dilenyapkan.

Filem itu juga menampilkan wawancara dengan ahli psikologi Inggeris terkenal Oliver James, yang menceritakan Philip sebagai seorang yang tidak memiliki kepedulian sama sekali pada sesama manusia. Oliver James menyebut secara psikologis… Philip tidak ada beza dengan pembunuh psikopat.

Namun sayangnya filem tersebut tidak menyebutkan bahawa Dinasti Windsor yang kini menguasai takhta Inggeris sebenarnya sama sekali bukan orang Inggeris.

Mereka berasal dari Jerman yang bahkan pendahulunya, Raja George I, tidak boleh langsung berbahasa Inggeris saat dilantik sebagai raja. Mereka berhasil merebut takhta dari keluarga kerajaan Inggeris yang sah, iaitu Dinasti Stuart, berkat konspirasi penguasa rahsia global, iaitu orang-orang yahudi kaya penyembah berhala dan penyembah iblis.

Sebelum diakhiri artikel ini… lihat betul-betul gambar ini.

Queen Elizabeth II keluar dari rumah sakit King Edward VII Hospital setelah menjalani rawatan tidak lama dahulu. Rumah sakit yang sama di mana seorang pegawainya akhir tahun 2013 yang lalu menjadi “korban pengorbanan ritual”. Namun oleh media ia disebut sebagai “bunuh diri kerana menanggung malu”. Lihatlah emblem pada tali pinggang yang digunakan perawat di samping Queen Elizabeth II, iaitu emblem persaudaraan rahsia freemason.

Kalau selama ini anda fobia terhadap segala hal yang berbau “teori konspirasi”… dan bila anda juga menganggap remeh erti sebuah simbol, silakan baca bukunya tokoh psikoanalisis terkemuka Carl Gustav Jung, “Man and His Symbols” atau telusurilah artikel-artikel di blog zulsegamat ini untuk memahami siapa freemason dan penyembah-penyembah iblis ini.

Allahu’alam…

RAJA FAISAL: RAJA SAUDI YANG TENTANG AMERIKA DAN ISRAEL TERANG-TERANGAN DAN AKHIRNYA DIBUNUH KEJAM!

RAJA FAISAL: RAJA SAUDI YANG TENTANG AMERIKA DAN ISRAEL TERANG-TERANGAN DAN AKHIRNYA DIBUNUH KEJAM!

Faisal bin Abdulaziz Al Saud ialah Raja Arab Saudi dari tahun 1964 hingga 1975.

Baginda banyak berjasa dalam menyelamatkan kewangan negara dan melaksanakan dasar pemodenan serta pembaharuan di Arab Saudi.

Prinsip dasar luar beliau adalah pan-Islamisme, anti-Komunisme dan pro-Palestin nasionalisme. Beliau berjaya menstabilkan birokrasi negara itu, dan beliau mempunyai pengaruh yang besar di kalangan rakyat Arab Saudi.

Raja Faisal yang merupakan seorang anti-komunis juga bermusuh dengan Amerika Syarikat. Pernah suatu ketika setelah resolusi PBB mengenai memecahkan Palestin dan penubuhan Israel, Putera Faisal (ketika itu masih belum menjadi raja) mendesak ayahandanya untuk memutuskan hubungan dengan Amerika Syarikat tetapi desakannya itu tidak diterima.

Pada tahun 1932, ketika Raja Faisal berumur 20 tahun, beliau di lantik menjadi Menteri Luar Negeri oleh ayahndanya, Abdulaziz Al Saud.

Ayahnya pada suatu ketika mendapat jemputan mesyuarat yang diadakan di kapal pesiaran USS Quincy pada Februari 1945 daripada Presiden Amerika Syarikat, Franklin D. Roosevelt yang baru pulang dari Persidangan Yalta. Hasil pertemuan menyatakan AS wajib melindungi Kerajaan Arab Saudi dan keluarga raja. Sebagai pulangannya, AS mendapat bekalan minyak secara khusus dari Arab Saudi.

Bukan hanya setakat itu, Roosevelt turut berjanji untuk tidak meluluskan penubuhan sebuah negara Yahudi (yakni Israel) yang bebas di Palestin.

Namun kemudiannya, Roosevelt menegaskan kepada Abdulaziz Al Saud secara bertulis untuk membatalkan janjinya dan menyokong pula penubuhan negara Israel.

Tujuh hari kemudian, Roosevelt meninggal dunia. Setelah kematian Roosevelt, kedudukannya digantikan oleh Presiden Harry S. Truman.

Ketika kepemimpinan Truman, Raja Faisal yang merasa dikhianati kerana Presiden ke-33 Amerika itu menyatakan sokongan terhadap isu pemecahan wilayah Palestin telah menyatakan pendiriannya.

King Faisal

Pada ketika undian dilakukan, Raja Faisal telah mengecam rasuah dan ugutan yang membolehkan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) untuk mengundi dua kali (sehingga dapat keputusan yang dikehendaki).

Raja Faisal yang telah cuba meyakinkan para delegasi Arab teruk dikritik.

Kemuncaknya, Presiden Truman telah mengiktiraf kedaulatan negara Israel selepas 15 minit pengisytiharan negara haram Israel.

Pada tahun 1964, Raja Faisal telah diangkat menggantikan takhta saudaranya yang dianggap tidak cekap.

Raja Faisal telah berjaya menyelamatkan negara daripada keruntuhan ekonomi dan membimbing negara ke arah pemodenan.

Pada bulan April 1965, beliau dalam ucapannya semasa Persidangan Islam Sedunia telah berikrar untuk menghentikan perluasan wilayah Israel.

Bentuk penentangan Raja Faisal terhadap Israel dilakukan dengan cara mempromosikan perjuangan Palestin kepada Kerajaan AS dan dunia.

Selepas kematian Raja Mesir, Gamal Abdel Nasser pada 1970, Raja Faisal menjadi penyokong utama Presiden Palestin Yaseer Arafat dan Palestine Liberation Organization (PLO).

Di sebabkan pengaruh Raja Faisal, Yasser Arafat telah diterima di Perhimpunan Agung PBB dan diiktiraf sebagai ketua negara.

Di bawah kepimpinan Nixon selepas itu, Amerika Syarikat terus menyokong Israel. Pada masa itu Perang Yom Kippur meletus pada Oktober 1973 di mana Mesir dan Syria cuba mendapatkan kembali wilayah mereka yang di duduki secara haram oleh Israel.

Selepas perang itu, bantuan tentera AS untuk Israel dilihat semakin meningkat.

Untuk mengatasi hal itu, pada bulan April 1974 Raja Faisal telah menghantar menteri minyak beliau, Sheikh Yamani ke Washington untuk bertemu Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Henry Kissinger.

Masej yg di bawa dalam pertemuan itu adalah… Baginda tidak akan meningkatkan pengeluaran minyak jika Amerika Syarikat tidak memaksa Israel untuk keluar daripada wilayah yang diduduki secara haram itu.

Nixon lantas mengutuskan anggota tinggi Agensi Risikan Pusat (CIA), Gral Vernon Walters untuk mengadakan pertemuan sulit dengan pemimpin Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC).

Pada Julai 1974, Nixon sendiri telah berlepas dan mengunjungi Mesir, Arab Saudi, Syria, Israel, serta Jordan dan telah menyatakan pendiriannya serta mengkritik Israel.

Pada 6 Ogos 1974, Nixon memberitahu Kissinger bahawa beliau mahu menghentikan semua bantuan ketenteraan dan ekonomi kepada Israel jika negara Zionis itu enggan mematuhi resolusi PBB.

Malangnya, tidak lama kemudian Nixon meletak jawatan sebagai Presiden kerana Skandal Watergate. Nixon digantikan oleh Naib Presiden Gerald Ford yang terkenal dengan pro-Israel. Adakah ini berlaku secara kebetulan?

Ford mengambil keputusan untuk mengiktiraf secara rasmi Jerusalem sebagai ibu negara Yahudi itu.

Keputusan ini telah mencetuskan kemarahan Raja Faisal.

Pada 16 Ogos 1974, Raja Faisal telah memutuskan untuk menggunakan ‘senjata minyak’ sekaligus menimbulkan krisis minyak pertama dunia iaitu dengan mengurangkan jumlah pengeluaran minyak; dengan harapan untuk mempengaruhi dasar pro-Israel di Amerika Syarikat.

Selain itu, Baginda turut menarik balik rizab emas Arab Saudi yang ada di bank-bank Amerika Syarikat untuk menambah tekanan.

Melihatkan perkembangan ini, Kissinger telah bertindak balas mengancam untuk menggunakan kekerasan menghentikan apa yang dipanggil “mencekik dunia perindustrian.”

Satu perjanjian akhirnya diatur dengan penghantaran utusan Raja Faisal ke Washington iaitu Menteri Pertahanan, Sultan.

Sebagai ganti, Amerika Syarikat berjanji untuk menarik kembali pengiktirafan status Jerusalem sebagai ibu negara Israel.

US turut berjanji untuk menuntut Israel kembali ke sempadan yang di tetapkan pada tahun 1948.

Selain itu, Raja Faisal menerima 1000 penasihat tentera Amerika untuk mewujudkan Arab National Guard yang ditugaskan untuk mempertahankan semua pelantar minyak dan keluarga diraja.

Melalui keputusan itu, Raja Faisal telah meletakkan nasibnya dan keluarganya di tangan Amerika Syarikat dengan harapan Amerika Syarikat akan menetapkan semula dasar luar mereka.

Malangnya, semua itu tidak pernah terjadi.

Pada 25 Mac 1975, Raja Faisal telah dibunuh oleh anak saudaranya, Faisal bin Musad.

Faisal kemudiannya telah di jatuhkan hukuman mati dengan di pancung di khalayak ramai,tanpa di ketahui punca tindakannya.

Pembunuhan Raja Faisal mencetuskan kontroversi dan masih menjadi misteri hingga ke hari ini.

Allahu’alam…

Dari Sini Wujudnya Mata Kail… Kaki Pancing Kena Tahu!

Dari Sini Wujudnya Mata Kail… Kaki Pancing Kena Tahu!

Sejarah Mata Kail

Salah satu peralatan memancing yang wajib kita beri perhatian adalah mata pancing atau mata kail. Ianya bergantung kepada target ikan yang kita hendak pancing, anggaran saiz ikan, dan juga lokasi serta umpan yang bakal digunakan

Mata pancing, atau mata kail adalah salah satu alat untuk menangkap ikan yang paling popular dan digunakan untuk memancing. Lazimnya pelbagai jenis rupa bentuk mata kail bagi memikat hati pemancing dan ikan.

Pada awalnya mata kail dibuat dari tulang atau kayu keras pada zaman dahulu. Mata kail pada zaman batu pernah ditemui di Skane, Sweden.

Pada masa kini bermacam mata kail sudah dapat dibuat dari berbagai logam keras seperti dari besi (yang diberi lapisan chrome), ada juga dengan campuran bahan logam lainnya misalnya dari bahan karbon.

Mata kail mempunyai bentuk dan ukuran yang pelbagai, pelbagai saiz mata kail yang biasanya ditentukan oleh pemancing bergantung kepada ikan yg hendak dipancing, kawasan pancingan dan juga umpan yang digunakan.

sumber: beritapancing.blogspot.my

P/s: Yang sembang kaki pancing tapi sejarah ni pun tak tahu tu elok duk kat rumah lah tolong basuh pinggan kat bini, hobi memang hobi, ikan memang ikan tapi kalau sampai tak terisi langsung input dalam kepala cukup-cukup lahhhh. Baca ni sampai habis dulu baru syok nak sembang dengan member joran nanti! 🙂

9 Cubaan Brutal Bunuh Hitler Yang Menemui Kegagalan!

9 Cubaan Brutal Bunuh Hitler Yang Menemui Kegagalan!

Cubaan membunuh Hitler yang paling hampir berjaya 1933-1944

1. Kurt Lutter.
Kurt Lutter ialah pemimpin satu kumpulan anti-Hitler berfahaman komunis dipanggil Group Lutter. Kumpulan ini merancang untuk membunuh Hitler pada 4 Mac 1933 ketika ucapan pilihanraya Reichstag. Bagaimanapun informer polis berjaya menyusup masuk dalam sesi perbincangan kumpulan ini menyebabkan kesemua ahli kumpulan ini diberkas sehari sebelum mereka menjalankan operasi.

2. Black Front
Black Front ialah kumpulan serpihan Parti Nazi diketuai Otto Strasser. Pada 1935, pengikut BF yang juga bekas anggota SS, Heinrich Grunow, berpendapat peluang terbaik membunuh Hitler ialah apabila Hitler dalam perjalanan ke rumah rehatnya di Berchtesgarten. Grunow tahu ada satu kawasan di laluan dimana kenderaan perlu diperlahankan dan seterusnya memudahkan bidikan dibuat dengan lebih baik. Tembakan Grunow mengenai sasaran yang duduk di kerusi belakang kereta. Malangnya yang terbunuh ialah pemandu kerana hari itu Hitler memandu sendiri kereta tersebut. Grunow ditahan di Perancis pada 1940 dan meninggal dunia di kem tahanan Sachsenhausen pada Mac 1945.

3. Maurice Bavaud
Beliau ialah seorang warga Swiss dan pelajar kursus teologi Katolik. Bersenjata sepucuk pistol Schmeisser 6.35mm, beliau menyamar sebagai wartawan Swiss dan atas nasihat seorang pegawai polis di Berlin, Bavaud ke Munich bagi menghadiri perayaan ulangtahun cubaan rampasan kuasa Nazi pada 1923. Bavaud bercadang untuk menembak Hitler ketika dia berbaris pada 9 November 1938 tetapi membatalkan hasrat kerana kehadiran pemimpin Nazi lain yang turut sama berarak dengan Hitler dan Bavaud hanya mahukan Hitler sahaja tanpa mencederakan yang lain (pelik ah dia ni) Cubaan Bavaud ke Berchtesgarten juga gagal kerana Hitler masih lagi di Munich dan apabila cuba ke Munich semula, Hitler pula dalam perjalanan ke Berchtesgarten! Kehabisan wang, Bavaud menyelinap dalam keretapi ke Paris dimana dia ditangkap konduktor dan diserah kepada polis. Pihak Gestapo melalui soal-siasat mendapat tahu tujuan sebenar Bavaud berada di Jerman. Bavaud dibicarakan pada 18 Disember 1939 dan dihukum guillotine pada 14 Mei 1941.

4. Johann Georg Esler
Sama seperti Bavaud, Esler, seorang pekerja kuari membuat cubaan di Beer Hall Munich ketika ulangtahun cubaan rampasan kuasa Nazi. Sebagai pekerja kuari, Esler berjaya mengumbul peledak serta bahan letupan. pada 5 Ogos 1939 Esler tiba di Munich dan menjadi pelanggan tetap pub Burgerbraukeller, lokasi rampasan kuasa berkenaan. Selama dua bulan beliau secara rahsia mengorek tiang berhampiran podium ucapan dan mengisi bahan letupan. Kerja disiapkan pada 7 November 1939 dan Esler meninggalkan Munich. Jangkamasa dipasang dan bom tersebut akan memetup sekitar jam 9.20 malam pada 8 November. Malangnya Hitler mengambil keputusan untuk memendekkan ucapan beliau yang tamat pada jam 9.07 malam. Letupan bagaimanapun menyebabkan 8 terbunuh dan 62 cedera. Elser ditahan di sempadan Switzerland pada malam yang sama kerana memiliki peralatan yang mencurigakan. Dipenjarakan di kem Dachau, Elser akhirnya dibunuh pada 9 April 1945.

5. Generalmajor Henning von Tresckow / Kol Fabian von Schlabrendoff
Pada 13 Mac 1943, Hitler melawat barisan hadapan di Smolensk, Russia dan sebelum pulang, von Tresckow meminta bantuan Lt Kol Heinz Brandt membawa sebotol cognac jenama Contreau kepada Kol Helmuth Stieff di Berlin sebagai ‘bayaran pertaruhan’. Botol cognac tersebut sebenarnya bom jangka dan fiusnya dihidupkan von Schlabrendorff. Malangnya bom tersebut tidak meledak kemungkinan kegagalan fius ‘hidup’ sepenuhnya kerana suhu dingin di ruang kargo. von Schlabrendoff berjaya mengambil semula botol/bom berkenaan sebelum komplot tersebut dikesan. von Tresckow terlibat dalam komplot 20 Julai 1944 dan membunuh diri selepas kegagalan Unternehmen Walkure pada 20 Julai 1944. van Schlabrendoff walaupun ditangkap, tetapi terselamat dari dihukum bunuh dan meninggal dunia pada 1980.

6. Field Marshal Gunther von Kluge / Leutnant Philipp von Boeselager
Pada Mac 1943, Hitler dan Himmler ke medan lagi untuk perbincangan dengan von Kluge. von Boeselager diberi sepucuk pistol Walther PP untuk menembak kedua2 Hitler dan Himmler ketika makan. Tetapi pada saat akhir, Himmler meninggalkan meja makan dan ahli komplot merasakan risiko membiarkan Himmler hidup adalah terlalu besar jadi operasi dibatalkan. von Kluge dan von Boeselager kemudian terlibat dalam Unternehmen Walkure. von Kluge membunuh diri pada 19 Ogos 1944. von Boselager pula bagaimanapun berada di di medan perang dan penglibatan beliau gagal dikesan. Beliau meninggal dunia pada 11 Mei 2008.

7. Generalmajor Henning von Tresckow / Kol Fabian von Schlabrendoff/ Kol Rudolf Christoph Freiherr von Gersdorff
Pada 21 Mac 1943, pihak Army Group Centre menghantar peralatan dan panji-panji Soviet yang ditawan untuk dipamerkan di sebuah muzium di Berlin. Selain Hitler, pameran tersebut dijangka turut dihadiri Hermann Goering, Heinrich Himmler, Wilhelm Keitel dan Karl Donitz. Sebagai pakar dalam bidangnya, von Gersdorff akan menjadi tour guide kepada kepimpinan Nazi tersebut. Bertindak sebagai pengebom bunuh diri, von Gersdorff menetapkan letupan bom tersebut (yang disembunyikan dalam poket kot beliau) 10 minit selepas Hitler memasuki muzium. Malangnya Hitler hanya berada 2 minit sahaja sebelum pulang. Von Gersdorff berjaya mematikan semula fius pada saat2 akhir dan dipanggil pulang semula ke medan. Von Gersdorff gagal dikesan sebagai ahli komplot Unterehmen Walkure dan meninggal dunia pada 1980.

8. Generalmajor Henning von Tresckow / Rittmeister Ederhard von Breitenburch
Von Tresckow berjaya menempatkan von Bretenburch sebagai ADC Field Marshal Busch. Pada Mac 1944 Busch dipanggil Hitler untuk bermesyuarat pada 9 Mac 1944 di Berghof. Selepas berbincang dengan von Tresckow, von Breitenburch bersetuju untuk membunuh Hitler menggunakan pistol selepas enggan menggunakan bom (dan seterusnya menjadi penyerang bunuh diri). Rancangan gagal kerana kesemua pembantu pegawai atasan tidak dibenarkan memasuki bilik mesyuarat.

9. Plot 20 Julai / Plot General / Unternehmen Walkure / Operation Valkyrie
Yang ni malas nak cerita la korang semua dah tau…..tekan aje la butang search tu…hahahah.

hero bila dah jumpa boss besar penjahat memang lagi tebal dugaan mendatang, sama macam kes Hero Malaysia kita ni… sapa setuju dengan Paklong?

Kredit: Hairul anuar